Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
BanerElva

Vad ropar en seglare?!

Rekommendera Poster

Hej allesammans!

Jag är ingen utpräglad seglarentusiast men skulle behöva lite information. Det jag undrar är vad en seglare ropar om det t.ex. kommer ett plötsligt hinder i vägen och man måste gira åt sidan, eller i liknande situation. Jag funderar på:

Slå styrbord, om! Sväng styrbord, fram! eller kanske bara Styrbord, nu!

 

Så, vad säger ni till varandra?!

 

Vore tacksam för svar. :)

Mvh Jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jävlar, vilken smäll, tur att vi gled över eftersom man inte brukar hinna se grynnan.

Om man ser hindret i förväg och det pötsligt dyker upp framför stäven gäller Där, se upp! och ev. slänga sig på rorkulten eftersom det tar nån sekund för rorsman att upptäcka hindret.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. Så man ropar aldrig orden styrbord eller babord? Inte ens på större fartyg? Om vi antar att man får syn på ett isberg en halv sjömil (eller annan distans som gör situationen hyfsat brådskande) bort?

Hmm...

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det hänt mig och vet att jag inte har nån annan replik än håll undan eventuellt med passande förstärkningsord. Sen får den som har väjbog väja åt lämpligt håll.

Annars om man har huvudet kallt kanske ditt förslag är det bästa men lätt att ta fel på i nervositeten om det är kollisionsrisk. Jag håller förstås undan om jag kan undvika kollision men risken är att båda väjer åt samma håll och din fråga är befogad. Kan man ropa på VHF:en (radion) så säger man ju att jag kommer att passera på din BB-sida t.ex. Man hör ofta fartyg prata med varandra när de är nära varandra så inget oplanerat sker.

Kan man ropa så den andra båten hör så är man för nära och väjningsreglerna ska vara inpräntade annars är det stor risk att det händer otrevliga saker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig skiljer det inte mkt oavsett om jag är ute i motorbåten eller segelbåten.. ser man nåt som rorsman inte ser så pekar man ut det... om man har tid. Annars Sväng för helvete!! Jag tänker instinktivt styrbord resp babord när jag är på sjön, det sitter liksom rotat sen jag var 5-6 år o skulle köra upp för att visa farsgubben att jag klarade av båten, för att få använda båten själv. Så, jo jag ropar nog dikt styrbord/babord om det är akut.. och hoppas att den som står vid styret är tillräckligt alert för att inte behöva översätta från landsvenskan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I tävlingssammanhang gäller följande:

20.1 Anrop och svar

En båt som närmar sig ett

 

hinder och som seglar dikt bidevind eller högre får

anropa om

 

plats att stagvända för att undvika en annan båt som seglar för

samma

 

halsar

. Sedan en båt har anropat

a) ska den ge den anropade båten tid att svara,

B) ska den anropade båten svara antingen genom att stagvända så snart

som möjligt, eller genom att genast ropa ”Stagvänd själv” och då

ge den anropande båten

 

plats att stagvända och klara den anropade båten,

och

 

c) när den anropade båten svarar, ska den anropande båten stagvända så

snart som möjligt.

enligt seglingsföreskrifterna. 2009-2012

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då använder ni relativt olika utropsord måste jag säga, varför någon direkt kodex inte verkar förekomma, förutom då som Jimsan nämnde, vid tävlingssammanhang. Här var jag dock snarare ute efter lugnare förhållanden och beträffande större fartyg (läs flaggskepp eller fullriggare) och som förmodligen har längre manövertid från det att hindret upptäcks. Jag är hobbyförfattare och har lyckats driva ut på oväntat djupt vatten kände jag, så därav min fråga.

 

Tackar för alla svar. :)



Senast ändrad av BanerElva | 07 januari 2010 | 00:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man seglar och man skall och man skall ge order till rorsman, så gäller för mig en helt annan vokabulär.

 

Normalt säger man stick upp om man skall gira mot vinden och falla av om man skall gira från vinden.

 

Är det frågan om mycket kraftiga manövrar blir ordern när det gäller att svänga så mycket som möjligt: dikt babord respektive dikt styrbord. Det betyder största möjliga roderutslag åt respektive håll - rort i bole.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du hittar några fullriggare här. Det finns säkert någon hemsida för något sådant fartyg där du kan hitta någom mailadress.

Kryssarklubben har tex två fartyg som går med betalande besättning varje sommar. Hör med dom som är befäl på dom och varför inte ta en vecka ombord på tex Gladan.

 

post-2001-1394236199,0213_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog skrika gira för fan trots att man som skeppare absolut inte ska skrika på sin besättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag precis köpt båten var jag ute och seglade med en ny kvinnlig bekantskap som visade sig vara bra mycket mer erfaren seglare än jag. Vi slöseglade lite och jag tyckte väl något i stil med det börjar väl bli dags att slå..?. Raskt gjorde hon sig klar och sa med hög klar röst klart för slaaag!. Jag fick svälja ner ett skratt, det där var ju lite att ta i. Hon körde den stilen vid varje slag.
Nåväl, det blev ingen fortsättning på den bekantskapen av andra anledningar.

I början efter det här skämtade jag och kompisarna om det och körde en överdrivet militärisk ton, men insåg sedan att detta var kanon, även om man bara är två i båten. Är alla det minsta vana förstår man vad det betyder, alla gör sig beredda och tar sin position. Den militäriska tonen är ersatt av en mer lugn sådan, men jag kör fortfarande med detta.
Klart för slag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har missförstått frågan förstår jag.

Jag trodde ropa betydde att man ropar till den båt som är i vägen.

På egen båt ropar jag sällan till besättningen om jag inte står på fördäck och kollar grund vid tilläggning t.ex. Men oftast pekar jag snarare åt vilket håll det är bäst att svänga.

Annars blir det väl sväng åt höger åt den nyanlände landkrabban eller styrbord när det gått en stund.

Saltare låter förstås ror i lä eller gira babord eller nåt annat som inte alla vet vad det betyder. Det skulle jag nog ha skrivit i en äventyrsbok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag kör alltid med Klart för slag!, Svin bra. Alla tar sina platser lägger loss ett par var på vinchen och när alla är med så säger jag (kvar sedan gamla tider) Roder i lä! så vet att nu slår vi och gör det som de skall. Ingen behöver bli överraskad och få bommen i skallen, flyga runt nere i ruffen eller fummla med skotet för att de blivit trassel när man haft för många varv på vinchen.

 

När det gäller plötsligt uppkommande hinder brukar det bli det som först kommer på tungan. Slå för F_n! eller sväng! om det står en landkrabba vid rodret.

Fast mest korrekt är väl  Gira hårt styrbord! eller Roder dikt styrbord.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en sketch från radioprogrammet Hassan där, jag tror det är Kristian Luuk, ringer en marinbutik och slänger sig med en massa termer, är det någon som vet var man kan få tag i denna? Den går något i stil med...

- Hej, är det marinbutiken?
- Ja
- Jo... Jag var ute och seglade med (en massa name-dropping) och helt plötsligt small det till!
- Ja?
- När vi tittade efter såg vi att kölfocken hade snott sig!
- Oj!
- Ja... Så nu undrar jag om det kan ha varit vatten i kölspridaren eller om det kan vara lejdaren till moderfocken som har kinkat sig?
- Jaaa...... Det är frågan om det...

Sedan rabblas det vidare i samma stil. Den stackars expediten har ingen som helst koll på terminoligin och låter sig tacksamt drivas med...

 

 



Senast ändrad av Gaidin | 08 januari 2010 | 16:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi brukar inte heller ropa så mycket ombord utan peka åt det håll man ska styra.

Att ropa att man ska slå blir ju oftast helt fel  fel då man inte säkert måste slå för att komma undan grynnan. Det är snarast i undantag man ligger så till att man måste slå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kölfocken... he-he

Klart för slag och rodret i lä sitter i ryggmägen sedan jag lärde mig det av några sjöscouter på 70-talet. Praktiskt och ingalunda larvigt, och även nybörjare ombord fattar galoppen snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lova eller fall, beroende på vilket håll man vill att rorsman ska åt.
Alternativt; slå/slag eller gipp/gippa

På seglefartyg jag seglat på så använder man kom styrbord/barbord, vill man ha max roderutslag lägger man till ordet dikt; kom dikt styrbord. När man vill avbryta giren är kommandot stötta och när man är på rätt kurs rätt så.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jens

 

När man som exp håller på grund med familjen skriker man HÅLL I ER!!!

Om man kappseglar och får som en båt som täcker dig, och du har en brygga som kommer allt närmare dig som du ej kan undvika föröver, så kan DU skriker till den andra båten  HINDER så han hör, om han ej gör det är det ett regelbrott och du får protestera honom och du lär ha skada båten om det har gått helt åt pip svängen. men makera med ett stark rop om att du har hinder så ska den båten som täcker dig slå. inga undantag. Bara säga så.

 

 

/// William

 

Besök gärna min kanal på Youtube några, seglingsfilmer.

 

http://www.youtube.com/redbullsailor

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, för min del det jag hört var under timmerbogseringens tid, vi låg 4 bogserare och drog(långsamt) timmer, när båt 3 innifrån som hade navigeringen ropade över radion Fiske om babord, gira styrbord, det var en klar koncis order.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar nästan alltid ensam, så det behövs inget ropande.

Har jag någon rorsman med brukar jag säga fall eller lova. Det räcker bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Jag brukar skrika håll undan jävla motorbåtsdrulle.Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...