Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Petsson_79

Smögen45 eller Koster46

Rekommendera Poster

Hej, köpte en eka i somras och har inte listat ut vilket märke det är på den än, det är antingen en koster 46 eller en smögen 45. Vad skiljer dem åt? Någon som vet?

 Någon som vet vilken rigg respektive båt skall ha samt max motorstyrka, har en yamaha 20 lång nu men den verkar vara lite för stor.

Mvh Petson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du nån bild?

Så här ser en Smögen 45;a ut.

 

tommy

 

post-945-1394236226,0336_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är mycket lik din båt, men dom 45:or jag sett har haft något som liknar flyttankar mellan tofterna. Därför lite osäkerhet ang modellen, vad har du för storlek på motor och längd på rigg?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte min Smögen 45;a, har aldrig haft nån och kommer heller aldrig att skaffa nån. Inte för att det är nåt fel på den båttypen utan för att jag har en bohusjulle (lilla bilden till vänster) som fyller samma behov, är en mycket bättre båt i sjön plus att den går att segla.

Däremot känner jag han som tillverkade pluggen och vars företag tillverkade Smögen 45;an under många år. Ang motor vet jag inte, men till min bohusjulle har jag en 4 hästare och det är mer än nog.

tommy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns helt fel så är Koster 46 planande vilket definitivt inte Smögen 45:an är.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bumpar tråden!

Någon som har erfarenheter av dessa två båtmärken? Min bild är att Smögen45:an är något stadigare, men jag kanske luras av linjerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en Kosterfjord 46 du menar? Goggla på den i så fall. 20 hkr går säkert bra.

Redigerad av bergsmag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det är den jag menar. Jag har googlat och jag har också sett båda två i verkligheten och har en viss aning om vad som skiljer. Men är ändå nyfiken på om någon har praktisk erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Kosterfjord 46 sedan 30 år, toppenbåt. Går jättebra med 20 hk men 10-15 hk räcker gott. Stabil & går bra att ro också. Brorsan fick tag i en för ett par år sedan som han han har en 20 hk på. Smögen 45 anser jag inte går bra i sjön samt planar inte riktigt.

 

Kort rigg på Kosterfjorden.

Redigerad av 1stPeregrine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...