Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Joelidalen

Snipa

Rekommendera Poster

Har sett att en del av er här på MG har Corallsnipor.

Jag undrar om ni har/eller har installerat badbryggor på era båtar, vilka har ni köpt som passar bra, eller har ni tillverkat själva?

Har någon av er gjort ett motorbyte i eran båt, isåfall vilken? Är ganska trångt under (orginal) motorkåpan.

Vad ska man ha för motor egentligen? penta, yanmar, vetus, iveco, lombardini, nanni, solé, beta..?

Såklart spelar tillgängligheten till sevice roll. I min hemstad finns inte så många marinor eller återförsäljare.

Är det verkligen värt de 20 procent mer för en penta som har auktiserad verkstad här hemma?

I min båt skulle en tvåcylindrig diesel passa bra. Penta D-1 = 65-70 vikta lappar mot tex vetus 50 lappar.

Båten är ca 6.5x2.5 m. Har nu en mb10a.

 

Hej föresten, är ganska ny på detta forum /Joel

 

EDIT är det någon av er som har dåliga erfarenheter av nämnda motortillverkare?



Senast ändrad av Joelidalen | 22 december 2009 | 22:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

en nyfiken fråga, varför vill du ersätta MB10 med en diesel?

//Passada

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mb10an går fint, startar jämt och går lungt och säkert. Men en vacker dag dör den gamla motorn och inte värt pengarna att laga så lär man ju köpa en ny motor

Så resonerar jag och räknar med att en dag är de slut, därmed inte sagt att den inte tuffar på 10 år till.

Fast om 10 år kanske man köper en elmotor istället. Måste vara en härlig känsla att glida fram utan motorbuller!

Finns någon här som installerat elmotor i sin snipa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...