Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
nemtrix

Skillnad bayliner 288 och 2858

Rekommendera Poster

Nu har detta skapat kaos i min skalle. Vad är skillnaden??

Eller är det samma båt med 2 olika namn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom byte namn någon gång på 2000-talet, i princip samma båt. Jag har haft en 2858 från 1998.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som jag misstänkte....är det en trevlig båt att äga?

Är väldigt sugen på att köpa till nästa års båtsäsong.

Funderar på att kombinera en semester/båtköp i USA nästa vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Modellen heter 288 from år 2003. Modellen är detsamma som tillverkades mellan 1996 till 2002. Men kvalite´ n har förbättras under åren. From 2007 är kvalite´ n ännu bättre med trägolv och bara galon på väggar o tak överallt!

Jag har själv en 2858 från 2000 som jag är mkt nöjd med. Är riktig bra byggda jämfört med sina äldre syskon från 80-talet. From 1996 av är utseendet detsamma som en ny båt.

From 1999 är det insprutningsmotorer vilket en fantastisk låg förbrukning för att vara bensin.

När denna modell kom 1996 försvann taket i raggarull i salong o har idag ett snygg innertak i konstskinn/galon. Bra båt med rejäla skarndäck o stora pollare att föröja i. Tack vare bredden 3.05m så ger den stora ytor o höjden 1.98m i takhöjd imponerar!


Lycka till med ditt båtköp dessvärre är inte min båt till salu!
Har du mera frågor så får du gärna fråga!


MVH Kent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att läsa om båten....jag har kollat rätt länge nu på en framtida båt.

Har blivit mer och mer fiskebiten och då passar inte vår albin så bra.

Vi är 4 i familjen 2 vuxna 2 barn. Vill ha en båt som går lite fortare och som ändå inte kostar apa i inköpspris.

Sen vill jag inte vara beroende av kapell då jag vill ha båten i året om.

Har du importerat din från staterna?

Funderar på om man ska ha med ett motorbyte i beräkningen om man importerar. Tycker jag sett jättefina båtar men när man kommer till motorn ser det ut som kriget.

Vilken utrustning finns det vanligen i båtarna?

Är väl främst intresserad av varmvatten och värmare!

Hur bra uppsikt har man när man kör båten från hytten? Känns som om man sitter väldigt lågt.

Jag vill som sagt använda båten året om och då även när det kanske inte är helt vindstilla. Hur ligger den när det blåser lite?

 

Tacksam för svar MVH L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den är importerad för 3 år sedan. Allt var okej förutom kylen. Båten har gått i bräckt vatten så den var fin.

Köper du båten i Sverigen så är det alltid värmare med. Från USA Nej!

Min har Webasto dieselvärme som funkar super!

Båten tar en del vind men köper du en som är nyare än 98 får du bravo 3 drevet med dubbla stålproppar som funkar mkt bra.

Du slipper kraften från en propeller som drar båten i sidled. Jag har ingen bogpropp men kör man agressivt vid tilläggning så är det inga problem.

Den gör 3 knop på tomgång o detta för att man skall övervinna vinden o kunna styra.

Men visst skall du vara ute vid kuling så måste du nog investera i en boggpropp.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hytten används inte vid tilläggning utan då är det flyan som gäller . Där har du 360 graders sikt som slår det mesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns den både men singel och dubbelmonterad motor? Tänkte väl mig en från 02 och framåt.

Den båt jag har nu har jag renoverat från skratch så nästa båt får vara lagom med pyssel om du förstår.

Importerade du själv eller anlitade du en firma?

Vilka kostnader förutom båten hade du? Import tull osv?

Tack för dina svar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Båten finns bara i singelmontageutförande. Ja jag anlitade en firma det kostade ca 20 000kr men det var det värt då jag inte är importör av båten.

Kostnaderna är rätt mkt mera när den är hemma. Räkna ungefär så här:

Båtens pris inlandsfrakt hamnavgift USA  fraktavgift * 26.7% tull och moms hamnavgift sverige. Sedan är det inlandsfrakt SWE o Firmans avgifter kostnad för service för att allt skall funka. Grovt räkna ta båtens pris gånger 2 överaskningskostnad.

För att det skall var värt måste dollarkursen vara under 7kr. Annars köp båten i Sverige då vinsten är liten och man vet aldrig båtens skick för man har kollat noga.

Lycka till! MVH Kent



Senast ändrad av kanse | 24 februari 2010 | 12:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jag tog hem båten var att det fanns ingen så ny till salu med den nya insprutningsmotorn och dupropdrevet. Just när det gäller ålder, köp helst en båt från norra USA och ålder max 6-7 år. Norra USA har kortare säsong o båtens motor står minst halva tiden fylld med glykol vilket förlänger motorn avsevärt på en direkt kyld motor.

Alltså så skippa Floridabåtar som går året runt. Brorsan köpten 4 år gammal och den var saltränder inne i båten pga hög luftfuktighet. Och den hade gått över 100 timmar /år o min hade gått 50 timmar/år.

Är du extra noga köp en båt som gått på någon av de stora floder som finns.

Dom säger ju att allt är stort i USA och när jag tittade på kartan där min båt fanns så var det 120 sjömil till havet!



Senast ändrad av kanse | 24 februari 2010 | 12:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...