Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Misil163

Dags för nya dynor, skall jag köpa skum på Jysk?

Rekommendera Poster

Med alla rabattblad som kommer hem funderar jag på att köpa nytt skum till båten på Jysk.

Är det någon därute som gjort ngt liknande? Jag har syvana, bra maskiner och stöd från familj och svärmor.

Vilken kvalitet skall jag köpa, vad skall jag ABSOLUT INTE använda?

Hälsningar

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått av de som kan skum, är att tjockleken inte är avgörande. Välj så hög skumvikt som du har råd med är egentligen det bästa rådet som ges. Nu är inte jag personligen så kinkig med dynor, men ska du sova ofta på dem, o vill att dom ska hålla så är det just vikten du ska titta på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar ha lite hårdare skumgummi på sittdynor där man inte sover så ofta. I salongen alltså.

Detta för att baken inte ska slå igenom. Har absolut ingen aning om vad Jysk säljer men du får väl provsitta. Det är både bökigt och dyrt att sy dynor så satsa på skum som håller formen ett tag. Gå till en proffsaffär för skumgummi och fråga (men nämn inte Jysk;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en båt från 1979. Dynorna är ganska dåliga både beträffande skummet och klädseln.och det finns ju också en viss båtlukt i dem

 

Håller på att renovera förpiken och även bygga om den i viss mån. Att jag behöver nya dynor är helt klart. Desvärre brukar arbet ta mycket längre tid än man räknar med. Det kommer alltid något emellan som stör det viktigaste - båtjobbandet. Tror inte att jag blir klar förrän i sista minuten och då det jag gör förändrar storleken på dynorna i någon mån är det svårt att ta mått i god tid. Skall man låta sy nya dynor borde de nästan va beställda nu, men man vill ju i så all att de skall passa orentligt.

 

Funderade också i banorna att köpa ett par skummgummimadrasser och skära till. Var inne på Jysk igår i ett annat ärende och passade på att köpa ett par madrasser av skaplig kvallite, som var något prissänkta (enligt reklambladet) Tänkte skära till dem så att de passar och sedan sy in det befintliga överdraget så att det passar till den nya formen. Det borde inte va speciellt svårt.

 

Vi har  i stort sett alltid uppbäddat med lakan och täcke (eller som på bilden, filtar för att täcka över de sunkiga dynorna).

 

Fungerar det bra gör jag kanske likadant i akterruffen, när det blir dags för renovering även där.

 

post-945-1394236215,4498_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ska du ha dynorna i sofforna (att sitta på) så välj så tät kvalité som möjligt. Gjorde misstaget för något år sedan att köpa Jysks Plus F30 (25 kg/m³ 12 cm tjock) Kan kasta dem idag. Totalt värdelösa. Som jag ser det verkar det som att endast Gold F30 kan vara värt något (35 kg/m³ 55 kg/m³. 12 4 cm) Gå i alla fall inte under 35 kg/m³ 10 cm.

 ----------------------------------------------

www.rosseglar.se

-----------------------------------------------



Senast ändrad av AndersssonSeglar | 16 januari 2010 | 13:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar nog ingen roll vart du köper det. Huvudsaken är att kvalitén är 30 eller 35 kilos kallskum. ( vikt per kubikmeter )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag ha skum till platser jag sover på skulle jag satsa på Kungsängens skumdynor. Kostar lite mer men är bättre och antimögel grejs i. Men annars kan du köpa Jysk dyrare dyna men tror det finns risk att du får byta ut dem inom en snar framtid...

Själv funderar jag på att slakta min gamla säng hemma och ta pocketfjädrarna och bygga om förpiken för att få samma komfort som hemma....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör köpa ett kallskum med en densitet på 35 - 38 kg.

Skummet skall ju hålla i kanske 15 - 20 år och då är det ingen ide att komma med Jysk och dylikt.

Jag har haft folk som har köpt skum och man lägger på ett nytt tyg. När man sedan skall tvätta tyget och tar av det så följer skummet med i en  miljon småbitar.

Tänk innan du köper!

bobban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klä om sina dynor, jodå det kan tyckas lätt, jag kan även lacka om min bil själv. Men som alla förstår blir det inte bra och snyggt i några av dessa fall. Har Ni en båt för dyra pengar, lämna in jobbet till en tapetserare eller andra som kan jobbet, ni blir nöjda med resultatet och det är värt pengarna.

mvh jask

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag köpte mitt skum från en affär i Vänersborg. Där fick jag även låna hem en såg för att såga till dynorna. Försök inte att använda kniv.

Mvh Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade detta ur PB:

http://www.centica.com/portals/12/PB0409018_020.pdf

Sen gjorde dom väl ett reportage om dynor i näst senaste nummret vill jag minnas.

Där gavs tipset om en elektrisk brödkniv att skära skumet med. När jag byggde Epa i ungdomen använde jag laserslipad kniv (de där taggiga som va poppis på 80talet) när jag skar skum och det funkade rätt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, om båten hade varit dyrare kanske det hade varit tal om att gå till en riktig tapetserare/ dynmakare mm.

Nu handlar det i mitt fall om att byta ut dynorna i en Misil2 från -74 dvs prisklassen 30-40000 kronor. Då blir det inte tal om att lägga ens 10000 på dynorna.

Pengarna skall räcka till andra leksaker som kajaker, skidor, cyklar, sommarbil mm.

Att det sen skall vara dyra dynor, om det skall bli bra, anser jag inte alltid sant.

Bra tips om volymvikten i inläggen i övrigt.( min 30, gärna 35 kg/m3 ) där! Tack för det!

mvh Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr hänger pris och kvalitet nästan alltid ihop när det gäller hantverk, som t.ex. att tillverka nya dynor. Visst kan det gå fortare, men vilken söm eller vilket moment ska man strunta i (billigare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som flera redan skrivit; madrassen ska vara av kallskum med lägsta densitet på 35kg/m3.

Vi sydde nya madrasser till kojerna i vår Rasmus. Där 'fuskade' vi genom att inte ta möbeltyg eftersom det alltid är bäddat med lakan. Istället använde vi överdraget som satt på den madrass vi köpte. Misstaget vi gjorde var att köpa IKEA's bästa/dyraste kvalitet - den var sämre än de 30 år gamla madrasser som funnits i båten sen den var ny! Kanske JYSK har högre kvalitet.

Nästa gång det är läge att byta så blir det madrass från www.abceurosoft.se
Att sy själv, speciellt om det inte är dynorna i salongen, går alldeles utmärkt, bara man tar det lugnt.

I förpiken had vi en ribbotten (som låg på plyfan med en sorts gummidistanser i ändarna) - det blev en fantastisk komfort och gjorde att det aldrig blev mögelanslag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag la liggunderlag i botten sedan madrasen blev kanon då är det inte hela värden om madrasen inte är av bästa kvalitet man sittet inte igenom dom.(köpte inte den tunnaste kvaliten på liggunderlagen)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Observera att kallskum är mycket rivsvagare än polyeter, hållbarheten är därmed sämre, håller kortare tid. Komfortmässigt är det inte stor skillnad mellan polyeter och kallskum i bra kvalitet. Men kallskum är brandhärdigare, men även polyeter kan fås flamskyddat.



Senast ändrad av jask | 19 april 2010 | 18:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bor du i närheten av någon större stad så finns där troligtvis något företag som sysslar med polyeterskumplast. Mitt förslag är = till förpik och ev. aktersalong - polyeter kval. 28 kg/m3,

Till salong (sitt kombinerat med  liggkomfort) polyeter 30  kg/m3= ngt hårt att ligga på med skönt att sitta på.

Tänk på att malla av kojbottnarna när du skall skära till nya skumplastdynor. De gamla dynorna är så pass deformerade att de inte duger som mall.

Lägg gärna till någon halvcentimeter på dynstorleken när du skall skära till dem, de formar sig efter överdraget omdu klipper till och syr relativt tajt

hälsar Stig som sysslat med dynor i 40 år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man inte ha en kvalitet som tål fukt bättre än vanlig inomhusmadrass.

Jag har använt vanlig madrass men tycker att de sanbbt blir mögliga och luktar skunk.
Särskilt om de ligger i lillstugan på landet över vintern...

Antar att samma gäller för tyget.
Har du kollat med någon dynmakare (du kan kanske köpa matrial därifrån).

 

Lycka till

/peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stockholm finns det en bra affär på odengatan nära st eriksplan har jag för mig.. Köpte ny madrass till soffan där (när katten pissat i soffan, det sista han gjorde). Tog med en av dom andra dynorna och dom kunde utifrån den välja en ny. Alltså, gå till en affär som sysslar uteslutande med madrasser, den i stockholm jobbade bara med skum, så blir du nöjd!! Dessutom kan dom lätt forma dom till dig i exakta mått för en mindre kostnad.

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tyg i en så pass svår miljö som en båt bör vara av ex. Trevira, då får man också ett mycket slitstarkt tyg. Priserna börjar då på ca. 750 kr löpmetern



Senast ändrad av jask | 21 april 2010 | 18:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använde detta tyg till dynorna i min Hurley, fungerade jättebra , slitstarkt, snyggt och fuktsäkert.

100% acryl,  100 kr/löpmetern

En gång spillde ungarna en hel kanna juice i förpiken. Bara att snabbt torka av, inte en fläck!  Jag hade dynorna i båten mellan april och december eftersom jag gillar att ligga mjukt vid vinterseglingarna. Inga  tendenser till mögel heller, dock två stora torrbollar igång.

http://www.kvarnbytextil.se/htm/kapell.htm

 

Fair winds,

Leif, Gbg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde precis som du tänker, köpte madrass på JYSK. Den madrass jag köpte heter

Skummadrass GOLD F20 Dremzone

Man ligger otroligt bra på den, en 120 cm bred räckte till bägge halvorna i förpiken. Jag använde dessutom samma tyg som sitter på från början, lite knepigt att sy i, men det går. Tygkostnaden blev alltså noll. På undersidan satte jag en sorts galon, det var polarns farsa som fixade det där ham är proffs på dynor. Tyget är superfluffigt skönt, madrassen har ett lager specialskum överst som formar sig efter kroppen kopia av Tempurmadrassen. Jag har haft madrasserna i båten i tre, fyra år nu, inga mögelprickar eller lukt. Bättre grejer till samma pris finns knappast, inget att fundera på.

Madrasserna är drygt 14 cm tjocka. Tyget är polyester, INTE bomull, det är bra enär bomull tål inte fukt och ruttnar med tiden. värt att tänka på när man köper påslakan med. Till påslakan är det bäst med hälften polyester, hälften bomull, det har vi också, det håller sig snustorrt.

http://www.jysk.se/4/5/16/538/3318423/a/catalog

Madrasstyp: Skummadrass
Storlek: Bredd: 80 cm, Längd: 200 cm, Höjd: 16 cm
Kärna: Polyeterskum Sensus memoryskum
Kärna kvalitet: 30 kg/m³ 55 kg/m³
Kärna höjd: 12 2 cm
Profilering: Ja
Quiltning: 200 g/m² polyester
Material till överdrag: Polyester/polypropylen/polyetylen
Hårdhet: Medium/hård
Överdrag tvättas: Ja
Tvätt: Kemtvätt
Miljö-och hälsointyg: Certipur, Trygg Textil

 

 



Senast ändrad av Luffarn | 25 april 2010 | 11:44

post-6890-1394236322,8433_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad behöver jag för att skära med?

Har läst om elektriska brödsågar, rockwoolkniv, mm.

Förslag?

mvh

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Salongens dynor snart klara!

Köpte dynor på IKEA, en modell som är 12cm tjock, 25 35 kg/m3.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70139758

Den kostade 695 kr styck.
Skummet skar jag med en Gullfiber isoleringskniv, som jag slipade efter varje sida, den blev snabbt slö.

Jag tyckte inte skummet på JYSK kändes lika bra som IKEAs.

Nu kommer det väl massor av människor och tycker att detta var FÖR billigt, men kanske det finns någon som kan hålla med mig istället?

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...