Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Schmaxo

Vad är det konstigaste ni har fått på kroken?

Rekommendera Poster

Rubriken säger allt :)

Vill vara lite nyfiken och se va det konstigaste ni har fått på kroken?

 

HELT RANDOM! Tungan

 

Själv va ja ute o fiskade makrill me en kompis, lyckades på något sätt fånga en näbbgädda i ryggen Tungan kanske inte e något konstigt men Glad

 

Och en annan gång så var ja och fiska me samma kompis, det kändes som han hade fått napp, men såg sen att de va en tennisboll Tungan

 



Senast ändrad av Schmaxo | 20 januari 2010 | 15:40



Senast ändrad av Schmaxo | 20 januari 2010 | 15:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte mycket till fiskare. På sin höjd brukar jag släpdörja efter makrill ibland när jag segla. Många är ju väldigt intreserade av makrillmete. Har under mitt mer än 60-åriga liv varit ute och metat makrill en gång tillsammans med en granne. Vi fick inget.

 

När jag drog upp draggen satt det ett sänke till en dörj på den och som krok på dörjen en ganska stor pilk.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett par riktigt gamla badbyxor, och det var inte nära någon strand... jag behöll dem inte!

Annars så är det mest sjögräs...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte jag men frugan i en fjällsjö

En gädda på gäddsax med en sedan 4år försvunnen gäddsax i magen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min egen tumme..!

Stog och skulle byta drag då en kompis svingade ut sitt drag och slet till i min lina. Det var som man brukar säga mindre skönt.. Skrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var ung var jag en extremt inbiten flugfiskare, o då spec vid en sjö. vid den sjön fanns en stark population med fladdermöss.... har otroligt nog lyckats kroka en falldermus under själva kastandet,,,int helt kul att kroka lös=)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid fiske efter Havsöring så högg en Abborre(rökt/Vacumförpackad)...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sparkstötting (sån man åker med på isen) i Kalixälv fick jag på kroken en sommar, undrar fortfarande var den som åkte på den blev av Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ål på ett Utö-drag. Jag fiskar inte så ofta men detta kanske inte är så ovanligt för er rutinerade. Det var en smärre chock för mig i alla fall. God var den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt vanlig nej :)

Det finns dock ett par chockade flugfiskare i Klarälven som fick 2 (två) ålar på samma dag.. på laxfluga, mitt på dagen...

 

När jag var runt 12 år så var jag ute o rodde drag i vanlig ordning. Det bar sig inte bättre än att jag klantade till det och fick se spöt åka i sjön i den lilla viken där vi hade sommarstugan.

För 6-7 år sedan var jag tillbaka i viken för lite nostalgimete då det under min barndomstid gick väldigt mycket riktigt grov sarv i viken. Efter att ha metat några kvällar o nätter bestämde jag att jag skulle köra lite bottom bouncing efter abborre på kvällen.. Jovisst fick jag ett par abborrar men det roligaste var iallafall när spöet böjde sig fullt ut, och jag trodde jag satt kroken i botten. Det visade sig vara spöet jag tappat som liten knatte. Dryga 25 år senare fick jag alltså tillbaka mitt första egenhändigt betalda spö. Lite nostalgikick över den resan faktiskt, med fiske på de gamla välkända platserna plus återseendet av spöet.

Rullen kastade jag vid hemkomsten, men spöet behöll jag och det hängde länge på väggen i hobbyrummet, på en hedersplats mellan pokaler, fiskekort och kort på fiskar. Numera ligger det nerplockat då utrymmet i M77an inte tillåter så mycket oanvändbara prylar ;)

Bland övriga uddafångster har jag en sothöna, som högg på bottenmetad jordgubbsboilie, vid fisk riktat efter sutare... Heller inte helt lätt att kroka av.

Svågern fick en dopping, vid bottenmete med löja, riktat efter ål.

Fiskekompisen lyckades kroka på en mås.. Den högg vid utsläppet från båten (1 meter bakom oss) på löja fiskad efter en flasher vid rödingtrolling utanför Karlsborg, Vättern



Senast ändrad av KillerBoo | 20 januari 2010 | 13:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min fru fick upp sin förlovningsring när hon tog över mitt dåligt nappande pimpelspö.

vad är det där för skrot, utbrast hon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick en tokig fiskmås på kroken när jag var grabb det var inge roligt alls,men den klarade sig.

Jalmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett lik för ca 9 år sedan. Ingen trevlig fångst så jag släppte till baks det. Ville inte ha det i båten (ruttet). Dykare tog upp det senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vid segling från Arendal ( i  Norge) mot Skagen (tror det var 1986 eller 1988) hade vi några krokar ½ kg tyngd släpande c:a 50 meter efter båten och hoppades på några makrillar.

Plattläns och c:a 3-4 knop. Strax före Skagen fick vi NAPP. Trodde det var något i 10-15 kg klassen – så kändes det när vi halade in bytet.

Fick upp den fula fisken och hängde upp den för beskådande och fotograferande.

Något sådant odjur hade vi aldrig sett förut. Ett mellanting mellan ÅL och Orm verkade det vara. Den ser farlig och oätlig ut – så linan klipptes av och odjuret åkte tillbaka i havet.

Väl framme i Skagen kollade vi i en fiskaffär – där kostade denna delikatess ganska mycket.

Dessutom sägs det att den får GRÖNA ben (dom inuti – det växer inte ut några ben) när den kokas. Har många gånger senare släpat krokar efter båten från Hätteberget på väg mot Skagen eller Läsö. Men aldrig fått något annat än en och annan Makrill.

Bildbevis bifogas

Fotohazze

post-10012910-1394236217,4383_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Horngädda eller Näbbgädda som den också kallas

http://www.svenskfisk.se/fiskar-och-fisket/vanliga-arter/horngaedda.aspx

http://www.sportfiske.org/horngadda.html

 

Det är inte ovanligt att man får Horngädda när man dörjer makrill. Den är väl helt ok. Jag har själv aldrig ätit den men den skall va god.

 

Nått man måste se upp med när man dörjer det är fjärsing. Den ser mer ut som en makrill i varje fall i färgerna. Om det nappar mycket och man har fullt upp med att dra, så är det lätt att förväxla Fjärsingen med makrill. Den är mycket giftig se http://www.myggfeber.se/index.php/component/content/article/52-de-svenska-sommarplagorna/121-fjarsing

Nu var det, som tur är, länge sen hag fick en fjärsing. Jag tar aldrig upp den i båten utan slår loss den från kroken mot båtsidan.

 

Bifogad bild är en Fjärsing

 

tommy

 

post-945-1394236217,5307_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har jag också lyckats med.. :) linan lindade sig 3 varv runt halsen på en flygande fiskmås. Som störtdök. :) Fick veva in o kroka loss den..

Händelsen utspelade sig i Gåsfjärden i blankaholm någon gång i slutet av 1990 talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Horngädda får man ganska ofta när man dörjer efter makrill.

Den är god att äta trots att benen är gröna.

 

I Öresund fiskar man den gärna på vårarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farsan fick en krabbtaska på släpdörj, på samma släpdörj fastnade även en makrillfilé. Mamma satt på fördäck och filéade.Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det riktigt sanning?

När du berättade historien för mig för många år sen, strax efter att det inträffat, har jag för mig att det var såhär.

Du och en kolega, troligtvis nån av Abrahamspojkarna, var och fiskade abbore i Dale vatten. Du fick napp och när du fick upp fisken var det en vacumförpackad rökt lax. Eller kan jag minnas så fel?

När vi nu är inne på lax kommer det för mig en annan sann historia ur livet. Jag och min kompis Ingemar Olaisson var ute med min båt på utsidan Långebrott (väster om Smögen) och fiskade. Han med spinnspö och jag med pilk.

Ingemar fick ett safftigt napp som han nästan inte klarade av att få in till båten. På kroken satt en liten torsk, men över torskens rygg hade en stor lax biti sig fast. Vi hade varken håv eller kläpp ombord. Jag försökte dra upp min pilk så snabb som möjligt för att försöka häxa laxen, men det gick naturligtvis inte. Laxen släppte taget och simmade ett varv runt torskev varpå han bet sig fast igen. Sen släppte han och simmade därifrån. Över ryggen på torsken fanns två ringar efter laxens bett. Tyvärr hade vi inte en tanke på att föreviga det, som man hade gjort idag

 

post-945-1394236217,5678_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och grabben stod vid åkanten och metade abborre vid åkanten, vi hade agnat med mask. Flötet började bete sej lite konstigt så jag frog upp, då hängde en kräfta i masken.

Vi fick totalt nio kräftor och en abborre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tom gammal ölburk, Pripps blå, uppfångad med plättankare.

En kräfta kom med en kanot som bärgades efter kappsejsning i en fors.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under mina dryga 30 år som sportfiskare så har jag nog fångat det mesta konstiga som finns att fånga, men några minnesvärda fångster är:

Måsar

Trutar

En knölsvan

Ejder (hona)

Abborre (högg på blysänket vid bottenmete precis vid upptagning och flög upp på land av rena farten)

En bogserbåt (fick aldrig upp den då jag stod på hamnpiren medan den bogserade någon boj som skulle utplaceras)

Cykelskrot

Och slutligen - en tax.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta svar avser;

Schmaxo (Fänrik),  toaen (Hedersmedlem),  StigH (Kommendör 1.

Jo helt klart var det en HORNGJÄDDA vi fick upp.

Det fick vi besked om i Skagen.

Den hade hade ju krokats i första 3:e delen av kroppen och när vi halade in den blev det ju extra mycket motstånd - även om vi hoppades på en rekord stor makrill.

Har en fisketokig kompis som, tyckte jag var rejält bakom flötet, som inte tog till vara på den. Lägg ut en Torsk, en Makrill, en abborre och en mört (förnicklad abborre) då kan jag peka ut rätt art - sen är det stopp.

Fotohazze



Senast ändrad av fotohazze | 21 januari 2010 | 14:50



Senast ändrad av fotohazze | 21 januari 2010 | 14:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick en plattfisk med ränndörj (paravan) en gång, troligen högg kroken i sjöbotten och av en slump rätt ner i fiskryggen? Spättan spjärnade iaf upp sig som ett smärre drivankare. Trodde först att det var en riktig jättefisk jag mödosamt halade in, men hann i alla fall se den tydligt innan den slet sig.

Makrillen är - med tanke på utfiskning mm - fortfarande märkligt lätt att få med ränndörj, men ibland fås även horngädda. Tidigt på makrill-säsongen och med för hög båtfart verkar horngäddorna hinna med bäst, de är helt suveränt snabba. Draget virvlar ju också runt i stora cirklar förutom båtfarten, så de må gott ursäktas för att de ibland ändå missar med sin fjuttiga näbb...Skrattande

Ingen som fått säl eller rent av en sällsynt tumlare, oroar mig lite för det och tar upp redskapen ifall jag märker att de finns i närheten. De kan väl tänkas hugga på även en så liten munsbit, och sen få plågsamma problem ifall draget fastnar mer eller mindre permanent i gapet, tänker jag mig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i Florida och fiskad Bass då fick min son en sköldpadda, vi fick loss den från kroken och kunde släppa tillbaka den utan skador

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan du nästan mer om fiskar än mig.

Torsk - det var länge sen man såg. Nu för tiden är dom mest i kalla avlånga paket som hämtas på Konsum och ofta har dom ersatts men Sej eller nån annan utlänsk vitfisk.

Makrill - den är jag bergsäker på hur den ser ut. Ser nog minst ett par stycken varje år.

Abbore - där blir det genast svårare. Möjligen skulle jag känna igen en om jag såg den, men säker är jag inte

Mört - har inte en aning om hur de ser ut.

 

Min fru undrar alltid varför jag inte blev fiskare, jag som är så mycket för båtar och sjön. Hade jag varit fiskare hade jag nog inte varit lika välnärd som jag är nu. Skrikandes

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På 70-talet var jag med min morfar och lillebror utanför Bovallstrand och pilkade från båten,efter ett tag verkade det som att min bror fått bottennapp,morfar tar över och börjar hala in,det är väldigt tungt och ca 30 meter djupt men efter tag får vi upp en dörrmatta med texten välkommen ombord..

Mackan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...