Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Terrafobica

Håll koll alla vinterliggare

Rekommendera Poster

Gunnar, värme ombord är ju mindre viktigt, för båtens skull i alla fall. Det där med slagsidan till följd av att båten frusit fast på en sidan låter värre. Verkar finnas risk att du får saker och ting sönderbrutna, i allra värsta fall med plastskador som orsakar läckage som följd, beroende på hur det ser ut. Att såga bort isen med motorsåg låter som en bra ide. Det går att såga djupare än svärdets längt om du först sågar ett v-spår och sedan i det sågar ner mer. Så där kan man hålla på, men det blir ju lite att såga. Ofta går det också att slå/stampa loss om du sågar spår i t.ex. rutmönster så det blir lite mindre bitar som sedan kan slås/stampas/brytas loss. Var bara noga med att såga korrekt och använda ordentliga skydd, stövlar, benskydd m.m. man förstör sig själv totalt innan man vet ordet av med en motorsåg om olyckan är framme och man inte är skyddad.

Du kan också höra med ditt försäkringsbolag redan nu, vad de rekommenderar och vad som kan tänkas gå på försäkring och inte. Det kan bli väldans dyrt om båten sjunker och det inte går på försäkringen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte på Kvibergs överskotts försäljning, för flera år sen, en timmersvans. En såg med >1 m blad och grova tänder, för att såga is med.

Cool Det skall vara två som sågar, en i varje ända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju viktigt var man ligger. Jag har mest possitiva erfrarenheter av att ligga i sjön på vintern, men också en negativ, som jag berättade om i Killerbos Bo i båten-tråd.

När jag läste Gunnars släpa dieselproblematik, tänkte jag på min egen.

Seglade på norrlandskusten 2004. Det var nästan omöjligt att tanka diesel vid kaj. Bensintationerna låg i regel ett par tre km från hamnen. Jag gick många vändor, till olika bensinstationer med mina två 5-liters reservdunkar. Det var som man brukar säga;mycket väsen för lite ull men ändå ack så tungt att bära. jag har ju segel, men av någon anledning vill man ju ändå ha dieselolja i tanken, som va ganska liten.

Pga en massa andra åtagande under hösten kom jag sen igång med mitt båtjobbande, som innebär snickrande, limmande och plastande. Till de två senare sysselsättningarna behöver man ju har det relativt varmt. Har ju lyckats lösa mitt elbehov på ett bra sätt. Tar ström i en kompis sjöbod i ett utag som jag monterat en elmätare för. Det är bara att ta ut så mycket ström jag behöver (max 10 A), betala och se glad ut.

Elen använder jag till belysning och punktvärme.

För uppvärming i hela båten kör jag med dieselvärmaren. Den ger ju totalt sett mer effekt. Men det går ju lite diesel. Har uppvärmt under vattenlinjen i den förliga delen av båten, vilket gjort att den aldrig frusit fast. Dessutom brukar jag köra motorn en gång i veckan och låter då proppellern snurra i nån timme eller två.

Tankade dumt nog inte båten innan den frös inne. Hade nästan tom tank. Började med två Jeepdunkar på 20 liter. Det var väldigt besvärligt att fylla på. Plockade fram mina 5-liters reservdunkar. Det visade sig att jag hade 5 st hemma plus en st 10-liters. Va väldigt mycket lättare det är att fylla på från en 5-liters dunk än från en 20-liters, speciellt när man måste stå lite besvärligt till och balansera ute på skarndäck.

Nu har ju jag det betydligt mycket bättre förspännt än Gunnar. Kan parkera bilen 5 meter från båten. När det hade snöat en mängd för nån vecka sen och skulle fylla på diesel, hade den kommunale snöplogaren plogat en väg fram till båten. Lite senar plogade man ren hela parkeringsplatsen. Det är bara jag som använt den på hela vintern.

Jag lider verkligen med dig. Hoppas att det går bra. Det är väl en stålbåt du har, så det borde inte bli några skador i plasten.

Borde ju gå att köra en dränkbar pump som Killerbo med ett litet bensindrivet elverk, eller två. Det borde väl va denna pumpen http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136823510

Kör elverket när du är där. Fyll på bensin när du åker hem och låt verket gå tills det stoppar.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minus 23 grader i Stockholm på måndag morgon?  Kan det vara riktigt det?  Det har jag aldrig upplevt i den här stan, ska bli intressant och se hur folk är klädda då i så fall.  Fnissar lika gott varje gång jag ser tjejer som absolut ska gå i decimetertjock snö/salt/sandblandning i högklackade pumps.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Jag tror Gunnar ligger i Nordre Älv, en älv med ca 2 knops ström där han då ligger. Då funkar det inte med strömbildare. Inte ens linfärjan som ligger lite uppströms (Kornhall) har gått sina regelbundna turer. De hade en isbrytare inne i älven men de fick ge upp de också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl knappast 2 knop ström i hamnen. Och jo då, det funkar nog med strömbildare ändå. Strömmen i älven går ju inte från botten och upp...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I går kväll visade det sig att strömavbrottslarmet fungerade.  Larmet gick vid 19 ungefär, 12 minusgrader ute, ner till båten som ett skott och tittade till.  Det visade sig att det hade blivit nåt glapp i en grenkontakt som byttes ut.  Så fungerade det igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förekommer alla och beklagar med en gång, kan inte annat än att skylla på en krånglande dator och uppkoppling. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förekommer alla och beklagar med en gång, kan inte annat än att skylla på en krånglande dator och uppkoppling. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förekommer alla och beklagar med en gång, kan inte annat än att skylla på en krånglande dator och uppkoppling. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Höger under dina inlägg finns en text ta bort. Tryck där så försvinner det aktuella inlägget. Å andra sidan stiger du väl i graderna om de står kvar. Flört

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, stackars båten Gråter.

Men hur i hela friden lyckas han med detta? Borde den inte åtminstone hänga kvar i sina förtöjningar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet bar det var för båt?

Den ser ganska stor ut? 30 fot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra sätt att stiga i graderna annars.... Skrattande

 

Känns skönt med båten på land när man läser om alla problem som vinteliggarna råkar ut för. Men å andra sidan är det ju alltid några båtar som tappas eller välter i samband med upptagning och sjösättning. Summan av eländet är konstant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var uppe i båten i lördags.. den var hyffsat fastfrusen :-P

post-1122-1394236261,8848_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sedär ja!

 

förövrigt fick jag höra att min gamla båtgrannes båt hade tagit sig vatten över hyttaket kan man säga.

alltid tråkigt att höra :-(

post-1122-1394236261,9383_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stiga i graderna, ska det bli varmare ute? Det vore det :-)

 

Här en bild jag tog för några veckor sen i Lilla bommens hamn i Göteborg. Båten ser till och med ledsen ut.

 

Hoppas det funkar bättre med nätverk och krafs idag...

post-1371-1394236262,0141_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag körde över bron i dag på förmiddagen såg det lika fastfruset ut. Sist jag körde över bron - jag tror det var i Söndags, såg jag inte din båt överhuvudtaget. Det var, vad vi brukar kalla, tjocka.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken seg vinter!  Nu till helgen så är det dags igen, -17 i Stockholm enligt www.klart.se  och sedan minusgrader så långt prognosen sträcker sig (16/3)  Isen ligger halvmetertjock i Årstaviken och klubbens första sjösättning är den 24/4, undrar om isen verkligen är borta då?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-17 grade i Stockholm till helgen. Jag som tänkte åka dit. Skrikandes Prognosen här hemma är -8 som kallast och runt 0 som varmast. Obestämd

För egen del tycker jag inte att det gör nåt om isen ligger länge. Jag har mycket att göra och så länge man ligger infrusen så är det i varje fall inga båtturer som drar.Flört

Har varit nere i båten och limmat isolering. medans limmet torkade tog jag en sväng och tittade till lillbåten. Jag fick ju så mycket annat i höstas att göra att jag inte hann med båtarna som jag tänkt, och rätt som det var låg bägge infrusna. Det är ju mycket att göra åt, mer än att bida tiden. Får väl ta med mig en liten snöskyffel i morgon ock skotta ur Lilla Hjärtat

 

post-945-1394236262,2385_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde naturligtvis inte låta bli att vända mig om och ta ett par bilder på Thallatha och en del av den inre delen av Springets småbåtshamn. Visst är det vackert när solen lyser och snön ligger vit. Kanske inte så mycket på taken längre - men ändå.

 

tommy

också en tomte

 

post-945-1394236262,2941_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och här är en som aldrig sjönk...

 

Det finns värre saker än att frysa fast i isen, som att bli pålad t.ex.  :..(

 

Bild

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan rapportera att det gick alldeles utmärkt att tvätta med blöt trasa, polera och vaxa när man knatade runt på isen runt båten.

Har ännu inte hunnit runt hela men började och det har gått fint.

 

Najs om man slipper stå med det på stege vid vårlyftet och kan nöja sig med att spola av och skrapa lite havstulpaner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våren är på väg iaf. 6 plusgrader idag här i Härjedalen och Ljusnan är öppen. Minusgrader i morgon men man känner våren i luften

post-10011607-1394236272,9831_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...