Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
frewi

Funderar du på att sy ditt kapell själv?

Rekommendera Poster

Åh, vilken bra tråd! Hittade den här tråden som också verkar vara bra :)!

 

Bara första meningen om dess fördelar:Tenara thread is unaffected by UV radiation and is not harmed by chemicals, even bleach.

 

Man hittar den här: http://www.sailrite.com/easearch#!Sewing-Notions/Thread&ea_a=Brand%3ATenara-Gore-Tex

 

Visst är den dyr, och verkar lite svår att sy med, men det kanske är det är värt? Det är väl tråden som är den svaga länken på kapell? Vad tror du frewi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evastaffan: Frewi är glädjande nog fortfarande aktiv på forumet men kanske mer sporadiskt än förr. Kanske dröjer därför svaret ifall du inte pm:ar honom direkt och påpekar nya frågor i denna forumtråd? Passar under tiden på att...   
...googla detta med Tenara-tråden och eventuella problem, tydligen är den tråden "genomfärgad" hela vägen in i kärnan så att detta med urblekning kan glömmas. Är mer misstänksam mot påståendet att tråden skulle vara helt uv-strålningsäker - och i specen anges där bara tio års testperiod. Inte alls illa men knappast nåt teknologiskt genombrott jämfört med mer traditionella trådkvaliteter? Dessutom nämns ingenting angående trådens förmåga att svälla vid väta och därmed täta dukens nålstick vid kapellsömnad (bomulls-omspunnen trådkvalitet gör annars susen härvidlag enligt Frewi )??

Ett av söksvaren ovan var en femtonminuters film-lektion från en annan uppenbarligen erfaren (men firmatroget reklamskapande) segel/kapell-mästare.

[Tanken att matningstrådens position nära- eller meterlångt bort ifrån symaskinen i förlängningen skulle kunna påverka antalet missade stygn är klart överkurs för mig. Själv har jag inte sytt nåt sen syslöjden på sjuttiotalet, tag därför mina inlägg med stora nypor av salt. Kämpar faktiskt fortfarande med grunderna, hur kan maskinen över huvud taget "sticka igenom" en trådända för att skapa en söm. (Haha, både över- och undertråd är ju i praktiken ändlöst långa trådar upplindade på spolar, börjar bara långsamt fatta. Kolla gärna den här wiki-illustration noga, hur kan den gula övertråden löpa fritt under genom/förbi undertrådens förmodade drivaxel. Svaret på det är väl ganska enkelt, finns ingen drivaxel alls varken för över- eller undertråd. Vad gäller undertråden finns ingen axel alls, varken drivande eller annars. Men när det kommer till risk för små hoppsnodda fångöglor för nålen så blir alltihop som sagt överkurs för min del. Detta sagt även fast jag känner igen problemet att exempelvis tjocka förtöjningstampar "aktivt" måste vridas i rätt riktning för varje varv man samlar in för att bunten inte skall skruva sig som en åtta??]

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med tråd. Gå till en kapellmakare eller tapetserare som sysslar med detta och köp tråd. Då behöver man inte själv uppfinna hjulet igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, toppen med dina tips på kapellmakeri! Har köpt båt, snipa, i höstas och funderar på kapell över sittbrunnen. Hur bär man sig då åt för att mäta upp och beräkna material?

Och de bågar som behövs, hur väljer man där? Kan skicka en bild om så önskas.

Säljer du väv?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...