Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Ambon

Lackering av drev

Rekommendera Poster

Hej !

Finns det någon firma som blästrar och lackerar  drev i Stockholmsområdet förutom Frewi i Södertälje som inte har tid.

/Kenneth

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre tips.

  1. Intera(.nu) i Skogås söder om stan. Proffs på fälgrenovering och tar även andra spec. jobb. Med andra ord proffs på att både lacka och blästra alu. Den kunskapen växer inte på träd.
  2. Plåtverkstan(.se). I och för sig i Sandviken men själv har jag grymt bra erfarenhet av deras jobb.
  3. MEN!!! Du måste själv se till att tillverka och montera plomberingar av alla öppningar, axlar och tätningar på drevet. Annars kommer det garanterat in blästermedium i tätningar/lagringar = haveri. Bin there done that but I never got the T-shirt. Dessutom lämnade jag då in till en vanlig lackfirma = flagnat drev efter halv säsongen (se bild). Gjorde ju inte så mycket för det var då det haverera.

Om jag skulle göra om det hela så skulle jag antingen plocka ner drevet i molekyler och lämna in delarna. Eller tillverka tätningar av konstruktionsplast, hårdgummi och aluminium så sedan skruvas fast eller liknande. Tänk dig att du ska täta för vatten och piskande blästring. Då klara du dig.

Har över och under hus är tillsalu om du behöver något. Underhuset felfritt.

Lycka till!



Senast ändrad av SR220CC | 13 januari 2010 | 20:54

post-21719-1394236212,7172_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

pulverlack är att föredra. det andra håller inte i längden. inte ens Biltemas färg är så bra att det står emot korrosion och salt vatten.  Dom som renoverar fälgar är bra på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha Pulverlack, funkar säkert på en trailerbåt men prova att ha det i vatten under en säsong.

Avgörande för resulatet av lack på ett drev i aluminium är rengöringen och etsningen..

Det får under inga omständigheter förekomma något som skitar ner ytan vid blästring/ slipning eller borstning.

Det får inte förekomma järn i blästemediet, man får icke använda stålborste gjord i järn, man ska använda slippaper avsett för aluminium.

Man bör inte kolsyre/is blästra då det påverkar ytan på alu kemiskt.

Nästa steg är att etsa aluminium med syra eller därför avsedd lösning.

Dett ska göras så snart som möjligt då obehandlad aluminium oxiderar i luft/syre.

Sen ska det grundmålas med grundfärg avsedd för för  aluminium.

Sen ska det lackas med den tätaste färg marknaden kan erbjuda exempelvis därför avsedd epoxylack.

Har hört att man blästrar med plastkulor för att rengöra ska tydligen funka bra på alu.

Med andra ord det är jävligt krångligt att lacka ett drev manuellt så att det blir lika bra som från fabrik med andra ord dyrt.

Själv använder jag sprayburk och bättringsmålar eftersom det ändå inte håller för grundstötningar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blästrade mina drev med olivnsand i våras. Grundade med Jotun Jotamastc som är epoxi grund. Antalet strykningar blev 4st och sedan penselmålade jag dreven med vit tennfärg. Hade säkert gått utmärkt att använda kopparfärg då epoxin är helt tät. Snyggt blev det med och skulle de växa så syns det direkt på den vita färgen. Bara att skrubbe rent.Glad

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm ......!

-Varför finns du Styrbjörn?

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

frewi.se

Lackera om ditt drev?

Lämna ditt drev till oss. Vi blästrar/slipar och sprutlackerar ditt drev med tre lager 2-K epoxi primer och toppar med två lager 2-K polyurethantäckfärg i valfri kulör.
Vi maskerar med påsar tillverkade av kapellväv som vi fäster över drivknut, vattenkylning, avgas och propelleraxel för att skydda mot blästermedel och färg.

Vi lackerar även sköld för 2.500:-, propeller för 350:- och underhus/rigg för 2.500:- inklusive blästring & färg som beskrivet ovan.

Vi använder bara Jotuns varvsprodukter för bästa resultat.
Resultatet blir en hård diffusionstät & slitstark yta.
Lackering sker i lackbox för bästa resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lackade själv om mitt drev nu i vintras. (alpha one)

Köpte tvåkomponents drevfärg på drev.se

Ser ut som skit då färgen var som tjära.

Får se om den håller (sitter fast) om inte så blir det bläster nästa gång och göra om med annan färg. Visste doch inte att man inte får ha stålborste mm så det kanske gick skogen.

Dock lite kass att när man köper sådan färg så förväntar man sig tillgång till säkerhetsdatablad eller någon form av råd för hantering men gick inte hitta något alls.

Får se om det håller. Drevet är ju inget för utställningar och kommer snart vara fullt av annan skit så det kanske inget gör att det ser ut som man målat panel i solvärmen.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Jag har nu lämnat in mitt drev på Storstockholms bläster service i Orminge.De blästrar och lacker sen epoxifärg.

Jag rapporter om resultat när det är klart.

 

/Kenneth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...