Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Mark77

Byta båt

Rekommendera Poster

Hej

Funderar lite på att byta min Buster X till något lite större. Kraven är ;

-Typ 18-19 fot

-5 personer skall kunna sitta skyddade bakom vindruta

-Inte kajuta

-Utombordare runt 115hk (helst Evinrude)

-Bra sjöegenskaper

-Bra pris/kvalitet

Låter enkelt, men jag har inte hittat nånting jag gillar som fyller mina krav..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag sökte med ljus & lykta innan jag bestämde mig för min båt.

Ett prisvärt alternativ med körkapell som tillval för att 5 personer ska kunna sitta under skydd.

Båten kostar från ca 200.000kr i grundutförande med 135HK inombordare & det ingår en hel del bra utrustning.

Du kan kika på dessa 2 länkar för mer info.

http://larsonboats.com/int/180series/180sport/

http://www.youtube.com/watch?v=S7LUoNtNknA 

Mvh Niclas

 



Senast ändrad av Niclas78 | 06 december 2009 | 18:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt trevlig båt detdär. Gillar speciellt det att dynan i fören kan tas bort, annors stiger ju folk på den.Stolarna verkar också vettiga. Men annors finns det ju oändligt av dendär typen av båtar..

Bayliner, Sea Ray, Glastron etc etc

Behöver inte ett körkapell, men dock ett hamnkapell, vindrutan räcker som skydd..

Vill inte ha innombordare, vet inte varför alla bow-riders har innombordare nuförtiden?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med helt, det finns massor av båtar i just detta segmentet.

Tyckte man fick mest utrustning för pengarna sen gillade jag alla förvaringsutrymmen.

Det som inte visades på filmen som är jäkligt bra är möjligheten att förvara saker bredvid motorn på bägge sidor. Där har jag kapellet alla flytvästar, handdukar osv.

Tycker personligen det är väldigt bekvämt med inombordare när man ska bada från båten, större badbrygga osv.

Enklare att ta sig upp ur vattnet när man som jag är lika vig som ett kylskåp.

Fast smaken är ju som baken Cool

 

Lycka till med båtköpet & hör gärna av dig & berätta vad som föll dig i smaken Skrattande

 

Mvh Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag hittat två båtar jag gillar. Som jag tor fyller kraven ganska bra..

-Scout 187 Dorado

-Yamarin 58BR

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller Yamarin 6110/6420/64 DC med STOR sittbrunn. U-soffa!!!

Den tar 7 personer.

Finns normalt med 150 hk 4t men ibland med 115.

Lycka till! :-)

 

post-22148-1394236176,531_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det, men tror dom är aningen för stora, skulle gärna hålla mig under 6m. Vill gärna kunna ha minst 35knop som maxfart med 115hk..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, nämn nån bra Norsk båt då som fyller kraven?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu hittat en mycket intressant båt MV-Marin 5700 BR med 115hk Mercury Optimax....

Mera utrustning och enl mig bättre motor(kräver mindre service, snabbare, lättare) och lägre pris än 58BR, standard kapell med kapell garage t.ex. Måste ännu se den i verkligheten dock, före jag säger mera.

http://www.mv-marin.fi/sve/5700br_1.html



Senast ändrad av Mark77 | 10 december 2009 | 11:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, är i.o.f.s partisk men efter en sommar med 5700 kan jag bara säga att jag är supernöjd. Bra till vattensport, skön att pendla i med kapellet uppe i dåligt väder, funkar att fiska 4 pers utan att vara rädd för inredningen. Osv.

Har du några mer frågaor är det bara att fråga... Lycka till!

 

// Jiha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket glad att du svarade här.. Söker nån med erfarenhet av denna båt :) Vad har du för motor på den och var är tanklocket placerat? Har du teaklaminatet, är det värt priset? Har inte sett båten live än så jag kanske frågar några dumma frågor först :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Windy har bara båtar över 25 ft, Nordkapp har ingen modell som passar mina behov. dom har dock fördelen att dom kommer med E-TEC utombordare(som oftast är fel riggade i båttester jag läst iaf) Polar verkar också ha större båtar med CC..Och för priset på Norska båtar så skulle jag hellre ta en Boston Whaler Ventura 180 t.ex

 



Senast ändrad av Mark77 | 12 december 2009 | 15:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boston whaler har jag inte mycket erfarenhet av. Goglade på dom och dom ser ju lite ut som bayliner eller nån annan amerikansk båt. Endel gillar det endel inte.

/styrbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boston whaler är ju sedan 50 år tillbaka ansedda världen runt som sport fiske båtarna med högst kvalitet. Osänkbara även om dom sågas i bitar. Amerikanska kustbevakningen etc använder dom t.ex. Kollade på en 220 Outrage på senaste flytande båtmässa, otrolig båt, allt var så gediget och perfekt designat..

I en finsk test i en tidning jag köpte igår fanns en test av den båten och dom sa att trots att det är en 1400kgs 22 fots öppen båt med 21 graders botten vinkel så är balansen och gången i hög krabbig sjö bättre än nån båt dom testat i samma storleks klass och även större(och denna tidning testar ofta stora båtar) Hade en 300hk Verado.. Pris ca 80k euro med den motorn och utrustnigen..



Senast ändrad av Mark77 | 12 december 2009 | 16:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja smakar det så kostar det. Tycker du skall slå till. det värkar vara en båt som håller hele livet.

/Styrbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har missat pointen totalt, igen.. Har mina krav kvar som kan läsas i post nr 1.. Försökte bara ge en liten vidare vy i båtvärlden..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat in Drago boats. Jäkligt fina båtar till en bra peng. Byggs i grekland och är framtagna för det hårda medelhavsklimatet. deras fiching line modeller är superbra fiskebåtar med bra innerutrymmen och mycket stuv.

Man denna tror jag skulle passa dina önskemål bäst.

http://www.drago.gr/boat.php?lang=en&catid=17&subcatid=105

/Styrbjörn



Senast ändrad av Styrbjrn | 12 december 2009 | 22:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom har ju bara verkar ju bara ha hyttbåtar som;

1. Är fula och besvärliga att komma i och ur och hyttbåtar i den storleken är bullriga som tusan..

2. Verkar komma med Tohatsu utombordare(klarat långtids test dåligt)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst KriK

Hej!

Vi har precis köpt en Askeladden 605 Explorer med 115hk optimax.

Övernattningsbar för fyra, solbädd i sittbrunnen, färskvatten med handfat och dusch, äkta teak i självlänsande sittbrunn som kan bli lika oöm som i en segelbåt, fina sjöegenskaper, snygg och hög kvalitet!

Vi letade länge, länge innan vi hittade en båttyp som passade våra önskemål, och det var värt väntan!

 

Lycka till!

KriK



Senast ändrad av KriK | 13 december 2009 | 13:04



Senast ändrad av KriK | 13 december 2009 | 13:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst KriK

Här kommer en bild på sittbrunnen!

 

/KriK



Senast ändrad av KriK | 13 december 2009 | 13:09

post-10011531-1394236177,8899_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt bra båt, om man vil bo i den, men jag har ett hus som jag hellre sover i :) Hur är motorn, låter som ganska mycket båt för 115hk, funderar på 125 Optimax, bara några hundra € dyrare..

Teakdurk i en plastbåt är jag lite skeptisk till, kan det inte samlas vatten under den ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst KriK

Hej igen!

Jag vill faktiskt inte kalla min båt för bobåt utan snarare att det finns möjlighet att stanna över en natt om det är riktigt fint väder!

Båten gör 33-34knop och eftersom det är en tvåtaktare är det faktiskt riktigt bra ax i den. Det hade nog varit betydligt segare med en 4 taktare.

Teak är nog det bästa man kan ha som durk då det andas och släpper ut ev fukt under durken. Jag tror de laminat som är vanliga idag är sämre då man stänger inne ev fukt! Kvalitets båtar har ju under många år haft just teakdäck på plast!

 

/KriK

 

post-10011531-1394236178,2228_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, vart lite off på forumet sista tiden. Släng ut lite frågor och funderingar så ska jag försöka svara om jag kan, förutsatt att båten (MvMarin) fortfarande är aktuell.

 

Mvh // Jiha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag var och kolla på en sån båt och jag var inte imponerad direkt. Tyckte plasten och finnishen verka billgt utförda, dynorna såg eländiga ut(tyg) kapellet hade också ett tyg som verka känsligt...

Kan köpa en Sea Ray 185 med samma Mercury för samma pris, ganska självklart tar jag en sådan hellre..har inte sett en Sea Ray med varken dåligt skrov eller några billiga lösningar..

Var verkligen förvånad att en båt som ser så bra ut i broshyrer och reklam kan vara så billigt konstruerad i verkligheten, alla MV-Marin båtar dom hade där verka ha samma samma usla kvalitet på finnishen..

 

 


 



Senast ändrad av Mark77 | 19 december 2009 | 10:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt, Mv har samma underleverantör på dynor, kapel (sunbrella),rutor, stolar osv. som Yamarin, Bella, finnmarin m.f.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall kolla båten på mässan igen, kanske exemplaret dom hade var extra slitet eller ett förserie tex eller ngt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...