Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
stortriss_hej

Renovera och sälja båt med vinst?

Rekommendera Poster

Hej på er alla!

I veckan satt jag och några kollegor och snacka om vad man i framtiden bör satsa på rent vinst mässigt. En kollega påstod att man nuförtiden kan tjäna en del pengar på att köpa och renovera båtar, för att sen sälja med okej vinst!

Är skeptisk själv till om man verkligen kan tjäna pengar på detta?

Vad tror/vet ni och i så fall vad för sort båtar är då mest lämpligast?

/Stortriss_hej



Senast ändrad av stortriss_hej | 10 januari 2010 | 00:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett ordspråk säger enda chansen att bli miljonär på båtar, är att starta som mångmiljonär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt men om man hittar någon otursförföljd motorbåt som har sjunkit och/eller bråkat med ägaren så att denna bara vill bli av med eländet så fort som möjligt kanske man kan få den för ett välidigt lågt pris. Fast då chansar man ju lite eftersom det är svårt att veta hur mkt fel det är båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:-)

Exakt.. med tanke på hur mycket marina delar kostar så lär man inte kunna gå så mycket med vinst om det inte är väldigt lite att göra på båten. Men då måste det vara någon som bara vill bli av med båten till varje pris.

Båtlivet är en dyr hobby, som blir en livsstil där man plöjer ner varenda krona man får över... och lite till ibland.

Om du vill tjäna pengar på att renovera, så ska du nog renovera hus..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste nog hålla med föregående talare. Av de båtar jag renoverat för egen del och sålt efter några år, av olika anledningar, har jag bara fått tillbaka de pengar jag lagt ut på en. Jag hade den väldigt kort tid och gjorde bara lite uppfrächning. Nåt betalt för allt arbete och alla resor fick jag inte.

Annars har jag fått va glad om jag fått tillbaka hälften av de pengar som jag lagt ner. Nu har jag inte renoverat båtarna för att sälja, utan för att anpassa och utrusta dem efter mina tankar och behov.

 

Om man köper båtar billigt, städar av dem, kladdar på lite färg för att dölja skavanker och dessutom är en god försäljare, så kanske det skulle gå ihop. Hoppas jag slipper köpa en sån båt.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bär mig emot att skriva detta men gamla träbåtar lär ge oerhört mycket mer om man säljer dessa nere på kontinenten då de inte har så mycket av dessa kvar (skeppsmask)

Tom gamla folkbåtar som man  kan få billigt här kan i renoverat skick ge mycket pengar och då handlar det inte om att de ska vara rustade med kostsamma tekniska prylar utan vara fina i trät.

Det kostar mycket tid och möda att renovera gamla träbåtar men vill ni prova så köp en inte allt för dålig  folka och renovera i lugn och ro på fritiden så vet ni sedan om det lönade sig.

Men jag är egentligen emot att vi ska sälja ut vårt träbåtsarv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tro det beror på hur man räknar.
Lägger du in arbetstiden i ekvationen är det nog mycket svårt.
Det finns å andra sidan ett fåtal båtvarv som gör just så, dvs köper in, renoverar, säljer.
Se t ex http://www.marieholmboat.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det är lite utav min tanke med min stålis.. Köpte den för en bra peng och eftersom jag gör allt jobb själv så räknar jag att kunna göra en slant på den. om jag nu skulle få för mig att sälja den. kanske trivs så bra med den när jag är klar (för klar blir man aldrig) att jag behåller henne :-)

 

Gedda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man fråga om du har någon hemsida/blogg/bilder från din renovering. Alltid kul att läsa och bli inspirerad :)

 

Mvh Jonatan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte än men jag tänkte jag skulle göra en blogg och lägga upp massor utav bilder och lite div annat.. återkommer med adress och info osv :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kruxet är väl att oberoende av skicket på båten så måste man köpa den till ett underpris för att kunna tjäna pengar i slutändan. De allra flesta båtar, billiga renoveringsobjekt inberäknade, är prissatta efter skicket men fortfarande efter ett beräknat marknadsvärde. Därför är det svårt att tjäna pengar även på de båtar som kan tyckas billiga. Rena underpriser är sällsynta, svåra att hitta och försvinner snabbt, men de förekommer!

Jag känner en som köpte en Hallberg Rassy 352 för 800:- plus moms av en bärgningsfirma mot att han forslade bort båten. Bärgningsfirman i sin tur hade redan fått betalt av försäkringsbolaget för att forsla bort vraket. Hemma på plats i trädgården efter transport hade båten kostat 80.000:- Sommaren efter (nu i somras) sjösattes den efter att hålet i sidan lagats, inredningen rivits ut och lackats om (han tyckte inte att Hallberg Rassy hade tillräcklig finnish på originalet) och skrovet fått ny gelcoat. Jag vågar nästan påstå att båten nu är finare än den dag den lämnade varvet, jag har sett den både innan och efter renovering. Han räknar med att tjäna 300-500.000 den dag han säljer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir det väldig rusning efter 800-kronors HR-båtar. 1000 spänn med momsen inräknad kan man stå ut med även om den har lite kass finish på lacken i inredning och skrubbig bordläggning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan man! Bordläggningen var inte bara skrubbad, det var ett ca 1.5x0.5 meter stort hål i den. Som tur var hade den spolats upp på en vågbrytare så väldigt lite hade varit under vatten. Motorn hade klarat sig helt och startade direkt.

Här är den, det är den helare av de två :)

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33782&a=1209049&lid=senasteNytt_363929&lpos=rubrik_1209049

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, tack för att förklaade vilken av dom det var :) Den andra båten ser ut som en Viggen, eller rättare sagt 20 % av en Viggen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så ser altså en viggen ut när den legat mellan en vågbrytare och en HR 352...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan man konstatera att göra pengar på att renovera och sälja båtar är inget man blir rik på, om man inte kommer över ett fynd!

/Stortriss_hej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...