Gå till innehåll
tisdag 09 december 2025
Gurravasa

Täcka för motorn eller ej?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Fick förra helgen äntligen upp min lilla båt och den ligger nu på plats bakom garaget. Tänkte i år att jag skulle vara duktig och lägga en presenning över, vilket jag aldrig gjort tidigare. Kan ju vara skönt att slippa barr och löv och annan smut som lägger sig i båten annars.

Det jag undrar är hur jag ska göra med motorn? Ska jag dra presenningen även över motorn eller mår den bäst av att få stanna ute i fria luften? Tänkte att det kanske blir stående en fukt i den om den är övertäckt så att det blir mer korrossion?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Täck med en såpas lång presenning att den även täcker motorn. Du bör ha öppet i för och akter så att luften cirkulerar. Varken båt eller motor gilalr att vara inslutna, men nog skyddade..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK tack för svaret.

När du säger öppet Menar du att man ska försöka staga upp pressen så att det kan passera luft under den ovanför hela sittbrunnen? Något tips på hur man får till det på ett smidigt sätt? Stöttar ni upp pressen med något?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste ju tänka på att täcka så att inte snö och vatten samlar sig på täckningen. Sök på forumet efter ställning eller liknande. T.ex Noa, No tool är exempel på ställningar som du sen kan slänga en presenning över och fästa på lämpligt sätt..

Vad för typs båt är det ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en liten HR460 sport. Jag var ute och pillade med det lite i eftermiddags. Jag tog bort plexirutan på styrpulpeten och la en bräda från fören till pulpeten (båten har mittpulpet). Då blir det en liten rygg under pressen, men jag får se om det räcker. Har skapat ett litet hål vid fören också där brädan sticker ut så att det kan passera luft under. Motorn har numer ett litet tak av pressening men är för övrigt otäckt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om båten är liten kan du kanske ställa den tätt intill garaget, bredvid en vägg och sedan fästa presenningen under taköverhänget , så att du får fall och luft under, särskilt om pressen är lagom lång så att den slutar strax över marken. Alternativt öppet för luftcirkulation i vardera ändan.

Eller bygg en enkel ställning av lösvirke -- två A-bockar och en bjälke mellan.

Motorn mår nog lite bättre under pressen (mindre risk att vatten/snö/is samlas någonstans och sedan frostspränger), men tänk på att skydda kåpan. Jag fick ett märke efter ett par år, där vinden gjort att presenningen gnidit bort färgen på kåpan. För att skydda resten satte jag fast en extra bit plastväv över kåpan med en rem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...