Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Terrafobica

Håll koll alla vinterliggare

Rekommendera Poster

ciaraud

 

Jag bor i Kungshamn, ett samhälle i mellersta Bohuslän. Småbåtshamnen jag ligger i är den största i Kungshamn - Springet. På andra sidan viken ligger Fisketångens fiskehamn. Tidigare var det många fiskare och fiskebåtar i våra kustsamhällen. I Gravarne, som är den andra stora hamnen i Kungshamn finns det inte en enda fiskebåt kvar. Smögen, ett grannsamhälle, som var ett stort fiskeläge med många båtar, finns det väl bara en handfull fiskebåtar kvar. Fisketångens hamn har de senaste åren fått allt fler fiskebåtar. Inte som det var förr, men det skulle inte förvåna mig om det är fler än på Smögen.

 

Det ligger betydligt fler mindre båtar i sjön än vad som ses på bilden. Det sticker upp en mast bakom den närmaste pontonbryggan aldeles till vänster om mitt förstag. Det är min bohusjulle, soom jag intte fått upp ännu. Hade tänkt röjt i garaget så jag kkunde kört in jjullen direkt efter upptaget, men det går trögt med städningen. Det är roligare att jobba med den stora båten än att städa garage.

 

Många av de båtar som ligger i sjön används för småfiske - ofta som binäring. En av båtarna som i samband med hummerfisket brukar lägga sig längst in på insidan närmaste pontonbryggan. Bröt sig ut härom dan och la sig på nästa brygga längre ut. DEet blir nog inget fiske på ett tag ännu för honom, men så snart isen gått är de nog igång igen.

 

En del låter sina båtar ligga i hela året och tar bara upp dem nån vecka på våren.

 

Att det skulle bo nån i nån båt här tror jag inte. Det hade man nog hört. Här känner man de flesta på gott och ont. För ganska många år sen bodde det en man några år i en segelbåt i Hunnebostrand (tror det var efter en skillsmässa) men det är länge sen. Annars hade min båt varit fin att bo i.

Platsen jag lånat är ju också perfekt för det. Skyddat läge, 5 meter till parkerigsplats för bilen. 25 meter till komunal toalett. Det finns visserligen komunalt eluttag 10 meter från båten, men jag har valt att monterar ett uttag på sjöboden som tillhör den jag lånat platsen av. Monterat jordelsbrytare och elmätare och kan nog ta ut 10 - 15 A konstant. Det är bar att kköpa ström av nån privat. tar man ström i hhamnen är det alltid nån som har ont av det.

 

På bifogad bild ser du fisketångens hamn i bakgrundden

post-945-1394236195,5031_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt ligger kvar i sjön för andra året i rad.

När jag var nere o inspekterade idag efter att ha varit ute o kört V/B Harry ett par timmar var det 16 grader varmt i ruffen o 9 grader kallt i luften.

Vattnet höll någon plusgrad ca en meter ner.

Båten är helt infryst och vilar så fint i sin isvagga.

Det känns dock lite underligt stumt att gå ombord.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ciaraud, du får flytta längre söder ut!

Här i vår hamn i södra Skåne var vi förra året 5 bobåtar, 2 drog iväg på långseglingar i våras och i år är vi 4. I vår drar 2 av oss iväg på långsegling så det är bara att fylla på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet, men det är svårt att lämna våra fina seglingsvatten med alla öar och skär att lägga till vid för att gästhamns-segla. Är inte så glad i att ligga i gästhamn annat än ibland.

Men det kanske blir så en period längre fram när yrkeslivet är avslutat.

Följer er gärna på er långsegling via nätet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasse-L: Jag ligger i Nordre Älv.
Björkö Skeppshandel, bra tips, vid *trippen* hade jag inte med mig listan över alternativa sjömackar Foten

ciaraud: Nja, inte naturhamn men privat brygga i Naturreservatet Nordre älvs estuarium så bilväg eller land-elström finns inte (och får inte anläggas).

Därför blir det till att köra kamin (cirkulationspumpen är det enda spm drar ström och den har jag varvtalsregulerat så den numera drar ~5W i stället för 11W, och då kan jag köra på batteribanken i 40-50 dagar i sträck innan jag måste ladda = 50% kvar.

En tripp till sjömacken med den låga fart (~6 knop) båten går i blir då naturligt samtidigt en återladdning av batteribanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt många båtar ligger kvar i Nynäshamn men så är det nästan isfritt också. Bild från idag.

post-10011607-1394236198,3037_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-26C i morse, -18C på eftermiddagen och 1.3C i båten efter 6 timmars uppvärmning. Blev inte så lång byggaibåten-dag

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart, skärgårdssegling har sina klara fördelar. Vår skärgård består av Danmark, är väl iofs inte helt fel, men precis som du säger, mycket hamnliggande......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är det jag alltid haft emot Danmark - prakiskt taget bara hamnar och nästan inga naturhamnar.

Men jag försöker ändå intala frugan att vi skall segla till Limfjorden till sommaren. Det kan knappast bli värre än vid mitt besök där 2007.

 

Livet är fullt av motsättningar.

 

Bilden tagen en av de soligaste dagarna på en del av Fredrik VII kanal i Lögstör, som togs i bruk 1861 för att ge en säker passage förbi Lögstörs grundflak.

 

tommy

 

post-945-1394236199,0774_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen värme ombord och hon fryser som synes fast (längst ner tilll höger i bilden från idag)

För den intresserade:
Utetemp: -15,5
Innetemp mitt i salongen: -13,5
Givaren frihängande i det isolerade motorummet, ca 0,5 m under v.l: -9,5.
Vattenslatten längst ner kölfickan, ca 1,2 m under v.l. var inte frusen.

Så ni som chansar på att det 'varma' vattnet värmer genomföringarna lever farligt!

post-14806-1394236199,5835_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det gör jag inte.  Genomföringarna är glykolade och har även lampor och frostvakter.  Skulle strömmen gå får jag ett sms som talar om detta och då är jag där inom en timme oavsett tid på dygnet och kan slå igång dieselvärmaren eller gasolvärmaren, eller gasolspisen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hängsle, livrem och resår därtill med andra ord! Någon anledning till att du inte litar på enbart glykol?


Nej, det var inte dig jag syftade på, det var någon annan optimist som trodde att -15 i luften inte räckte för att något skulle frysa.

Själv glykolar jag och sedan får det vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen stavas feglort Glad Min första vinter i sjön någonsin, men man ändrar sig kanske när man fått lite mer kött på benen.  Fast grundvärmen i båten är ändå trevlig, det går snabbare att värma upp när man ska sova kvar vilket är ett par gånger i veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte gjort någoting, fast jag kör på låg fart med värmaren och har för tillfället två 500 w värmefläktar som blåser på skrovsidorna. I morgon skall jag börja limma isolering. Sen är jag i båten både bittida och sent.

 

Om det värsta skulle hända tror jag inte hon sjunker djupare. Vi har haft lågvatten ganska många dar nu och platsen är inte avsedd för en segelbåt. Har konstaterat att hon står med kölen på botten. Nu är det med rådande förhållande inte så faligt. Vattenytan ligger som en spegel - av is. Hade det varit sjögång hade det inte varit lika trevligt.

 

För tillfället - 10 grader ute och minst 20 grader inne.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute i kväll och toppade upp dieseln med en 20-liters dunk (30/12 fyllde jag på 80 liter).

Har lyckats pricka in rätt inställning på reglaget (drog ner den en liiten aning nu) har dragit mindre diesel än beräknat (efter påfyllningen står tankmätaren på strax under halv tank).

Hela älven (Nordre) är täckt av is, att åka och tanka är bara att glömma, nu blir det dunksläpning.

Kl 18:59 ankom linfärjan från Hisingen till kornhall, kl:19:05 skulle den gå (lite tidigare än tidtabellför att hålla rännan öppen) men då hade den fastnat i isen som lagt sig under tiden!

Isbrytare/bogserare var redan tillkallad men den kunde inte komma förrän imorgon, tydligen ligger isen hela vägen ut till Rörö Förvånad

Statistik Onsdag 30/12 kl 15:00 till idag Torsdag 7 januari kl 18:20
I akterkabinen (där Glembringen står)
7/1: 6,0°C       RH 53%
Max: 17,2°C RH 63%
Min: 2,2°C   RH 43%

I styrhytten (kallaste platsen, stora glasrutor)
7/1:
Inne: 3,6°C
Ute:  -6,8°C

Min:
Inne: 0,2°C
Ute:  -9,9°C

Max:
Inne: 2,9°C
Ute:  -6,4°C

Batterierna har dragits ur med 110Ah (61,3% kvar säger datorn), så till helgen blir det lite motorkörning/laddning.

Temperaturen på batterierna är 4°C så då har dom ju inte nominell kapacitet (har för mig att kapaciteten minskar med ~1% per grad från nominellt 25°C).




Senast ändrad av Gunnar_ | 07 januari 2010 | 20:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla modiga övervintrare.

 

Vi har i båten i vinter också, 40ft segelbåt.

En byggvärmare med termostat och några element fixar ca 10 grader inuti men det har ju nu frusit runt båten.

Hur gör ni med bottenventilerna? Jag har hört lite olika. Vissa stänger andra har öppet. Sedan läste jag någonstans om att fästa en slinga med glödlampor runt i båten vid alla bottengenomföringar. Det verkar smart. Andra geniala lösningar?

Motorn är konserverad och massor med glykol i sjövatten-sidan

Funderar på den strömbildare men den kostar ju en slant och lär väl inte behövas så väldigt många gånger på en 10-års period.

Ligger i Lagunen i Göteborg.

//Daniel

S/Y Baronessan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nyss ute och hämtade in den enda morgontidningen av rang - Bohusläningen. Flört

Konstateade redan inne i källarhallen att det var kyligt, fast betydligt varmare än ute.

 

Tittade på termometern. - 17 grader. Det är inte ofta det är så kallt här. Vi som bor på den sida av Sverige där solen i havet sig sänker lär ju ha gott av Golfströmmen till skillnad från de/ni som av olika skjäl tvingas bo på Sveriges framsida Cool. Dvs på den sidan där solen stiger upp.

 

Det påstås ju att Golfströmmen skall ändras eller kanse tom upphöra. Kan det va det som inträffat?Skrikandes

 

Det skall i alla fall bli skönt att krypa ner i en varm båt och fortsätta arbetet i förpiken, efter att jag skickat iväg frugan till jobbet och klarat av de husliga uppdragen här hemma, toffelhjälte som man är.Obestämd

 

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 09 januari 2010 | 08:19

post-945-1394236207,6796_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, idag skulle jag alltså köra motor för att ladda batterierna var det tänkt.
Det sket sig fullständigt, och det var mitt eget fel, att man aldrig lär sig Rynkar

När jag var ute i torsdags drog jag som tidigare nämnt ner liite på värmen på Glembringens regulator.
Samtidigt blev det svinkallt, -18 enligt Säve flygplats som ligger ett stenkast från båten.

Det resulterade i att pannan koksade igen, bara en liten låga så någon värme att tala om uteblev helt.

När jag idag klev in i båten var det -6 inne och bottenventilens vred gick inte att rubba, slang, råvattenfilter var stelfrusna (men lite av vattnet i filtret var i flytande form) så att starta motorn var det inte tal om.

Nu står pannan och puttrar på högre-än-normalt så det ska bli rejält med värme i båten och förhoppningsvis har isen i slangar smält tills i morgon.
Inget verkar ha skadats så vitt jag kunnat se.

Batteribanken var nere på 11,90 volt (under belastning 0,5A) med temperatur 0 grader, 58% kvar enligt datorn.

Får ta med mina reservbatterier ( 2*18Ah) i fall det skiter sig, bränslepumpen och cirkulationspumpen måste ha ström annars är katastrofen ett faktum.

Ska bli intressant att se om batteribanken överlever det här!

För övrigt ligger Kornhalls färja kvar fast i isen, Frog Dyk var på plats och plöjde ränna med en liten stålbåt men uppenbarligen var uppdraget svårare än väntat (skulle varit klart i dag kl 13:00):

Kornhallsleden
Stopp för trafiken
Väg 570
Stopp på Kornhalls färja på grund av is i Nordre älv tills vidare.
Bogserbåten jobbar med att bryta isen i Nordre Älv, men de blir inte klara förrän tidigast måndag morgon.



Senast ändrad av Gunnar_ | 09 januari 2010 | 19:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.... och om kylan håller i sig så ligger Vänern islagd inom 2 veckor. Det har tydligen inte hänt sedan 1996.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Vilken isbrytare skulle ta sig in i nordre älv? Ska de gå utifrån björlandafjorden så är ju tröskeln på 2,3-2,5 meter innan rännan så då måste den väl gå göta älv upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom fraktade dit den på maskintrailersläp, en arbetsbåt, se bifogad dålig bild.

I kväll fick dom ta till stor dumpermaskin för att lyfta/knuffa/bryta loss färjan från landfästet, den hade fryst fast ordentligt.

Isen är nu bruten i småbitar i en ränna tvärs älven men sörjan kan inte ta vägen någonstans, så jag tror nog att den fryser snart igen.

 

post-22127-1394236209,3115_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så var det dags då.
7 grader i båten, isen i slangar och ventiler hade smält och så var det dags att starta motorn.

Sket sig totalt Foten

Den jävla isen har blivit så tjock så att avgasröret har fryst, avgaserna kommer inte ut!

I stället trycks dom bakvägen tillbaks in i sjövattenfiltret.

Som grädde på moset verkar det som att jag fått läckage i värmeväxlaren (en stor tank på kanske 80 liter) för det bubblar kraftigt i tanken hör jag, vilket tyder på att avgaserna tar den vägen.

Har misstänkt genombrott tidigare eftersom glykolvattnet i expansionskärlet sakta försvinner.

Satte in nyladddade 2*18 Ah extra för att driva cirkulationspump och bränslepump till glembringen.

Sen kom jag på att brorsan har ju ett nyinköpt elverk..vi släpade ner det till båten och imorgon ska jag köra det och ladda upp batteribanken med hjälp av mobitronic:en (25A batteriladdare).

Tar också med motorsågen och gör ett försök att frilägga avgasutsläppet men isen är nog 20 cm tjock så f*n vet om det lyckas.

Det jävligaste är att enligt plan skulle båten egentligen stått på land för blästring och ommålning, men jag blev inte klar i tid med nerplockning av alla grejer (vindgenerator, solpaneler och sånt).

Så kan det gå när man inte koncentrerar sig på uppgiften utan slirar för mycket med annat Foten

Fy tusan för denna vintern säger jag bara, f*n vet var detta slutar Gråter
 



Senast ändrad av Gunnar_ | 10 januari 2010 | 19:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lider med dej.

Haver min båt i sjön (sedan 10 år tillbaka), fastfrusen men vinterkonverserad och ingen värme ombord.

Varje gång jag går ut, får jag vinterkonservera sjövattensidan efteråt. Ett jobb på 5 minuter och någon liter glykol. Båten ligger tryggt, nerkyld, torr invärtes, klar för användning så fort istrycket lättar. 

Skippa värmen och konservera.

post-571-1394236209,3803_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver min båt i sjön (sedan 10 år tillbaka), fastfrusen men vinterkonverserad och ingen värme ombord.

 

Ojsan, så du kör med kallprat alltså? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja... om du vinterkonverserar motorn.. så måste det väl vara kallprat du kör med? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska du inte märka ord..! Flört

Men å andra sidan kanske det är trevligt att sitta nere vid båten och prata lite.. fråga om den längtar till våren och så..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...