Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jiell

Väjningsregel???

Rekommendera Poster

Har just gått förarintyg men min lärare och förhörs förrättare hade aldrig hört talas om regeln om man möts i en för trång farled och samma typ av båt:

jag har lärt mig (kom inte ihåg varifrån) att den som åker MED farleden har företräde.

Mycket vanligt problem i bla Strömma kanal i Sthlm skärgård

 

Någon som håller med eller säger emot?????????????

Var hittar jag regeln?? Om det finns någon...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den regeln finns inte. Man möts BB mot BB om man inte, radioledes, kommer överens om något annat.

På vissa håll finns det lokala bestämmelser, exempelvis kanalerna i europa där man mycket väl kan få vänta och lämna företräde men ofta är det reglerat med skyltar eller trafiksignaler.

Strömma kanal är väl inte så smal att två normala fritidsbåtar inte kan mötas? Max bottenbredd i kanalen vid ett djupgående på 2 meter, läste jag, är 7 meter.



Senast ändrad av cerber0s | 02 december 2009 | 12:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid styrbordssidan fri...

Hhhhmmm... hur blir det då på t ex en Nimbus 26, Swemax/Minimax 690, Maxim 26 etc där styrbordet sitter på babordssidan... OskyldigSkrattandeFlört

 

Finns ingen regel runt det, bara vanligt sjövett såsom att den som åker med farled har företräde... har jag alltid hört från vise kvinnor och män, men inte att det skall finnas någon regel runt detta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej den regeln var en blåsning. BB om BB bör tillämpas eller om man korsar varandras linjer bör man lägga på minnet:

vinden in i höger öra, då är det bara att tuta och köra.

Tutandet kan man dock hoppa över men man kan väl morsa på varandra :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stod ju inget om möte i farled där det är för trångt för två båtar att mötas.

För det var väl det frågan handlade om?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Regel 9 – Trånga farleder

a

 

. Ett fartyg som framförs i en trång farled eller ett trångt farvatten ska hålla sig så nära farledens eller farvattnets yttre begränsning på fartygets styrbordssida som säkerheten och framkomligheten medger. När fartyg i sikte av varandra närmar sig varandra och det ena fartyget av någon orsak inte förstår det andra fartygets avsikter eller handlingar eller om det råder osäkerhet om huruvida det andra fartyget vidtar tillräckliga åtgärder för att undvika kollision, ska det första fartyget omedelbart indikera sin osäkerhet genom att i hastig följd avge minst fem korta signalljud med visslan. Denna signal får kompletteras med en ljussignal med minst fem korta blinkar i hastig följd. 

Regel 14 – Stäv mot stäv

a

. När två maskindrivna fartyg möts på kontrakurs eller nära kontrakurs så att det innebär risk för kollision, ska båda fartygen ändra sin kurs åt styrbord så att de passerar varandra babord mot babord. b. En sådan situation ska anses föreligga när man på ett fartyg ser det andra fartyget rätt förut eller nära rätt förut och om man på det första fartyget – under mörker ser det andra fartygets toppljus överens eller nära överens, eller – under mörker ser det andra fartygets båda sidoljus, eller – vid dager iakttar motsvarande bild av det andra fartyget. c. Om det råder minsta osäkerhet om huruvida en sådan situation före-ligger, ska man på fartyget anta att så är fallet och handla därefter.

Oj. vad mycke text det blev...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så om jag möter ett annat liknande fartyg vid ett ställe under en bro nära min hemmahamn där det är omöjligt att mötas eller i Baggenstäkets trånga farled så vet jag fortfarande inte vem som har väjningsplikt????

 

Oskyldig 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antag att din påhittade(?) regel faktiskt finns, i alla fall som en sorts kutym?

I vägtrafiken finns ju ibland detta vägmärke vid trånga passager som då avgör frågan från fall till fall, på ett för bägge parter entydigt och förutsägbart sätt.

Kostar pengar med skyltar och sjöfarten har som sagt en huvudriktning i farleder. Ganska rimligt då att utnyttja detta till att skapa en entydig regel utan en mängd dyra skyltar, kan tyckas?

Nu är ju inte maxbredden begränsad för båtar och inte heller bromsförmågan provad årligen, så liknelsen med vägtrafiken haltar betänkligt.
Exempelvis så är det ju ofta svårt att bromsa i medvind ifall det blåser hårt, eller den ena partens styrbords-sida kan ha en naturlig ficka (mötesplats) med lämpliga fasthållnings-möjligheter utifall att den smala kanaldelen är lång men ändå har fri sikt....etc.

Det kan nog alltså finnas goda skäl för såväl vind- som geografiberoende flexibilitet map reglerna.
Men om allt ändå är helt lika? Vid fallet med lugnt väder, lika strandkanter och två jämnbördiga men alltså alltför breda båtar som ändå vill passera samtidigt? Då kan väl lika gärna sjökortets huvudriktning ersätta dyra skyltar?

Men krockar man lik förbaskat, vem bär egentligen skulden?
En regel borde nog vara bra, eftersom ju alla i förhand då vet vad som gäller och inte behöver tveka så mycket, eftersom lagen är tydlig i skuldfrågan. Blir antagligen avskräckande dyrt för den som gör fel?

Då...suck.... kvarstår bara att definiera i exakta termer när vädret anses lugnt och när strandkanterna anses sakna naturliga fickor, fri sikt anses råda....osv. Blir antagligen alltför många paragrafer att hålla reda på, gissar jag.

Så kanske är rättsosäkerheten rentav bra, bägge parter tvingas då ta det lugnt, tänka själva och kommunicera sinsemellan? Även brist på regler kanske har sin rimliga orsak, när allt kommer omkring??

post-10006646-1394236173,7561_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kanske är rättsosäkerheten rentav bra, bägge parter tvingas då ta det lugnt, tänka själva och kommunicera sinsemellan? Även brist på regler kanske har sin rimliga orsak, när allt kommer omkring??

1 Kyss



Senast ändrad av Gunnar_ | 03 december 2009 | 21:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja påstå, även om det inte är en regel, att den som är närmast eller kommer först till bron får företräde av naturliga orsaker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker jag är en sund och smart inställning. Blir mindre situationer då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, sånt fungerar inte med svenskar inblandade.

Ett möte måste vara reglerat in i minsta detalj, annars kan det gå illa.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är väl att den som är framme först vid farleden har företräde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, ja... bättre att båda tvekar och gör upp med ögonkontakt än att båda har inställningen Jag går först

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enes försäkringsbolags advokater kontaktar den andres försäkringsbolags advokater för att utreda händelsen, under tiden ligger båda på varv och räknar förlorade semesterdagar.

Under tiden njuter vi andra *icke-matcho* av sjölivet och att det blivit två båtar mindre i *den trånga farleden*  Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite skrämmande att läsa denna tråd då man märker att huvuddelen trots sina år på sjön inte har nån aning vad som gäller!! ..blir nästan arg.

Flyttade ned till Götet från Norrland runt 2000, tog förarintyg två år senare, nu är det 2023 och har märkt att det råder vilda western på sjön..

 

Du ska ha intyg för vattenskoter, EU mopeder och allt annat, men du kan köra med hur många hästar du vill i aktern och upp till 12m utan att du ens vet vad du gör.. hur tänker regeringen???

 

Det finns regler att följa även till sjöss... det vet både Polis och Försäkringsbolagen om.

 

Sidorna i bilden gäller maskindrivna båtar, segel har lite annorlunda regler.

20230119_183900.jpg

Redigerad av Gbg_mogge
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Gbg_mogge:

Lite skrämmande att läsa denna tråd då man märker att huvuddelen trots sina år på sjön inte har nån aning vad som gäller!! ..blir nästan arg.

Flyttade ned till Götet från Norrland runt 2000, tog förarintyg två år senare, nu är det 2023 och har märkt att det råder vilda western på sjön..

 

Du ska ha intyg för vattenskoter, EU mopeder och allt annat, men du kan köra med hur många hästar du vill i aktern och upp till 12m utan att du ens vet vad du gör.. hur tänker regeringen???

 

Det finns regler att följa även till sjöss... det vet både Polis och Försäkringsbolagen om.

 

Sidorna i bilden gäller maskindrivna båtar, segel har lite annorlunda regler.

20230119_183900.jpg

Har du blivit kränkt? Tråden är mer än 13 år gammal.😂

  • Gilla 1
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2009-12-03 vid 15:42 skrev Jiell:

så om jag möter ett annat liknande fartyg vid ett ställe under en bro nära min hemmahamn där det är omöjligt att mötas eller i Baggenstäkets trånga farled så vet jag fortfarande inte vem som har väjningsplikt????

 

Oskyldig 

Om trångt, man kan inte mötas och ingen annan tydlig regel gäller i ögonblicket, gäller först till kvarn.... En tydlig regel i farled är bl.a. vi mindre väjer för de som är 20m eller längre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Rammsee:

Om trångt, man kan inte mötas och ingen annan tydlig regel gäller i ögonblicket, gäller först till kvarn.... En tydlig regel i farled är bl.a. vi mindre väjer för de som är 20m eller längre...

Nä, så står det inte... se Regel 9b (nedan).
Det finns ett "om" också.
bild.png.e8c5b1eee20cc8bb6b3b303d14c54816.png

 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev pseudonym:

Har du blivit kränkt? Tråden är mer än 13 år gammal.😂

Vet inte om mitt andra inlägg försvann... sitter med mobilen.

Nej har aldrig blivit kränkt, med Covid och reseförbud som gällde så skulle alla ha båt. Du har väl sett det själv.

Men det är inte de jag bara syftar på, åk ut i Göteborg i södra skärgården som ett exempel.. folk har inget vett. Vissa har men de flesta vet inte vad de hur agera.

Redigerad av Gbg_mogge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...