Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Stan

552 miljoner båtar kan tömma toan

Rekommendera Poster

Transportstyrelsen har i sin toatömmningsutredning räknat ut att 552 miljoner båtar kan tömma sin toatank i östersjön innan gränsvärdena överskrids. Om man för enkelhetens skull säger att en båt med toatank är 10*3 meter, så kan man räkna ut att det räcker till 38 varv runt jorden. Eller om man lägger båtarna i bredd kan man gå torrskodd över till Finland (25 mil öppet vatten) 6 624 ggr utan att kliva på samma båt 2 ggr. Nu säger man i samma utredning att det finns ca: 53000 båtar med toa, men det är ju bäst att ta till försiktighetsprincipen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey...om man samlar ihop alla tampar och skot som finns på alla svenska fritidsbåtar, hur många varv går dessa runt jorden? eller om man översätter det i spagetti, hur många paket skulle det bli?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man överskådligt räknar med 30 meter tamp per båt blir det 16,56 miljarder meter vilket borde bli ca 82 miljarder spagetti.

Om man skall äta all denna spagetti, hur mycket skit produceras då och överskrider vi i så fall de gränsvärden som finns?

Ett paket spagetti innehåller 1500 spagetter vilket ger 54,7 miljoner paket vilket i sin tur gör 54.000 kubikmeter pasta.

 

Tycker ja'nte är så farligt, spagetti är inga problem i svenska farvatten och det fungerar bra som fiskmat.

 

Men jag tror att det är i underkant. En båt har nog snarare 80 meter tamp och fall i snitt...



Senast ändrad av Gaidin | 02 december 2009 | 13:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt och i så fall båtägare som går ut med en båt med bara 30 meter tamp ombord?

 

Bara en av mina ankarlinor är 50 meter. Jag skulle tro att jag åtminstone har 300 meter lina ombord.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver väl inte räcka upp en hand för det. Det vär väl bara att kolla vem som brukar häcka på MG. Flört

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag inte haft ena handen i luften så hade jag förmodligen orkat skriva mer...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får väl räkna in kanoter, gummibåtar, jollar, styrpulpeter och barkbåtar också...

Fast jag kan villigt erkänna att jag inte hade ägnat ankarlinan en tanke. Å andra sidan så var det ju båtar med toalett ombord, då får man väl åtminstonne ta bort barkbåtarna från beräkningen.

30 meter blir då 540.000 kubikmeter första klassens Barilla.

 

 

/Henke - Som har åt skogen för mycket fritid på jobbet och aldeles för lite tid över hemma...





Senast ändrad av Gaidin | 02 december 2009 | 16:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tänkte jag inte på dig i första hand. Det finns personer på närmare håll.

 

Sen har jag svårt att hålla upp en hand - jag behöver bägge pekfingrarne för att skriva.

 

tommy

 

 



Senast ändrad av toaen | 02 december 2009 | 18:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man låter bli att bottenmåla, kan man få öka bajskvoten då, eller gå de på olika konton?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kommer att kunna köpa utsläppsrätter, det har ju redan räddat miljön vad det gäller utsläpp i luften, dessa kommer att säljas direkt av Andreas Carlgren, finns en länk på hans bloggTungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men utsläppsrätter är väl ändå det mest rättvisa, alla skall bidra med bättre miljö?

Jag menar antingen äger du en motorbåt och kan skita lite i vattnet på sommaren. Eller så kan du välja att inte äga en motorbåt och kan då åka en vecka på solsemster på vintern. Vilket gör att även att en miljöaktivist börjar dra sitt strå till miljön. Mina miljövänner åker rätt mycket utomlands på diverese aktiviteter. Och de har rent miljösamvete. Däremot jag med motorbåt är en skamfullmänniska.

Eller så köper man en segelbåt, plockar ut motorn och toaletten, och då kan man även åka en sväng utomlands per år.

Är man varken båtmänniska, bilägare, och klarar sig utan värme i hemmet och aldrig någonsin sätter sig i ett flygplan och äger en komposthög (vilket i för sig ökar på växthusgaser) Kan man sälja sin utsläppsrätt till en rik jävel med dubbemontage, så denna kan lämna hamnen några gånger extra en sommar.

Rättvist.

Mvh
Kristian

Edit stavfel



Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 03 december 2009 | 10:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hört att de som inte vill släppa ut....... kan gå på Andreas Carlgren's toalett. Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man borde lagstifta att även sälar/sjöfågel/fisk-stim m.m också ska ha utsläppsrätter (eller land-tömbara blöjor), annars får dom hålla sig..eller nyttja befintliga land-faciliteter, lika för alla Skrikandes

Lösningen är enkel: *kill-a-seal* så kan du skita året om Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...