Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
mr_kapten

Weedo GT

Rekommendera Poster

Hallå!! Har hittat en båt av märket Weedo i renoverings skick med en gammal Merc 65 från början av 60- talet. Vad kan man tänka sig att en sådan kan vara värd. Har legat väldigt länge på däck med trasiga presseningar över sig. Ingen inredning finns i den. Bara en massa vatten o barr från en massa träd i den. Nån som har prisförslag!!! vore tacksam!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt.1970 kostade en ny Weedo GT 5390:- utan motor(men med inredning) en motor kan väl ha kostat ca. 7000:-. Du ska nog inte ge mycket för den om det inte är högt samlarvärde på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bockar och bugar! Min tanke om pris var ungefär som era förslag. Nu återstår bara köpet och min vilja att köpa den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det började med en usa tillverkare som heter glasspar, dom sålde licens/ formar till norra sverige vilket blev cornado gt. sedan byggde några killar om den i stavre i jämtland = weedo gt ,mer v-bottnad, lättare inredning= kult båt !  vann roslags loppet flera år på 70 talet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om båten lider av plastpest eller liknande.

Det som kan hända om det ligger vatten i dan är att den fryser sönder, särskilt om vattnet har trängt in i dubbelskrovet då är det ingen höjdare.

Om jag var på jakt efter en sådär båt skulle jag nog kunna lägga ut 10.000kr tusen för den, särskilt om motorn fungerar.

 

Och om du nu köper den och renoverar den så försök att behåla den i original skick finns väldigt få weedos i originalskick.

Vare inte samma killar som låg bakom smuggler båtarna som låg bakom Weedo GT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betala ett par tusenlappar för motorn om den funkar o se till o få båten på köpet.Ja max en tusenlapp för den .Då har du nog fått det vettigt.Kostar ju massor o sen få ordniong på den.O då ska du ju tjänat på att du köpte et objekt.Ja jobbet får man ej igen men delarna iaf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Oj måste ha missat delen med utan inredning, Då sjunker förstås priset kraftigt.

Men som sagt kolla om motorn går för det är självklart ett stort plus.

Om båten har gått i saltvatten särskilt i södra Sverige brukar det inte vara så pass mycket kvar av dom efter 45 år.

Men om den har gått i sötvatten brukar dom oftast vara väldigt fräscha invändigt.

Att köpa en upp korroderad motor är nog inget man kan garantera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå alla!!

 Blev inte att jag köpte den båten. Införskaffat mig en nyare båt av märke uttern 4501 -90 med en 40 hk mariner från -03. Är mycket nöjd med den så den kommer att vara i min ägo många år framöver. Är dock tämligen säker på att weedoon ligger kvar på samma ställe fortfarande(om någon är intresserad). Fick dock själv inte tag i ägaren när jag var intresserad av den. ska sägas att jag inte jobbade överdrivet hårt på att få tag på ägaren så det kan jag nog hjälpa till med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herrarna som byggde Weedon hette Lennart Ebbekke och Herman Henriksson och höll till på Tibble Gård i Kungsängen strax norr om Stockholm.

 

Den första Weedon var en plywoodbåt som man 1962 körde Roslagsloppet med.

 

Nästa Weedo var en cabinbåt som tävlades 1963.

 

1964 var det ännu en ny båt, denna gång hette den Weedo 18.

 

1965 var Weedo GT ett faktum med många framgångar.

 

1966 byggdes Weedo18Smuggler, -detta var den första Smugglern.

 

Weedo GT vann aldrig roslagsloppet totalt men tog ett flertal klassegrar.

 

Den var mycket inspirerad av Glasspar men var begåvad med en skarp V-botten.

Denna V-botten som var nyckeln till framgångarna på 1960-talet sitter än i dag på ett flertal snabba båtar av olika märken.

 

Läs gärna mer om historien och båtarna på www.smuggler.se och på http://www.fiberglassics.com/sweden/main.htm

 

Ricky.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fiberclassics.com måste vara en av de bästa sidorna för båtintresserade. Riktig nostalgitripp!!

Ett par bilder från lilla båten. Inte så bra bilder med tanke på att presseningen ligger för. Man ser trots allt lite plast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...