Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
alexn14

fler cylindrar = högre vridmoment?

Rekommendera Poster

Hej

Blir vridmomentet högre om man har flra cylindrar fast samma antal hk?

MVH/Alex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror helt på varvtalet. Vridmoment är den vridande kraften på vevaxeln, effekt är det totala arbete som utförs, därmed är effekten lika med vridmoment gånger varvtal (gånger en förändringsfaktor som vi kan strunta i nu).

Med andra ord måste vi ha mer vridmoment för att få samma effekt på ett lägre varvtal, eller mindre vrid för att få samma effekt på ett högre varvtal.

Det maximala vridmomentet en motor kan ha bestäms av hur mycket bränsle den kan förbränna åt gången, och det begränsas ju uppenbarligen av hur stor cylindervolym man har. Det är därför t.ex. motorer i Formel 1 är väldigt högvarviga: vridmomentet begränsas av cylindervolymen som begränsas av reglerna, enda sättet att få mer effekt då är att höja varvtalet. (Igen: vridmoment * varvtal = effekt; alltså dubbla varvtalet med bibehållet vrid betyder dubbla effekten.)

Men nu misstänker jag att du precis som alla andra säger fel och egentligen menar effekt på lågvarv när du säger vridmoment. Det är ALLTID effekten som utför arbetet (t.ex. att knuffa båten framåt), vridmoment utan varvtal är bara en stillastående kraft som inte gör någon nytta (jämförelse: försöka skruva loss en fastrostad skruv, rör den sig inte utförs inget arbete).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar.

Men som jag har förstått det så är det bättre att ha hög vridmoment än hög effekt när man t.ex. ska åka vattenskidor?

stämmer det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förklarat så är vridmoment i sig själv helt oanvändbart. Det är bara det att motorer som är lågvarviga har högt vridmoment i förhållande till effekten, och en motorkaraktär med mycket effekt även på låga varv. Därför har okunnigt folk fått för sig att det är vrid dom har på lågvarv och effekt på högvarv... Gråter

Högvarviga motorer tenderar att ha mycket lite effekt på låga varvtal, och det betyder ju att man måste sega sig upp till ganska högt varvtal innan det händer nått. Jag är en tvättäkta landkrabba och badkruka så jag har aldrig provat, men jag kan tänka mig att det inte är önskvärt om man ska kunna accelerera ordentligt från stillastående med en skidåkare bakom. Antar att man snarare vill ha en motor som börjar ge mycket effekt direkt när man rör gasen, och generellt sett betyder det att en mer lågvarvig motor passar bättre eftersom dom oftast har hyfsat mycket effekt redan från tomgångsvarv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du. Kan nog ligga nått i det du skriver men även en hel del som det inte ligger nått i

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan ska du ha ner vridet i vattnet. Har t ex för mig att DuoPropdreven är utvecklade just för att använda dieselns vridmoment ordentligt. Så det är hela kombinationen motor drev båtskrov som bestämmer om det blir en kul upplevelse eller inte....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bara hög av det ena räcker det nog men jag föredrar högt vrid för att komma upp i plan. Om man återgår till första inlägget så är det bara att jämföra t.ex. en HD med två cylindrar och lång slaglängd med en fyrcylindrig kortslagig motor med samma volym och effekt. Att generalisera olika motorer går knappt men överladdade motorer har ofta mer vrid än sugmotorer. Själv har jag provkört en liten 1.9 TDI motor som hade mer vrid än en liten V8:a. En bänkad motor med över 500 Nm var en upplevelse att köra. Bilen var en liten Fabia.

Hk=vridmoment x 2 x Pi x rpm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag själv inte kört HD men lång slaglängd betyder ofta bra effekt på låga varv.

Själv åkte jag Yamma tidigare

post-10011607-1394236211,366_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns säkert en massa faktorer som påverkar vridmomemtet men intuitivt känns det som att fler cylindrar borde ge bättre vrid. Tänk på en encylindrig fyrtaktare. Kraften som driver runt motoraxeln finns ju bara en kort del av hela cykeln, när gasen exploderar/expanderar och trycker ner kolven. Sen ska kolven runt ett och ett halvt varv till utan att driva på axeln. Jämför detta med en elmotor där det finns driv på axeln under hela cykeln, de har ju också bättre vridmoment.  Flera cylindrar påminner ju då lite mer om elmotorn så att säga.

Slagvolym eller slaglängd snarare påverkar ju direkt vridmomentet genom längre hävarm, samtidigt måste ju kolven gå längre och därigenom borde ju expansionskraften i explosionen avta snabbare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.

Nja som jag tolkar det så betyder lång slaglängd att man inte kan varva så mycket och då har man ju mycket effekt på låga eftersom man inte kommer upp i höga...Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skepp ohoj alla vattnets riddare! Jag har precis blivit klar med min dubbelturboinstallation... eftersom jag har en vinkelmotor så tänkte jag att det blir nog snedbelastning med bara en turbo...så nu sitter det två stycken. Kolvarna är nedsvarvade två tiondelar så kompet ligger på 7,5 ochmax laddttryck på 1,2 bar....inte många hästar men ett j..vla drivmoment jag var bara tvungen att hiva i skiten för att testa och det är helt sjukt vilket drag...när jag håller max varv så är det endast halva proppen kvar i vattnet. I somras när jag och gumman gled fram så sa jag att det är helt otroligt vad trevliga alla båtmänniskor är som vinkar var vi än far fram,men då sa gumman att när man hälsar med en vinkning så har man inte handen knuten(jag tror ändå att det är så man hälsar sjömän emellan) skit samma för i sommar så kommer jag ändå inte att hinna se när ni hälsar jag har köpt en GPS men begriper inte vad siffrorna betyder det stod bland annat 126 KMPH när jag var på väg ut från skärgården. Men det är väl så att man förväntas ha kunna alla förkortningar bara för att man har en plastbalja. Funderar på att gå en navigeringsutbildning nu i vår men vi får se om det är lönt för man bör ju hinna läsa av sjökortet medan man puttrar fram. Jag mönstrar av nu för jag kom precis på att jag har två stycken intercooler liggandes i hönshuset och dom bör ju monteras i båten med det snaraste för ju kallare luft ju mer syre och ju mer syre ju mera bränsle och ju mera bränsle ju mera vrid. Simma lungt

Blubb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle va kul å se bilder på den istallationen. Har nämligen lite

turbo funderingar jag me på pärlan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inlägg med både rätt och fel hittills och jag orkar inte ge mig in på en diskussion med en massa ord som det blir i detta fall, men det vore intressant att veta varför vissa tillverkare valt 3, 4 eller 6 cylindrar med samma effekt.

 

Att hög effekt på låga varv oavsett på mark eller vatten ger kraftigare accerelation är väl dock hyfsat vedertaget. För hög toppfart krävs dessutom alltid hög effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...men intuitivt känns det som att fler cylindrar borde ge bättre vrid. Tänk på en encylindrig fyrtaktare. Kraften som driver runt motoraxeln finns ju bara en kort del av hela cykeln, när gasen exploderar/expanderar och trycker ner kolven. Sen ska kolven runt ett och ett halvt varv till utan att driva på axeln. Jämför detta med en elmotor där det finns driv på axeln under hela cykeln, de har ju också bättre vridmoment. Flera cylindrar påminner ju då lite mer om elmotorn så att säga.

Angående elmotorn så levererar den faktiskt också sin kraft stötvis, den består ju av ett antal elektromagneter och permanent- eller elektromagneter som dras till eller stöts från varann. Den enklaste formen av likströmselmotor med en elektromagnet på axeln och en magnet bredvid böjd så den ligger vid båda sidor av axeln (jag har glömt namnen på de olika delarna). När axelns elektromagnet bara är en aning ifrån permanentmagneten kan den ge ganska stor kraft, men ju längre ifrån varann dom är, desto mindre kraft - med axeln vriden ett kvartsvarv från maxläget finns t.o.m. ett neutralläge där ingen kraft finns alls - om en sån motor står i det läget kan den alltså inte ens starta utan lite hjälp.

En elmotor har ju givetvis nästan alltid en lite mer avancerad konstruktion, men i grunden finns det alltid variationer i kraften dom kan ge beroende på vilken del av varvet dom passerar.

Angående ojämn kraft från fåcylindriga motorer så jämnas det bl.a. ut av svänghjulet och all annan roterande massa i motorn. Genomsnittsvridmomentet blir detsamma, så förutom i mycket speciella situationer är det inget problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bolinder Munktells 2-cyl. dieselmotor som satt bl.a i Viktorn, var enligt provkörare en motor som ökade sitt vridmoment från inställda 1500 Rpm ned till 900 RPM, detta Bl.a tack vare sitt svänghjul som väger ca. 150 kg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade formeln på min stånka, som har de futtiga prestanda-värdena; vrid ca 2,7 kpm och maxvarv 1600 RPM. Hamnade då på 27 000 Hk istället för 6....Förvånad

Har kollat upp lite, för med rätt konstant kan ju ev diagrammen i tråden ovan bli begripligare. Rätt konstant blir tydligen istället k=0,0013773 , så korrekt formel bör då lyda:

Effekt P(Hk) = vridmoment M(kpm) X 0,0013773 X varvtal (RPM)

(Källa: Anpassning av fysikböckers SI-formel P(W)=M(Nm) x 2pi x F(RPS), där ju f.ö. konstanten 2pi mycket riktigt återfinns.)

// Räknepolisen Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur skulle vridmomentet ändras men hjälp av stor massa menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teoretiskt skulle ett alldeles för lätt svänghjul ge onödigt stor fart på kolven i slutet av förbränningstakten så inte all möjlig effekt kan tas tillvara.

Men annars är det ju att hastigheten på rotationen ändras kraftigt under varvet men genomsnittsliga momentet är samma oberoende av svängmassan. Där är ju vitsen med mångcylindriga motorer. Svänghjulet kan minskas då många cylindrar puttar på under ett varv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...