Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
full_speed_ahead

Bottenfärg, HJÄLP!

Rekommendera Poster

Hej! Håller på att bottenmåla min Selfleet / Selco Rival och har lite frågor som har uppstått. Har grundmålat med Primocon och har lagt på 1 1/2 lager (färgen tog precis slut, måste köpa minst en burk till) Trilux.

- Hur kallt kan det vara när man bottenmålar? Kollade på Internationals hemsida och där står lite svävande om det..... -5C eller 5C ????

- Målar med roller och tycker ytan blir lite rå, färgen är polerbar står det, hur går man tillväga då? Ska man finslipa eller börja polera direkt på bottenfärgen????



Senast ändrad av full_speed_ahead | 07 november 2009 | 14:16

post-27782-1394236149,6487_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Hittade en PDF-fil med produktdata, iofs behövdes nedladdning av japanskt teckensnitt för nedladdning. Inget problem, en liten fil. Men ändå...
PDF:en hittar du här; http://yachtpaints.net/pdf/Trilux 33_3.pdf

Till saken, tio plusgraders omgivningstemp men själva produkten kan tillåtas vara ner till 5 plusgrader. Med polering avses slitaget när man kör, ingen bra idé att själv slipa bort de dyrbara färgdropparna i förtid ju...Flört

Citat ur PDF-datafilen:

To prevent premature failure, ensure the correct amount of paint is applied using the coverage as a guide. Product temperature should be minimum 5°C/40°F and maximum 35°C/95°F. Ambient temperature should be minimum 10°C/50°F and maximum 35°C/95°F. Substrate temperature should be 3°C/5°F above dew point and maximum 35°C/95°F.

Mvh Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar! =)

Skyddet e kanske mindre viktigt......båten ska stå på trailer så det är inga problem så.....

Men då vet jag vad som gäller ang temp.......någon som har koll på hur man polerar en bottenfärg???

Enligt produktdata så är färgen polerbar????

https://secure.international-coatings.com/pds/yacht/SW_ISO_M_5000065.htm



Senast ändrad av full_speed_ahead | 07 november 2009 | 19:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trilux är en hård färg vilket alltså innebär att den inte är självpolerande.

Syftet med att slipa/polera en hård färg har till syfte att uppnå mindre friktion (=högre fart)

Att applicera färgen med en (finhårig) roller är det bästa sättet.

Sjösättning efter en bottenmålning med hård färg bör ske inom 4-6 veckor för att inte effekten av giftet ska förloras. (Själv låter jag det gå max 1 vecka)

På burken står det att vid 5C ska det gå minst 24timmar och max 3 månader till sjösättning

Cheers!
Niffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar Niffe!

Jag kör med en korthårig roller för så fin yta som möjligt......vågar inte prova en skumgummiroller eftersom den säker löses upp av färgen......

Ska jag tolka det som att jag kan slipa med fint slippapper för att få en slätare yta???

Eller kan jag ta polermedel och en polermaskin????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarnehet är att det brukar släta till sig när bottenfärgen kommer ovanpå grundfärgen. Men se till att köra med en mohairroller eller motsvarande, inte samma långluddade som man målar väggar med.

Jag har faktiskt använt skumgummiroller några gånger och de lider hårt av lösningsmedlen, dock så blir det slätt. (LeFant färg)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...