Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Edvin_L

Önskar tips inför köp av Aquador 23 DC/HT

Rekommendera Poster

Hej,

Tänker på sikt skaffa en Aquador 23 HT/DC för mindre utflykter med familjen (har två små barn). Har ett par frågor:

(1) Vi är helt inne på dieselmotor och i den prisklass vi tittar på så ligger effekten på 170-200 hk. Finns det något råd som kan ges vad gäller motorval? Hittar inga förbrukningsuppgifter (vid olika varvtal) för de diselalternativ jag är intresserad av. Någon som har dessa uppgifter resp marsch/toppfart för de olika alternativen? Någon som har allmäna råd att ge kring spannet på dessa motorer?

(2) Vår utgångspunkt har varit DC-modellen just med tanke på att man får mer öppenhet och överblickbarhet. men sen kan jag isne att HT-modellen kanske är ett kanonval eftersom man kan utnyttja säsongerna bättre. Men, det vore kul att få ett svar av ni som redan äger en DC/HT.

(3) Har hört om personer som privatimporterat sin Aquador från England. Jag skall kolla forumtrådarna ordentligt, men passar ändå på att kasta ut frågor om detta. Någon som kan tipsa om bra siter i UK? Allmäna tips vid import av en Aquador och besiktning av båt vid köp utomlands?

Stort tack

/ Edvin

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(1) Jag gissar att det är Volvo Penta D3 och inte Cummins du menar. Nuvarande 190 D3 drar ca 12 liter/tim vid 2500 rpm och ca 38 liter/tim vid 4000 rpm. 160 D3 siffror blir 9 liter resp 34 liter allt enl VP. Nu har väl Volvo iofs släppt helt nya motorer i D3 serien med andra effektsiffror. Flipper Marin rekommender motorer från 190 hp men väljer ni 23 DC så är den betydligt lättare än HT modellen så där kan det fungera med mindre motor. Toppfarten kanske inte är så viktig med för egen del vill jag inte sega mig upp i plan. 

Flipper 666 HT D3 160 upp i planing http://www.youtube.com/watch?v=QtJ-d3HzmGw

 (3) Aquador tillverkas väl av Bella i Finland så import därifrån känns vettigare i mina ögon.



Senast ändrad av 666D3 | 15 november 2009 | 19:10



Senast ändrad av 666D3 | 15 november 2009 | 19:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1) det stora valet är mellan bensin och diesel. Vi tittade på Aquador 23 HT några veckor innan vi valde modellen större, men 23 HT hade vi köpt med bensinmotor. Jag tycker det är svårt att räkna hem den extra kostnaden för dieselmotor på en så liten båt, även om man vill betala en del för lägre ljudnivå vid toppfart, högre säkerhet och längre livslängd.

2) finns skäl till att HT traditionellt varit populärt i Sverige och övriga Norden. DC säljs främst i Stockholm, enligt båttidningarna... Skälen gäller särskilt barnfamiljer, som vill ha tillgång till skugga så att barnen inte bränner sig i solen, som vill undvika rädda barn (havet känns tryggare när man sitter i lä under ett tak), som vill slippa fälla upp ett fullstort kapell när det blir kallt framåt kvällen...

3) Att import från England är mer populärt än från Finland beror väl helt enkelt på att pundet fallit mot kronan, medan euron stigit. Men att flyga över en svensk besiktningsman (vilket jag skulle vilja göra) samt att frakta hem båten från England kostar en hel del. Det är lättare att räkna hem på större, dyrare båtar.

Tänk även på att 23-skrovet ändrades omkring år 2004, de första årsmodellerna är svåra att trimma så att de går plant (yttre steglisterna går längre bak). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har haft några DC båtar och senast en Yamarin 64 DC. Nu är det ju så att vädret inte alltid eller tom sällan är perfekt i Sverige. För att kunna utnyttja båten mer så har jag insett att det är en HT båt som gäller och har därför nu köpt en Aquador 23 HT från 07. Jag var precis som du helt inne på en dieselmotor och provkörde en med D3 190hk. Den var jättebra inget snack om saken men sen började jag tänka efter lite.

En båt med Diesel skulle kosta ca 175 tusen mer än med bensin. Det är pengar som man skall ligga ute med och dessa får man ju igen när man säljer så det ser jag inte som ett problem. Dock så fann jag att många har haft problem med störningar pga bakterier i Dieseln samt att motorerna ovanligt ofta larmat för både det ena och andra och ibland helt enkelt stängt av sig för att skydda sig själva. Sånt får inte hända på sjön. Att en Diesel håller längre än en V8 är helt klart, men det är aldrig antalet gångtimmar som dödar en motor utan hur man sköter den samt åldern. Du kan aldrig slita ut en V8 genom vanlig körning. Sen kommer vi till reservdelspriser och nu börjar det bli intressant. Reservdelar till en Penta Diesel kostar massor medans till en V8 så kastar man det nästan efter folk. Du kan få en helt ny V8 för 100 tusen om dy flyttar med insug, kyllimpor, generator etc.

Om vi sen tar bensinpriset så kan man titta på hur många timmar man kör per år. Jag kör normalt ca 50 timmar och det är mer än vad många gör på en sommar. Det ger mig en merkostnad på ca 3 - 4 tusen kronor per sommar. Handen på hjärtat, bränsle kostnaden är den minsta kostnaden i ett båtägande.

Så den nackdel jag fann med besnin för min egen del, är att jag inte får samma aktionsradie, och det är tråkigt men går att leva med på ostkusten där det finns bra med soppaställen. Sen är det brandrisken som är större med bensin, men har man ordning på grejerna så är det ingen större fara. Så när jag började väga alla dessa för och nackdelar mot varandra så blev det en bensinare till sist i alla fall.

När oljan är slut så finns det vare sig diesel eller bensin, så då får man ro i alla fallTungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack Jonas478 och Tempest för bra svar!! Jag får allt fundera lite!!

Mvh edvin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju andra trådar om valet mellan diesel och bensin. Men ska man enbart räkna på kostnader, så bör man även räkna med räntekostnaden. Säg att man tror att räntorna de närmaste åren kommer att vara i snitt 5%, då är kostnaden netto efter skatt 3,5% vilket på en extra kostnad på 175 tusen blir 6.125 kronor extra per år.

Dessutom, titta på äldre båtar på Blocket med pris under 1 miljon, där skiljer det sällan så mycket som 175 tusen mellan diesel och bensin. Jag gissar att när 23HT blir äldre kommer det att bli svårt att få ut så stor prisskillnad... Fast det är svårt att veta hur mycket prutmån det finns. Gissar att bensinbåtar kan vara mer svårsålda (många vill gärna ha diesel, om priset är ungefär lika), så det kanske går att pruta mer på dessa? 

Håller med om att man måste väga in andra argument (ljudnivå, aktionsradie, brandrisk, miljö, livslängd) för att diesel ska vara bästa köp. Särskilt om man köper ny båt. Och särskilt på mindre båtmodeller, där skillnaden i pris mellan bensin och diesel är större i procent. Begagnat kan man ju ha tur och hitta någon säljare som har bråttom, så då kan det vara lättare att välja diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Svar på inlägget från Tempest - Dieselsoppa går faktisk att producera helt på syntetisk väg, till skillnad från Bensin. Syntetisk diesel finns enl rykten redan till försäljning i Finland.

Så när oljekällorna sinat så k a n - givet att inte bilhatande/båthatande politiker sätter käppar i hjulet - faktiskt dieselmotorerna tuffa vidareFlört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en Aquador 23 DC inköpt 2006 med Mercriuser V8 5,0 mpi BR1 260 HK, det är en kanonbåt och ger en mycket bättre känsla, än en HT, om du gillar att köra båt. I en HT sitter man mycket mer instängd vilket gör att man tappar närheten till vattnet och överblicken över mötande båtar kobbar & skär. 23 DC:n har ett grymt kapell som du kan använda både med HT stuk och helt kapell med full ståhöjd. Kvaliten är också mycket hög och jag har upplevt mycket dåligt väder utan problem. Att du skulle utnyttja säsongen bättre tror jag inte på, däremot så blir du rätt stekt i en HT om det är riktigt varmt.

Ang förbrukning så kör jag ca 50 timmar varje sommar och de kostar runt 10-12.000 kr, V8:an drar vid 22-23 kn ca 1,3 1,5 L Distans . Motsvarande D3 190 ligger runt 0,9 - 1,0 L vid samma fart så det tar några år och köra in, närmare bestämt ca 17 år (se test i Vi båtägare)

Mvh

Stefan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv under åren innehavit alla tre varianterna DC/HT/Kabinbåt.

Mina slutsatser är att DC är givna valet för dagsturer i solsken samt möjligen enstaka nätter. HT eller kabinbåt att föredra om du vill ligga ute flera dagar i sträck och slippa kappelfipplandet som alltid kommer med normala svenska somrar.

Sedan betr förbrukning så blir skillnaden i förbrukning mellan V8 och Diesel ofta större ju fortare du kör (ju mer du belastar mortorn)....visst händer det att man ser en 23 fots DC i 22 knop på öppna fjärden....men vanligare är nog 30 knop helt enkelt för att att det är kulFlört

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vi har en Aquador 23HT med en KAD 32.
Du verkar ha fått svar på det mesta men jag vill bara tillägga att det är i mina ögon den perfekta familjebåten. Inte alls seg upp i planing som någon här tyckte och jag håller heller inte med om att man blir kokt varma dagar under HT taket. Tvärt om är det jätteskönt att kunna få lite skugga för barnen . Vi är ofta ute sent in på hösten och eftersom vi vuxna sover i aktersoffan uppskattar vi taket än mer då. Känns mer ombonat.

Lycka till med ditt båtköp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack alla för bra input! Nu får det bli en sväng till Flipper Marin och andra marinor och få lite inspiration!

Mvh Edvin

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Vi kör Aq 23 WA med VP D3 190. Väldigt bra helt enkelt. När vi köpte båten var vi bara två och den kändes helt rätt som en blandning av DC/HT. Idag med två små barn till så hade jag kanske valt än HT istället. Visst det är underbart att köra ned cabbat men det är oftast inte sådant väder. Fördelen med WA är att man kan ha lilla kapellet uppe helta tiden (mini tak) för skugga och hellre öppna rutorna för fartvind. DC blir nog väl solig när man skall äta lunch. Jag rekommenderar dig HT eller WA. Diesel absolut.

Kan vara billigare att importera nytt från Finland och är båten 23 fot så är det ok. Längre så blir det andra regler som gäller.

Lycka till M



Senast ändrad av matnils | 25 november 2009 | 19:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt gammal tråd men är ändå intresserad av exakt vilket år (rent av datum) som skrovet gjordes om på Aquador 23 ht? Jonas skriver någon gång runt 2004. Kollar just nu på 23:or från 2003.

 

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...