Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
duxand

TRUCKBATTERI

Rekommendera Poster

Jag har kommit över ett truckbatteri, är de någon som provat att sätta ett sånt som bodelsbatteri i båten de är ju rätt mycket kräm i ett sånt.. 12v och 750 amp..

åsikter?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Truckbatteri i skaplig kondition kan säkert vara ett bra val. De måste ju i tid lyftas ur trucken som ju har sina krav på gångtider som nog inte avviker så väldigt mycket från ett nytt. Man kan ju inte ha en truck som måste in och ladda ett par ggr under dagen åtminstone inte i vanliga tider. Funkar nog i lågkonjunkturen men snart blir det nog byte av accar i en del truckar hoppas man för allas bästa.

Även för oss båtägare som får skapligt fräscha båtbatterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade möjlighet att få ett truckbatteri för ett tag sedan, men detta var på 540AH och vägde nästan 100 kilo, hur mycket väger ditt batteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra barlast om man kan klämma ner den i en kölficka. En aktiv köl skulle man kunna säja.

Vi har en köl på drygt 2000 kg vilket skulle ge dryga 5000 Ah 12V. 60 kWh räcker till vårt hus nästan två dygn i dessa tider inkl. bergvärmepumpen.

 

 



Senast ändrad av forgus31 | 14 december 2009 | 16:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

750 amperétimmar i ett enda stycke, motsvarande ca tio stycken vanliga s.k. fritidsbatterier ihopgjutna, blir väl som sagt rejält tungt och otympligt?
Åtminstone fritidsbatterierna är känsliga och skall ha plant underlag att stå på, för att inte läcka vid ev uppvärmning av tex överladdning.

Alla 12 volts batteripaket över 416 Ah skall dessutom vara fast monterade, helst ha en syrabeständig låda, samt ha separat friskluftsventilation. Allt enligt försäkringsbolagens önskelista....

http://files.modernaforsakringar.se/files/X32uLXee.pdf

Men ifall allt detta kan härbärgeras/hanteras utan alltför mycket anpassningar så är det nog, som sagt, ett bra val. Priset liksom återbruksnyttan talar antagligen tillräckligt starkt för... !?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De finns 6 st nya celler i batteriet och dom väger 37 kg st så de blir inte lätt med den batteribanken jag har i dag se skilljer de bara 40kg i vikt men jag får ca100 amp mer.

är lite svårplaserat bara många batterier kan man ju alltid sprida ut..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hela paket väger ju 220 kg men den bank jag har väger 190kg , som sagt nackdelen är ju att allt hamnar på samma ställe..

visste inte att de fanns regler från försäkringsbolagen om batteribanken blir stor, får ju kanske kollas lite de med.

hade allt tänkt att placera dom i en låda med vatttenpåfylning som de är på trucken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sedär ja man lär sig något nyt varje dag... jag trodde de var vanligare  med 6 volts celler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert bra - om det är friskt och piggt. Men det finns väl en anledning till att man bara 'kan komma över det' antar jag. Är det friskt?

Jag skulle genomföra några tester innan jag skulle ta ombord en sådan best och knäcka ryggar och brädgång. Vad väger det, räcker 150 kg?

Testa med att ladda fullt, tills batteriet inte tar någon ström (<1-2 A vid 14,4 V). Detta kan ta lång tid om du har en liten laddare. Låt stå och vila några dygn och mät spänningen som inte skall sjunka under 12,7 - 12,8 V.

Belasta batteriet med en stor last (flera bilstrålkastarlampor, etc) och låt stå och dra tills du plockat ut ca 190 Ah, dvs ca 25% av kapaciteten*. Låt vila minst ett dygn och mät spänningen. Ligger den då kring 12,5 V är batteriet nog ok.

Apropå försäkringar - det skiljer mycket mellan olika bolag i policy för batterier. Kolla vad som gäller med ditt. Mitt, Pantaenius säger ingenting alls....

* Exempel.
2x55W lampor = 110 W. 110/12=9,1 A.  190/9,1=20,8  Alltså skall lamporna vara anslutna i närmare 21 tim för att plocka ut 190 Ah.



Senast ändrad av Eilean | 14 december 2009 | 17:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tunkt blir de men cellerna väger ju bara 37 kg styck så man kan ju bära dom var för sig,

jag har i dag 2st 170 amp och 4 st 75 amp start dom är inte lätta dom heller..

de är 6 st ny celler jag fått ur ett  batteri dom dömde ut för de var för många andra  som var kass så de blev billigare att byta hela batteriet till slut.

jag jobbar med truckar så jag fick ju passa på när tillfället gavs.

om nu någon undrar varför så mycket batterier så kan jag bara  säga 3 tonåringar

 vill man ha med dom får man se till att deras datorer, hårblåser,telefoner, ja allt dom släpar med sig funkar allt annat i båten som går på ström. jänkebåt  va!!!! dom är inte kända för att snåla med elprylar.. haha

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nejdå. Ingen undrar över denna kapacitet. Allra minst jag, jag har 460 Ah vid 24 volt. Vilket alltså motsvarar 920 Ah vid 12V. Alltså totalt 10 st 115 Ah batterier om jag räknar in de två startbatterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så undviker jag urladdning till under 2/3 av kapaciteten, och aldrig under 1/2. Detta för att kunna köra billiga startbatterier och ändå få hygglig livslängd på dem.  

För laddning har jag en 80A generator på motorn, en 10A och en 40A landströmsladdare samt en AirMarine vindgenerator som lämnar ca 4A vid 7 m/s och uppåt 10A vid 10m/s.
Alla värden är vid 24V.

Båten är en segelbåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du startbatterier och inte vanliga förbrukningsbatterier? och isåfall varför? Bättre, billigare, vad har du för livslängd på denna bank?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du 2 batteriladdare??

har du 2 separata batteribanker då?? man kan väl inte köra 2 laddare på samma batteribank..

eller e jag ute å cyklar nu..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går bra att köra flera laddare på samma bank. När batteribanken blir full kan de möjligen få svårt att veta hur de ska reglera för att gå ner i underhållsladdning. Jag har inte haft några större problem att köra två. Ha lite koll på spänningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör inte lämna dom på för länge då,, kan väl vara risk att man kokar batterierna lite för länge.

jag har solcell så jag behöver sällan sätta på laddaren men de händer .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna är billigast möjliga, just nu kör jag Biltemas SMF-batterier, inköpta april -06. Om dessa kallas start- eller förbrukningsbatterier vete endast gudarna. Teorin är att köra billgast möjliga batterier, inte djupurladda dem och se till att de aldrig står ofullständigt laddade.
Banken jag kör på nu fyller 4 år i vår. Än märker jag ingen kapacitetsminskning, jag kollar dem årligen med en belatsningsprovare och noterar resultatet batteri för batteri.

Anledningen till detta är att jag brukar klämma ur 5 år ur dessa billiga batterier. Och börjar man se på pris och förväntad livslängd på dyra gel eller AGM-batterier, eller truck för den delen är blir detta billigare.
Men prisbilden på batterier verkar ha förändrat sig på sista tiden, så det är kanske dags att göra en ny kalkyl när det blir dags att byta igen.

Angående batteriladdarna, den stora har inga vidare egenskaper när det gäller långtidsanslutning. Så den används när jag har urladdade baterier och kommer år ett eluttag för en kortare tid och kan 'snabbladda', exempelvis i en marina medan man handlar mat.  
Den lilla på 10A används för långtidliggande.
Visserligen har jag två banker, men den ena som är startbatteri laddas normalt inte alls med landströmsladdarna eller vindsnurran.

Men i princip är det inget som hindrar att ha flera laddare igång samtidigt. I början av laddcykeln, när batterierna tar massor med ström, kan det löna sig.
Men beroende på hur regulatorerna är ställda kan den ena laddaren 'lura' den andra att tro at batteriet är helt fulladdat i slutet av en laddningsfas och därmed tvinga den laddaren att slå ifrån eler gå in i underhållsfas i förtid. I praktiken har detta ingen betydelse.
De flesta som har solceller på sina båtar kopplar inte bort dem när de kör motor eller ligger för landström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men biltema batterierna är ju erkänt bra. Har alltid nyttjat dessa små kraftpaket.

Gött mos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att prisbilden har ändrats är helt klart, SMF batterierna från biltema är ju betydligt dyrare än t.ex Wartas marinbatterier från TH Pettersson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte dessa Biltema SMF på 115Ah kostade dom 785.-/styck. Det var då det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...