Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
forgus31

Dieseln startade lättare med varmluft

Rekommendera Poster

Jag skulle prova vår gamla MD11 när det var runt 10 grader kallt. Den har något sämre komp på en cylinder och den andra tände ungefär vartannat varv. Efter ett par minuter gick jag ner och satte värmefläkten vid insugen så de fick den heta luften från 2000-wattaren och den gick igång nästan direkt.

Ett tips som kanske andra kan ha nytta av på en seg diesel. Vågar man kan man använda ännu hetare grejer, t.ex varluftpistol. Men då måste man veta att ingen plast eller sådant finns i insuget. Dieseln kan också antändas om det finns i insuget. Ha eldsläckaren eller en filt till hands.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min båt liggandes i sjön. Brukar köra motorn, faktiskt en MD11, en gång i veckan. Det brukar bli på lördagar, dock inte föregående lördag då jag var i Göteborg.

I söndags när jag var nere och tittade till båten försökte jag starta motorn. Den brukar va lite seg när det är kallt, men den startar alltid efter ett par tre försök. Efter ett oändligt antal startförsök började den tänd men startade aldrig utan stannade när jag släppte nyckeln.

Det var precis som den inte fick olja. Misstänkte att det kanske hade växt till dieselbakterier i tanken. Eftersom jag kör med värmaren har jag fyllt på olja ett antal gånger under vintern och vid några tillffällen har det rasat ner snö i tratten.

När det var riktigt kallt satte jag ner ett 800w olje fyllt element i motorummet precis under luftfiltrena. På Lördagen var det ju ganska kallt så när jag misslyckats med att få igång motorn jag satte på elementet för säkerhets skull. Dessutom blir det ju lite varmare om man behöver krypa ner i motorummet och greja med motorn,

Tänkte ta mig en närmare titt på motorn och kolla filter osv nu på eftermiddagen. Började naturligtvis med att vrida på starnyckel. Startmotorn hann inte går runt många varv förrän motorn startade och gick som en klocka (som bäste kompisen, vars far var urmakare, brukade säga)

Det ligger kanske något i det du säger forgus31 Får väl köpa en billig hårtork och ta ner i båten. Man behöver ju inte köra så väldigt nära, bara motorn får förvärmd luft. Finns det föresten nåt av plast som kan smälta i insugsljuddäparna?

 

Tack vare detta kunde jag ägna den tid jag hade till förfogande till nåt tevligt. Jag avskyr nämligen motorer och att greja med dem. Men jag hade annat trevligt jobb att ta till. CoolFörst slipade jag glasfiber, så att damet stod som en sky runt mig, i en halvtimme.Förvånad Sen plastade jag upp ett par bitar som skall lamineras fast i den nya integraltanken för vatten som jag håller på att bygga. Nu väntar jag bara på att lamineringe skall härda så att jag i morgon kan såga och slipa till bitarna så att de passar och laminera fast dem i tanken.

Det var i alla fall tanken.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 02 februari 2010 | 17:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det föresten nåt av plast som kan smälta i insugsljuddäparna?

Nej det är nog ovanligt men bäst att varna för säkerhets skull. I MD11:an finns det iallafall inte mer än fiber och stål i insugsljuddämparna (som man kan riva ut om de satts igan). Tror nog att 70-80 graders luft kan sugas in och det gör susen tydligen.

Svårstartade dieselar kunde ju ha en liten värmespiral i insuget. Kopplad via en termostat och till startmotorns ström skulle motorn gå igång lättare.

Ska man sno ihop en sats och ställa sig på mässan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag absolut du skall göra. Det är ju gott om tid för produktutveckling. Och det finns väl alltid nåt hörn du kan ställa dig i och förevisa din inovation.

Jag har visserligen aldrig sett eller varit i kontakt med ett dylikt, men hur är ett glödstift till en diesel. Ger det nån värme? och hur mycket behövs det?

Bra om prylen var färdig bara att skruva dit.

 

Dessvärre är jag i Stockholm under den tid som båtmässan i Göteborg går av stapeln, men jag får väl sno din ide ändå.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Perkins 4.108 hade en elvärmespiral i insuget med diselanslutning från en pytteliten hålltank som förvärmning av insugsluften.

Vid kallstart tryckte man bara ner startnyckeln och då glödde spiralen som i sin tur antände dieseln som då värmde insugsluften.

Sen efter typ 20 - 30 sekunders förvärmning vred man till start och den sparkade igång dom om det var sommartemperatur Skrattande 



Senast ändrad av Gunnar_ | 02 februari 2010 | 20:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många olika sätt hur man kan värma insugsluften här är ett ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat två versioner av förvärmning nu. Båda med startbatteriet som energikälla. Motorn startade ungefär som en sommarmorgon då den inte varit igång på några dagar. Dvs lite gnagande på startmotorn. Nu lät jag förvärmaren vara påslagen 10 s innan jag provstartade. Den började tända efter några sekunder och det tog väl c:a 30 s tills motorn gick utan startmotor. Det var minus 2 grader.

Man spar batterienergi med förvärmaren trots att den drar en hel del ström. Istället för seg start med c:a 150A i 120 sekunder=5 Ah (om den nu startar) så blir det 200A i 30 s=1,8 Ah.

Detta exepel är vår MD11:an som är en 1100 kubiks diesel. Till större motorer behöver man höja effekten på förvärmaren.

Startproblem har ju funnits i alla tider och denna lösning finns ju redan så jag känner mig inte som en uppfinnare (även om jag inte visste att det redan fanns). Jag vet att vad man än hittar på så finns nån lösning redan. Med datorernas hjälp kan man stoppa i tid med sitt uppfinnande.

Men trots att det finns patent kan det vara svårt att hitta en lösning som kan köpas för den egna motorn. Så jag är glad att ha fått en motorn som startar även vid kallstart och blir mer lättstartad vår och höst.

Toaen, har du vägarna förbi (Göteborg, inte långt från mässan) så kolla i min lösning. Det skulle vara kul om du testar den på din MD11:a och se vad du tycker. Är det nån som har nån annan surstartad diesel av annan modell i Göteborgstrakten är jag intresserad att göra en provintallation. Både mindre och större motorer.

Jag kan tänka mig att en del gamla dieslar byts ut för att de inte startar längre. När de väl startat så fungerar de kanske bra och ger tillräcklig effekt. Just osäkerheten gör att man byter ut den gamla maskinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus jag är intreserad av ditt patent med förvarmning. Jag har en MD11C som är svårstartad när den är kall, eller när den inte varit igång någon vecka. Jag räknar med att motern är i bra skick eftyersom dem helrenoverades för 5 år sedan. Men krukset är att jag inte bor i närheten av Göteborg utan jag bor i Ängelholm (ett stenkast från Göteborg)

Hälsningar

 Byggnads

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har samma på våran 4.108, men hos oss tar den dieseln direkt från filtret (finfiltret), där även returen passerar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips!

Testa att blåsa in varmluft i insugen och starta. Jag provade med en 2000 W värmefläkt och den startade jättelätt. Försök gillra upp den så varmluften sprutar på insugen i insugsljuddämparna.

Startar den lätt då är det förvärmningsmojen som är den billigaste lösningen för dig. Att fixa bra kompression med renovering kan vara tveksamt ekonomiskt sett då motorn börjar sjunga på sista versen. Jag bytte kolvar, foder, ventilstyrningar, slipade ventiler och det vanliga man brukar kalla helrenovering för några år sedan men inte blev den som en ny.

Med förvärmning kan motorn ha en hel del verser kvar. Jag räknar med att min MD11C går igång nästan direkt en sommarmorron då den stått nån vecka.

Jag startade motorn i morse då det var -16 grader och den hade aldrig gått igång utan den nya förvärmaren. Nu gnagde jag på starten i en minut och då gick den utan startmotor. Den började tända efter c:a 40 s men hade inte orken att gå själv förrän efter ytterligare 20 sekunder. Jag har kopplat in förvärmningen till samma 12V som startmotorn får så det blir enkelt. Man behöver alltså inte trycka på nån knapp och vänta i nån halvminut utan den kan glömmas bort när den väl monterats. Den drar visserligen en hel del ström men då starten blir snabbare spar man ändå på batteriet. Det blir ju så mycket kortare tid. säg 3 s istället för 30 s så man kan göra ungefär 8 snabbstarter med samma förbrukning som en segstart.

Om din motor inte går igång med värme har du troligen dieselproblem, t.ex dieseln kan rinna tillbaka och tar tid att komma upp igen.

Kolla och återkom.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Forgus

För ett par månaders sedan skrev jag här ett inlägg att min MD 11 var svårstartad när den var kall. Du bad mig prova med en värmefläkt vid insuget. Nu har jag sjösatt och prövat med ditt förslag och då startade motorn efter några varv på startmotorn. Efter en vecka prövade jag utan värme och då fick startmotorn arbeta under minst en minut. Jag är intresserad av ditt patent på förvärmning. Jag hoppas att du har möjlighet att ringa mig 0768-265061

Byggnads

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slår en signal!

Har en 500-wattare liggande åt dig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går rätt bra med startgas också.

I höstas fick jag gnaga rätt länge för att få igång min MD11 så den kunde suga i sig glykolblandningen inför vintern. Av olika skäl hann jag aldrig provstarta den innan sjösättningen för ett par veckor sedan. Jag hade idéerna med varmluft i tankarna annars.

Så på sjösättningsdagen stannade jag till vid en OKQ8 och inhandlade en burk startgas. Väl i vattnet gav jag lite gas, tryckte in kallstarten, vred nyckeln och duttade in lite startgas i först ena sedan andra insuget. Jag blev rätt förvånad för den hoppade genast igång och höll varvet.

Nu är min båt sådan att jag når motor och startnyckel på en gång, annars bör man vara två för operationen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig startgas i dieslar!
Eter tänder så lätt att det kan bli en våldsam explosition, med krökta vevstakar och förstörda kolvringar som följd.
Om man i ett nödläge måste använda startgas, skall man absolut inte spraya rakt i  i luftintaget utan blöta en trasa som hålls invid intaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå att du reagerar och jag håller med om man sprutar på med startgas som om det vore en trött bensinare. Det funkar inte.

Det krävs väldigt lite för en diesel, ungefär ett tryck så snabbt man hinner på startgasburken.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus: Har lite startproblem med min MD6A nu på höstkanten. Normalt kan jag veva igång den utan problem, men nu tar det nog bortåt 5-10 sek innan den går igång även om jag kör startmotorn. Ingen fara än iofs, men jag avser ju att köra till isen stänger in mig o då kan det ju bli lite värre...

Din variant med glödspiral är intressant men tror du det funkar att gänga in ett glödstift i luftrenarburken istället? Vore ju ganska smidigt att montera och man slipper ju att tillverka nåt special och försöka få dit. Dessutom är ju glödstiften inte speciellt dyra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst! Gärna så du får till runt 500 W. Ja vet inte effekten på glödstiften men prova med ett och öka på tills du får en startvillig motor. 

Det är ju lite kul att man spar på batteriet då man ökat strömuttaget. Startar motorn på halva tiden har man spart en hel del. Då behöver ju startmotorn hälften så mycket av den stora strömmen. Visserligen får man plussa på glödströmmen men den är ju betydligt mindre än startmotorns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår fick jag detta testat på allvar. Natten mot lördagen var det -5 och sjävattensidan hade isproppar som jag fick lösa upp med hjälp av en kupévärmare nedstoppad i stuven där Martecen sitter. När det inte längre krasade när jag klämde på slangarna flyttade jag värmaren så den kunde blåsa på motorn, en YSM12. Den startade direkt.

Tydligen räcker det att luften den suger i sig är lite fesljummen. Kanske skulle skippa startgasen i framtiden. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fergus 31, var skaffar man värmespiraler till MD11:an. Skulle nog behöva sådana, svårt att starta när det är kallt. Bygger du själv eller finns de att köpa, kanske i någon produkt man kan plocka isär och stjäla ett värmeelement.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde 4 st 150 W glödlampor men skulle istället välja dieselglödstift. De kan vara på 150-200 W och kankse går att montera t.ex två på varje luftburk. Min konstruktionb blev onödigt otymplig då jag gjorde den i ett utanpåliggande aluminiumrör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett litet oljefyllt element som står rakt under insugsljudämparna på min MD11C. Dels för att hålla motorrummet, med alla dess rördelar frostfria, och dels för att motorn skall starta lättare när det är kallt. Jag ligger i sjön hela året och kör motorn med en viss regelbundenhet.

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl rätt självklart att en diesel startar lättare om den får varm luft.

Många motorer i yrkesbåtar har glödstift monterade i insugningsröret, och de används vid kallt väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu- såhär snart 2 år efter min fråga om glödstift- har jag monterat 2 glödstift fr en VW Caddy i plåtburken som håller luftfiltret. Renoverade ventiler och spridare i somras och fick en mkt startvilligare motor, men den är ju inte direkt som ny i övrigt. Gamla Bettan är ju iaf från 1972 så lite förltande får man väl vara... men inte mycket ;)

Borrade och hårdlödde på muttrar eftersom godset i plåten inte direkt medgav att man gängade i det och satte sedan dit 2 stift fr en liten VW-diesel. Effekt okänd, men det fungerar klockrent och motorn är nu mer lättstartad än grannens, som är en sprillans ny  maskin. Brukar glöda 20-30 sek.

Det började faktiskt brinna i insuget första gången jag provade... Antar att rester av dieseln jag använde till rengöring av luftfiltret (av metall) fanns kvar och antändes :)

Dock tär det lite hårt på mitt startbatteri som har sett sina bästa dagar. Det ska bytas, men det som slog mig i sammanhanget  var att jag måste vara väldigt snabb med att slå av glödningen när motorn startat eftersom generatorn laddar så motorn annars stannar.
Jo, jag vet... startbatteriet är slut och ska givetvis bytas men vad jag funderade lite över var om man på ngt sätt kan stänga av laddningen en stund under tiden motorn startar för att sedan slå på den? Ex.vis gm att kanske bryta på kabeln till laddlampan? Eller skadar det kanske generatorn att koppla på och av under gång?
Frågar eftersom motorn ju lär bli än mer lättstartad om den slipper driva generatorn.. spec om man råkat dra ur batterierna lite väl mycket under några veckor utan laddning.

Just i mitt fall kan jag ju lösa det med att stänga av glödningen i samband med att jag vrider på nyckeln alt direkt efter,men mundran är mer av allmän karaktär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna kolla om du får generatorn lite mer svårstartad med en lite svagare laddningslampa. 

På många smådieslar, bl.a våran, behöver vi dra upp varvet rejält innan den börjar ge ström och laddlampan slocknar. 

Käckt att du fixat snabbstart på din gamla maskin! Många startsvaga dieslar med dålig kompression får några år till med värme på nåt sätt. 

Topplocket är ofta den svaga punkten och ganska lätt att åtgärda på en maskinfirma. Ger nog lite mer effekt också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, toppen fick sig en översyn med planing och vad det nu var dom gjorde för att rensa kylkanalerna i samband med ventiler och spridare, så där är det iallafall så fräscht och nyrenoverat det går att få det på en 40 år gammal dieselklump. Billigt blev det också med lite arbetsbyten :)

Det där med en svagare lampa är värt att testa, generatorn verkar vara väldigt lättstartad eller vad man ska kalla det.. Den börjar ladda redan när motorn börjar tända verkar det som.. Det största problemet med starten tidigare -oavsett temperatur- var inte att få den att tända, det var mer att när den väl började vilja gå igång (har ingen varvräknare, men kanske 100 rpm) så slocknade lampan och motorn dog igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några dioder kan du också lägga i serie med lampan om generatorn fortfarande är så på hugget. Annars är det inte fel att bryta lampkretsen med en strömbrytare. Det ska inte ge några bieffekter. 

Kanske det enklaste faktiskt. Du styr då precis när du vill ha igång strömgenereringen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, får väl bli så att jag testar med svagare lampa först. Hjälper inte det så kopplar jag in en strömbrytare före lampan. Blir ju en grej till att inte glömma... men det vore ju rätt nice att kunna styra det själv. Hur svag lampa kan man använda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog vara runt 2 - 3 W. Testa med en julgransljuslampa eller nåt om det är svårt att hitta. Ta två om den inte startar alls. Får löda på ett par tampar förstås. Annan remskiva kan ge resultat också. Så den snurrar lite saktare. En lampa i serie med befintlig kan ju också gå. Tex en 12V 5W. Kan vara enklare att få till det på så sätt. Skarva i lampan på en av tåtarna till bef kontrollampa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När min gamla Albin G62 skulle startas Skall varmt vatten påfyllas står det i instruktionsboken.

Var får man 40 l varmvatten när det inte finns el i närheten. Så det blev startgas som gällde i de 6 åren jag hade den båten

post-571-1394237248,9675_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...