Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gylta

Gyltafiske till våren

Rekommendera Poster

Hej vi inbjuder alla som fiskar berg och blågylta att delta på vår sida till våren. Vi skall försöka få igång ett kontaktnät med fiskare i andra länder också då gyltan fiskas mycket i tex england.

Vi skall försöka ordna fina priser för sveriges och europas största berg och blågylta varje år. Många har ju inte insett vilken fin sportfisk gyltan är men sin explosivitet kämparglöd, och även lurighet genom att sätta sig fast i berg och hålor, vilket gör det roligare. Kolla gärna in på sidan och se våra fångster och även en del tapp, bilder och filmer välkommen till www.gylta.se kommer du uteifrån och vill fiska i området så har vi service för sportfiskare på www.hobbyfiske.se länkar till allt från boende till sjösättning.

Vi hoppas att vi tillsammans kan få ett kul fiskeår 2010

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När min moster träffade min skitmobror (bondpojk från Arboga) var han en inbiten spinnfiskare. Han brukade åka ut till Ramsvik. Det mesta han fick var bergyltra.

 

Min mormor som i yngre dar arbetat som kokerska hos familjer i Oslo, brukade göra nåt av fisken - fiskpudding? Ingen enkel fisk att laga mat av  - vad jag kommer ihåg.

 

Efter ett par sommrar  på västkusten i slutet på 1950-talet, tror jag aldrig att min mobror åkte ut med spinnspöt mer. Idag är han en inbiten boul-spelare.

 

tommy

som tom ransonerar vid dörjefiske

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej idag äter jag inte berggylta men hoppas få några recept som skall testas nästa säsong, men just nu är det bara en sportfisk. En f.d arbetskamrat till migåt gyltan ungsbakad och sa den var god men jag har inte fått chansen att smaka. Bäst skall tydligen fiskarna runt kilot vara. Annars har alltid berggyltan varit ett bra agn för tinorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För er Gylta intresserade så har nu det kommit in lite resultat från året på gyltor. Glöm inte titta under bilder i menyn på berggyltor där har vi fått in lite äldre bilder fiskar från Jersey trakten bla engelskt rekord 1994 nästan 4 kilo mot svenskt rekord 2,3kg  www.gylta.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är defintivt motståndare till det som kallas sportfiske.

Den fisk jag tar, den äter jag också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag är definitivt motståndare till husbehovsfiske som det så vackert kallas när lokala gubbar sätter massvis med meter av nät i små fina sjöar och i princip urskillningslöst fiskar sönder små fina vackra sjöar.

Den fisk jag tar sätter jag tillbaka 9 av 10 gånger. Undantaget gös, lax, öring o röding och nån enstaka abborre om den är tillräckligt liten (=under 1kg) som jag äter med välbehag och respekt.

Sportfiske är STORT i Sverige och inbringar väldigt mycket pengar bl.a. i form av turism. Jag tror inte fisken lider nämnvärt av att krokas och sedan sättas tillbaka OM MAN ÄR FÖRBEREDD för återutsättningen redan innan, med såväl kunskap som lämpliga attiraljer som avkrokningsmatta, knutlös håv, vågnät  osv osv. Om det skulle innebära trauman eller annat så skulle man knappast kunna fånga ett o samma exemplar 3 gånger på en timme med ett och samma bete. Eller 2 gånger inom en vecka med märkbar viktökning under mellanliggande tid.

Men du menar alltså att när mörten behagar smaka på den mask du avsett för abborren så tar du upp den och äter den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste nog hålla med Stig. Om jag till äventyrs får någon fisk när jag dörjer tar jag alltid vara på den. Den enda fisk jag sätter tillbaka är fjärsing. Fast den tar jag aldrig upp i båten utan slår den loss från kroken mot bordläggningen.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm.... men Tommy.. Stig gillar inte sportfiskare för att dom inte äter allt... och enligt det resonemanget ska du ju inte ta död på nåt du inte ska äta? men om du dunkar fisken i bordläggningen lär den inte överleva

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I grunden menar vi nog samma sak, men uttrycker oss på olika sätt. Det kan ju va en dialektal skillnad. Det är ju en väldig skillnad på den bohuslänska som dom pratar i Lysekil och den bohuslänska vi pratar i GravarneFlört ( om nån, trotts smileysen, inte förstod, så var de två senaste meningarna avsedda som ett skämt)

 

Egoistisk som jag är, tycker jag det är bättre att jag slår ihjäl Fjärsingen på utsidan båten och inte tar i den. Alternativet kan ju i sin värsta för att jag tar i fisken och både jag och fjärsingen stryker med. Att Fjärsingen skulle stryka med om jag tog upp den i båten är ju givet. Det har aldrig överlevt nån fisk som kommit upp i min sittbrunn. Nu vet jag inte om nån makrillfiskare som dött efter att ha stuckit sig på en Fjärsing, men jag vet om sådana som råkat väldigt illa ut. Det gäller ut att vidta rätt åtgärd eller komma under vår inom rimlig tid.

 

Nåt annat som är bra är att det var längesen jag fick nån Fjärsing och dessutom har ju SSRS en station på Smögen. Det hade dom inte under den perioden jag och många med mig fick Fjärsing var och var annan gång man dörjde. Det lömska är ju att Fjärsingen är så förtvivlat lik Makrillen i färgen. Nappar det redigt och kan det va lätt att missa att det inte är en makrill.

 

Att sportfiskare släper tillbaka fisk de fångat, det hade jag ingen aning om. Den tanken skulle aldrig falla mig in att man att jag skulle dra upp 10 fiskar och släppa tillbaka 9. Om jag skulle åka ut och fiska för att få en fisk skulle jag åka hem när jag fått upp den avsedda firren.

 

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 09 mars 2010 | 23:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken att jag skall få en mört är nog väldigt liten eftersom jag fiskar i Skagerack.Cool

Vad jag vänder mig mot är riktat fiske mot en fisk som inte är en matfisk.

Jag fiskar enbart efter makril med dörj eller pilk. En o annan torsk(sällan) eller horngädda kan hugga ibland, det har även hänt att jag fått havsöring. Dessa konsumerar jag också.

Har jag fått 4 makrillar slutar jag fiska eftersom det är lagom för mig o min hustru att äta till middag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm, då ska vi nog inte ta den diskussionen här o nu eftersom jag fiskar alla arter jag kommer åt, även riktat efter mört, sutare, karp osv. Hanterar man fisken rätt så går det galant :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...