Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
TenZer

whale wars

Rekommendera Poster

Nu har jag tittat lite på det här whale wars på Discovery och jag förundras gång på gång, hur j*dra inkompetent är dess besättning? Tänker främst på dom jockarna som sticker iväg med riben. Visst det är en bunt miljöaktiister men någon form av utbildning måste dom ju trotts allt ha?

 

Att lyckas naigera fel trotts modern navigationsutrustning och en VHF vet dom väll knappt vad det är. Att sätta sådant folk i såpass farliga och oförlåtande farvatten som Antarktis är inget annat än ren och skär idioti, varför sätter man inte stopp på detta från Discoverys sida?

 

Trillade över della artikel också http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6385883.ab

Vet inte vilka som är värst, miljönissarna eller japsarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också sett eländet. Tabbe på tabbe sker. Man kan ju undra hur många bidragsgivare till Sea Shepard som dragit sig ur efter att ha sett hur dålig sjövana man har ombord. Mest trötta hippies ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte annat än instämma. Men frågan är vilka välutbildade sjömän som vill vara ute månader i sträck utan ersättning och med en meny endast bestående av veganmat. Tanken är dock god. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är det väll så att det är lite annat att vara besättning på ett stort fartyg i antarktis en att sitta i en liten badbalja till båt i nån insjö. Lätt att klaga men jag undrar hur många av oss här på MG som skulle göra det bättre.

Har en viss erfarenhet av att jobba på större fartyg och jag ser det från en liten annan synvinkel.

sen är det nog som nån sa att det kan inte vara lätt att jobba hårt på Veg mat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kalla dom för trötta hippies är till att kränka dom. Hippies är en subkultur som knappast finns längre och trötta är dom i alla fall inte.

Det är mycket aktiva människor som har stort kurage och stort mod som vågar sätta sig upp mot något dom anser fel och som stora delar av världens regeringar också anser är fel men inte gör något åt.

Kolla in på deras hemsida och se lite vad som krävs för att vara med som besättning, alla är hyffsat välutbildade både i sin bakgrundsutbildning och som sjömän. Tror att många av dom har minst lika bra nautisk utbildning som du själv, minst måste ha, eftersom du kan uttala dig så kategoriskt.

Jag tar inget parti för varken Greenpeace eller Sea Shepherd men jag respekterar vad dom står för och jag tar väldigt illa åt mig av hur bla japanska valfångare slaktar valar.

Har själv haft förmånen att vara i vattnen utanför Durban (Syd afrika) och följa valarna vilket jag önskar alla som tycker om vatten och natur skulle få uppleva.

Per

 

 




Senast ändrad av oceanis | 07 januari 2010 | 15:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl omformulera mig lite då :-)

Jag beundrar vad man gör. Jag tar även jag illa vid mig av vad som sker från japanernas sida avseende valfångsten, slakten av hajar för att komma åt hajfenor, med mera. Jag tycker att det är bra att dessa typer av organisationer finns och när dom arbetar inom internationella lagarnas riktmärken med vad regeringarna i berörda länder inte orkar/vågar engagera sig.

Vad jag menar (baserat på det jag ser i tv) är att det känns som att beteendet ombord är slarvigt, klantigt och okunnigt. Stryk hippiebenämningen, den var dum och onödig från min sida men jag tror att ett kunnigare och bättre uppstyrt ledarskap ombord skulle göra tillvaron där och organisationen bakom Sea Shepard effektivare och säkrare. Det känns som att det sker för många individuella beslut.

Lite som en polsk riksdag... Flört OBS retsticka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missuppfatta mig inte, jag tycker att dom gör ett viktigt jobb men utförandet är under all kritik. jag som kapten skulle bli fullständigt vansinnig om en grupp av min besättning stack iväg på ett updrag och inte svarar på anrop t.ex. Jag har full förståelse för att det inte är lätt med hög sjö och mörkernavigering enbart med gps/kompass och i bästa fall en radar, men dom gångerna jag sett har dom i vart fall haft 4 mans besättning i riben varav en borde agera navigatör, en rorsman och en tredje kunde väll kunna stå för komunikationen med t.ex. modrefartyg...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte sett just whale wars på Discovery men väl andra dokumentärer på kanalen och ger inte mycket för det autentiska i dom.

Det ska alltid knorras till med hur farligt allt är så folk ska framstå som oerhört modiga. Kanske är det likadant här fast vi som har erfarenhet från sjön bara tycker att det är klantigt.

Jag litar inte ett dugg på att vi får se hur det verkligen fungerar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg ett avsnitt där de både välte med RIBen i samband med sjösättning och lyckades även skada helikopterns rotor. Det känns som om de har en stor riskbenägenhet eller saknar insikt om farorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det ett tag sen jag såg första säsongen av whale wars.. Men var inte sjösättningen av deltabåten just en övning?

Sen att alla inte är utbildade sjöman är ju synd, det är klart man föredrar det men som någon sa här i tråden är att det inte är många utbildade sjöman som ger sig ut i 3-4 månader på antarkis hav helt utan betalt och med en liten risk att inte komma hem igen. Det är volontärerna som gör att Sea Shepherd kan fortsätta, Paul Watson vill inte ha det på något annat sätt för man får inte samma passion och kämpaglöd av en lejd sjöman. J

ag tror inte heller att det är många som jobbat under dessa omständigheter till sjöss, vare sig man är utbildad ribbåtförare eller ej så tror jag knappast att dom sjösatt och manövererat såna båtar i antarkiska vatten, utan snarare i skärgårdar.. Övning ger färdighet så man får ju hoppas att de som kommer tillbaks nästa säsong lärt sig av sina misstag.

 

Jag pluggar på sjöfartsskolan i Kalmar så jag hoppas kunna bidra med lite lite kunskap till besättningen på något av Sea Shepherds fartyg i fortsättningen ;)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...