Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
DavidN

Djup vs grund köl?

Rekommendera Poster

Rent generellt, vad skulle ni ha valt om båten gick att få med en djup eller en grundare köl?
Har fått för mig att båtarna som har dessa alternativ är ritade med den djupare varianten och den grundare är en komprimiss, är det så? Med den grundare antar jag att man får räkna med en lägre krysskurs och en större avdrift, men hur stor? Är det irriterande mycket? I just det här fallet är det en First jag har i tankarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Djup köl ger jämfört med den grunda framför allt ett större rätande moment. Du kan du alltså bära mer segel vilket ger mer fart. Antagligen får man lite mindre avdrift också. Kanske kan man gå lite högre tack vare lite mer fart/kraft.

Jag hade valt den djupa. Man offrar platsen längst in i viken för roligare segling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar du att segla med segelbåten, skaffa djup köl.
I så fall är skillnaden irriterande stor.
Krängningen blir större, du får både sämre segling och obekvämare dito.

Är det viktigare att få bra plats i viken, skaffa grund köl.
Mycket motorgång, likaså.
Hissas seglen endast i medvind, inga problem med grund köl.
Seglar du inte om det blåser över 5 m/s funkar det bra också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nånånå!

Nu tar du väl i litet. Om 'djup' köl är så oerhört överlägsen en 'grund' dito, varför byggs då inte båtarna med 'ännu djupare' kölar?
Nog går det alldeles utmärkt att segla i över 5m/s och med vindar för om tvärs med de grundkölande versionerna av våra båtar.
Den 'irriterande' skillnaden du talar om är i verkligheten så här stor, ur Lystabellen:

First 33,7 grund köl 1,19
First 33,7 medium köl 1,20
First 33,7 djup köl 1,22

Alltså skiljer det 3% i fart mellan en grund och djupkölad båt. På en 6 timmars dagsetapp hela 11 minuter... Oerhört irriterande!
Visst, på kryss blir det mer. Men segling består inte bara av kryss och på undanvindar är skillnaden mindre eller kanske omvänd.

Jag säger såhär, är man inte huvudsakligen kappseglare utan turseglar för det mesta och har intresse av att utforska naturhamnar och små fiskelägen - välj tveklöst grund köl. Dessutom blir hanteringen på land enklare och man får troligen en starkare båt på köpet.

 



Senast ändrad av Eilean | 04 januari 2010 | 13:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med att det skulle kränga mindre med djupversionen, är det verkligen så? Är det inte så att det generellt sitter en större vikt/bulb koncentrerad lägre på en grund köl?

Jag väljer mellan 1,95 och 2,40. 2,40 kan ju stoppa mig i ett betydande antal vikar, men det kanske inte är så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast är det så att det rätande momentet är detsamma, eller nästan det samma pga ökad kölvikt. Men det är svårt att svara på när man inte vet vilken båt du skriver om. Finns inte data (exempelvis AVS eller liknande) för båten du funderar över?

Om du frågar mig är redan 1,95 för mycket och 2,40 rena katastrofen för skärgårdssegling. Och inte bara skärgårdssegling, utan även många smindre fiskehamnar blir omöjliga att besöka, oftast de trevligaste...
Med mina båtar har jag vandrat från 1,25 - 2,05 - 1,35 - 1,80 under över 40 års segling och tycker att över 1,50 stängs mycket och över 2 nästintill allt...
Men så är jag ingen fartfanatiker. Jag vill inte segla långsamt, men några procent fart får inte kosta den friheten ett måttligt djupgående ger.

Min nästa bät skall ha lyftköl och sticker 0,70 vid behov!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erkänner att jag var lite väl snabb i detta fallet.
Tror att en köl på 1,9 meter (som är den grunda...) räcker alldeles utmärkt för de flesta.
http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=1597
Tänkte på andra moderna båtar som kan ha en köl på runt 1,30 som det grunda alternativet, det är lite väl lite kan jag tycka om man gillar att segla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla, är kölvikten högre hos den med grund köl kan du nog utgå från att styvheten är ungefär densamma hos de två typerna.
Vill du veta med säkerhet, sök på nätet eller kolla med varvet om du kan få ta del av stabilitetskurvor alternativt ett värde på AVS för de två typerna.

Farten i LYS skiljer 2% enligt 2009 års tabell. Försumbart om du frågar mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gunnar, vill bara att du noterar att jag inte använt fartskillnaden som argument för olika köldjup. ;-)
Det skiljer f ö 400 kg mellan kölarnas vikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nänä du Peter K.
Jag vet att du inte är ett dugg intresserad av fart, bara av minimal krängning, bekvämlighet, irritationslös segling och att seglingen inte är 'sämre'. Självklart, vad har fart med saken att göra!?Dumt av mig att tro det.

Gott 2010 förresten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt rätt uppfattat.
Gott Nytt själv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara på utan att veta dina preferenser...

Generellt så har grund köl EN fördel och det är just att den inte sticker så djupt

En djup köl har EN nackdel men fler fördelar:
Bättre höjd pga mindre avdrift
Styvare båt som klarar att bära mer segel
Lättare båt som rimligtvis borde gå fortare

Så seglingsmässigt är valet enkelt dvs djup köl

Semestermässigt är kanske valet lika enkelt dvs grund köl

MEN sen kommer användning in också, kommer ni kappsegla?
Jag tror tex inte att det lönar sig mätmässigt att ha en grund köl på en 40.7
Jag tror att en First med grund köl har svårare att segla upp till sitt mättal.
Glöm inte heller andrahandsvärdet i en båt. En First riktar sig (för många) mot kappsegling i kombination med semestersegling och jag skulle tex aldrig köpa en First med grund köl för att kappsegla med. Om vi vänder på det och bara skall semestersegla så kanske andra märken är mer lämpliga för grunda kölar...

Lycka till / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MEN sen kommer användning in också, kommer ni kappsegla?
Jag tror tex inte att det lönar sig mätmässigt att ha en grund köl på en 40.7
Jag tror att en First med grund köl har svårare att segla upp till sitt mättal.

Varför tror du det?

Jag tycker att det borde vara tvärtom. De som kappseglar mycket väljer en djupa kölen vilket borde innebära att man då har duktiga seglare att slåss med. Tufft alltså att segla upp till LYS-talet för normalseglaren.

Tvärtom borde då också gälla att det inte vore så svårt att som halvgod kappseglare slå de andra grundkölade kappseglarna som torde ha mediokra kappseglingskunskaper.

Mitt resonemang borde innebära att en grund köl gör ännu mindre än LYS-skillnaden som ju också verkligen var minimal.

LYS-talet är ju ett värde beräknat ur statistik från seglingstävlingar.

Betänk också att kappseglaren har bättre töj än semesterseglaren som lägger pengarna på extra tung nylonduk i.st.f högteknologiska snabbsegel. LYS-talet borde skilja mycket mer sett ur dessa faktorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skrevs för det första ingenting alls om SWELYS/SRS utan om mätetal, som är något  helt annat. Tex ORCi, IRC eller DH. I Sverige seglar väl de flesta ORCi men fler och fler väljer att mäta in i IRC också, men det är en annan sak.
Att LYS är ett empiriskt system stämmer, men nya båtar mäts ändå in för att ha något att börja med...

Hur dom olika varianterna mäter låter jag vara osagt, jag har inte den blekaste. Jag är entypsseglare själv.Cool

Dessutom seglar man ju fortfarande mot samma seglare oavsett kölvariant. Det är väl själva tanken med respitsegling, oavsett system? Jag förstår inte varför du anser att man seglar mot sämre seglare om man väljer den grunda.

Jag håller med hhedström, det var ett bra inlägg.

Gällande det rätande momentet som jag börja med så stämmer det kanske att det är likvärdigt om kölen är tyngre, men då är ju hela båten tyngre antar jag så då har ju vikt/segel-förhållandet ändrats så det är ju inte riktigt samma sak ändå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag tänkte mer på LYS-talet som resultat av kappseglingar.

Men visst är det tänkvärt med den lilla skillnaden i fart.

Att segla in i en hamn efter en dags segling och upptäcka att båten inte går in och får vända tillbaka kan bli rena paniken. Likaså kanaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissning blandat med erfarenheter...

Om vi håller oss till SRS och First 33.7 så tror jag det finns max 10st i Sverige varav 2 som kappseglar.
SRS talet för First 33.7 har tillkommit de senaste åren då just dessa två har kappseglat och de har båda djup köl. Min gissning är att 33.7 med djup köl har satt SRS-talet och sedan har de med grund köl fått lite lägre helt enkelt.

Nu kan iofs SRS-talet bygga på IRC-mätningar men jag tror de slängt in en bunt vanliga nya båttyper för att blitka kritiker som saknat just detta. Detta tycker jag är bra men jag misstänker att vissa tal är satta på måfå...

Men en grund köl är inget fel om man inte prioriterar kappsegling men jag tror just First i kombination med grund köl är inte den bästa kombinationen.

I år var fyra 40.7 med på Tjörn Runt varav tre med djup köl.
Inbördes kom de djupa kölarna 1,2 & 4 och den grunda 3
Nu säger detta inte så mycket såklart

Tar man tex 36.7 som är en populär kappseglingsbåt så tror jag knappt jag sett några tävlande med grund köl...
Det finns säkert men inte så många...

Personligen skulla jag välja en djup köl pga seglingsegenskaperna och i ditt fall skulle jag fundera på andrahandsvärdet och båtens attraktionskraft när ni en dag skall sälja...

Men valet är ditt, lycka till / H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med att en grund köl kan kännas lite ute och kan påverka andrahandsvärdet negativt. Kryssen blir sannolikt bättre med djupare köl.

De flesta båtar går kortare sträckor i kända vatten och en hel del är kappseglare. Ska man få bra pris är det normalbåten som får största intresset och därmed priset. Det gäller således att inte ha för djup köl heller.

För en lång båt kan en lite djupare köl gå in mot en klippa för tilläggning t.ex men segling i kanaler och grunda hamnar hjälper det ju inte.

Ofta ser man långfärdsutrustade båtar som ligger kvar länge i annonser t.ex. Sällan all utrustning får sitt rätta värde då många inte alls har nytta av den. Vindroder i skärgården t.ex. Radar, vindgenerator osv. blir onödigt påhäng bara.

Vi har ju vårt unika svenska ord lagom.

Det är ju bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

 

Jag har en(40.7) med grund köl, och performance riggen (3-spridare). Jag seglar vid 6 m/s med en kryss vinkel apparent på 27-28 grader. Bengt falkenberg (Teknova) seglade ner till 26grader, dock har vi lite större avdrift. Så det är väldigt marginell skillnad. det är många parameter som spelar in. Vi seglar mycket bra upp til vårt lys på 1.32, än vad många med djup köl på 1.34 gör. Vi är fortfarande ganska nya men på HH skagen race slog vi många med djup köl på ren båtfart utan handikap(Lys). Om du skickar ett pm kan jag förklarar mer. ska du kappsegla aktivt eller vad har du för mål med båten ?

40.7 går att få i många fler kombinationer av rigg och köl än bara djup vs grund. Finns en performance rigg (3-spridar) och en Stanard som är 17cm högre med 2-spridare, men inte lika formbar/styv.

Mvh

/Carl

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det är väldigt marginell skillnad. det är många parameter som spelar in. Vi seglar mycket bra upp til vårt lys på 1.32, än vad många med djup köl på 1.34 gör. /Carl

Är det generellt så eller endast vid ett fåtal tillfällen?
Är ni bra eller vad gör att ni tappar mindre än 1,5% mot de med djup köl som SRS-talet uppger?

Nu är Bengt tufft att jämföra sig mot men ni seglar lägre, har högre avdrift och sannolikt långsammare på länsen pga hägre vikt och ändå tappar ni mindre än 1,5%

Kompenserar den mindre volumen i kölen dess högre vikt på länsen?

Hur mycket skiljer i styvhet? Kan ni bära lika mycket segel?

Nyfiken... / H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena H

 

Svårt att säga att vi tappar mindre än 1.5% då får man nog studera exakta tider på kryss/läns bana. De båtarna som jag jämnförde var Norska båtar på HH skagen Race, då vi är nybörjare känns det lite orättvist att jämnföra mot Replay och ****** (glömt namnet) som är två erfarna 1.34 båtar från sverige. Detta året har vi kört med lite större spinn enligt DH-regeln (Danskregel, dansk båt) Den är 2m bredare än en vanlig, vet inte hur mycket arean skiljer. Vi har inga problem att hålla andra 40.7:or med djupköl på andra bogar än kryss, inte vad jag har märkt. Svårt igen utan exakta tider.

Det är klart att vi bär lite mindre segel, men har optimerad gardrob efter bengts gammla 40.7:a. Byter till 3:an vid 10m/s revar vid 12-14 beroende på vågor. Detta med ca 8 man på kanten och jag som kör.

Lys-talet är reducerat med tanke på vikten, vi har även teakdäck på 188kg extra, vilket gör att vi får in den större spinnen, ev blir det ny spinn till våren med sänkt lys som följd.

Vi har märkt att en duktig besättning är A och O, boathandling och åter boathandling, men svårt att få tid att träna. Det är kul endå.

Ska du kappsegla något med din i år ? I annatfall kanske jag har en extra plats i varje fall under den nya Västcuppen.

 

/C

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att boathandling är A och O...

Givetvis har vi tänkt att kappsegla när vi nu får båten så det blir nog tajt att få in fler seglingar. Dessutom är det några mil att köra från Helsingborg.

Jag tackar för inbjudan, en 40.7 är inte helt fel.
Jag har seglat med Ski.it men den stog på land 2009 så vi får se hur de gör iår.

Lycka till /

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...