Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ombo

Yamarin 63 BR

Rekommendera Poster

Hej Jarb!

Intressant läsning du bifogade. Vad jag kan minnas var det inte detta som de informerde mig om. På min bifogade text står det helt nya bladdesign om propellern. Jag tolkar det som om Yamaha har förbättrar propellern. Vart på nätet kan jag hitta din text?
Hur länge har Reliancepropellern funnits?

MVH/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, fast den texten skrevs i samband med introduktionen av Reliance propellern 2006 och det man menar är att bladdesignen är helt ny jämfört med Black Steel. Min text kommer från Yamahas Propellersida, se länken. Längst ner på sidan finns detta o fler dokument. Även pdfen med part nummer där Reliance fortfarande är 00 finns där så om det kommer en uppdaterad Reliance så är den inte släppt officiellt än. Jag gjorde även en googling på det nummer en uppdaterad 19 Reliance borde få men kammade noll. Om du tycker båtfirman är för dyr så har du en Reliance hemma från USA för under 5 000 kr. Jag lyckades få tag i ett demoex som aldrig varit i sjön men som saknade kartongen till väldigt bra pris i USA.

http://www.yamaha-motor.com/outboard/powermatched/propeller.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

I morgon tisdag 21/6 skall jag få min Yamaha 21 Reliance propeller levererad till min Yamaha F150.
Jag återkommer med mina reflektioner om den är bättre än den Yamaha 19 Black Steel som jag har kört med en sommar.

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer med mina reflektioner om propellern.
Idag blåser det över 8 m/s på Rivöfjorden, så provkörningen
och utvärderingen blir en annan dag.

Anders

post-583-1394236745,4445_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir spännande att höra hur det går för dig. Själv har jag provat en gång i påskas efter att ha hissat motorn. Jag nådde fortfarande bara 42 Kn och ett varvtal på 5400rpm. När jag trimmade ut max så ökade varvtalet till 5600rpm men jag tappade fart och fick trimma in. Vid protillfälle var båten precis bottenmålad, har läst att det kan bromsa 1-2Kn, vet inte om det är sant. Har inte haft tillfälle att prova toppfart igen efter att bottenfärgen fått ligga till sig några veckor.

Däremot var jag ute med kollegor 8st vuxna i båten och den gjorde fortfarande 34 Kn, det blev jag imponerad av.

/Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Veckan innan jag bytte till den nya propellern (Reliance 21) var jag ute själv och noterade varval och knop med Yamahas Black steel 19 på min Yamarin 63 BR-2010 med Yamaha F150-2010.

Båten är bottenmålad för andra året, fylld med alla saker som skall vara ombord (många kilo) och full tank (107 liter).
Plats: Göteborgs södra skärgård i juni 2011. Mulet väder och vind ca 5 m/s.

FAKTA med Black steel 19 :
Varv       Knop
3500  =  22
4000  =  26
4500  =  31
5000  =  35
5500  =  39
5900  =  41

Återkommer med fakta på Yamahas Reliance 21 när tid och vädret tillåter.

Anders
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Idag onsdag den 29/6 var jag ute och testade min nya propeller Yamaha Reliance 13 3/4 x 21 på min Yamarin 63 BR-2010 med Yamaha F150-2010.

Båten är bottenmålad för andra året, fylld med alla saker som skall vara ombord (många kilo) och full tank (107 liter).
Plats: Göteborgs södra skärgård i juni 2011. Soligt väder och vind ca 3 m/s.

FAKTA med Yamaha Reliance 13 3/4 x 21 :
Varv      Knop
2000 =   7
2500 = 10
3000 = 19, nu har båten kommit över planingströskeln.
3500 = 25
4000 = 30
4500 = 35
5000 = 40
5400 = 43, trimmar jag ut mer ökar varvtalet men inte hastigheten.

Jag kan trimma ut motorn mycket mera med denna propellern, känner att den lyfter upp fören så att det blir mindre våt yta. Det märker jag bla på bränsleförbrukningen/nm.

Vid 20 knop kan jag åka 1,2 nm/liter = 0,83 liter/nm.
Vid 25 knop kan jag åka 1,1 nm/liter = 0,90 liter/nm..
Vid 30 knop kan jag åka 1,0 nm/liter = 1,00 liter/nm.
Vid 35 knop kan jag åka 0,9 nm/liter = 1,11 liter/nm.
Vid 43 knop kan jag åka 0,7 nm/liter = 1,42 liter/nm..

Då båten går lika fort (42-43 knop) med Black Steel 19 och Reliance 21 med en (1) person ombord tror jag att Reliance 19 måste vara ett bättre val. Varvtalet kommer att öka till ca 5600. Båten kommer att gå fortare och förbruka mindre bränsle då Reliance lyfter fören. Med familjen ombord (2 vuxna och 2 barn) kommer kanske varvtalet att bli ca 5400.

Skall bli intressant att se varvtal och förbrukning med Reliance 21 när familjen och gäster är med i båten. Jag tror att motorn kommer att gå tungt med hög bränsleförbrukning som följd, så det är för tidigt att uttala sig om detta var en bra investering eller ej. Jag återkommer.
Den svarta Yamaha original Black steel 19 är ett mycket bra val till båten. 

Anders



Senast ändrad av Anders | 04 juli 2011 | 10:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då verkar vi ha ungerfär samma fart i båten.

Din tabell med bränsleförbrukning har du nog blandat ihop l/nm och nm/l eller?

Den borde dra mindre bränsle vid 20 Kn än vid 40 Kn.

Är det Yamaha mätaren du loggat ifrån så visar den nm/l

/Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Havskatt!

Du har rätt, det är nm/l. Jag skall räkna om vad det blir i l/nm när jag får tid.

Jag var nu varit ute och kört med 3 vuxna och 2 barn med packning, varvtalet stannade på 5100 rpm och 38 knop. Jag blir mer och mer övertygad om att 19 är bäst för Yamarin 63 BR med Yamaha F150. Motorn går tungt med 21

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ligger precis som du misstänker för lågt i varv, minst 5700 ska det varva om det ska va bra för motorn på lite sikt.. 19 tummare nästa är mitt tips!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon!

Nu har jag räknat om nm/l till l/nm.

FAKTA med Yamaha Reliance 13 3/4 x 21 :
Varv      Knop
2000 =   7
2500 = 10
3000 = 19, nu har båten kommit över planingströskeln.
3500 = 25
4000 = 30
4500 = 35
5000 = 40
5400 = 43, trimmar jag ut mer ökar varvtalet men inte hastigheten.

Vid 20 knop är förbrukningen 0,83 liter/nm.
Vid 25 knop är förbrukningen 0,90 liter/nm.
Vid 30 knop är förbrukningen 1,00 liter/nm.
Vid 35 knop är förbrukningen 1,11 liter/nm.
Vid 43 knop är förbrukningen 1,42 liter/nm. 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jarb!

Den 21/2-2011 skrev du i ett inlägg (tycker båtfirman är för dyr så har du en Reliance hemma från USA för under 5 000 kr).
Från vilken firma eller hemsida beställde du?
Vad kostar frakten från USA till Sverige?
Hur lång tid tog det?

Jag blir mer och mer inne på att köpa en Reliance 19.

Anders
 

.        )  ))        

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina hovleverantörer av delar är firmorna på länkarna nedan. Med nuvarande prissättning från Yamaha Scandinavia är det svårt att överhuvudtaget  motivera köp av delar i Sverige. Brukar köra med USPS Priority Mail International o en propp kostar då cirka 80 dollar i frakt, tar 6-10 arbetsdagar. E-bay handlar jag oxå mycket på men fn ingen 19 Reliance där.

http://www.boats.net/parts/detail/props/Y-68F-45974-00-00.html

http://www.simyamaha.com/Yamaha_Propeller_p/68f-45974-00-00.htm

Just här var boats.net billigast o du bör ha den hemma för runt 4500 - 4600 kr när det är fraktat, tullat, momsat o postens avgifter är betalda. (6,55x(450 80)x1,28 100=4543)



Senast ändrad av jarb | 06 juli 2011 | 17:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det verkar som reliance propellern inte är helt optimal, och svindyr :)

Jag skulle nog kika lite på Ballistic eller Stiletto Advantage II som är lite mer prisvärda.

Många som kör 64dc med 150 yamaha har fått bra fart med ballistic. Likaså yamarin 68dc gjorde över 50 i något test med ballistic.

Skall själv testa en Stiletto nu men drar ner två steg i pitch (från 19-17) eftersom dessa propellrar tydligen har en ganska aggressiv stigning. 17p är som en 18p,  19p är som en 20p osv. Vi får se hur det går.

Det känns dock som skulle köra runt 19-20 i stigning. 5400 varv är för lågt för en yamaha.

//Mac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee.. Man ska nog inte dömma ut Reliancen på 63:an förrän en 19 tummare blivit testad. 21an är ju bevisligen för stor trots att det är den som Yamaha kör med i Körfakta men då får betydligt bättre fart o varv. Väldigt märkligt det här att både Anders o Havskatt inte får så bra fart på sina 63or. De kör i princip lika med en 64a som är både tyngre o har högre luftmotstånd, skumt!

På 64an är Reliance i 19 tum en klart bättre propp än en Black steel i 19 tum. Faktiskt bättre på ALLA egenskaper. Men ännu bättre är faktiskt en sk elefantörepropp typ Turbo 1, Stiletto Advantage eller Yamaha Performance, alla tre är systerproppar. Denna typ av propp ger på 64an ytterligare lite bättre egenskaper än Reliance i området runt 23 - 30 knop. Dock fånar den sej lite under 23 knop pga venthålen men med dessa pluggade går det lika bra som Reliance i farter mellan 18 - 23 knop.

Ballistic har jag inte fått tillfälle att testa på 64an o jag är inte särskilt intresserad av det heller. Ballistic brukar ge höga toppfarter men dåliga marschegenskaper, totalt ointressant för min del men kommer jag över en så ska det så klart testas :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

När Yamarin testar sina båtar är de helt tomma, dvs inga extra kilo vikt någon stans, inte bottenmålade.mm. Allt detta påverkar.

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Körfaktauppgifterna får såklart tas med en nypa salt o i 64ans fall är det tvärtom, båten i Körfakta är betydligt trögare än vad de flesta ägare rapporterar. Det som är mest anmärkningsvärt är dock att ni kör jämnt med min o många andras 64or med F150 o min är både bottenmålad o full med prylar.

Hur går det annars med proppandet? Beställt nån 19 Reliance? Såg att det låg en 21 på blocket o antar att den är din. Synd ni bor där ni bor. Hade gärna lånat ut min 19 Reliance för test om vi bott i närheten av varandra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jarb!

Ja, det är min propeller på blocket., när den blir såld lägger jag pengarna på en 19are.
Vart i landet finns du? Som du läst i annonsen bor jag i Göteborg.

Jag skall prova med min Propulsepropeller när jag får tid. Jag skall justera bladen så att jag får 6000 rpm när jag är själv i båten inkl. alla extra kilon ombord.

Jag återkommer med både bilder och mina körfakta.
Känner att med all vår praktiska kunskap och erfarenhet kan få arbete på tidningen Vi motorbåtsägare som provkörare.

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller till i Blekinge så det är en bit både till dej i Göteborg och till Havskatt i Stockholm. Ja det där att prova proppar kan lätt bli en sjuka. Man borde nöja sej med standard som alla andra. Just nu kör jag fyrbladig stålpropp o full hiss. Får fantastiska marschegenskaper och låg förbrukning men tappar en del toppfart..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei

jeg har kjøpt en 63 br cross og er kjempefornøyd med den, jeg har en 21 reliance propeller, den går lett til 46 knop på yamaha måleren, av og til 47 :-)

Noen andre her som har erfaringer med 63 br cross?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Idag lördag den 9/7 var jag ute och testade Propulse propeller modell 9902 som är en fyrbladig kompositpropeller 14,5 x 14-22 på min Yamarin 63 BR-2010 med Yamaha F150-2010.

Båten är bottenmålad för andra året, fylld med alla saker som skall vara ombord (många kilo) och full tank (107 liter).
Plats: Göteborgs södra skärgård i juli 2011. Soligt väder och vind ca 6 m/s.

FAKTA med Propulse 9902 14,5 x 14-22: Se bild för läge på bladen.
Varv      Knop  Förbrukning
2000 =   9    = 0,7 nm/l
2500 = 12    = 1,0 nm/l 
3000 = 22.   = 1;0 nm/l
3500 = 27    = 0,9 nm/l
4000 = 29    = 0,8 nm/l
4500 = 33    = 0,7 nm/l
5000 = 36    = 0,7 nm/l
Det går inte att öka mera

Då jag inte kom upp i 6000 rpm beslutade jag mig för att minska stigningen med med 5 steg (5 x 200 rpm = 1000 rpm).

Anders

post-583-1394236766,7079_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FAKTA med Propulse 9902 14,5 x 14-22: Se bild för läge på bladen.
Varv    Knop    Förbrukning
1500 =   6    = 1,4 nm/l   
2000 =   8    = 1,0 nm/l
2500 = 10    = 0,7 nm/l
3000 = 15    = 0,8 nm/l
3500 = 19    = 0,9 nm/l
4000 = 21    = 0,8 nm/l
4500 = 23    = 0,7 nm/l
5000 = 25    = 0,7 nm/l
5500 = 28    = 0,6 nm/l
6000 = 30    = 0,5 nm/l
6100 rpm är max, vet inte om det är propellern (stigningen) eller övervarvningsskyddet på motorn som går in.
Vid 6100 rpm är det ett väldigt liv på motorn (hög ljudnivå) och jag är besviken över att ha tappat mer än 10 knop i maxfart.

Kan konstatera att varje streck på propellern motsvarar 200 rpm då jag kom upp till 6100 rpm.
Jag skall ge propulse en chans till, skall då justera upp stigningen ett streck så att max rpm blir ca 5900.

Har nu monterat tillbaka den svarta Yamaha original Black steel 13 3/4 x 19 på motorn.

Anders



Senast ändrad av Anders | 12 juli 2011 | 08:51

post-583-1394236766,7717_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God kväll!

Det blir ingen mer test med Propulsepropellern, jag har sålt den.

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag pratade med Daniel på Yamaha, han är den som gjort testet i körfakta. Han trodde inte vi skulle få så mycket högre toppfart med en 19 Reliance däremot ett mycket bättre mellanregister. Eftersom varvtalet och bränsleförbrukning tydligen hänger ihop  så kommer förbrukningen att öka.

Min slutsats av det han sa var att 21 är helt OK och att man helt enkelt får leva med att inte nå körfaktas siffror.

Har du köpt en 19 ännu, isåfall skulle det vara spännande att få höra om det blev någon skillnad.

/Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Havskatt!

Jag skall köpa en 19 Reliance så fort som jag har fått såld 21:aren.
Jag kör fortfarande med Black Steel 19 och är nöjd, men som jag tidigare skrivit
lyfter den fören inte lika bra som Reliance.

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Lycka till med nya proppen. Jag köpte idag en Yamarin 76 DC.

Vi var jättenöjda med 63 BR mennu var det dags att byta upp sig.

Den här vintern lär bli en av de längsta :)

/Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nice, grattis. En av alla mina favoritbåtar :).

Vad blev det för motor?

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...