Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Mats

Betsa mahogny med mera

Rekommendera Poster

Gäst Mats

Ska skrapa träramarna runt rutorna på min båt igen...inte länge sen...bara två år. Misslyckat ...troligen beroende på att jag oljade först betsade sedan o fernissade 8 lager...och det har nu blivit dåligt (flagnat) redan. Vad göra? Funderar på att skrapa rent nu på höstkanten för att träet ska få torka ut ordentligt sedan betsa grundligt...sedan olja grundligt...för att sedan fernissa...förslag på bets-olja -fernissa samt antal lager ? Något mer jag missat??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst F

hej. betsa, olja och fernissa är rätt. betsa så många gånger du tycker tills du fått samma kulör som resten av mahognyn i båten. olja sedan tills träet är mättat och inte suger mer, jag tror att en gång räcker med tanke på att det är oljat föut. kinesisk träolja med mahogny pigment är kanon. Första lagret med fernissa tunnar du ca 20%. de andra bara en liten skvätt för att få hårdare yta. Ett tunnat och fyra tjocka lager blir bra. Jag tycker sikkens produkter är bra, lättarbetade med ett bra resultat. Tänk på att det finns matt och högblank fernissa. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Albert

Nu är jag novis inom ämnet, men skall man verkligen olja ytan innan man lackar den? Jag trodde att ytan skulle vara ordentligt avfettad innan man styker på med lack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mr X

Man skall olja. Det är skillnad på lackfärg och fernissa!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du att fernissan skall hålla länge kan jag rekommendera att du mattslipar den med 280-320's våtslippapper varje vår och lägger på 1-2 lager, garanterat minst jobb i längden och en pianofinnish efter ett par år. Betsa eller olja först är en gammal diskussion, fördelen med att betsa först är att ådringen i träet framkommer bättre, om man oljar först har man bättre kontroll på betsningsprocessen eftersom träet inte suger lika snabbt. Smaksak, alltså. Tänk på att mahogny mörknar de första åren om du oljar med träolja. Använd fernissa av bra kvalitet, det tjänar du på i längden. ________________ Olja, Betsa (spelar ingen roll i vilken ordning...) Utspädd lack Slipning med 180-papper 7-12 lager lack med mellanslipning ....... Slipning varje år, 1-2 lager fernissa ________________ ...eller kika här, http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mats

Vad avser du med pianofinish då? Jag fattar ju att det är blankheten du menar men hur får du fram den? Intressanta svar vill jag påstå för jag vill verkligen ha en ordentligt blank yta på det jag ska göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pianofinnish uppnår man med fullständig porfyllnad. Det är därför man mellanslipar, och de första lagren skall slipas ganska kraftigt. Det är inte tjocka lager man är ute efter alltså. Tyvärr är det nästintill omöjligt att få en perfekt yta efter första året, utan det brukar ta till andra eller tredje året innan den riktigt fina ytan infinner sig. En annan anledning till varför man förbättrar fernissan varje år är att UV-skyddet i de översta lagren fernissa försämras och måste bättras på. Då håller sig mahognyn röd längre. Du täcker också de repor och småskador som uppstått under säsongen pga slitage, rörelser i träet mm. Bästa tiden att fernissa brukar vara i februari-mars, när det är en kall, torr dag med ett par minusgrader. Undvik fuktiga dagar, gör rent ytan från damm med klibbtrasa. Garanterat att du inte har någon båtgranne som slipar botten samtidigt heller :mad:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommenterar inte tillvägagångssätten som föreslagits på fernissning, det mesta helt ok men just runt rutramar tycks det som om folk får problem oavsett hur det går tillväga. Det vanligaste problemet är att man får vatteninträngning i hörn och runt rutorna varvid vattnet stannar därinne, sugs in i ändträ etc och under vintern fryser. På vårkanten har du problem med lacken även om den såg ok ut när du torrsatte. Vet inte om det är ditt scenario men ett vanligt sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Micke

?-) Vad är det för skillnad på lackfärg och fernissa?? (förutom att fernissan är transparent)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken fernissa menar du? Vilken lackfärg? Det är ju skillnad både på fernissa och fernissa, och lackfärg och lackfärg så frågan är liksom lite för stor för att svara på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats, Det är svårt att misslyckas om man följer ett par enkla regler. 1) Betsa till du tycker att du fått rätt kulör. Betsa lite till. 2) Olja med kallpressad rå linolja och balsamterpentin. 3) När det inte sugs in mer olja i trät tvättar du bort ytoljan med rödsprit. 4) Du har under denna process märkt att mycket bets försvunnit. Därför betsar du nu till rätt kulör - och lite till. 5) Använd kokt linolja i tunna, tunna lager alternativt någon överlackningsbar impregneringsolja. 6) Förnissa. Se hur du applicerar förnissa på http://trabatsakuten.nu En sida som alla träbåtsägare bör rådfråga... Som det nämndes i ett inlägg ovan: För att få lacken att hålla år efter år gör man bäst i att slipa av lika många lager förnissa som man lägger på varje år. Minsta spricka i lacken kommer att släppa in fukt och på sikt orsaka lacksläpp om man inte gör det årligen. Håller man sig till den regeln spelar det inte så stor roll vilka oljor mm man använder. Lycka till! /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jan fra norge

det er http://www.trabatsakuten.nu/ du glemte www. og ser det er en som sier det er det samme når man beiser,det er FEIL beis skal på før olje da oljen herder litt og beisen ikke går dypt nok og farven forsvinner for fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skulle hoppa över det där med rå linolja och gå direkt på fernissan, är det kört då? Tänker på trä ovan vattenlinjen. Har betsat och använt intertox och det verkar rätt mättat nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var tidigare träbåts freek och använde då denna metod på mahogny

 

Renskrapning slipning och sedan Intertox på ändträ och utsatta ytor. Skarvar, rutbågar.

 

Sedan betsade jag med Marstrandsbets som är lätt att få fin yta med.

 

I detta skede så började lackandet/fernissa

 

3 lager med 30% Sikkens Rubbol 70 % Balsamterpentin

 

1 veckas vila

 

Mellanslipning för hand

 

3 lager med 60% 40%

 

1 veckas vila

 

Mellanslipning för hand

 

3 lager 80% 20%

 

2-3 veckors vila

 

Mellanslipning för hand

 

2 veckor innan sjösättning blev det 1-2 lager 90% 10% 1 kapsyl rå linolja (för att få bort ytspänning)

 

Detta gjorde att båten efter att en familj haft den en hel sommar i alla väder ändå så nylackad ut vid upptagning i september.

 

Jag vet att båten som har underhållits sedan detta gjordes ännu har helt perfekt fernissa kvar utan släpp.

 

Nu har jag plastbåt och tycker att vaxandet är ett rent hel-ete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej! Jag har förnissat all inredning för 2 år sen och ska riva ut det nu igen. Dum fråga?? Jag betsade inte innan. Vill ha lite mörkare, måste jag ta bort all gammal förniss eller har ni nåt annat förslag??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en yta utan hål i fernissan kan du blanda i Herdins Bets upplöst i lite Tinner/Lacknafta först. Hur mörk det blir är avhängit hur mycket du blandar in. Genom att blanda det i fenissan så vinner du även att du förstärker UV-skyddet. Stryk en ny tunn yta varje år. Är det hål i fernissytan måste du rensa den helt, annars blir det flammigt. 

 

//Stickan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har betsat som vanligt efter att först ha mattslipat fernissan. Funkade bra, men man får vara försiktig så att man inte löser den gamla fernissan. Herdins bets skulle jag passa mig för, de säger själva att den inte är UV-beständig. Akta dig också för Internationals mahognybets, den är LILA!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!! Då är de bara att börja. Men vilket märke på bets har ni då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder :


RYLARD IMPREGNANTE Bets och Impregnering
En alkydbaserad bets som ger ett djupt inträngande och långvarigt skydd mot svampangrepp. Den har en vacker lyster som gör att den är den idealiska grunden för att applicera V.G.62 RYLARD Fernissa. Finns i 8 nyanser.   \<ahttp://www.hinter.se/images/Rylard_1259_Impregnate.gif\ /> 
   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blandade jordfärgspigment från Kreatima, bränd terra (c:a 2/3) och caput mortuum 1/3 - man får prova sig fram till rätt nyans - i kinesisk träolja. Jag applicerade sedan betsen (eller så är det en lasyr i egentlig mening påstår vissa...) med en trasa.

Blev bra. Jordfärger bleknar inte!

Och... jag betsar efter oljning... 8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasyr är nog en riktigare benämning i denna bemärkelse, likaså är ju egentligen marstrandsbets en lasyr och inte en regelrätt bets....
smiley-wink.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar o bugar!! Får försöka hitta nån specialbutik o kolla i var man kan hitta detta bets. Blir väl nån bild om resultatet blir bra!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om det är just Brava/Rylards bets och fernissa du är ute efter kan du kolla med Pierre i Segelshoppen på Skeppsholmen (Sthlm):

http://www.segelshoppen.se/

http://www.hinter.se/

Han är representant för dessa produkter i Sverige och kan nog tipsa om andra ÅF utanför Sthlm...

(http://www.classicmarineservice.fi/ säljer även dessa på den Finska marknaden....)

smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

vill du slippa nästan all slipning så sikla eftersom sikelstål inte tillhör vanliga verktygen så använd industrirakblad, då får du din pianoyta direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den modellen har jag aldrig hört? Utveckla det lite är du hygglig?

Jag fattar alltså hur du gör, men uppstår pianofinish då??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En till givetvis!! Pianolack är väl vad man drömmer om!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

kan ta ett ex på vanliga bokbänkskivor som jag nyss satte upp, normalt står folk ock slipar dessa och sen lacka och väntar på lång torktid slipar sen av resningen och oljar eller lackar igen osv osv.

 

så här gör jag känner av ytan med ett 120 papper bara några tag så inget sticker upp sen siklas ytan med industrirakblad då istället för att skapa repor och lukra uppfibren så skärs topparna av och några repor blir det inte vid sikling, siklingen går fort en halvkvadtats skiva på några minuter. på med lack nu bir ingen resning eftersom ytan är siklad och ingen upplukring av fibrerna finns, vill man ha ännu blankare yta så visst går det att försiktigt sikla en gång till och mer lack.  en väl siklad yta är slätt som glas.

 

när man återrenoverar bordskivor mm skulle man då slipa skulle det bara sätta igen pappren och skapa råyta, silkar man istället får man upp perfekt yta för att lacka eller olja och ingen fiberesning ske.

 

sikla längs fibrerna men detta gäller ju vid all bearbetning.

 

förr när det var celulosa så siklade man innan man gjorde slutpolering för pianoglans.

 

även en välslipad yta mår bra av sikling innan lack.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur pass bra fäster första lagret lack på en sådan däringa sicklad yta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...