Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
lennswe

Ordet tack

Rekommendera Poster

Till de två vuxna karlar i båten Rosett! Vid Lådna i Sths skärgård seglade segelbåten Rosett med 2 mans besättning på vår ankarlina. Linan trasslade in sig mellan S-drevet och kölen på ROSETT. Vid tillfället rådde en svag nordlig vind, vilket medförde att Rosett trycktes mot vår båt. Rosett väger ca 5 ton & 34 fot (egen uppskattning). Själva seglar vi Albin 78. Det första styrman sa jag såg den inte trots att jag höll upp ankarlinan. Sedan gjorde de inte så mycket mer. 1. Jag dök ett flertal ggr under deras båt för att göra ankarlinan fri från deras båt. 2. Min hustru höll deras borta från vår med hjälp av båtshaken. 3. De var handlingsförlamade. 4. Först när min hustru uppmanade dem att ta fram en båtshake så skedde ngt. 5. Styrmannen försökte därefter ro bort ROSETT från linan dömt att misslyckas. 6. Den andre stod bara & tittade på medan vi, min fru & jag, gjorde allt så att deras båt kunde gå fri 7. Jag simmande in mot land & hindrade deras båt att stöta i land. Våran båt stötte däremot i . 8. Till ankarlinan slut loss efter många om & men. Detta beteende visar hur viktigt det är att visa gott sjömanskunskap och att man SKALL veta hur man framför sitt fartyg. UTBILDNING & KUNSKAP är A & O. Var tog ordet tack vägen? Fick inte en ursäkt eller tack för det vi gjorde medans de stod mer eller mindre & tittade på. Inte ord om ursäkt, inte ens tack! :mad: Jag skulle vilja kalla dessa män för s....stövlar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det ju skitstövlarna som märks och som man minns. Alla goda sjömän och -kvinnor bara finns och gör inget väsen av sig. Så är det ju med det mesta här i livet... Ibland kan man dock stå i hänförd beundran över gott sjömansskap och synnerligen eleganta (oftast skenbart enkla och okomplicerade) manövrer. Dem vill man ju gärna minnas och försöka eftersträva själv. Annars är det väl en god och ganska självklar regel att den som kör in i en lina är den som får bada. Det vet jag efter att tidigare i somras legat under aktern på vår egen båt med en kniv efter att ha backat rakt in min egen akterförtöjning. Klumpigt och klantigt så man skäms. Minns ni hur temperaturen var under första delen av sommaren? I vattnet var det ca 16 grader. Fan vad jag frös! Efteråt satt jag och hoppade bokstavligt talat. Har nog aldrig frusit så i hela mitt liv. Men som sagt, inget att gnälla över. Har man kört in i en lina så har man - bara att bada...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebra (tack) att du tar upp det här. Jag har själv tagit upp seglingen efter många år på land och jag känner inte alltid igen mig när det gäller hjälpsamheten. Som jämförelse kan man ta vägtrafiken där alla möjliga konstiga beteende fort blir legio. Men bilen är ett transportredskap medan båten idag är en nöjesmaskin. Och nöjet att hjälpa, bli hjälpt och att träffa andra männsikor blir ofta den största delen av ett fint sommarminne. Så låt oss hjälpas åt, lära, lära ut och umgås och allt annat trevligt som hör sjön till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är det inte konstigt att vägbeteendet har kommit ut på sjön? På vägarna är upphovet till konstigt beteende ofta stress, men på sjön är vi väl för att stressa av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det undrar man verkligen när man ser hur folk bär sig åt. Tror att många människor är så in i bänken upptrissade av dagens stressade tempo att de bara inte kan stressa av ens på sjön. Man ser hela tiden hur stora snabba motorbåtar vräker sig förbi för att hinna före in i smala farleder, typ Albrektsunds kanal och lämnar oss långsamma snipor och segelbåtar vilt rullande i aktersvallet med utspillt kaffe, gråtande barn och rädda hundar. Ack ja...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det väl så att gott om pengar i kombination med en total självcentrering är en ödesdigert och växande hot mot hela vårt samhälle //Svante

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...