Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
hflife

Hittat övergiven båt vad göra?

Rekommendera Poster

sextant_liten.gif 

Hej jag har upptäckt en rätt fin plastbåt med vindruta, stolar och reglage på ca 5 m.

Denna står på en gammal 30 kärra på en igenvuxen parkerings plats vid en nedlagd industritomt! Båten har lätt stått där 2 år med tanke på att pressen var trasig samt att gräset hade vuxit väldigt högt runt om den, när jag var där i höstas...

Vad har man rätt att göra enligt lag och så.. Tycker att det är synd att den står och blir förstörd när jag nu behöver en båtGlad  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag tycker nog att ordet hitta är lite att ta i. Kontakta markägaren och ge han ett bud. tyvär finns det många i det här landet som låter sina gamla trotjänare förmultna under någon japanpress.

/En som vårdar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt säkert att markägaren äger båten.

Däremot så kan markägaren lämna in den till polisen som hittegods, och anmäler sig ingen riktig ägare efter 3 (eller 6?) månader så tillfaller båten markägaren, då kan ha sälja båten till dig.

Lagstiftningen begränsar stort rätt att ta sig an hittegods, läs denna intressanta tråd:
http://www.byggahus.se/forum/juridik/134922-kvarlaemnade-saker.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Jan af...

Jag hittade en gammal risig roddbåt -70 cresent, som låg upp och ned på våran båtklubb. Hamnfogarna hänvisade till ett gammalt fyllo som den rättmätige ägaren varvid jag efter mycket slit lyckade att spåra honom. Jag åkte hem till honom och erbjöd honom 1000 kr för skrovet utan tofter, vi skrev kvitto och sedan var man lycklig ägare till ett skrov. Jag tog hem båten och satte dit tofter av trä och målade botten varefter en 20 hk utombordare hängdes på.. Några månader senare blev jag kontaktad av en annan ägare, som påstod att båten var hansens och att jag hade stulit den.... Efter mycket diskusioner erbjöd jag ägaren att köpa tillbaka båten för min köpeskilling och de utlägg jag hade haft (han hade inget ägarbevis och ingen märkning). Då hotade ägaren med polisanmälning, vilket jag rekommenderade att han skulle göra, rätt skall ju vara rätt!

Några förhör hos polisen,.. trista samtal med ägaren helt i onödan,,, vad hände med båten? Den sålde jag till självkostandspris efter det att polisen gav mig rätt.

 



Senast ändrad av Orris27 | 18 januari 2010 | 10:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...