Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Styrbjrn

Tips på Snabb jolle som tål lite sjö

Rekommendera Poster

Skall skaffa en andra båt att ha som jolle till min 34a. Jag funderar antingen på en rätt stor ribb med tex nån Suzuki 300hk. eller så har jag funderat på en vattenskoter. Jollen måste vara snabb och tåla rejält med sjö. ha en räkvid på en full tank på minst 150sjömil så ja kan ha gumman kvar ute på sjön och själv ta mig i land när jobbet kallar samt att åka och handla mm.

Nån som vet vad som skulle passa. är inte så hemma på snabba båtar. Har en gammal joker kopia men den duger inte när det blåser upp på havet.

/Styrbjrn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga från en oförstående - hur tar man sig till jobbet eller åker och handlar i/på en vattenskooter?
Har man kontorssviden under våtdräkten och matkassen på huvudet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då farten och sjögången är det viktiga med denna jolle så är dessa två alternativ de jag kom på.

Det ligger nått i det du säger och eftersom jag inte vet så mkt om dessa farkoster så frågade jag.  Dock är det väll så om jag förstått rätt att en skoter oftast har ett ganska stort förvaringsfack där man kan ha tex matkassar och kostym. En ribb är självklart bättre men hur mycket bättre? den kostar ju endå lite mer pengar en en skoter och en skoter är lättare att parkera samt att ha hängandes efter båten.

/Styrbjrn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna kanske.. snabb, sjösäker och snabb tilläggning och landstigning. Det finns ju till och med de som kört upp på land med den.. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har faktiskt åkt med militären när dom var ute och övade med stridsbåt 90. Det var en häftig upplevelse det. Fast nu var det många år sedan min gamle majorvän mönstra av. Har krupit runt i militär tunnlar på flera ställen i stockholm iförd enbart mässinge, fråga mig inte varför för det skäms jag för. Roligt var det iallafall. Jag har haft tur i livet och fått varit med om saker de flesta andra bara drömmer om.

Gött mos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Steady 320 bakom min, den är absolut sjövärdig, men håller inte för dina andra parametrarar. Finns ju större Steadys..

Används av norska kustbevakningen, ser ut som en ribbåt och är extremt stabil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor ska den vara och hur många hästar ska det vara på den!GladFlörtCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Waliant 270 med 15 hk Mercury och elstart fungerar bra 28 knop, men du vill ju ha 300hk och det kan ju vara svårt på nått man kallar jolle.

Mvh

Magnus

post-10000874-1394236198,5766_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...