Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
dino1

spruta gelcoat ?

Rekommendera Poster

Hej, Tänkta få lite ny yta på min dino 24 , vill nog hellst ha ny gelcoat på men drar mig lite för det stora jobbet att få det perfect. Någon som har erfarenhet av att spruta förtunnad gelcoat ? går det att få den att flyta ut ?

Eller ska man satsa på 2k lack ? typ Jotun / double coat / awlgrip / perfection ?  Någon som har bra vetskap om detta här ?  Håller dessa lacker i längden ?

alltså inga förståsigpåare som har lackat EN båt och fått ett OK resultat . 

 

MVH Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sprutlackerat gelcoat (topcoat) vid två tillfällen på större fritidsskepp (20x5m), det funkade men gav ingen bra finish, det tenderade hela tiden till apelsinskal alt. rinningar med efterföljande slipning/rubbing/polering för ett bra resultat = Ett j-a jobb!!

2K lack, typ polyuretan som dom flesta leverantörer använder är bra men lackskiktet blir tunnare och mer känsligare för repor. Dock så är 2k pu mycket hård, minst lika hård som billack. Det vanligaste är att använda 2k pu pga. att den är lättarbetad och ser bra ut, tom med roller/pensel.

Summa sumarum enligt mej: Ett bra förarbete, lacka med spruta i samma nyans som tidigare = Bäst & enklast & (ev. med tanke på arbetet ) billigast.

 

Mvh Matte (här med)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för ditt svar, tror jag har varit o sneglat på din hemsida, om du nu har koppling till ditt nick här.

ni har väl 3 olika sorters topplacker, vad är det stora skilnader mellan dessa ? 

Jag är införståd med slip och polerjobbet det bli med gelcoat, men har sett alltför många lackade båtar som med tiden tappar sin lyster i form att det blir blåsor i lacken av fukten under, krackeleringar, lacksläpp , min bestämda åsikt är ju att gelcoaten blir mer ett med båten, mer hållbar o lättare med lagningar, Rätta mig GÄRNA om jag har fel :-)

blir det mindre slipjob med att spruta gelcoaten än att rolla / strycka ?  hur tunt kan man spä med styren ? 

och när jag ändå har dig på tråden, hade tänkt epoxibehandla botten också, ni hade ju riktigt vettiga priser såg jag.  kanske något tips där ?  eller är det bara att köra på som vanligt

 

MVH Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sputa en hel båt med gelcoat (topecoat) kan jag inte se nån anledning till, med tanke på allt efterarbete det ger för att få den bra yta. Om man har en begränsad skada på en övrigt bra yta är det ju en lämplig metod.

 

Jag har målat några båtar med tvåkomponentfärg. Nästa gång jag skall måla min båt kommer jag att använda färgen som denna firma säljer. http://www.hedbergsindustri.se/ Jag har sett flera båtar som målats med färgen, bl.a. överbygget på kompisens  fingal. De fall jag sett när den målats rullades den på med skumgummirulle och resultatet blev mycket bra. Sen är det inte helt enkelt att måla, oavsett typ av färg, om man inte är van vid sådana jobb. Lokal och temperatur är viktiga faktorer.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sprutat gelcoat ett par gånger, men som tidigare talare sagt - det är svårt att få en snygg finish. Förtunnar man för lite (aceton/thinner) så blir det gropigt, annars rinner det eller blir valkar. Nu är jag dock bara en glad amatör med leksaksgrejor, så det kan säkert ha en viss inverkan på resultatet. Men med efterföljande putsning och efterföljande polering går det att få bra hyfs på apelsinskalsytan. Men det är mycket jobb.

Vad gäller lackning med färg så tillhör jag just dem du beskriver med för liten erfarenhet för att våga komma med synpunkter Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan varmt rekomendera Double Coat en färg som rollas ut och sträcker sig, vi valde den till vår båt(Flipper 850) för två år sedan.

 

MVH

Magnus

post-10000874-1394236157,4468_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen .

Tack för många svar, kunskap om förarbete och efterarbete har jag hyfsad kunskap om, och att det är mycket jobb att slipa ner gelcoaten för att få ett fint resultat, men hur står sig färgen med tiden ? den lägger sig ju mer som ett lager ovenpå, gelcoaten blir väl mer ett med båten , om man nu också tänker sig värdet på båten, jag personligen drar ju ner värdet avsevärt om båten är lackad i stället för att ha fin gelcoat.

Är det inte värt det merarbete som gelcoatering medför ?  någon som har erfarenheter av att laga skador på lackade båtar ? nyansskiftningar ?  m.m.

Ny här, riktigt roligt med så många med olika erfarenheter och kunskaper.

mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hoppas ingen tycker att jag gör reklam när jag svarar, det är inte min mening.

Dom tre topplacker jag har är två polyuretan (halvmatt/blank) och en epoxitäckfärg, den är inte lika tålig mot UV som polyuretan.

Lackade båter håller inte lika bra som ny gelcoat, underarbetet avgör hur bra en omlackad båt blir och hur länge lacken håller. Det luriga med gelcoat är att det är lätt att få tjocka skikt som har en tendens att krackelera/spricka vid påfrestningar. Annars så har du helt rätt i att gelcoat är bättre.

Det är något mindre jobb att slipa om man sprutar, om man späder så att den blir slät vid sprutning på vågrät yta så kommer den att rinna om man sprutar vertikalt till skillnad mot lacker som är framtagna för att kunna sprutas.

När det gäller epoxi så är det två skolor, lösningsmedelsfri & lösningsmedelbaserad där den förstnämda måste läggas nästan vått i vått om man inte vill slipa mellan lagren, där är problemet med temperatur/fukt  om man jobbar utomhus eller i ouppvärmd lokal. Den anses även av många vara tätare än lösningsmedelbaserad.

Lösningsmedelbaserad fungerar bra på så sätt att man kan lacka 1g/dygn och är inte lika stressigt, där får man inte lacka vått i vått då lösningsmedlet måste dunsta mellan lagren. Jag föredrar lösningsmedelbaserad då den går att spruta i ganska tjocka skikt (<300micro) vid behov och klarar att målas temperaturer från -5C till 40C. Tätheten blir bra om fler tunnare skict läggs.

 

Mvh Matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här brukar jag göra med en lackskada på en omlackad båt:

Våtslipa ytan som ska bättras på med 600korn och avsluta med gärna 1200korn.

Tvätta med siliconborttagning, torka och sen klibbduk.

Lägg ett dimmlager färg med spruta, dimmlagret är till för att nästa lagret färg inte ska rinna, vänta några minuter, lägg ett täckande våtlager och dimmra/tona ut mot kanterna. Blanda 20% färg, 80% förtunning och spruta försiktigt över det dimmrade området, detta för att ”smälta ner” torrsprutet. Använd inte maskeringstape för att begränsa ytan, det kommer att synas skarpa kanter i så fall.

Prova innan på en testyta!

Efter härdning. Om du tycker att det behövs, slipa med 600, 1200, 2000korn. Polera upp ytan med rubbing och avsluta med vax.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var omplastade båtar av trä & stål där jag sprutade topcoaten främst pga. båtarnas storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen ,, börjar bli tjatigt att tacka alla .. haha =)

låter bra med epoxi som kan läggas då tempen inte är så hög, kan man göra det i tidigt skede alltså.  blir ytan slät ?  är mer van vid lamineringsepoxi som kräver högre temp, småbitar i ugn m.m. 

krävs det epoxigrund ?  eller kan man ha en o samma som underlag för bottenfärgen ?  går det att få tag  i vit, om man nu inte vill ha bottenfärg ?

hur tunt kan man spruta gelcoat ,, tänker att man kanske kan spä den så pass, och bygga upp många tunna lager med mindre risk för rinningar ?  har mest erfarenheter vid sprutning av billacker alltså..

 

Tack än en gång för ditt stora intresse att svara på mina frågor / Mats

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Ytan blir lika slät som en billack. Den epoxi jag använder på plastbåtar under vatten är en kombinerad grund/täckfärg som är halvblank och finns i dom vanligaste färgerna, bla. vit, den heter Jotamastic 87, den är dessutom nötningsbeständig så den tål en del stryk. Den enda nackdelen är att den kritar i solljus, men det spelar mindre roll under vatten. innan epoxin härdat klart så brukar jag lägga på bottenfärg, då sitter den bättre.

Har inte testat att spruta tunt, mycket möjligt att det går att få en hyfsad yta om man testar olika mängder stryren.

 

Ha en trevlig kväll, nu tar jag mej en konjak.

 

Mvh Matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra !   både det med epoxin och konjagaren =) 

Tack för dina svar, kan nog bli ett besök ner till er nån gång,  håller på o fixar en våtblästerutrustning,, hehe  

Trevlig kväll nu

 

/ Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra tråd! Kommer med en liten instickare, hoppas det är  ok.
Mina vita fribord är ganska flammiga och missfärgade men innan jag ska ge mig på att lacka om dem så tänkte jag polera. Problemet är att i mina ögon verkar vara slut polerade altså mycket tunn gelcoat. Några tips på hur det ser ut om gelcoaten blivit för tunn?

 

MVH
Kaveh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej . självklart är tråden till för alla som har frågor,  man ser oftast att det lyser igenom till laminatet, alltså själva plasten, vilket ger mörka fläckar, i mitt fall har det även blivigt små porer som går helt igenom.

kan ibland bara vara väldigt smutsigt, i de vanligaste fall är det just vid för mycket polering o slipning som det gått igenom vid hörn och kanter, i mitt fall är det ojämnt lager av gelcoat.

prova att våtslipa ytan för att se om det blir bättre, blir det värre så har gelcoaten blivigt för tunn.

har själv torrslipat hela båtar med 600 papper, för att sedan gå till finare och avslutat med polering, båtar som till synes först var redo för ny färg, blev som nya.   men som sagt, det gäller att det finns tillräkligt med gelcoat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack dino det får bli så.

Efter jag läst denna tråd och kikat runt bland olika alternativ. Awlgrip verkar bra men jag kan inte riktigt släppa detta med att man ej bör vaxa eller polera då man tydligen öppnar större porer i färgen. Tyvärr har jag varken tid eller lust att tvätta båten varje helg och va livrädd så fort det blåser till och man ska in mellan täta akterpollare.
Kanske är det smartare att satsa på något alt. som inte kanske håller lika hög finish men som är mer praktisk samt slippa ångesten när det blir tight.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...