Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
toaen

"Lyckan är .....

Rekommendera Poster

.... alls inte det som du tror sjöng Harry Brandelius på sin tid. www.youtube.com/watch?v=RLeEKn...

För en gubbe på 60 kan lyckan va att få en CD-skiva med några gamla bilder.

På den tiden när jag var ung och vacker, var jag, som de flesta ungdomarna i Gravarne på den tiden, med i missionskyrkans scoutkår. När jag var ca 14 år fick min scoutkår en gammal gaffelriggad bohusjulle, Bris,  av en nedlaggd sjöscoutkår på Fisketången. Det borde vart omkring 1962/63. Min kårchef hade nog redan tidigt förstått vad jag var för en fomme, så jag fick ansvar för båten.

Med tips och råd från gubbarna i hamnen fick jag båten någorlunda tätt, sjösatt och riggad. Jag lärde mig ganska snabbt att segla. Visserligen hellre än bra, men jag har alltid tagit mig hem. I regel med egna segel (eller maskin).

Genom åren har det blivit många bilder på båtar, men på Bris har jag aldrig hittat någon, trotts ihärdigt letande. Jag vet att det togs en vid ett tilfälle, för jag har hört talas om den av en speciell anledning, men jag har själv aldrig sett den. Jag frågade killen, som tog bilden för ca 45 år sen, och igår fick jag den plus några andra från samma tillfälle.

En sommar, det borde ha varit 1965/66, hade en kompis från Vänersborg köpt en J18 som han lämnade i min vård i Gravarne (Kungshamn) några veckor innan han seglade båten till Vänern. Vid ett tilfälle lånade vi J18 och bestämde oss för att segla med den och Bris genom Sotekanalen och kryssa hem över Soten.

När vi kommit in en liten bit i Sotekanalen söderifrån, la vi till vid Nötö för att gå och titta på en strandad båt som låg i Haby Bukt. De andra hade gått iland och jag håller på att förtöja Bris, den vita båten som ligger akter om lackade J18.

post-945-1394236195,7987_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån från Schweiz hade köpt en båt i Norge och skulle segla hem den. Man visste att Sotekanalen fanns, men valde ändå att segla över Soten. När man passerat Mjölskärs fyr klarade man inte av att segla längre pga vädret. De tog ner seglen och skulle starta motorn. Detta lyckades inte, utan man drev in i Haby bukt och gick på grund ett flertal gånger innan båten till slut spolades upp på land längst in i bukten.

 

post-945-1394236195,8523_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var (från vänster) Stig och Lars som seglade med fotografen Bernt med J18 och jag och Ingemar som seglade med Bris, som promenerade till Haby bukt för att titta på haveristen.

 

post-945-1394236195,9047_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev naturligtvis mycket diskussion om strandningen bland oss grabbar.

post-945-1394236195,9601_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan länsade vi vidare genom Sotekanalen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vi kunde segla förbi den betydligt snabbare J18 vet jag inte, men fotografen Bernt, tillika skeppare på J18 ville kanske ha just den bilden och därför väntade in oss.

Jag har aldrig sett Bris segla. De gånger jag var inärheten seglade jag alltid själv. När jag fick se bilderna tycker jag det är en väldigt grann båt.

Vi är på väg mot Ramsviks udde för att börja vår kryss hem över Soten.

Jag och Ingemar innsåg snart att det var alldeles för hårt väder för en kryss över den beryktade Soten, så vi beslutade att försöka kryssa hem genom Sotekanalen. På det tiden var det tillåtet att segla i Kanalen.

 

post-945-1394236196,0646_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bifogade bilden är den jag visste fanns men aldrig hade sett.

Där kanalen blir lite bredare tog vi ut slaget för långt. När vi slog och båten reste sig var det inte tillräckligt djupt, utan vi fastnade i leran. Ingemar tog av sig byxorna, klev i vattnet och försökte baxa båten ut på djupt vatten medans jag försökte kränga så att djupgåendet miskade.

Det lyckades, men kompisarna i J18 hade sett att  vi vände och hade gjort detsamma. Bernt tog påpassligt en bild. Att dessutom Elverkets skyld där det stod Högspänningskabel - Förbjudet att ankra kom med på bilden har alltid förhöjt historien om det inträffade.

Vi fick båten flott, men redan nästa slag skörade vi det gamla bommulsseglet och det var därmed färdigseglat med Bris som gaffelriggad bohusjulle.

 

post-945-1394236196,1185_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kryssa genom Sotekanalen är inte enkelt. Har man dessutom trasiga segel låter det väl sig knappast göras. Vi fick bogsering av en annan julle. På bilden är vi på väg in i Sunnepinan. Ingemar till rors i Bris, medans jag hjälper till i Jullen.

 

Jag riggade om Bris med en gammal mast och segel från en J10 som scoutkåren hade fått. Bris seglade ännu några sommarar innan höststormen 1969 beseglade dess öde och den blev skrot. Resterna av skrovet forslades till soptippen, men den bastanta järnkölen ligger på botten vid ringen, mellan Garavarnes hamn och Sandbogen.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 03 januari 2010 | 09:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att även jag genom att titta på dina bilder och läsa din berättelse blir lite skumögd. Tänk, vad tiden ändå har gått fort. Dina bilder är tagna för över 50 år sedan. Men väcker minnen så klara som om det var igår det hände och det visar även dina glasklara minnesbilder till de fantastiska bilderna. Redan på din första bild fanns rekvisit som drog tillbaks mig till början av 60-talet. Tack för att du delade med digoch en god fortsättning!/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rena julafton för dig. Kul att se de gamla bilderna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ser olika saker.

Jag har jobbat som arbetsledare på elverket i Hunnebostrand några år (innom vilkets område Sotekanalen sträcker sig), och en detalj jag såg tydligt, förutom båtarna, var den gamla transformatorstationen som stod lite norrut på andra sidan kanalen.

Jag misstänker att du såg bilarna. Dem la jag inte överhuvudtaget inte märke till förrän du skrev rekvisita och jag började fundera på vad!

 

tommy




Senast ändrad av toaen | 03 januari 2010 | 10:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för en bra beskrivning och för ett bra exempel på att det sällan är det mest påkostade och exklusiva som betyder mest. Jag får lite handen i vattnet känsla när jag låser din berättelse och ser dina bilder.

Tack och God Fortsättning på dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för en fin nostalgisk bildserie! Man blir lite skumögd själv, fast jag inte varit med båt sådär länge.

Även om Nostalgin är inte vad den har varit :-)

Ha en skön fortsättning på året!

/A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Japp rekvisitan bestod delvis av en Volvo PV 444 men minst lika viktiga var båtarna framför bilen. För det var just scenariet med vår bil och båtarna som dök upp ur min minnesbank. När jag var en lite valp fick jag åka ut på stora havet och fiska med min far. Vi hade ingen båt men hyrde en i Jörlanda av en kvinna med en massa katter. Som kuriosa så minns jag mer än väl att det var lite läskigt att just hyra båtarna. För det var en äldre kvinna med en massa katter som hade båtarna. Jag hade en väldig respekt för henne som person och alla hennes katter. God fortsättning/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för mig en 10 årig singel malt gärna japansk, samt en god bok. Detta gör jag gärna under tiden jag puttrar ut mot något av mina smultronställen längs den norska kusten. Det är lycka det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då min farmors föräldrar bodde på fisketången är det extra kul att se äldre bilder som minner om min barndoms somrar på sjuttiotalet när jag bodde hemma hos gammelfarmor och sprang omkring på bryggorna eller badade på stranden som hade, om jag minns rätt, någon form av trälaktare samt nät som skydd för brännisar. Minnen kan ju som sagt också vara lycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kanske du minns Estländarn Willis Glaztnick (frågetecken för stavningen) Han hade en Sankt Bernadshund som hette Bamse och Willis bodde i ett mycket litet hus på en stor tomt  längre upp på varvsgatan. Han var båtbyggare och hade verkstad nere på Tångehamnen. Det var honom som vi fick Bris av. Han hade tidigare drivit sjöscoutkåren. De flesta av pojkarna på Tången som var lite äldre än jag hade lärt sig segla i den båten.

När det gäller badplatsen på Tången. Där har jag frusit mig igenom många simskolelektioner. Misstänker att jag där grundla min absoluta motvilja mot att bada där.

 

I dag ser det ju lite annnorrlunda ut. Manetnätet är sen länge borta. Det försvann i ett generationsskifte av komunalarbetare. Om det var de ungas motvilja att ta hand om nätet som var full av manettrådar eller om det var av besparingsskäl vet jag inte. Av någon anledning har jag alltid trott att det var av den första anledninggen, men jag har haft fel förr.

 

Det finns ju en pontonbrygga ut till Klåvholmen. Seglar ofta sen på höstarna. Har man varit ute tex under hela Augusti och kommer hem nån av de första dagarna i September känns det ganska skönt när man ser att ponttonbryggan är borta och man kan segla genom badplatsen. Efter att kanske seglat upp 500 till 1000 distansminuter blir det ca 0,2 distansminuuter kortare om man kommer norrifrån, ändå upplever man att det blir oerhört mycket kortare.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 04 januari 2010 | 22:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns inte någon estländare tyvärr. Däremot har jag på omvägar hört att man runt 1950 sjöng en sång om min fars morföräldrar, Det ska bli dans när Judiths Frans kommer hem igen från Rumänien eller något i den stilen. Frans var i Rumänien för att lära dem bli bättre fiskare, om jag förstått det hela rätt. Och jag minns pontonbryggan väldigt väl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...