Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
ciaraud

Bra livflotte - vad är det?

Rekommendera Poster

Funderar på att skaffa en livflotte för 6 personer.

Finns det några märken som har bättre kvalitet än andra? Vad ska man tänka på förutom vilken ålder den har och att servicen är utförd som den ska?

Vi tänkte alltså köpa en begagnad. Vill ha en i kontainer som vi tänkte sätta på översta trappsteget på vår badplattform (på andra sidan, inte där ankaret är)

post-2001-1394236190,4957_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte en aning om vilken flotte du ska använda.

Dock undrar jag om placeringen är den bästa om den dan infinner sig.

Då du behöver flotten är den troligen borta eller sönderslagen det är inte

ovanligt att även mycket stabila konstruktioner går åt pipan i en svår storm

tycker att akterspegeln är väl utsatt även om den är högt plaserad.

 

M.V.H.Glad 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En egenskap som jag uppskattar och som jag tror Viking är ensamma om är att flotten vänder sig på rätt köl vid sjösättning.

Dessutom används väl nästan bara Vikingflottar inom handelsflottan, det ligger väl något i det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde vacuumpackad för längre serviceintervall. Frågan är om det verkligen är någon vits att köpa en gammal flotte (det finns väl en anledning till att den säljs...) som skall packas om varje år när man kan hitta en ny 6 mans i container för under 10.000.- .

Själv beslöt jag mig för att köpa en Seago 6 mas i container (tillverkas av Plastimo enl ryktet) från England. Kostade mig under 9.000 inkl frakt till bostaden. http://www.allgadgets.co.uk/ag/product.asp?dept_id=370&pf_id=AG3918.

Har haft den  på ompackning och kommentaren var 'utmärkt flotte'.

Att handelsflottan använder ett visst märke är nog ingen garanti - vem vill t.ex ha samma livbojar som de? Dessutom är Viking ruskigt klumpiga och tunga, inget för småbåtar. Om de inte har något nytt på gång förstås.

Tänk på att livflottens container har dräneringshål och att dessa måste riktas nedåt! Men flaskan får på viss flottar inte hamna upptill. Så med vissa flottar måste man packa om dem vid stående montering!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man få en ny för 9000:- som dessutom verkar bra så behöver man ju inte köpa begagnad faktiskt. Funderar på hur lätt de är att äntr med en repstege. Har sett en livbåt mde ett brett sling man kan kana upp på som sista trappseget innan man tar sats och häver sig in i båten men det var på en avancerad och dyr flotte.

Sparar den engelska adressen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Begagnatpriserna på blocket är ungefär samma som nypriserna från England. Innan ni köper kan jag rekommendera att ni läser kapitlet om livflottar i Adlard Coles Hårt väder till havs. Ett par erfarenheter därifrån var att containern ofta skadas, slits loss eller blåses upp långt innan man behöver använda flotten. De rekommenderade därför en livflotte i väska som stuvas lättåtkomligt under däck. En annan synpunkt var angående storleken på flotten. Det är bättre, av stabilitetsskäl att vara för många i en liten flotte än för få i en stor. En liten flotte som är överlastad är mindre benägen att kapsejsa än en stor flotte med bara ett fåtal personer ombord.

Jag jobbade sex år i flottan och hann med ett antal livbåtsövningar, både i bassäng och i havet, med och utan överlevnadsdräkt. Den värsta var väl i februari månad utanför Karlskrona där vi satt 8 timmar i en flotte och guppade runt i väntan på att bli upphissade av en helikopter. Har aldrig varit så kissnödig... I alla fall, det är inte lätt att ensam vända en 4-mansflotte som hamnat uppochner i en bassäng, etter värre i havet. En 6-mansflotte är ännu svårare. Att ta sig upp i flotten är klurig och min erfarenhet är att en repstege inte hjälper mycket, den äker bara in under flotten och så hamnar man på rygg. Lättast är att försöka sätta knäet på tuben som brukar sitta i anslutning till en av ingångarna. Sedan kan man med lite god vilja häva sig upp.

Det finns möjlighet att boka kurser där man får prova. Har ni en flotte som ska packas om så kan man efter konsultation med företaget som packar blåsa upp flotten själv en lugn dag i hamnen och prova. Vissa ställen som packar har tydligen tillgång till bassäng (hörsägen).

Lycka till och hoppas att ni aldrig behöver använda den!

Vi kommer köpa en SeaGo från England.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok Cerber0s. Låter klokt. Då blir det en flotte för 4. Vi kommer sällan vara fler än 2 och troligtvis endast i undantagsfall 6 ombord då vi måste bädda salongen i så fall.

Vi har mycket stuvutrrymme ombord så det är inte av utrymmesskäl jag ville ha en Container heller. Har sett en bra flotte med ett brett äntringsband som man kunde kravla sig upp på men den var på en dyr transocenan-flotte som verkar lite overkill.

Ett sådant band skulle jag vilja ha. Kanske kan man få det som tillbehör.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jeg kan berette at Seago livflottar er gjort rigtigt handtilvarkat av naturgummi, samt at Seago offshore standart er tilvarkat enligt samma standart som ISO livflottar fron Seago. Dog inta av ISO klasifisereda produkter, men av nyara och i manga fald betra komponenter som inta er bundna av ISO reglar. (ISO= gammal norm som inta tillåtar innovation, kan besrivas som du måsta make the same old shit everytime). I många fald levar ISO bara for tilfredstillanda av byrokrater.

P.S se evt hellers.dk Seago livflottar fron 5.995,-

God vind

Peter

---_/)---

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra aktuellt test av livflottar i senaste nummret av norska seilas

Hittade den på pressbyrån..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eileen,

du nämner 9000 som pris inkl frakt från England. Med dagens pris på flotten och växelkurs skulle det innebära ca 1000 SEK för transporten. När jag frågat av allGadgets säger de £160-190 VAT för frakt till Sverige (pga klassning som farligt gods), alltså MYCKET mera än 1000 SEK som jag också läst på något annat forum. Killen jag mailade med på allGadgets har frågat hos flera fraktare, och är intresserad av att veta vem som kan göra det billigare.

Kommer du ihåg vilken firma som anlitades för frakt?

Eller någon annan som har erfarenhet av frakt från England eller annat land med billigare priser än i Sverige?

-- Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte fråga Amiralen vad syftet med flotten är...  säkerhet vid oceanöverfart, segling i engelska kanalen eller segling till Färöarna i Nordsjön? Eller Östersjön. Är väl lite olika krav på en flotte tänker jag? Inte för att jag är expert, kan knappt något om flottar...

Inte för att vara kaxig heller. Jag själv kommer sällan utanför Stockholms skärgård. Men eftersom jag själv ska skaffa en flotte för första gången i mitt liv så har jag funderat över ämnet.

För om jag överdriver åt ena hållet så räcker väl en gummijolle om brand utbryter ombord och du befinner dig i Östersjön, 17 grader i vattnet och vind under 12 m/s med måttlig sjögång? Roligare också med jolle? Men du har antagligen redan en jolle?

Befinner du dig på hemväg från Västindien och ligger norr om Föröarna med en vattentemp av 7 grader samt 15 m/s och hög sjögång så undrar jag om en enkelbottnad billig 4-personers är det jag vill ha själv?

Men å andra sidan så kostar en PAC, en sats med nödutrustning, med högsta klassificering lika mycket som en halv livflotte. Dvs 5´ Man får vad man betalar för i viss mån. Syftet måste nog vara styrande...

Sedan en annan knivig fråga, den om placeringen.

OM man är ute i riktigt hård sjögång så finns ju faktiskt en viss risk att få flotten bortspolad?
Eller att den åker iväg när du blåst upp den? De flesta flottar har ett ganska smalt snöre / rep / tamp som säkrar den vid båten. Det finns exempel där man släppt ut flotten, den blåser upp sig fint... och sedan brister snöret! Många snören håller 10-20 meter och det blir ett fin hävningseffekt i sjögång...

En kurs jag var på rekommenderade att blåsa upp flotten intill båten, helst PÅ båten om det kunde ske säkert. Just av skälet att kunna ta sig in i flotten direkt från båten utan att passera vattnet liksom... Ett sådant resonemang skulle tala för en väska, skyddat stuvat? Men på min båt måste den sitta utomhus.

Annars är en flotte en väldigt bra grej att ha, bland många andra bra grejor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glad

Jag har oxå guppat utanför Karlskrona!

Kissa gick väl bra, tyckte lukten va värstFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna tråd då jag tycker den var mycket intressant.

Vi har ju tidigare diskuterat säkerhetshöjande detaljer i båten, i de fall detta inte hjälpt och det totala haveriet är ett faktum så är ju livflotten ett betydligt bättre alternativ än att börja simma.

Ofta är ändå bästa alternativet att stanna ombord så länge som möjligt och påkalla hjälp. Stanna så länge tills man ser att hoppet är ute med fartyget, då återstår sedan alternativet att gå i livbåten ....(skulle kännas tryckt att ha det alternativet tillgängligt !)

...Och fortsätter nu tråden med några frågor

Livflottens storlek

Bla tidigare synpunkt att man inte skall ha för stor livflotte. Tänkte först skaffa en 6 personers men en sådan är kanske klart för stor om man vanligtvis bara är 2 ombord. Större är svårare att vända rätt och en mindre är stabilare i sjö (stabilitetsmässigt är de bäst anpassade för maxantalet)  Då är kanske valet 4 personers livflotte ett bättre val. (För oss vanligast med 2 ombord, ibland 4 och väldigt sällan 6 ombord)

Livflottens klassning

En annan fråga, offshore eller kustnära. Helt klart så måste kustnära vara bättre än ingen flotte!  Men hur mycket säkrare är en offshore och behöver man det i en segelbåt för att korsa Bottenhavet eller Östersjön ?

Köpa från utlandet

Vilka erfarenheter har ni av det, nu borde priserna vara bättre än för ett par år sedan. Hur gör ni med frakten, speciella transportsätt ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ciaraud!   

...och tack för alla glada tillrop under min och frugans valhänta försök att ta oss till medelhavet via kanaler och floder. Hursomhelst behövde vi i alla fall aldrig använda oss av livflotten vi har ombord. Vi har nämligen aldrig testat den eller någon annan livflotte överhuvudtaget!

Men nu skall den stuvas om (enligt uppgift skall det göras med 3-5 års mellanrum och jobbet skall utföras av en certifierad person) och då tänkte vi samtidigt försöka oss på en skarp övning där den får blåsas upp på däck, som någon föreslog tidigare i tråden..., få eländet i sjön invid båten och försöka komma i den alla tre. Ja fyra då, för vi har ju skeppshund numera...

Vi skall låta utföra ompackningen i danmark i vår och priset lär ligga på ca 3000 dKr

Fan trot att vi kommer ombord. Jag har ju 2:ans buss invid porten och den niiiiiiiger så fint när hon skall äntras. Tror inte livflotten gör så i kuling, mitt i natten och 5-gradig svår sjöhävning.

Man skall ju försöka hålla sig kvar i den kantrande segelbåten så länge man någonsin kan, är ju det gängse rådet från sjösäkerhetsfolk.

Gummijollen har vi i princip alltid släpandes.

Vi har en 4 pers SeaGo som ligger i gummiväska, rejält surrad invid masten. Visst, den är i vägen i bland, men vete hånken om jag skulle vilja had den stuvad på badbryggan!!??

Är det verkligen den optimala platsen på er båt??? Kan påseglas, skadas i hamn, slitas bort av brytande aktervågor???

Vår livflotte följde med båtköpet för ett år sedan (Malö 50, 37 fot, 1976 i mkt gott skick och välutrustad) men jag vet egentligen för lite om livflotteproblematiken. Borde hålla tyst och lyssna i stället för att pladdra på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste mitt eget inlägg från år 2010... Skrev tydligen några kloka saker?

 

Sedan vill jag kommentera storlek. Det verkar finnas en utbredd uppfattning att en mindre flotte skulle vara mer stabil än större? Om man bara är 2-3 personer ombord?

 

Min egen erfarenhet talar mot detta. Har rätat upp uppochnervända flottar vid 4 tillfällen. Alla gånger i bassäng... så jag har inga ''riktiga'' erfarenheter !

 

STOR flotte först. Denna är tung att vända. Vi spelade med ett vindstilla läge först, för att träna. 6 personer i vattnet, 2 som agerar. Jag själv valde att bli den som rätar upp båten. Väger väl hundra pannor med ställ, stövlar och flytväst. ( OBS att uppblåsbara flytvästar är i vägen mer än vanliga )

 

Står och drar i helt rätt rem, lutar mig bakåt. Jobbigt. Svårt. Fixar inte detta själv. När en person kommer till hjälp var det jättelätt. Sedan får vi alla tillsammans testa om vi kan välta flotten uppåner igen. Det kan vi inte. Detta var en SOLAS flotte för 8 personer, mycket stabil alltså.

 

Nästa test, efter förnyad instruktion, är med vind och vågmaskin igång.

 

Samma person får agera, jag alltså, för att kunna dra slutsatser. Tricket är att avvakta en våg och utnyttja den levande kraften för att vända flotten. Jag lyckas direkt vända flotten på första försöket.

( en reflektion som jag kommer ihåg är att man var rätt liten där i vågskvalpet, man bör helst träna på sånt här... )

 

LITEN flotte, en lätt fyrapersoners av ett känt märke. Vindstilla i bassäng. Drar i snöret och denna flotte hamnar på rätt köl omedelbart. Med två personer är det dock inga som helst problem att få flotten uppåner.

 

En person vänder lätt flotten på rätt köl. Faktum är, eftersom vi fick traggla lite att ta oss upp i flotten en och en plus testa med hjälp inifrån - så lyckas jag själv, ensam, få flotten över mig när jag ska ta mig upp med en uppblåsbar flytväst på mig... Lutar mig för mycket bakåt.

Denna flotte har således låg stabilitet utan personer och vatten samt fyra tunga grab-bags ombord? Ont om plats blir det också.

 

Så i min värld hänger stabiliteten också på den barlast som flotten har i form av ''kuddar'' undertill, inte bara hur många personer du är ombord. Men självklart lastar du ju ned flotten med utrustning också, plus vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara återigen påpeka att det finns självrätande flottar som vänder sig rätt även om de hamnar uppochned vid sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till er som inte tycker att aktern verkar vara något bra ställe att ha flotten.

Det här killen tror jag är VÄLDIGT glad att den satt just där:

http://sailinganarchy.com/2013/02/04/get-bubi/

Det måste väl finnas någon tanke bakom att i stort sett alla de seriösare/extremare, moderna kappseglingsbåtarna har flotten på akterspegeln?

PS. Det är nåt som inte är rätt när 3(!) av båtarna i Vandée Globe tappar kölen! Men jäkligt coolt av JP Dick att segla de sista nästan 2000 distans i mål utan kölen! cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kölen går av och båten slår runt,flotten löser ut och fastnar i riggen.

Kanske därför den sitter utanpå aktern.

Grymma sjömän och kvinna ..

Respekt... till dem alla 

 

Vart hamna flotten Ciaraud?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkbara förvaringsplatser för livflotten.

1. På akterpulpit

2. På rufftaket (framför sprayhood)

3. Inne i stuvfack under sittbrunn

4. Inne i ruffen

Tänkbara seneario för haveri.

A. Brand ombord (gasexplosion eller annan brand)

B. Grundstötning och sönderdelning mot stenskavvel (kraftig sjö)

C. Kapsejsning (i samband med grundstötning, stort hål i skrovet eller tappad köl)

Värdering

I de fall förloppet är snabbt eller brand så utgår alt 4 som alternativ.

Bäst framstår alt 1 om det går att ordna en plats som håller och inte är i vägen.

Av diverse skäl måste jag nog ändå välja mellan alt 2 eller 3 (en kompromiss)

......Synpunkter ?

 

 

 

post-10019272-1394237390,1525_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På rufftaket hade mitt val varit. Att i en skarp situation vara tvungen att lyfta upp flotten ur ett stuvfack verkar inte bra.

Går det att göra med en arm? Råkar man ut för något så våldsamt att man måste gå i flotten föreställer jag mig att det finns risk att man skadat sig själv också.

Går det att öppna stuvfacken om riggen ligger över båten? Att en bruten mast punkterar skrovet verkar vara en inte helt ovanligt orsak till förlisningar bland segelbåtar, eller? I alla fall brukar man vara väldigt orolig för det om masten trillar ner. Själv har jag bara brutit masten på jollar, obehagligt nog, varje gång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,har köpt en gammal livflotte på blocket,för. 6pers. Fabr SURVIVA tillv -83, senast ompackad -96.

Hur länge vågar man lita på att de fungerar? Vill ju gärna tro att matrielet är väl tilltaget.

Hur lång livslängd har denna och är det lönt att låta packa om.

Tacksam för svar;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG..

Till våran båt fick vi med en 6-mannaflotte eurovinil som ej sett service på många år.

Det var inga problem att packa om.(i Almeria,Spanien)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökte få in en bild på flotten.......

 

Men det gick inte,sorry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hasse O, utmärkt tabell för analys av olika placeringarnas livflotten.

 

Pulpit känns ju som ett praktiskt ställe, ur vägen och lätt tillgänglig?

Fast jag tycker två saker som lite talar mot placering i akterpulpiten.

 

- i alla de fall jag läst om, även i bloggar, där flotten åkt loss i hård överbrytande sjö så har placeringen varit i akterpulpiten. Det blir kanske en uppåtriktad kraft som saknas om flotten ligger dikt an mot rufftaket?

 

- roar mig alltid då jag är ute och reser med att åka ner till en yachthamn och promenera på bryggorna. Det är slående hur dåligt fastsatta som flottarna är? De sitter snyggt i en RF vagga, endast nerstraffade med tunt spännband. Oftast finns en vajer med lås som jag antar tas loss.

 

Undantag, om det är standard, är flera båtar jag sett från Siitala ( dvs Nauticat ) som har haft en krallig RF arm som låser.

 

Jag har seglat en ny Jeanneau i somras. Den hade ett färdigt separat utrymme under durk längst akteröver för flotten. Verkar fungerande! Detta visar sig vara ett CE krav! Dvs ett utrymme för flotte i sittbrunnen.

 

Edit, kollade och lärde mig att lite större segelbåtar idag SKALL ha ett separat avgränsat utrymme i sittbrunnen för en flotte. Produktutveckling!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En inte helt ovanlig anledning till att flotten behövs är att man seglar på något eller blir påseglad. Det man bör tänka på är att flotten är tung och otymplig. Jag har haft på rufftaket men konstaterade att det är tveksamt om en person, i hårt väder, själv kan sjösätta flotten. Akterdäck skulle jag nog säga är bästa platsen. Annars är nog pushpit bra om fastsättningen är ordentligt gjord. Fö så blåser inte flotten upp sig själv om den hamnar i vattnet, bara om den är försedd med hydrostatisk utlösning men den brukar aktiveras på ett par meters djup.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte någon annan skulle sagt något om sista meningen ovan, att en flotte inte löser ut av sig själv?

 

Helt rätt - det sitter en lina på varje flotte som är förbunden med tuber som, när man drar i linan, blåser upp flotten. De flesta binder nog linan i båten? Men bhemac har rätt på så vis att om man slänger/ fäller flotten i sjön utan att ha fäst linan så driver den nog iväg utan att blåsa upp.

 

Jag har inte hört talas om sk hydrostatisk utlösning, dvs att vattentrycket skulle trigga uppblåsning? Eftersom flotten flyter verkar det som om det inte skulle funka?

Däremot har kommersiella fartyg, med det kravet, själva fastsättningen av flotten med en sådan tryck-känslig utlösare. Tänket är då att när fartyget sjunker så utlöses fastsättninglinan/remmen, flotten flyter upp och när fartyget sjunkit tillräckligt så stramas linan och tuberna fylls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har helt missat att ni tagit upp min gamla tråd igen - och den är fortfarande aktuell för mig eftersom vi ännu inte köpt någon flotte. Gör det då det blir dags att segla lite längre - kanske nästa år om vi inte satsar på att samla till ett helt år utan jobb (har 3 månader nästa år)

Vi har alltså inte hittat något ställe att sätta den på men jag vill nog ha den på aktern.

Med två års erfarenhet från segling med båten kan kan jag säga att visst har vi massor med stuvutrymmen ombord men med mina brutna armar (ramlade av båten 3 meter ner och bröt dom båda några månader efter att jag startade tråden) är det inte säkert att jag i hög sjö skulle klara av att lyfta fram den själv ur våra djupa kistbänkar. Och aatt den skulle hamna under allt annat skrot (Cyklar, parasoller mm) är ju givet. Bäst fritt ute alltså.

Men vi får se. Min man kanske övertalar mig till något annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Livflottar i Finland

Har hittat ett företag som heter John Nurminen Oy ( hemsida  www/Merikartat.fi  )

De har många båtprylar och bla följande livbåtar:

Sea Safe Pro Light ISO-9650-1    för 1200 Euro ca 10300 SEK

Sea Safe  ISO-9650-1   för 1410 Euro ca 12000 SEK

Är det någon som har erfarenhet av detta företag eller om dessa livbåtar går att serva i Sverige ?

post-10019272-1394237400,2609_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...