Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
perra_linden

Biltemas SMF-batterier, någon som har erfarenhet av dessa?

Rekommendera Poster

Fungerar dessa som förbrukningsbank eller tål dom inte djupurladdning?

SMF-batteri
Biltemas SMF batterier är helt täta och underhållsfria. De finns i en mängd olika utförande och modeller som passar till olika fritidsändamål, båt, husvagn, husbil, snöslungor, åkgräsklippare m.m. Batterierna bygger på kalcium/kalcium-teknologin, de har lång livslängd, de är underhållsfria samt försedda med en speciell typ av ventilation som minimerar risken för att ångor kan tränga ut. SMF-batterierna laddas på vanligt sätt och laddningen håller längre än i ett konventionellt batteri. Batterierna är dessutom försedda med inbyggd laddningsindikator som visar statusen. Höljet är av förstärkt polypropylen, försett med praktiskt bärhandtag och integrerat flamskydd. Ingen risk för syraläckage (max 45° lutning). Mycket stor hållbarhet mot vibrationer och slag.

100 Ah 330 x 172 x 239 (lxbxh)mm   1.249,00 kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underhållsfritt blir även underhålls-omöjligt. En accumulator kan ibland få lite mer ström än den är tänkt att få. Då är det bra att gasen inte spränger batteriet och det är enkelt att kontrollera syranivån och vid behov fylla på.

Är det dessutom dyrare än en underhållsmöjligt så är saken klar vilken typ jag föredrar i en förbrukningsbank. Batterier är förbrukningsvara, särskilt gäller detta förbrukningsbatterierna som laddas ur ibland till mer än hälften.

Ett startbatteri skulle jag kunna köpa ett underhållsfritt om det inte kostar så mycket mer än ett vanligt. Ett startbatteri laddas normalt inte ur mer än en hundradel. Livslängden blir ofta dubbelt så lång som förbrukningsbatterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade inte biltema gelbatterier också eller är detta samma. Jag köpte 2 st för 2 år sedan och dom funkar bra än. osäker på vad dom hette men minns att dom kostade typ 1000kr styck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Bilbuttricks SMF-batterier i fem år snart och är nöjd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag har forstatt det sa tal inga vanliga blysyrebatterier djupurladdningar. Skillnaden med SMF ar ju nastan bara att den ar igenseglad. Finns dock digitala laddare som klarar av att vacka djupurladdade batterier men det forkortar ju livslangden. Om du vill djupurladda sa far du kopa de superdyra li-on batterierna http://mastervolt.com/view_product.php?lang=2&section=marine&prggr_id=1019&prg_id=1187&pro_id=610 eller sa kan du kopa deep circle-batterier. De ar tillverkade for att klara djupurladdningar mkt battre. http://www.batteriexpressen.se/MarinDeep-cycle.htm

Sjalv sa har jag kopt AGM-batteri precis http://www.partsmart.e-butik.se/?artnr=53.FP12V105AH

Tank pa att olika batterier har olika livslangd so behover inte vara billigare i langden att kopa det billigaste batteriet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har SMF batterier från Tema i min båt och dom fungerar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De mesta från Kvalitema fungerar faktiskt riktigt bra om man bara ger det en ärlig chans. Man får måndagsex på de flesta ställen av o till men om det dåliga exemplaret kommer från Kvalitema så blir det ett jävla liv. Har hört rykten om att Kvalitema ligger i förhandling med svenska skidskyttelandslaget om att eventuellt gå in som huvudsponsor. Hoppas att det blir så. isånt fall förenas mästarna och kanske blir mästarnas mästare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sådana i min båt. Nedan kopierar jag in texten jag skrev i ett annat forum för ett par månader sedan. Frågan handlade om två saker, är batterier friska när de köps och om kvalitén på Biltemas batterier.
Jag kanske skall tillägga att jag undviker att plocka ur mer än 30-40% av kapaciteten och går aldrig under 50%. Dessutom är jag noga med att aldrig låta dem stå ofullstänigt laddade.

Jag köpte 10 st 115 AH SMF-batterier på Biltema våren 2006.(24V-system, därav drösen)

När de skulle lastas in i båten kollade jag de med en belastningsprovare. Eller, jag kom egentligen aldrig till själva belastningsprovet - samtliga batterier höll en spänning på knappa 12 V!
Jag återvände med hela drösen till Biltema och hade inga problem att reklamera och personalen såg till att jag fick en frisk laddning batterier som höll vettig spänning och som passerade belastningstestet jag den här gången gjorde på plats.

Jag har som rutin att belastningsprova varje individuellt batteri varje vår och notera resultatet i min 'underhållslogg' och dessa batterier belastningsprovade jag senast i våras, efter 3 års användning och ingen märkbar degradering kunde märkas.

Jag har fullt förtroende för Biltemas batterier, men naturligtvis bara om det är friskt och fulladdat från början. Förra omgången höll 5 år, men då levde de relativt hårt under 1,5 års långsegling.



Senast ändrad av Eilean | 14 januari 2010 | 09:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Pheubus!

Det får bli en tripp till Batteriexpressen, såg att det var kampanjpriser nu och inte så mycket dyrare än SMF-batterierna!

/Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriexpressen levererade 4 st batterier till en kompis. Han behövde fylla totalt två liter vatten för blyet syntes över vätskenivån. Reklamation gick snabbt och lätt. Jag tänkte också byta batterier men blev tveksam till denna firma. Vid telefonkontakt försäkrade de att detta var en engångshändelse. Batterierna vi fick saknade också mycket vatten, i mina fyra fyllde jag nästan 2 liter. En cell hade exponerat bly. I kompisens batterier saknades det också mycket vatten och han har tyckt sig märka en lägre kapacitet än förväntat. Det är lite svårt att avgöra pga kylan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig acceptera att ta emot ett batteri där vätskan ligger under nivån på plattorna och/eller där spänningen är under 12,7 V innan laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte jag heller men som jag skrev så gick reklamation snabbt och lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perra har du åkt och köpt batterier ännu? Jag glömde säga att du måste ringa innan och höra vad de har inne. Jag gjorde misstaget att åka ut innan att ringa. Väldigt irriterande då de ligger ute i ingenmansland. Vissa batterier har de aldrig liggandes på hyllan tydligen men beställs hem inom en vecka.

Oberoende på vilket sorts batteri man köper är det alltid att rekommendera att kontrollera spänningen innan köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte kommit iväg ännu, men tack för tipset om att ringa innan! Tänkte kolla på Mässan innan, kanske det kommer fina erbjudanden där.

/Perra



Senast ändrad av perra_linden | 01 februari 2010 | 10:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en batteritest i GP i helgen, så blev resultatet att Feltema´ s hamnade i absoluta botten Batterilagrets batteri näst sist och det dyrase batteriet kom först. Skönt att veta att kvalitet måste få kosta...

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Hoppas det inte var samma test i GP som i DN för det var urdåligt. De jämförde äpplen och päron. Vilken överraskning att ett 85Ah batteri (vinnaren) orkade med en last på 2400W betydligt längre än ett 62Ah (feltema)... Inget tal om CCA heller (Cold Cranking Amps) som är minst lika viktigt när det gäller starter i många minusgrader.

De hade startmotorn på en V70:a som exempel, jag funderade ett tag på att kolla om de batterier de testade verkligen passar in fysiskt i en V70:a map mått, polplacering etc men bestämde mig för att testet inte förtjänade att man la så mycket tid på det.



Senast ändrad av silviasurfarn | 01 februari 2010 | 19:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om det är samma test. Läste inte hela testet utan kollade tabellerna. Hoppas att nämnda parametrar invägdes för att utdömma en som förlorare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill minnas att DN's test visade att batterierna presterade lika bra vid 20 plus. Men när de lastade max vid minus 20 så hängde inte biltemas batteri med lika bra.

Slutsatsen är att sommartid är det ingen skillnad. Kör man inte isbrytare vintertid(ouppvärmd sådan) så duger alltså Biltemas.



Senast ändrad av andtom | 01 februari 2010 | 22:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Jag är alls ingen Biltemafantast (har köpt en del där som verkligen inte har hållit måttet) men känner ibland att deras rykte är oförtjänt dåligt och emellanåt grundat på rena fördomar. Ska man göra ett test ska det vara objektivt vilket slutsatserna i DNs test - utgående från det som redovisas i artikeln - inte förefaller vara.

Prestanda angavs i en 5-gradig skala (1 sämst 5 bäst) och vid 20 resp -20 grader C. Testvinnaren hade betyget 5 vid 20 men 4.6 vid -20, medan Biltemabatteriet hade 3.0 vid såväl 20 som -20. Och av detta drar man i testet slutsatsen att Biltemas batteri inte klarar kyla så bra ? För mig verkar det tvärtom som om Biltemas batteri har samma kapacitet oavsett värme eller kyla medan testvinnarens kapacitet sjunker vid kyla... Det finns mycket annat som kan diskuteras vad gäller testet; hur mätte man att alla batterier verkligen kylts ned till -20, fotot antyder att batterierna laddas parallellt, samt om det verkligen är relevant att mäta hur länge man kan köra en startmotorliknande last (vem kör startmotorn i 2.5 minuter i sträck) ?

Kan ju passa på att nämna att jag i min V70a har ett 3 år gammalt batteri från Biltema som galant klarat av att starta bilen under de årliga semesterveckorna i Sälen, trots temperaturer som ibland legat under -20 i dagar i sträck. Det finns säkert andra som har mycket sämre erfarenheter men att generellt säga att Biltemas batterier är dåliga som vinteralternativ håller jag inte med om. Till vår andra bil köpte jag nyligen ett Biltemabatteri och fick då 4 års garanti. Undrar om testvinnaren omfattas av så generösa garantier ?

Personligen tycker jag att det där testet bäst hör hemma i papperskorgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapasitets-skillnaden på ett 65Ah billigt och ett 65Ah dyrt batteri är nog försumbar

Priset på batterier indikerar mest på hur många djup-urladdningar batteriet bör tåla innan det säger upp sig. Har du ett bra elsystem som ser till att batterierna aldrig blir djupurladdade så funkar nog billiga batterier aldeles utmärkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testet visar att biltemas batteri har exakt samma egenskaper vid kyla som det nästan tusenlappen dyrare Varta Blue dynamic om man tar hänsyn till skillnaden i AH.

Varta (80Ah)    1720 kr ger 121 sekunder = 0,66 sekunder/Ah, Pris/sekund = 15,04 kr
Biltema (62Ah)  800 kr  ger 94 sekunder = 0,66 sekunder/Ah, Pris/sekund = 8,51 kr
Testvinnaren 85Ah 1720 kr ger 160 sekunder = 0,53 sekunder/Ah, Pris/sekund = 10,75 kr
Nordström (65Ah)  700 kr  ger 113 sekunder = 0,58 sekunder/Ah, Pris/sekund = 6,19 kr

Det billiga Nordström är en överraskning, mycket bra pris/Ah/prestanda.

Varta Blue dynamic var det sämsta pris/prestanda jag sett i test.

Jag har bara tittat på de tre sämsta samt *testvinnaren*, det kan finnas mera överraskningar om man orkar analysera mera...

En V70 startar väl normalt på någon sekund ovsett temperatur (i vart fall gör alla våra 9 stycken V70 tjänstebilar det) så jag fattar inte relevansen av *nötningstestet*.



Senast ändrad av Gunnar_ | 02 februari 2010 | 19:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testet är löjligt. Man kan inte jämföra ett batteri på 85Ah med ett på 62Ah. Det är som att säga att Suzukis 90-hästare är sämst för att man fick ut mindre effekt på propellern än med Yamahas 115-hästare...

Biltema har ju ett på 88Ah som man kunde tagit. Däremot så hittar man Biltemas 62Ah-batteri i listan om man letar batteri till Volvo V70 så det är väl det man har gått på i testet. Testet säger ju mer om hur lätt det är att starta en V70 med olika batterier än om hur bra batterierna är.

 



Senast ändrad av cerber0s | 03 februari 2010 | 10:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Intressant, följde länken och läste just att Testfakta ska göra ett nytt test med batterier som har likande Ah-tal pga att så många har påtalat skillnaderna...

Det vore ju bra ironiskt om Biltema blev sämst igen Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur seriösa testerna är, om det nu är så att inte Testfakta själva uppmärksammar den uppenbara skilnaden?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Håller med. Är dessutom inte så säker på att startmotorn till en V70a är på 2400W (3.3 Hkr). Orkar inte kolla i verkstadshandböckerna men jag misstänker att den siffran gäller dieslarna av senare modell och knappast bensinarna. 2400W innebär dessutom 200A vilket kan låta högt men ändå är en bra mycket lägre siffra än vad som i verkligheten kan krävas i initialfasen då en djupfrusen bilmotor ska startas i -20 grader. Det är därför som CCA-värdet ibland är intressantare än Ah-talet. Många CCA under säg 5-10s och bilen startar troligen. Däremot är det ganska ointressant huruvida man kan nöta på startmotorn i 120 sekunder eller ej...

Kanske lite OT nu, ursäkta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...