Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
frewi

Funderar du på att sy ditt kapell själv?

Rekommendera Poster

Jag är kapellmakare, dock ej ”kapellmästare”, jag får ofta frågor om hur man går tillväga om man vill sy sitt kapell själv och har inget emot att dela med mej av mina kunskaper.

Jag tänkte lägga ut tipps på olika moment som underlättar och bidrar till att ditt kapell blir bra, snyggt och starkt.

Om du har frågor så svarar jag gärna på dom.

Om andra kapellmakare vill komplettera eller har andra metoder så dela gärna med dej.

 

God fortsättning //Matte

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viktig sak är att välja rätt material till ditt kapell, att välja enklare kapellväv som kanske inte står emot väta och UV eller som krymper eller sträcker sig är inte bra.

Som minsta krav så skall väven tåla flera års användning utan att blekas eller bli skör, helst skall baksidan på väven vara belagd med ett ”gummiliknande skikt”, vanligtvis akryl, väven blir tätare och du slipper fålla då väven inte trådar sig.

Läs olika tillverkares specifikationer och jämför, dom flesta bra vävar har ungefär samma specifikationer så då är det mest priset som avgör.

 

Tråden skall vara bomullsomspunnen syntettråd avsedd för kapelltillverkning. Bomull bidrar till att sömmarna blir täta då bomull sväller vid väta, tråden är vanligtvis tjockare och starkare än vanlig sytråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du nåt tips på en bra tråd med maximal UV-tålighet? Behöver inte vara tätande, tänker ha den till mantågens sittbrunns-skydd.
Kanske finns det även nåt annat knep för att få lång hållbarhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mycket bra och stark uv-beständig tråd är den som segelmakare använder för segeltillverkning.

Dickson i gbg säljer en produktserie (303) Fabric guard som kan användas för att uv-skydda texilmaterial.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka tygalternativ finns det förutom markilux? Vilken variant av markilux skulle du rekommendera för sprayhood och en supstuga.

 

mvh Jonatan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sunbrella plus, en mycket bra väv, 152cm bred vilket är bra.

Markilux 37, även den mycket bra, dock bara 140cm bred.

Nautex, bra, prisvärd, 150cm.

Det är dom tre jag har använt själv och tycker fungerar bra, det finns flera fabrikat som säkert är bra, men det är dessa jag jobbat med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket trevligt med en kapellmakare på maringuiden. Jag har sytt lite i kapellväv och segel och det finns fallgropar med nål och trådval.

Vi lekmän har svårt att hitta ty och tråd och behöver råd om det mesta.

Tygkvaliteter är också viktiga och var man hittar leverantören.

Tack för att du delar med dig Matte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det snabba svaret! Vad tycker du om Valmex? Har du använt det?

 

Hur gör man bäst när man mallar? Har sett hur personer först gör iordning bågarnar för att sedan använda igenomskinlig plast (tex som används för att täta hus) som malltyg. Hur gör man sedan. Hur gör man på bästa sätt när man tar bort plasten från bågarna och använder det som mall?

Tror inte din länk till amatören fungerar på ditt företags hemsida. rätt länk borde vara http://www.comet31commander.com/page22.html (nästan längst ner på sidan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte provat Valmex, verkar vara ett kraftigt material (450g/m2).

Vi brukar först tillverka bågarna och montera dom på båten, vi låser bågarna i rätt position med snöre & tape. Sen tar vi kraftig transparant plast, (typ den du nämner för att ex. täta hus, viktigt att plasten inte töjer sig för myckat), vi använder vanlig packtape för att fästa plasten på båten, vi sträcker & formar plasten med mattkniv & tape tills allt ser bra ut. Sen märker vi ut bågar, kanaler, dragkedjor, rutor, kanter etc. med tusch i olika färger. fotograferar och skriver anteckningar om detaljer. Sen lossar vi tapen och viker in eller skär bort tapeändarna.

Sen när vi är hemma i syhörnan så beräknar vi var sömmarna ska hamna och klipper upp plasten så att plana släta plastbitar skapas. Plastmallarna är ofta så pass exakta så att det går att tillverka kapellet utan mellanprovning på plats. Det som återstår är att på plats montera öljetterna.

Skickar med en bild där vi mallat med plast utanpå ett befintligt kapell.

Ps: Tack för länktippset

post-25384-1394236198,0342_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har en fråga. I somras tvingades jag mer eller mindre akut sy om stora delar av taket till kapellet eftersom sömmarna var på väg att ge upp. Sydde med kapelltråd köpt på Seasea, men hade då inte tillgång till tape. Behöver nu tips på något tätningsmedel för sömmarna, eftersom det läcker in särskilt när regn kombineras med hård blåst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett tätmedel för sömmar hos Asperö Handels i gbg, tätmedlet har artikelnummer RB10411 och kostar 139:-, den finns i katalogen asperö konsument på sidan 51. Har du problem att beställa av dom så hör av dej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag kom på en grej som underlättar mycket när man ska sy på maskinen.

Det är att först tejpa med dubbelhäftande tejp så sömmarna hjälpligt sitter ihop.

Då blir det mindre problem med att t.ex det övre tyget sträckt sig så det blir en bubbla mot slutet av sömmen. Sömmarna var tejpade på vår sprayhood när jag sydde om några sömmar och klistret fungerade fortfarande skapligt när jag lagade sömmarna. Den som gör sitt eget kapell gör lätt en vända ner till båten med de färdigklippta bitarna och kan göra en sista provning innan sömmarna sys. Kanske bäst att tråckla eller nåla på några ställen så det håller ihop för provning.

Var finns den tejpen att köpa?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

vill tipsa alla gör det självare om länken www.sailrite.com Där finns alla råd om hur man syr allt ifrån dynor till kapell och segel. Det finns dessutom en mängd instruktionsfilmer, vissa gratis, som du kan ladda ner.

mvh

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbelhäftande tape är mycket bra, vi använder den ofta tex. vid montering av ruta då det är lätt att rutmaterialet glider. Vi brukar handla av Asperö Handels i Gbg (Kapelltape M416009 9mm), den finns i olika bredder. Dessutom så tätar tapen bra.

Kvaliten på tapen är mycket bra, det går alldeles utmärkt att tejpa ihop kapellväv för provning på båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Funderar på att skaffa utvändig gardin för förar- och passergerar ruta till båten. Behöver man göra en sådan i kapellväv eller fungerar det med tunnare tyg?

Symaskinen, en billig Singer, kommer nog lida hårt av kapellväv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om symaskinen inte klarar kapellväv så skulle kanske pvc-väv vara ett alternativ? Den finns i olika tjocklekar och färger, den behöver inte kantas och är tillräckligt kraftig för att klara tryckknappar (om det är sådana du tänkt använda för att fästa i båten) Östersjökompaniet har den väven.

Andra alternativet är att du testar om din maskin klarar av kapellväv, jag kan skicka över några provbitar om du vill prova.

Vanligaste problemet när man syr kapell är att undertråden trasslar. Det första man gör är att provsy en bit kapellväv. Lägg flera lager med kapellväv och testa att sy, är det svårt att starta maskinen, veva igång maskinen manuellt, även vid tjocka partier. Du måste ha tjockare nål 100-110 nål, typ jeansnål, aldrig skärande nål, tråden är speciell, den ska ha syntetkärna med bomullstråd omspunnen för att täta bra.

Spänn övertråden mer än normalt, köp en sprayburk med siliconspray och spraya ovanpå tyget och på undertrådshållaren, aldrig på tygmatningen, det som brukar inträffa är att inte övertråden får med sig undertråden med trassel som följd, högre trådspänning och siliconet brukar åtgärda detta.

Välj hellre längre stygn än kortare.

Ha bra belysning, ställ bord bredvid symaskinen så kapellväven ligger bra när du syr.

Fålla inte väven i onödan, väven trådar inte upp sig pga gummilagret på baksidan’

Skapa inte för många lager väv i ”onödan”.

Gummisidan inåt, ”ulliga” sidan utåt på väven.

Mvh Matte 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett svårt moment är när man ska sy en söm långt in från kanten. Då skulle man vilja ha en maskin med jättelång arm då tyget tar sån plats att tiden går till att rulla ihop det så det får plats i den korta armen en vanlig symaskin har.

Finns det nåt knep att underlätta detta. Ibland är det närmre till kanten om man vänder på tyget men sömmen blir inte så snygg på baksidan alltid trots hårdaste övertrådspänning.

Har jag en kass maskin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde stora rullar av duken. Min sambo fick hjälpa till att hålla i rullen så att symaskinens matningsfunktion skulle fungera. Tyngden av tyget gjorde annars att det blev svårt att sy raka sömmar.

Mitt första kapell var ganska enkelt att sy. Jag sprättade upp alla sömmar på det gamla slitna kapellet och använde bitarna som mallar.

I vår ska jag sy ett nytt kapell och måste malla själv. Det blir nog lite svårare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så gör jag med, rulla ihop materialet väl, var två personer och ha bra bord runt omkring. Även yrkessymaskiner har detta problem.

Mvh Matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konsten att sy rakt.

Sy långsamt och ha bra bord runt symaskinen, enkel metod för att få sömmarna raka.

Något som även är bra är att montera en enkel stållinjal på maskinen vilket hjälper till att styra rakt, i synnerhet vid rutmontering vilket kan vara svårt att sy då rutorna är ”glatta”.

På bilden har jag monterat en stållinjal ca 30 cm lång, med 2 hål i varje ände för att kunna sy olika bredder 



Senast ändrad av frewi | 15 januari 2010 | 16:36



Senast ändrad av frewi | 15 januari 2010 | 16:38

post-25384-1394236215,1327_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är prisskillnaden mellan Nautex och sunbrella värt det? Man vill ju inte sy om kapellet särskilt ofta bara för att spara en tusenlapp. Vad är den egentliga skillnaden som gör dom olika bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt fel tänkt, ofta är materialkostnaden den mindre delen vid kapelltillverkning. Jag skulle absolut avråda att använda en kapellväv där det inte finns någon känd tillverkare som specar material, vattentäthet, uv-tålighet, vikt etc. Jag har under flera års tid använt framförallt Sunbrella plus & Nautex och tycker att båda vävarna är ungefär lika bra.

Om dom olika kapellväverna håller ungefär samma tekniska specifikationer men ändå har en priskillnad på  100kr/m så är det inte helt ointressant att det finns flera alternativ.

Många väljer ändå en dyrare väv i tron att den är betydligt bättre än en billigare, det är väl så vi funkar. Tydligt på ett sådant ämne är tex. billig motorolja där inte alltid kvaliten avgörs av priset utan ofta av vilken levernantör som väljs.



Senast ändrad av frewi | 01 februari 2010 | 09:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så många bra tips du delar med dig av! Tackar!

Jag har själv sytt en del i mina dagar men jag tänker inte ge mig på att måtta en ny sprayhood sustuga. Däremot kan jag tänka mig att sy om det när materialet tröttnat.

En fråga till dig och andra med erfarenhet; vilken typ av fäste skall man välja till sin sprayhood? Jag gillar inte fäste med skena frampå för jag tycker att knäppen blir lite snällare ingrepp på båten men vår kapellmakare tyckte att skena blir bättre. Kan jag få lite input på för och nackdelar med de olika alternativen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för det. Fördelarna med skena & käderlist är att det blir jämn belastning på sprayen i framkant och är lättare att få en snygg form samt att skena är kraftigare och litet tätare mot väder samt att skena är mer traditionell för spray än knapp, dock lite omständigare att ta loss än tryckknappar.

Tryckknappar fungerar det med, dock helst inte kapellvred eller liknande då dom gör ont att kliva på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska sy om sömmarna på ett gammalt  kapell. Vilket är då bäst att lägga den nya sömmen mitt i den gamla sömmen eller lite på sidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har en båt med fästen som kallas norska knappen. Vad har man för öljetter till det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en dålig maskin. Fick för ett tag sedan igång salig svärmors gamla ateljesymaskin som ger lika fina stygn på båda sidorna.

Felet var att knappen för matning var ställd i ingen matning och jag hade börjat skruva sönder den. En kåpa saknas fortfarande men den var mer för syns skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ,

Vill bara komma med ett maskintips, brände  vår gamla maskins motor ( en från -70 talet) när jag skulle sy och funderade då på att köpa en jenome easy jeans ( ca 5000 kr) som de flesta rekommenderar. såg då en annan maskin , Singer Heavy Duty för halva priset och kapellet är klart nu och allt ser kanon ut. Sydde i 3 lager kapell och genom blixtlås utan problem.

lycka till .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Matte för god läsning :)

Snart ska jag be mig in i denna jungel av frustration :)))

Överbyggnaden är typ klar näst in till iaf :=))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...