Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Peter_G

Vi fortsätter whiskypratet här

Rekommendera Poster

nja jag tycker faktiskt det.. eller ja det är ju en vanesak, jag tyckte att FG endast smakade sprit när jag smakade på den sist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig litegranna... när man väl vant sig vid en rökig whisky så känns det mesta annat som ren träsprit :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag menade är att F.G är en väldigt bra blended whisky, för min egen del så har jag en hel del olika sorter att välja på, beroende på vad man är sugen på, ena gången så vill man ha en rökig whisky o då är det ju inte tal om en F.G utan en Ardbeg, Laphroaig eller lagavulin, nästa gång kanske det inte är ens en whisky man är sugen på utan en lagrad rom. Huvudsaken är väl att man tycker det är gott det man dricker smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det har du faktiskt rätt i.. congac är ingen skit det heller faktiskt. rom har jag svårt att dricka utan Cola i :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova nån snäll rom och häll colan bredvid.. ex.vis Plantation är helt ok att sippa litegranna på. Varm Oboy, med en skwätt Cptn Morgan Black i, är inte heller att förakta när vinden piskar upp regnet mot däcket.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag Famous är rätt hyfsad bruks whiskey, alltså en prisvärd som man kan ta ett par glas ihop med kompis eller för att njuta av ett glas på fredag kväll.

Dessutom brukar den oftast vara lockpris på vid taxfree och säljas till riktigt bra priser.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista helgen med båten i sjön.

För att göra det lite mer speciellt denna helg så har jag varit o inhandlat en whisky som jag aldrig tidigare köpt.

Yamazaki single malt 12-årig, precis som namnet antyder så är det en Japansk whisky.

Var på en whisky provning i sommras där en av sorterna var en Japansk whisky, den var kanon god. Han som höll i provningen berättade att de Japanska whisky sorterna var på stark frammarsch, och vunnit en del stora internationella tester.

Så det känns spännande att få testa denna sort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev sugen på en Irish och den blev rätt god trots avsaknad av farin eller socker.

Det blev kaffe, 10 årig Aberlour, sötningsmedel och grädde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket rökiga whiskymärken förs på tal men konstigt nog inte den kske allra tjäraste av dessa, Ardbeg, som kan rekommenderas till den som gillar den stilen. Destilleriet var nedlagt ett antal år men tillverkningen startades visst upp när efterfrågan på (rökiga) maltwhisky steg, rätta mig om jag har fel. Själv föredrar jag Armagnac, men det är något visst med sjön och whisky, de hör ihop på något vis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kul att denna tråd fortfarande är aktiv. All min whisky är slut, nej föresten jag fick en i present, en Chivas brothers STRATHISLA och en PLANTATION Barbados rum och en Cognac som inte är öppnad ännu. Tro det eller ej, en Grönstedts National Grand Anniversaire.

 

/P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen whiskyälskare men kan tipsa om att världens största whiskyprovning kommer att gå av stapeln i Stockholm 4 juni. Biljetter kommer att släppas om några veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är god precis som Lagavulin o Laphroaig - de har jag alltid i baren :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man vattnar en whisky för att känna smaknyanserna bättre, om man inte späder lite kommer  man inte att kunna känna dem lika tydligt, alkoholen bedövar smaklökarna. Optimal styrka anses av de flesta ligga lite över 30 %, samma styrka som pensionärsbrännvin som ju är det bästa att göra kryddad snaps på. Större delen av all whisky som säljs till privatmarknaden är ju fakiskt redan grundutspädd, dels för att bli drickbarare, dels för att få lägre pris/skatt.

Men det går ju att köpa cask strength om man verkligen gillar alkoholstark whisky, denna produkt är helt outspädd, direkt från fatet som namnet ju antyder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De lärda tvistar, har varit på många whiskyprovningar, både här hemma och i Skottland. Finns lika många som vill ha vatten i, som utan - dock kan man slå fast att lite vatten behövs när whiskyn är över 47-50%. Smaken är subjektiv och tur är väl det :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...