Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Kim Örkenrud

Erfarenheter kring styrpulpetbåtar

Rekommendera Poster

Gäst Kim Örkenrud

Hejsan! Har tänkt köpa en styrpulpet runt 4.60 och skulle vilja ha lite tips och erfarenheter då det är min första båt. Tex Bra båtmärke (stabila, kvalite mm) Motorer bra/dåliga. Nått att tänka på när man ska ha den till att fiska med? Alla erfarenheter är av intresse. Tack på förhand. Mvh Kim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Ska den vara till fiske skulle jag vilja rekomendera ryds 485DL med centerkonsol. Det är en lättdriven båt med bra utrymmen. Den finns i stort antal så det är lätt att hitta en begagnad. Yamaha/Honda 4-takt skulle jag valt. Absolut ingen 2-taktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kim Örkenrud

Ingen som har nått mer? Har hört gott om Cresent, stabil båt? Är det verkligen SÅ bra med 4-taktare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crescentbåtarna är gedigna och stabila, just i den storleksklassen har Crescent ganska många modeller att välja på också.jag håller med om att du ska satsa på en fyrtaktare.De är miljövänligare, starkare. Jag har själv en Yamaha 4-t. och är helnöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4-takt tystare drar mindre, går att köra långsammare med. Tänk efter vad skall du ha båten till, bara dagsutflykter, fiske, hur många personer etc Tänk på att du MÅSTE ha styrbord, babord , för- & akterlanterna om du skall köra i mörker, det är DITT liv det handlar om. Har själv haft Ryds 485 RSI, bra båt men ingen självläns: nackdel vid grov sjö eller vid regn, det går inte att köra & ösa samtidigt med 2 pers i aktern. Lärdom Försök att köpa en med självläns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Lennswe, en fyrtaktare går inte att köra långsammare med. Däremot så ruskar den inget eller sotar igen. Fyrtaktare har ofta väldigt högt tomgångsvarv. Det är ju mer eller mindre en bilmotor. Har du sett en bil med tomgångsvar neråt 500 v/m. Det absolut bästa att trolla med är fortfarande mindre tvåtaktare som är tvåcylindriga ( max 15 hk). Speciellt då Johnson eller Evinrude. Deras motorkonstruktion gör att man kan gå ner på låga varv ( tror det heter tvärspolning. Ryds båtar har alldeles för mycket reklamationer. Hellre då en Cresent. Men då inte dom som är ritade av Hans Reich. Dom slår alldeles för hårt i sjön. Deras bästa är med V-skrov. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Satsa på en 4-taktare! Tyst, snål, funktionssäker och bra att trolla med pga att den går superjämnt ner på lägsta tomgångsvarvet! OCH det är det klart miljövänligaste valet ... skulle inte förvåna mig om det kommer någon slags miljöskatt på 2-taktare snart ... Förutom dom stora kända märkena typ Crescent, Askeladden, Buster, Ryds mm mm finns det även mycket bra och säkra outsiders som du kan få billigare än de kända tio i topp märkena. Tex rekommenderar jag dig att ta en koll på Höga Rodd som har riktigt trevliga styrpupetare i sitt utbud. Hittar du något som verkar passa dig kan du ju alltid lägga in en fråga vad folk har för erfarenhet av den specifika modellen och motorn! Lycka Till ;) mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Ska man ha billig båt så är ju en beg Yamarin eller Bella något att leta efter också. Vettiga båtar till vettiga priser. Du skriver inte hur du ska fiska och var du ska fiska. Crescent är i regel bättre än Ryds i både kvalitet och skrovutförande men är också klart dyrare. Så det hela blir ofta en prisfråga. Man skulle ju kunna tänka sig en gammal Crescent typ 80 talare gärna med defekt motor som man sedan köper ny eller nästan ny motor till. Förmodligen blir det billigare än att köpa en 5 år gammal båt med lika gammal motor. Tomgången på 900rpm på en normal 4-taktare brukar ge 1.5-2 knop i den storleksklassen. Vill man köra långsammare så finns det 2 alternativ. 1. en mindre propeller vilket kan inverka negativt på toppfarten men positivt på lågfart och med tung last 2. en extra motor gärna en 4-takt på 7-10hk med en propeller som vid 1500rpm ger normal trollingfart. Det blir också lättare att justera hastigheten. Trolla vill man inte göra med 2-takt pga avgaserna som blir med oljan. har man dessutom en liten bränslesnål 4-takt så kan akrylatbensin vara en god investering för trollingpassen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gullan

Köp inte en Crescent 465 trader - klappträ i lite sjö. Sikta in dig på en v-botten båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mange

Kolla in Ockelbo b16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Jaså tro att bara man har en fyrtakt så är allt på plats. En mindre och lättdriven båt med fyrtaktsmotor puttrar lättare på med för hög trolling fart. B-16 är ju en kanonbåt, men just för dess skrov. Det går inte att ställa ner tomgången på fyrtaktare. Dom tjuvstannar då bara. Dom är inställda från fabrik. Där dom inte mår bra av att ställas ner. Glöm inte att det gäller precis som för bilar. Mängder av fyrtakts trollingmotorer har blivit dåliga av att för jämnan gå på tomgång. Allt går att överföra till bilmotorn. En bilmotor som puttrar på tomgång för jämnan sotar igen och går surt. Som sagt fyrtaktaren är inget mästerverk. Bara en aning bättre ur miljösynpunkt. MVH Gunnar J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm .... bara en aning sämre ur miljösynpunkt ... OK, allting är väl relativt, men då är nog 2-taktaren en reltivt stor aning sämre ur miljösynpunkt ;-) Och hur bra mår en 2-taktare (och passagerarna ;) av att puttra omkring på tomgång en hel dag? Motorn mår givetvis inte ett dugg bättre än en 4-taktare! ... men fiskebesättningen lär nog må bra mycket bättre Enda lösning om man ska gå långsamt är nog som förslaget ovan att man måste ha en extra mindre motor, och då givetvis helst en miljövänlig och tyst 4-taktare ... men den lösningen är ju inte helt gratis :-| Men om man ska trolla riktigt tyst och miljövänligt så kan man ju montera årklykor på båten och ta med några roddare :-D mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Trollat mycket i sommar med min nya Yamaha 40 hk som jag har på min Lohi 430 och det har gått mycket bra = får mängder med fisk. Jag tycker att 4-takt är bra men en aning överdrivet. 2-takt funkar mycket bra det med. Däremot så måste jag nog säga att om du vill trolla så är nog 40 hk max om du har 2-takt. på grund av bensinförbrukning osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kim! Några grundläggande saker att tänka på: Det finns massor av båtmärken som är bra, men personligen föredrar jag båtar tillverkade i norden. De är i regel anpassade för våra vatten och för vår personlighet. säkerhet och kvalitetmässigt ligger nordiska oerhört långt fram i konkurrensen! Men visst finns det undantag på både märken och enskilda modeller som är mindre bra. Ofta hör pris och kvalitet ihop, men långt ifrån alltid. Har själv ett lågprismärke på både båt och motor men som är fantastiskt bra. Några märken som är bra: Crecsent, Bella, Askeladden, Yamarin, Flipper, Nimbus, de nyaste årsmodellerna av Ryds, Finnmaster, Quantum, Uttern, Örnvik, Höga Rodd eller HR som de numera vill heta. Några av ovanstående håller ganska dyra prislappar som t.ex. Nimbus, Askeladden och Yamarin, men så är de ju också väldigt bra på alla sätt. Själv har jag en HR 510 som jag är fantastiskt nöjd med och som jag mer än gärna rekommenderar. Mycket båt för pengarna! (Tittagärna på www.hogarodd.com) enbart båt utan motor kostar ca. 85.000 kr. Vad som ofta är problemet med båtar är att man alltid måste kompromissa. Oavsett hur mycket pengar man kan betala alltså. Den ultimata båten finns inte. De flesta båtar har det som gör de jättebra, men de har också egenskaper som gör de mindre bra. Man måste prioritera. Vad som är väldigt viktigt enligt mitt tycke är att aldrig köpa en båt atan att provköra den! Det kan bli ett dyrbart köp att köpa oprövat! Oavsett hur varmt försäljaren pratar om båten och hur många löften han/hon än kommer med alltså! Prova, och helst på så många sätt som möjligt....ensam, full last, stiltje, och då det blåser upp och gör lite sjö, snabbt och långsamt, osv. Det innebär att man iregel behöver flera tester eftersom det knappast är både stiltje och storm samtidigt! Men ska man vara noga och inte har större erfarenhet kan det finnas ännu större anledning till detta. Än rutinerad räv kan ofta förutse på ett någorlunda när hur en båt kan komma att uppträda i vissa tillfällen om än inte fullt ut. Jag upptäcker att det pratas varmt om 4-taktare och inte så positivt om 2-taktare. Ärligt talat förstår jag inte det riktigt! Det verkar som att många inte vill erkänna 4-taktarens allra största dilemma, nämligen vikten! ska du köpa en så pass liten båt som 4.50-5 m är detta en jätteviktig faktor! Många båtar får problem med för tunga motorer där bak. En del får tom. stora problem! Och argumenten att 4-taktaren ska vara så tysta, vibrationsfria, bensinsnåla mm köper jag inte alls. Det finns idag bränsleinsprutade 2-taktare motorer som enligt reklamen har exakt samma egenskaper som en 4-taktare. Jag har själv en Tohatsu 90 TLDI, och jag kan försäkra att det stämmer även i praktiken. De skillnader som trots allt finns är inte knappt märkbara. TLDI är också t.ex. vibrationsfri. Bränsleförbrukningen är tom lägre, (men det skulle en 4-taktsägare aldrig tro på eller erkänna!) och motorn är betydligt rappare. Vikten på motorn är mycket lägre. den ryker dock lite mer än en 4-taktare. där vinner 4-taktaren överlägset, men det är ju inga problematiska rökmoln på något sätt. Nej, röken ser du inte men kan ibland känna den som en antydan, så värre än så är det inte. En annan fördel att tänka på vad gäller bränsleinsprutade 2-taktare är att 4-taktaren (nästan oavsett märke) är betydligt mer stöldbegärlig. Och att försäkringsvillkoren kommer att ändras. På det sätt att bolagen håller i dagarna på att göra om försäkringssystemet så att de motorer som är mest stöldbegärliga blir dyrare att försäkra än de mindre stöldbegärliga. Man ska inte glömma bort en viktig faktor här....det går mode även i båtar och båtmotorer! Det finns fler motormärken som tillverka bränsleinsprutade 2-taktare, bl.a. Evinrude E-Tec, men dem kan jag inte uttala mig om. Jag tror så här: Märket spelar kvalitetsmässigt mindre roll idag än för 20 år sedan. Tänk hellre på sådant som vikt, pris, service, stöldbegärlighet, försäkring och annat praktiskt.Tänk också på att ju mindre båt deto mer viktkänslig blir den för tunga motorer. Nu är det nog dags att avsluta innan jag skriver en roman! Lycka till med dina båtfunderingar och kanske båtköp! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sunemangs

Håller med föregående talare, visst är det bra med 4-taktare men det behöver inte betyda att alla 2-taktare är skit. Har själv en 80hk Yamaha 2-taktare från -93 och den går som ett skott på en Ockelbo B16. Ekonomifart uppnås snabbt och enkelt och ligger på 3000rpm i 25-28 knop. Som tidigare inlägg har visat finns det många märken och alla är bra/dåliga, allt hänger på vad du vill lägga så därför vill jag bolla tillbaka till dig och fråga - VAD VILL DU LÄGGA. Utifrån detta kanske det blir lättare att ge tips. Kanske hela diskussionen om 4-takt faller platt på marken om du säger Max 65.000 kronor, nyare än -95 och misnt 30 knop.???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sunemangs

Håller med föregående talare, visst är det bra med 4-taktare men det behöver inte betyda att alla 2-taktare är skit. Har själv en 80hk Yamaha 2-taktare från -93 och den går som ett skott på en Ockelbo B16. Ekonomifart uppnås snabbt och enkelt och ligger på 3000rpm i 25-28 knop. Som tidigare inlägg har visat finns det många märken och alla är bra/dåliga, allt hänger på vad du vill lägga så därför vill jag bolla tillbaka till dig och fråga - VAD VILL DU LÄGGA. Utifrån detta kanske det blir lättare att ge tips. Kanske hela diskussionen om 4-takt faller platt på marken om du säger Max 65.000 kronor, nyare än -95 och misnt 30 knop.???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Jag kanske borde göra ett tillägg om du inte känner till detta: Det är skillnad mellan 2-takt och bränsleinsprutad 2-takt. sSillnaden de emellan är nästan lika stor som mellan 4-takt och sk vanlig 2-takt. Men jag säger nästan....för en bränsleinsprutad 2-taktare bygger väldigt mycket på den gamla 2-taktarens teknik vilket bl.a. innebär färre rörliga delar. 2-taktare är enklare och billigare att serva än en 4-taktare. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

hej är det någon som vet något om denna båt mörebas 25 jag har köpt den i nov i år 2004 med en vp md22 97 års hur den är i sjön med mera tacksam för svar

post-0-1394234319,4255_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska köpa dig en styrpulpetare så har jag ingen riktigt märke att rekomendera. Jag är själv en vator fantast men denna båttyp är inte särskilt stadig vad gäller sjögång mm men en fantastisk båt. Bå aktern på denna båt sitter en fyrtakts Honda 30 som går som en klocka. Det är en -96a och drar väldigt lite bränsle så mitt svar på om du ska ha en fyrtaktare är JA!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders, Ang din Mörebas 25: prova att skriva ett helt nytt inlägg med rubriken Mörebas 25, det är nog större chans att du får svar då. Lycka till med din nya båt! /Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ser att du antagligen har fått din del av informationen du sökte men tänkte ändå bidra lite grann. Personligen skulle jag inte köpa en 4-taktare utan föredrar helt klart 2taktarna för de är enklare att hantera när det gäller vinterkonservering och liknande. Mina erfarenheter om nya 2taktare är att de drar ungefär lika mycket som 4taktarna och anser att detta inte är ett köpargument längre. Ang båtmodell så måste jag rekommendera Örnvik - många ute på öarna och även fritidsfiskare använder sig av detta fabrikat. HA en trevlig jul och nyår. Mvh Olof

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Snacket om 4-takt kontra 2-takt börjar bli löjligt. Alla som har valt 4-takt verkar försvara sina val och inte lysna på några argument alls om dom nya 2-taktarna. Själv har jag bytit upp mig från 4-takt till en direktinsprutad Evinrude E-TEC,måste säga att skillnaden är enorm. Prestandan är så mycket bättre i E-tecen att man tror att den är dubbelt så stark som motsvarande 4-takt. Trollingfart har diskuterats Här är fakta:Den går tyst den går att köra på tomgång hur länge som helst drar hälften än en 4-takt i trollingfart mm. Så alla som bara pratar som om 4-takt är det enda man ska ha Ta reda på fakta,och prova en modern 2-takt innan ni säger för mycket.

post-5716-1394234319,977_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gäst tyckare

Nja, det kan jag inte hålla med om. Jag har varit ute med en kompis som har en kuling. Det var rätt blåsigt och grov sjö, vi fick hålla i oss krampaktigt samtidigt som sjön sköljde över snurran. Den var dessutom rätt tunn och lätt, fladdriga luckor, inget självlänsande skrov mm. En av de sämsta båtarna jag varit ute i helt enkelt. Den är snygg att se på, men där slutar nog den positiva kritiken för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...