Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
GC_1966

B18 Till B20

Rekommendera Poster

Hej Jag har Gullringen med AQ95\100 från 1966. Nu undrar jag om jag kan ersätta min B18 till B20 bilmotor typ 115 HK? Vilka delar kan jag använda i min B18? Vilka delar måste jag skapa för att genomföra min projekt.. Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag kommer ihåg rätt så är B 18 och B20 lika stora, finns det plats för en B18 så får du rum med en B20 oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min nyinköpte båt hade då den byggdes AQ 95/100 som första installation, femton år sen bytes motorn till en B20 (120 ?), förre ägaren bytte bara över marindelarna från B18 motorn och bultade dit den på det gamla 100 drevet, så det ska inte vara mycket som behöver bytas..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1- Du kan använda toppen från B18 till B20. Då blir B20:n lite starkare också. 2- Byt Kam axel till en marin axel. 3- passa på att byt alla lager och foder när du ändå har motorn väl framme. Max en dag extra och 700:- Då har du en väl fungerande AQ 120 lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

Ny information för mig, varför ger b18 toppen mer styrka än B20 toppen, B20 toppen har ju t.ex större ventiler/kanaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer kompresion, kanske, mindre förbränningsrum...gissning...=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Richard B

Byt till rostfria frostbrickor om du inte har sötvattenkylning. När frostbrickorna i biltoppen är borttagna, borra ett 5mm hål i gaveln på vattenfördelningsröret som sitter innanför en av dessa. Borra hål i biltoppen för det lilla röret till termostathuset (flytta över eller tillverka nytt rör själv, om det finns att hitta på Penta tar de minst 1000kr för en 5cm rostfri rörstump). Plugga hålen för biltoppens vattenpump samt ett hål i toppens bakkant (till bilens kupevärme tror jag). Det blir svårt att byta foder som nån annan skrev eftersom det inte finns några, cylindrarna är borrade direkt i blocket. I övrigt är det bara att flytta över alla maringrejor. Verkstadshandbok för B20marin: http://koti.mbnet.fi/fredrikr/AQ105,115,130,165,170/AQ105,115,130,165,170.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är onödigt att starta en diskkusion om detta, men det sitter inte några lösa foder i B20 motorerna. Dom är borrade i blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vart jag nyfiken här......jag vill ju minnas att b20:n är foderlös, men de e bara som jag får för mej de va länge sen jag rev isär en sådan motor och minnet sviktar ju på äldre dar :-) Men dahlbo kanske har en länk till en firma som säljer foder till volvo b20??? isåfall är jag tacksam för hjälp jag ska nämligen slita ur min motror från båten i vinter och friska upp meckar kunskaperna lite igen och totalrenovera den, det råkar vara just en b20....o då vill man ju även ha nya foder inte sant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Erik

Det sitter inte några cylinderfoder i varken B30, B20 eller B18. Var kan denna missuppfattning kommit ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara petig, men jag har inte skrivit någonting om lösa foder utan bara en gissning till varför effekten kan vara större med b18 topp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får vänta tills Volvomannen lägger sej i de här.......han verkar ha pejl på volvo motorer, så slipper vi tjaffsa och bli osams över ett par gamla foder. Vad beträffande b18 topp på b20 block så ger det enligt mina erfarenheter högre komp men det går förlorat i mindre kanaler och ventiler=ingen vits att ha en b18 topp alltså enligt mej.....men smaken är som baken, valet är fritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

B18 topp går att använda men B20 är att föredra. B18 har 40 mm insugningsventil, B20 har 42 mm. Sena B20 och samtliga E och F har 44mm. Jag vill minnas att Eoch F också hade saltkylda 37 mm avgasventiler, B18/B20 har annars 35 mm. B18 toppen ger högre komp pga mindre förbränningsutrymmen, skall du använda en sådan bör du åtminstomme slipa ned devassa kanter som annars kommer att finnas i förbränningsrummet. Bättre med bra flås än högt komp välj B20 om du kan. B20 har också förhållandevis lättare ventiler och bättre ventilstyrningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

- B16, B18, B20 har INTE lösa foder, det är en hederlig gjutjärnsmotor. Jag renoverade just en bil-B20 som jag har satt i min båt. Jag renoverade allt till nyskick, borrade lopp, nya kolvar och lager. Monterade en ny racing kam med större lyft och mer duration. Använder en B20 topp steg 3 med betydligt större ventiler och portade kanaler, dessutom med hårdmetallsäten så man kan köra på blyfritt. Behöll vattenpumpen från bilen och slapp därmed plugga toppen och får dessutom mycket bättre kylflöde i block och topp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man man får nog lägga mig i denna diskussion. Men när jag renovera min b20 så sa den killen som hjälpte mig sade att vi skulle byta ut både lager och foder. Men jag ger mig, för jag vill inte säga att alla ni har fel och att jag har rätt. Sorry! Men passa på att byt ut alla lager i varje fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

För att undanröja ev tvivel så skicakr jag med en bild på en B20, här kan du se att det absolut inte finns några lösa foder utan loppen är borrade direkt i blocket. Nu blir jag nyfiken, hur mycket tog din motorrenoverare betalt för byte av foder igentligen

post-0-1394234301,5689_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, inga lösa foder i någon volvos EGEN gjutjärnsmotor, detta gäller (B4B, B16, B18, B20, B30, B36, B17/19/21/23, B200, B204, B230, B234). Ja, du kan ersätta B18 motorn med en B20, är ganska bolt-on operation. Jag rekommenderar att du tar en så sen B20 som du hittar, helst med en topp med 44mm insugsventiler (finns på B20A/B/D från 1974-> och ALLA B20E/F). B18/20/30 har alltid 35mm avgasventiler som standard, tidiga (ända till 1973) B20 förgasarmotorer (även marin) har 42mm insugsventiler, senare har 44mm. B18 har alltid 40mm insugsventiler, och sämre ínsug/avgas kanalkonstruktion. Marindelarna tar du från B18, och bultar på B20:an. Rekommenderar sötvattenkylning, men inget måste, jag körde med sjövattenkylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det en bra kompis till mig och då tar man inte betalt. Han kan mycket om bilar och han har buggt flera bilar själv (Hotrods) så det här med foder var väll bara som en groda som vi alla kan göra. Så nu kan vi släppa det det här och önska GC_1966 lycka till med renoveringen av sin B20-B18.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Richard B

Janne, hur gjorde du med remkretsen till generator och bilvattenpump? Om bilpumpen sitter där krockar remmen med impellerpumpen vill jag minnas. Flyttade du generatorn till andra sidan? Du kanske har någon bild? Funderade själv tidigare på att ha kvar bilpumpen som cirkulationspump när jag renoverade min B18 och byggde sötvattenkylning, men skippade det pga detta (köpte en vevaxeldriven impellerpump istället).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Eddie

Hej, Min AQ95 (b18) sitter redan en B20 Topp med en strömbergsförg. Kan jag köpa en B20 bil motor och plocka alla delar på min B18? funkar den??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså nu vill du säkert plocka B18 marindelarna på en B20 bilmotor, om jag förstod rätt? Det går finemang, bara du ser till, att B20 toppen inte är kompressionsmodifierar, då att kompressionen är passlig till B18, men i sin tur för hög för B20:an. Om toppen är orginal, så är det ingen fara. Strömbergförgasaren råder jag att skaffa av med, den är en ren flaskhals.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

Ja, generatorn är flyttad till samma sida som pumpen och då går allt fritt.

post-0-1394234302,2615_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Richard B

En liten petig kommentar till Volvomans inlägg om ventilstorlekar: det finns faktiskt B18 med 42mm insugsventiler. Min AQ120A (B18 med dubbla Stromberg) och AQ95 (motsvarande med enkel förgasare) från 1966 har 42mm. Vid min renovering i vintras konverterades en biltopp som planades och fick nya säten frästa och ventilerna flyttades över från den sönderrostade båttoppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jarle b

hvordan er org vannpumpen koblet?????? jeg ser på bildet at det er saltvann pumpe der og;;;;; tåler org pumpa saltvann???? de vil jeg gjerne se bilder / tegninger på... motoren min blir varm på tomgang og ja alt er byttet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Per Å

-74-75 topparna har bäst flödande avgaskanaler.och E toppen ännu bättre naturligtvis.Jag har för mej att volvo själv anv.E toppen på -70 talet när dom trimmade för tävlingsvärksamhet och ang.138hp då med rätt kam kanske P?eller nån vassare Jag har själv kört med E-topp och fick ett betydligt bättre vrid vid acc och ca 600 rpm högre maxvarv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jarle bråthen

jeg lurer på om kansje oljepumpa kan være sliten????? kan det være grunnen til at motoren blir varm på tomgang??????? ellers leter jeg etter varmeveksler til b20 motoren så skrik i fra,,,,,,,,,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jarle b

har denne siden dødd?????? det skjer ikke noe her........ jeg spurte om et par ting angående motoren min som blir varm på tomgang kan det være oljepumpen som er sliten???? hvordan er det koblet slanger osv når orginale bilvannpumpa sitter på???? med saltvannkjøling????? er det noen som har en varmeveksler å selge?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

Om den blir varm på tomgång så beror det inte på oljepumpen. Mest troligt är igensatta kanaler, iof kan pump eller termostat vara kass. Bilpumpen cirkulerar vattnet genom block och topp via uttaget för vatten till defrostern på bilen, dvs i bakkant av toppen tillbaka till pumpen via en slang. En värmeväxlare är nog enklast att köpa ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jarle b

ok......jeg overhalte vannpumpa/innpeller og byttet termostat for 1?? kansje 2 år siden kan det være at jeg lagde små foringer og gjenget opp og satt på stusser med slanger og klemmer på alle røra til kjølingen??????? diameteren ble noe mindre da men alt ble tett..... ble så lei av rørene som hoppet av og lakk hele tiden .... alle rørene var bare dyttet på plass med gummiriger og var ikke skrudd eller festet noe sted..... regnet med at litt mindre hull ga like god kjøling da jeg har lært at mindre hull bare gir høyere trykk??????? vi snakker om bare millimetere her....... hvor kjøper jeg ny varmeveksler hen???? syntes di er svindyre sett til b20 koster jo 10 lapper har for øvrig fått en liten klængelydnår jeg slipper ned gassen til tomgang lurer på om det er råder/lager??? kjører på fiberhjulet til reg hjulet vet jeg skulle hatt ståljulet??????en sa at det kunne være lyden????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...