Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ingen

Tfa-Speedy

Rekommendera Poster

Är det någon som håller på att bygga en speedy ?

Har själv börjat att bygga en av lite nostalgiska skäl, sist jag byggde en var på 60-talet med Crescent 25:a, så nu skall jag uppfylla en vision som funnits länge. Motor Crescent 20 Sport 1968 körd endast en sommar !!.

Mvh. Inge A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter kul. Om du kan så lägg gärna ut bilder på projektet under resans gång.Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer lite bilder på Speddy - bygget.

Mvh. Inge A.

post-15969-1394236207,1889_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Speey motorn Crescent 20 Sport 1968

Inge A.

post-15969-1394236207,2432_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det att komma på lite plywood.

Inge A.

post-15969-1394236207,4699_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !,

 Har färdat botten och lagt 2 lager 200 grams matta i epoxi över kölen.

Mvh. Inge A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan va häftig den blir, grymt fint jobb. Kul att se nån som kan snida trä med!!. Kör hårt, den kommer bli fin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite till har hänt på Speedy - bygget, limmning av däcksbalk, tycker själv att börjar att se ut som en Speedy !.

mvh. Inge A

post-15969-1394236232,1213_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en till , på föregående bild så visas när jag strippar upp tunneln som jag skall ha, kunde inte låta bli att bygga denna, tänkte ha knopmätaren i den lilla panelen som blir ovan decket.

Inge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! lägger in en bild till på Speedybygget, är det inte någon som bygger plywoodbåt på forumet ????.  Kanske inte något intresse för båtbygge på detta forum ?.

Inge

 

post-15969-1394236241,4309_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har följt ditt bygge med stort intresse! Jag har planer att bygga en, ritningen hänger på väggen för inspiration, vilket iofs inte saknas, men brist på tid och bra bygglokalitet gör att det inte blivit av...än. Jag tokstuderar dina bilder sålänge!

Rille1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättekul att följa ditt bygge! Fortsätt rapportera med bilder allteftersom, vill gärna vara med och få veta hur första provturen går när det blir dags. Skoj med en så gammal motor som knappt är inkörd.

Kan du inte berätta lite om material och dimensioner? Kör du 2-k fernissa eller lack?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Köl, slag och balkvägare är av fur,botten furuplywood 7 mm, bordläggning björkplywood 6 mm. Allt är limmat med epoxi, förstärkt med 290 grams glasfibermatta i 100 mm remsor  över köl och slag.

Däcket blir förmodligen lauanplywood.

Allt behandlas med 2-lager epoxi, sedan skall jag lacka, har ej bestämt vad gäller 2-komp. eller 1-k lack. Skrovet utvändigt skall ha kulör.

mvh. Inge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Dags för en bild på tunneln som skall monteras på fördäck när detta är lagt, tunneln är limmad av mahogny ribb och 2 i ask 20 * 5 mm. limmat med epoxi som skall beläggas med glasfibermatta och lackas.

post-15969-1394236242,3108_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild till

Har fixat sätet och sittbrunns-sargen samt kapat ned akterspegeln till rätt höjd.

post-15969-1394236242,3908_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för tipsen angående motorn. Detta såg riktigt häftigt ut. ser ut att bli en kanonbåt. lycka till och rapportera gärna hur det har gått när den har varit i vattnet.

 

Mvh Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följer med spänning ditt projekt. Kul att min gamla motor kommer till användning!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild till på bygget, försöker att få den klar för provtur i sommar. bara att hålla tummarna för motorn så man slipper dela den, risk finns för att tätningen mellan vevhusen torkat det är inte ovanligt när motorer står länge.

ev. får jag byta impeller. men skall prova att starta den först !.

mvh Inge A.

post-15969-1394236257,8984_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kul med ditt bygge!!! har själv tänkt att bygga en speedy eller fluga nu innan sommaren och har till och med införskaffat en en evinrude 18 hk för 1300 spänn från blocket! Glad min pappa är träbåtsbyggare så jag har det mesta material och även plats att bygga på men jag vill göra den så billig som möjligt.  jag tycker att marinplywood är för dyrt! så jag undrar om det inte skulle gå att köra med vanlig plywood och bara ta hand om båten bra!? förvara den torrt mm?

 

Mvh Vibjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Vibjörn ! Hade nog valt Speedy före Flugan, Speddyn har bättre egenskaper av de erfarenheter vad jag själv har av dessa båtar från -60 talet. ( Stor skillnad ! )

Vad gäller materialet så förstår jag inte vad du menar med vanlig plywood de flesta plywood som finns på marknaden i dag är klassade med WBP villket är vattenfast och kokfast. väljer du furuplywood från bygghandeln så är de i de flesta fall av WBP-klass och är helt ok för båtbygge, det viktigaste är att försegla hela båten ut och invändigt med epoxi, som även används som lim för bygget.

mvh. Inge A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte på att bygga en speedy men däremot håller jag på att renovera en stor-speedy som jag fått av en gubbe som byggde den 1963.Han tyckte att jag kunde ta hand om båten då han hörde att jag var inntreserad av trä båtar.Så i gas läget ska det botten målas o montera dit stolar som jag sytt nytt överdrag till att montera motorn en 35hk mercury även den från -63

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Arbetet fortsätter med min Speedy, det har varit lite fix med wirestyrningen men det är färdigt nu så man kan däcka den,

Mvh. Inge A

post-15969-1394236286,4182_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du är riktigt noga ser jag och båten blir ruskigt fin! ritningar på speedyn kostade 600 kr så jag har nog inte råd att bygga den men jag hittade den här:   http://www.svensons.com/boat/?p=HydroPlanes/minimost/    och    http://minimost.com/

men den känns nästan lite för lätt att bygga! haha

Mvh. Vibjörn



Senast ändrad av vibjorn | 27 mars 2010 | 17:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...