Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Kenneth_S

Seasea snäckborttagningsmedel...

Rekommendera Poster

Har ju samlats en massa snäck och havstulpaner på drevet och vid bälgarna nu i höst, och jag har inte på långa vägar fått bprt allt, knappt ens hälften. Jag sprang då på detta medel ute på Seasea Björlanda kile, och blev lite frälst - lat som man är...

Är det någon som har erfarenhet av detta medel? Hur påverkar det gummidetaljerna på drev o s v...?

Tar som vanligt emot tips och erfarenheter, med mycket stor tacksamhet..!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isbrytarn

Hej,

Om det är samma innehåll som i Internationals Barnacle remover så är det 22% saltsyra. 1 liter 30 % saltsyra kostar ca 30-50 sek på färgaffären. Fungerar jättebra! Men använd skyddsutrustning.

/Isbrytarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saltsyra = häll det INTE på metall. Drevet och propellern är altså no-no om de inte är gjorda av syrafast eller titan :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder alltid saltsyra från färgaffären 30%. Görbra och ryker bra. Spola rejält med sötvatten effteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv använt detta medel med gott resultat. Följer man instruktionerna så ska det inte vara några problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar, tummar upp till er...

Blev dock lite tveksam på det där med saltsyran... men iofs: jag tar en sväng ut till dem igen, och kollar in vad där står så skall det nog inte vara några problem... Får dock vara aktsam om gräsmattan under, båten står nämligen på moderns & faderns tomt Oskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat med utspädd saltsyra på drevet. Funkar ok. Är inne på 3:e året nu och drevet sitter fortfarande kvar Glad

 

Men allt försvinner inte på långa vägar.

På mitt drev sitter de som F_n och sitter hur bökigt till som helst. Det brukar kosta knogarna på båda händerna och en massa timmars arbete innan jag är nöjd.

Hur gör proffs? De som tar hand om drev åt folk på vintern måste väl också ha ett helvete med att rensa kundernas drev varje år. Hur gör de?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...