Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Esteve

Sjövattenkylning V8 - Ett bra system?

Rekommendera Poster

Är lite i valet och kvalet över vilken typ av båt jag ska köpa. Tycker de amerikanska Mid Cabin båtarna ger mycket båt för pengarna, men är lite tveksam till att dess v-åttor är sjövattenkylda. De modeller jag tittat på är utrustade med VP 5,7 GXi eller Mercruiser 5,7 MPI åttor. Drifttimmar 50-200 och årsmodeller 2002-2005

Är detta ett bra system?

Hur länge håller limpor och knän? Säkerligen så skiljer sig detta ganska mycket från båt till båt, bl a beroende på om den gått i salt- eller sötvatten, men det skulle ändå vara intressant att hör vilka erfarenheter ni har.

Hur bra är korrosionsskyddet i kylkanalerna?

Är det värt att lägga pengar på att konvertera till halv- eller helslutet sötvattenssystem? Finns det något problem med detta?

Är det en stor fördel om man hittar en båt som inte gått i saltvatten?

Vilket är att föredra med tanke på rost/korrosion? En äldre båt med få gångtimmar som därmed stått stilla mycket eller en nyare med mycket drifttid?



Senast ändrad av Esteve | 04 december 2009 | 23:35



Senast ändrad av Esteve | 04 december 2009 | 23:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelerna är många med slutet kylssystem, som tex rätt arbets temp på motor, enklare vinterkonserevering,

Nackdelerna är oftast att slutet kylsytem har liten eller ingen marginal vad gäller vattenflödet, altså motorn kan lätt överhettas om inte alla delar funkar 100% så som impeller, cirkulationspump, värmeväxlare, samt att vattenflödet inte möter på hinder i systemet oftast i form av rostflagor e.d(vanligast på konverterade motorer).

Så din fråga är inte enkel att besvara, alt beror på....

Hel/halv system, tja beror på om du vill byta limpor och knän ofta, sjövatten kyld motor så åker du på byte av limpa ca vart 5-6 år och knän ca vart 3 år, dvs om du vill vara säker på att inget ska hända din dyrgrip.

Min uppfattnig är att halv system kan kvitta då enbart motorn skyddas, som endå inte rostar sönder på en sisådär 20-30 år om den är någorlunda skött.

Föredrar du en gammal bil med få kilometer, eller en nyare med många kilometer på mätaren, smak å tycke e som baken, rund?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föredrar du en gammal bil med få kilometer, eller en nyare med många kilometer på mätaren, smak å tycke e som baken, rund?

Tack för svar!

Tänkte främst på korrosion/rost. Har hört någonstans att sjövattenkylda motorer tar mest skada när de står stilla mycket. Hur är det med det?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker man kan dra en parallel till bilens värd. Båtmotor som har stått still länge är jo inte bra, sedan om man ska välja en gammal/nyare få/många drits timmar beror nog mera på skicket.

Klart att handlar det om 2000 driftstimmar så är motorn klart uttjänat (bensinare) men handlar det om skillnader på 100-150 timmar är det knappast avgörande, då är skicket och hur den har skötts samt hur den har körts viktigare.

Går jo att ta ut en diagnostik på MPI motorer där du kan se om motorn har körts hårt.

Korrosions skyddet i kylkanalerna är stort sett obefintlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall man har ett halvt system, kan man inte komplettera med en trevägskran på sjövattnet?

Alltså nån knapp halvminut innan motorn skall stängas av vrider man på kranen, så att sjövattnet istället går direkt från värmeväxlaren ut genom skrovsidan?
Vet inte hur det ser ut med vattenvolymer etc, men knän och avgasslang blåses väl då mer eller mindre torra av avgaserna? Även limpan förlorar nog en del vatten och alltihop torkar sen förhoppningsvis av eftervärmen.

Blir väl en del högljutt motormuller när vattnet försvinner men vid hemmabryggan störs nog ingen, och just där ligger väl båten oftast.

Har själv en gammal och liten motor - iofs utan egentlig limpa - med trevägskran. Det tjockväggiga grenröret verkar där hålla minst 20 år trots saltvattenkörning.

Kan det vara ett alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torrt är bra, men saltet får du nog enbart bort med att skölja med färskvatten. Sedan tror jag nog att packningar i limpa/knän tar stryk av värmen som uppstår utan kylning.

Finns en del motorer som är utrustad med färskvattensköljning, lite bökigare än ditt förslag, men absolut det bästa i mitt tycke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, även knustorra saltkristaller på metallytorna drar väl till sig fukt då tempen gått ner till omgivningens. Tänkte inte på det som det brukar heta. Torrt och saltfritt verkar ju klart rimligt, och eftersköljning med saltfritt vatten verkar då enklast ifall man vill få bort kristallerna.

Blir som du säger genast bökigare, trevägskranen (redan den en yxighet som dessutom skall manövreras ofta) bör väl då istället ersättas av en fyrvägskran. En tank med sötvatten som kopplas in ett antal minuter före för att skölja, först därefter tömning som ovan....?

Extratjocka och/eller rosttåliga väggar i limpa/knän framstår genast som mer attraktivt. Kostar antagligen skjortan för V8:or ifall de ens existerar, så mitt föreslagna mellanalternativ är nog inte särskilt realistiskt när allt kommer omkring.

Har för egen del i alla år varit lite extra noga att blåsa ut ordentligt vid långtidsparkering, men alltså antagligen överskattat nyttan med det. Det gäller ju som sagt bara rost i ett enkelt encylinders-grenrör, för min del. 
Hmm...att ta bort den manöverkrävande trevägskranen, och istället ersätta med vanligt återströms-skyddat direktutblås, kan därmed rentav hamna på mitt att fixa-program!? Nåt år iaf...Glad



Senast ändrad av Thomas-1 | 06 december 2009 | 21:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...