Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Setter

För brant sjösättningsramp??

Rekommendera Poster

Hur brant kan en sjösättningsramp max vara för att min bil, V70 AWD (4-hjulsdriven) 185 hk diesel manuell vx, skall kunna få upp en 1300 kilos båt med sjösättningsvagn? Underlaget är slät asfalt. Den ramp jag har för avsikt att använda lutar ca 15% skulle jag tro. Orkar bilen? Spinner den bara? Brinner kopplingen upp? Rör den sig inte ur fläcken? Eller skall jag låna en hjullastare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dragit upp större båtar med en trött gammal 740 så du ska nog klara det med en bra mkt bättre bil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga som helst problem med den bilen.

Folk har fått för sig att det går åt så enorma fördon för att dra släp.

Har dragit upp betydligt större båtar med mindre bilar.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vilken sorts 4wd du har. Jag för mig att Volvo hade problem med en version som de sedan bytte (till Haldex?). Det är nämligen bakhjulsdriften som man har nytta av.

Någon annan här vet säkert.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett gamla viscokopplingen eller nya Haldex så ska det gå alldeles utmärkt. Rampen var för övrigt belagd med asfalt så fäste torde vara bra.

Är det löst underlag typ smågrus eller dyl så är ju V70 med Haldex att föredra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nere på varvet drar jag upp 2 tons båtar utan att behöva lägga i 4wd på firmapickisen. I den lilla rampen som jag gör detta är lutningen ca 17 %. Kör bara!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite..

 

Kan man dra upp en båt på 600kg med en liten golf 2:a ?

års: 92:a.

 

//Mvh Jippe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är just framhjulsdriften när det lutar bakåt och beroende på hur mycke det lutar och underlaget. Men går det inte så ta till tricket med några polare sittande framtill på bilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju även se till att ha en bil till med bogserlina som extra draghjälp för att komma upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BLir viktfördelningen fel för en framhjulsdriven bil kan man lägga båten något klängra bak på trailern  för att få mer tryck på framhjulen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sopa rent rampen först och lägg klossar bakom bakhjulen så kan du prova utan att vara orolig. Det borde gå om inte rampen är alltför djäklig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma motor men en XC90, drar upp vad som helst var som helst. (känns det som) Ska inte vara några problem..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en V70 AWD av varje sorten, en med visko och en med Haldex, inga som helst problem med någon av dom, min båt ligge rpå 1300-1400kg. Se till att hitta dragläget i tid bara.. ;-)

/Grovah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skulle det vara för problem med det?

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, genom att det är en -92:a så väger den inte så mycket längre, pga rosthål lite här och var.. Flört

Om det går eller inte beror nog på underlag och ramp.. Golfen är framhjulsdriven och båten gör så att framhjulen lättar. Sätt någon stadig person på motorhuven eller skjut bak båten på trailern, så ska det nog gå bra. Glöm inte kolla att handbroms fungerar och att du har något du kan stoppa bakom hjulen i fall det skulle rulla bakåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var försiktig om du har gamla (97-01)modellen V70, dom har klenare koppling än dom nyare, har själv dragit upp 1.400 kilo båt med den gammla V70 men koppling var nära att brinna upp!!!

Bytte sedan till nyare mod V70 och det funkade utan några problem:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...