Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
3511

Lagra ost

Rekommendera Poster

Läste med intresse tråden om att lufttorka skinka, intressant, ska försöka själv.

Har själv köpt en hushållsost som lagt längst ner  i kylskåpet i sin orginalförpackning, där den ska ligga tills 1,5 år efter bästföredataum (juni-10). Ska vända den lite då och då. Någon gång till julen 2011 ska den efter vad jag läst, vara ett under av smaker, likt en lagrad mögelost.

Det var en investering på 120 kr, köpte den feta varianten, så det som verkligen kostar på är ju tiden. Och tänk om det blev lyckat och då få vänta 2 år till på nästa.

 

Skarv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där tycker jag inte alls låter som en bra idé.  Det är skillnad på mögel och mögel, och vissa sorter är rejält giftiga.  Så här svarar en expert i ett annat forum på en fråga om mögel är ofarligt:

För det första så används ordet mögel väldigt ospecifikt i dagligt tal. Det omfattar ofta alla typer av luddig påväxt på matvaror, väggar osv. Det är för det mesta sant att det är en tillväxt av svaphyfer men de kommer ofta från helt olika typer av svampar. De typer som vi finner på våra matvaror kan också ha olika ursprung. En vanlig typ av angrepp på bröd är kulmögel där ofta vita hyfer växer tätt på brödytan för att sedan efter ett tag skjuta upp utskott med små, svarta sporbärande behållare (sporangier) som sprider enorma mängder sporer för nya angrepp. Vi pratar då ofta om brödmögel. En annan mycket vanlig typ ger grönaktiga (men även gula, bruna och svarta) täta kolonier. Där ser man att tillväxtfronten ofta är vitaktig och att de äldre, centrala delarna får färg efter de spormassor som avsnörs från uppskjutande hyfer. Många av dessa klassar som imperfekta svampar eftersom man tidigare ej kände till de sexuella stadierna (många är nu identifierade som sporsäcksvampar). Inom den sista gruppen finns t.ex. släktena Penicillium och Aspergillus. Släkten inom vilka vi hittar både många nyttosvampar och mycket tufft giftiga arter. Exempel på nyttigheter där är tillverkning av vit- och grönmögelsvampar, soja liksom olika läkemedel (penicillin och cyklosporin).

Problemet med de sistnämnda svamparna är att det är ytterst svårt att särskilja de olika arterna åt varför man nog bör följa försiktighetsprincipen och inte använda infekterade livsmedel. Därtill så sätter de lätt stark smak på livsmedel varför vi oftast inte vill äta dem (vi känner ofta smak och doft av dem innan vi ser ett angrepp).

Många av dessa mögel angriper livsmedel eftersom de innehåller lätt tillgängliga sockerarter och de är också, liksom jästsvampar, tidiga i succesionen ekologiskt sett. De förorsakar också enorma förluster i sädesmagasin globalt sett (mellan 20 - 40% kan förstöras årligen) eftersom de om där finns fickor med något större fuktighet (>15%) kan starta ett angrepp; då bildas koldioxid och nytt vatten vilket leder till att angreppet kan fortsätta

Fast å andra sidan så finns de ju de som klarar av sånt här, kolla in sivan:  www.sivansost.se  Hon lagrar visst sina ostar i garaget.  Hon kanske kan svara på sina frågor.



Senast ändrad av Terrafobica | 18 januari 2010 | 14:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Terrafobica, jag skrev fel, det ska ej vara mögelost, utan ge en kraftig smak typ mögelost. Osten ligger orörd i sin slutna förpackning osv. Men jag ska naturligtvis ge akt på om det möglar.

Skarv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att hushållsosten är bättre ju längre ner man kommer. Extra bra blir den om man köpt en tvåkilos så den har räckt flera månader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Castellos rödkittost blir fantastiskt mycket godare en månad eller två efter bästföre. Den skall gärna flyta lite.

Passa på att köpa denna när den säljs för halva priset med kort datum'

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när det gäller Sivans ostar så är det väl bara väl lagrade vanliga ostar, precis så som förslaget är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu närmar sig bästföredatumet och jag vänder nu osten var 14:e dag. Den ligger i sin orginalförpackning och ostens yta är som när den inhandlades.

 

Skarv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätter och vänder osten, den ser ut som ny på ytan.

 

Skarv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vände just på osten och den har fått lite saltkristaller på ytan, ser ut ungefär som på den parmesanost jag har köpt idag. Osten tillverkades den 28 oktober 2009, så den är 18 månader nu!

 

Skarv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att vi får rapport, men  jag ångrar att jag inte köpte en egen och la på lagring. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rapporterar vidare, men du kan ju köpa en nu så får du oxå något mer att se fram emotsmiley.

 

Skarv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag vänt och vänt igen var fjortonde dag, det som hänt är att osten har krympt i sin förpackning. Det finns ingen påväxt som jag kan se, utan den har bara krympt.

Det är snart bara en månad till jul och då kommer den spännande stunden.....

 

Skarv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berätta hur det blev! Och glöm inte skyddsglasögonen när du öppnar förpackningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem, säljer själv skyddsglasögon och skyddsmasker, tack för omtanken!

 

Skarv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att höra att du och osten har det bra. Jag har skaffat en egen, den andra, Den första satte familjen tänderna . Nu har jag satt en rör-ej lapp på den och den ligger där sedan i somras och har det fint.

Var i stugan och tog en korv som hängt där sedan i somras.. den var inte dum den heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en bit  hushållsost som hade varit lagrad 30 månader inför förra julen, det var en riktig höjdare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu närmar sig julafton!!

Jag återkommer efter att jag testat osten med bild och ett försök till smak- och lukt beskrivning.

 

skarv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu under högtidliga former ätit av den lagrade hushållsosten. Det samlade omdömmet var att det smakade något liknande  en västerbottenost, stor smak och lite sälta. Andra spontana omdömmen var; är detta en hushållsost?, fantastiskt god ost. Det var helt klart värt att vänta 18 månader! Jag kommer att satsa på att lagra ost igen, de finns på 1 kg:s förpackningar och är säkert på tillbud så här efter jul.

 

God fortsättning!

 

Skarv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tar sin tid att konstatera misstag/succsé. 

Min tanke var om det kunde gå att salta hushållsosten lite extra. Kan det bli liknande västerbottensost då månne?

Lägga den i 10%-ig saltlake eller nåt sånt. Kan va värt å prova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...