Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
With200

"Akterspegel i bänkskiva av ek"

Rekommendera Poster

Håller på med en gammal With 200 där jag nu ska sätta igång med att byta reling och akterspegel.

Den nuvarande relingen är i mahogny, men har tänkt mig att göra den nya i ek, själva relingen är inga problem, däremot så undrar jag om någon har erfarenhet av massiv bänkskiva som akterspegel. Båten är i plast så det är ju inte akterspegel i ordets rätta betydelse utan mer som ett motorfäste och stabilisator för aktern!

Frågan är alltså om en köksbänkskiva i massiv ek tål påfrestningen från väder o vind, alternativet är väl att limma själv?

//B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar inget vidare. Kanske är olika beroende på tillverkaren av bänkskivan, men stavlimmad skiva från Silvan (samma som Beijers) höll inte måttet länge som lucklock och akterbänk i min båt. Se min hemsida, Dagbok och Oktober 2003 för lite bilder på när de gjordes och allt verkade vara så bra.....

Redan efter en vinter under presenning och en sommarsäsong hade dock bänkskivan som var lock slagit sig och börjat spricka, trots sju (!) lager lack. Se Dagbok och oktober 2004.

En rejäl plywoodskiva är definitivt bättre. I synnerhet när jag tänker på hur de stavlimmade köksbänkskivorna vi har i pentryna på jobbet har sett ut efter något års slabbande - svällda och spruckna i limningen. Nu har vi laminatskivor, inte utan anledning....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, och det var som jag misstänkte!

Det är nog bara att limma som på gammalt sätt, för jag vill nog inte sätta ditt plywood!

//B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte akter spegel innifrån på min Draco 5år sedan och jag använde formplywood.

Förmodligen är det någon som säger att det går inte för skivan har epoxi yta men det går om man putsar av ytan med scotch brite skiva på rondell /borrmaskin sedan limade jag den med polyester med 2mattor emellan skivorna mattorna häftade jag fast med häft pistol innan jag drog på polyester. Drog tvingar genom drevhålet runt om så skivan följde formen av båten

 

Mvh Draco78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...