Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
uffe207

CE märkning

Rekommendera Poster

Ang. CE märkning kan man läsa att det som privatperson inte är olagligt att äga eller köpa en icke märkt båt utan endast som näringsidkare.Vidare står det att det inte berör sjöfartsverket om köp mellan privatpersoner oavsett skick eller CE märkning.Citerat från sj.f.verkets hemsidor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här:

 http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/CE-markning/

Och det som skrivs här ovan är i princip rätt.
Men, försäkringsbolagen kan ju ha synpunkter och det finns inget som inte säger att reglerna inte kan ändras eller omtolkas.
Och att äga är inte samma sak som använda. Jfr fordon, det är ju inga problem att äga vilket slags fordon man än önskar. Men skall man ta det i trafik och köra på vägarna blir det plötsligt en mängd krav att uppfylla.
 

Rimligen kommer det aldrig bli problem att använda och sälja icke CE-märkta båtar privatpersoner emellan så länge båten tillverkats innan direktiven trädde i kraft. Dvs en gammal Maxi 95 kommer att ha samma frihet som nu.
Däremot kan jag tänka mig att det kan finnas en risk att icke CE-märkta båtar som importerats eller byggts efter att direktivet trätt i kraft kan riskera problem i framtiden. Då är det ju uppenbart att tillverkaren/importören sökt att kringå regelverket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte göra en egen märkning på en omärkt båt då? Om försäkringsbolaget vill ha nån form av nummer/skrovnummer. Man kan ju kanske stansa in sitt personnummer på något lämpligt ställe??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så gör vi med maskiner på jobbet.

Skitbra metod för då kan man köpa billiga maskiner från öst och köra billigt med. Oftast är det mycket effektivare och har bra vanlig knapp och ingen skit som tvåhandsmanöver på t.ex. pressar.

Bruksanvisning är skitsamma för de brukar aldrig stämma ändå. Men ibland kan man faktiskt få någon på ryska eller kinesiska.

Men vi stansar in chefens personnummer så blir det honom de hänger när någon kläms till döds.

Då har man löst det problemet också.

 

Inse att CE- märkning inte är till för att jävlas med folk utan för att få upp säkerheten. Visst finns det ej CE-märkta båtar som är lika säkra eller till och med bättre än CE-märkta men nu är reglerna att de ska vara CE-märkta.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan väl tycka att det är rätt med CE-märkning för båtar som importeras i komersiellt syfte, altså för att säljas vidare direkt. Det finns inget krav på att hammabyggda båtar CE-märks om de inte säljs inom 5 år. Jag tycker att den regeln borde tillämpas för privatimport också. Det hade effektivt förhindrat komersiell import av icke CE-båtar men hade förenklat för privatpersoner.

Om jag vill segla omkring i en båt som EU inte anser uppfyller kraven så är det min ensak, oavsett om båten har funnits i europa innan 1998 och saknar märkning, eller om den är importerad och saknar märkning.

Att tillåta handlare att sälja båtar som inte uppfyller de krav man anser som minimi är en helt annan sak.

Det är också lustigt att det ställs hårdare krav på importerade båtar än på båtar som är tillverkade i EU.



Senast ändrad av cerber0s | 27 november 2009 | 17:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har importerat en bil från USA i år.Det behövdes inte en massa ädringar på den inte.Ingenting är CE märkt för det finns inte dom idiotiska kraven.Nä det är båthandeln som vill ha monopol ock ingen konkurenter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det fallet får registreringsbesiktningen hos BP ses som en kontroll att fordonet uppfyller kraven, även här är det EU-krav som gäller. Det finns gott om bilar utanför EU som inte uppfyller kraven och således inte får användas inom EU, man får självfallet fortfarande importera dem och titta på dem i garaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det där vara roligt eller??

Jag skiter väl fullständigt i dina skitiga bonntraktorer på jobbet.

 

För män som bär skjorta på jobbet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore bättre om du citerade ett inlägg när du svarar så man vet vem du svarar....

För män som bär skjorta på jobbet  kan du utveckla det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden handlade väl om CE-märkning, inte om skrovnummer....skulle ett personnummer kunna ersätta en CE-märkning? jag tror att du skall läsa på lite innan du skriver ett inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara skillnaden mellan en generator i en båt och en bil.Godkänd i bilen men ej i båten. Samma fabrikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maringeneratorn är gnistsäker. Fabrikat och modell är 2 skilda saker. Du får inte en båt genom CE-testerna om det sitter en modell avsedd för bilmotor i motorrummet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då Ce-märkningen är en självcertifiering så behöver inte båten uppfylla ett skit. Du kan ändå få din dokumentation. Tidigare var det som nämns bland inläggen att man kunde Ce-märka båten helt själv bara man hade tillgång till rätt papper. Bara att fylla i att den uppfyllde kraven så var det bra. Inga kontoller. Skillnaden nu är att det inte längre går att göra det själv utan det krävs firmor. Pga att det inte finns någon kontroll så fuskar så klart båttillverkarna rejält med hur bra kraven efterföljs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses vad massa myter och gissningar det finns.

Börja ta reda på fakta.

Börja här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/CE-märkning

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/CE-markning/

http://www.expowera.se/mentor/eu/cemarkning.htm

http://www.sp.se/SV/INDEX/SERVICES/CE_MARK/Sidor/default.aspx




Senast ändrad av Ringhede | 29 november 2009 | 11:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Myter o gissningar?

Har själv sett flera båtar blivit certifierade av privatpersoner. Men som sagt det krävdes rätt papper som var svåra att komma över. Detta var för ca sju årsen. Det enda som behövdes var lite pappersarbete. Varför byta bra grejer på båten när det inte beövs? Man fick sin Ce-märkning ändå.

Minns inte vilken men en av de svenska båttidningarna gjorde ett test på ett flertal båtar för några årsen ang hur de egentligen uppfyllde Ce-märkningarna. Behöver nog inte ens skriva hur dom testerna föll ut.

Ett bra exempel är att du kan gå och köpa tex en helt ny Ryds med förgasarmotor idag. Det är OMÖJLIGT att få en båt Ce-märkt med förgasarmotor idag. Hur kan då Ryds m.m sälja icke godkända båtar? Jo för Ce systemet är en självcertifiering som inte fungerar. 

Har sagt det förut. Hade jag haft massor av pengar så hade jag gått o köpt en ny båt med förgasare av en svensk handlare. Kört en säsong för att sen häva köpet eller kräva godkänd motor pga av de sålt mig en produkt som icke uppfyller Ce-kraven. Varför Sweboat blundar för tex sådant här är mycket underligt enligt mig. Säger en del om Sweboat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ock ock ock den som vill kan låta staten styra och bestämma som den vill. Fria mäniskor kan använda sunt förnuft och omtanke. CE märkning är bara ett kontroll medel för stat och kapital. Jag har ägt och kajkat i olika båtar i över 40 år den regel som gäller är precis som allt annat i livet ANSVAR OMDÖME HÄNSYN.

 

 

 

mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm vänta nu.. vad har jag missat? En båt avsedd för utombordare CE-märls väl inte med en viss motor? Om man monterar en motor som är ce-märkt (vilket väl även nyare 2-taktsmotorer är, så diskvalificeras väl inte ce-märkningen?

En annan sak jag däremot tänkt på med  CE-märkningen är att om jag köper en ny, fin, extrasäker ce-märkt båt idag, sedan byter ut en del elektronik till icke ce-märkt USA-importerad dito, kör en säsong och sedan byter in den till en större.. Då skulle det (enligt hur jag tolkar CE-direktiven) betyda att båten inte längre uppfyller CE-kraven och därmed inte få säljas vidare av handlaren jag bytte in den hos..? Enligt resonemanget att båtens ce-märkning bygger på att man certifierat båten med godkänd elektronik och garanterar säkerheten utifrån detta.. Om så är fallet är ju ce-märkningen RIKTIGT värdelös efter det att båten sålts för första gången. Är så INTE fallet är ändå CE-märkningen lika värdelös för då är ju inte båten så extra säker som CE-märkningen man litat blint på säger att den är....

Hmm.. jag är inte, har aldrig varit och kommer aldrig att bli nån anhängare av CE-märkning av båtar men om man ändå ska ha det tycker jag att regelverket borde vara utformat på ett hanterbart sätt, utan utrymme för individuella tolkningar. Tolkningar som enl transportstyrelsen ju dessutom kan komma att ändras allteftersom....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det blev en livlig debatt har jag via trsp.styrelsen av väl insatta personer att har en båt väl passerat gränsen utan att ha stoppats av tullen(tullen kan stoppa icke CE märkta båtar) så är det fritt fram för privatpersoner att ägaoch använda båten.Det är inga problem att sälja om man upplyser köparen och skriver en klasul att han står för ev. märkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står ju klart och tydligt i de länkar som ringhede hänvisar till vad som gäller. Tack Renghede... Sådan siter borde upplysas starkare här, så nybörjare vet vad de ger sig in på när de skall välja båt för första gången.

Undra hur många som läst transportstyrelesen utlägg om detta. En rejäl kall duch för oss med importerade båtar.

Har själv inte läst på före jag köpte min båt, hade jag läst detta och varit intresserad av importbåt skulle jag dra mig ur en sådan affär idag.

Men det borde också göra att värdet på importerade båtar inte är värda något i princip utan CE märktning. Fin prutmåt i alla fall minst 60.000 SEK för att kunna CE-märka den till att börja med. Sedan minus alla åtgärder, minus den vanliga prutmånen. = Kanske fortfarande ett bra köp?

mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att dra en parallell med maskiner och utrustningar som företagen i Sverige och övriga EU använder så gärller även CE märkning för dessa.

 

Systemet innebär då att alla ska ha samma krav och ger oss säkrare maskiner.

Även förenklar då maskiner säljs mellan olika EU länder och inget speciellt behöver göras med maskinerna för ett visst land.

Alltså enklare och säkrare maskiner.

Kan det vara fel?

Och köper jag då in en maskin från t.ex. USA så måste jag se till att den dels uppfyller kraven och då är det enkelt att CE-märka den.

 

Det omvända är inget kul för och ger olika säkerhet på maskiner och man skulle inte kunna lita på en importerad maskin.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har precis importerat en båt från USA. Fungerade perfekt att göra det. Inget krav från tullen att båten måste vara CE-märkt (min båt en 29 fots inombordare 2006 modell). Kommer att göra en CE-märkning (ca 20.000:-) och installation av 2 st trafo för 220 till 110 volt (ca 10.000:-). Säg till om ni behöver tips om hur man gör....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God forsättning!

Har försökt att följa med i dessa turer ang. Ce märkning. Är det någon som har haft en skada så försäkringsbolaget har behövt lösa in en icke märkt båt? Det är väll detta som kan bli en intressant eller obehaglig överaskning den dagen försäkringen behövs.

Nu närmar det sig sommar..

Hälsningar

Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta mig så får du köpa trafo för väldigt mycket billigare än 10000kr. Ockerpriser du fått! Varför ska du ha två förresten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...