Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
jalmar

Nya projekt på Orrskär vintern 2009/2010

Rekommendera Poster

Jaha då börjas det igen med att bygga om och förbättra.

Kan ju bara berätta att det blev succe med Catmotorn i somras,endast några små ändringar skall genomföras.

Men nu när båten kom hem så rev jag bort badbryggan för att ta bort orrskärbryggan och sedan fixa till den andra med nya plank.Använde mig av ett trä som heter Cumaro,hoppas att det håller.

/jalmar

post-5829-1394236133,0044_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saker jag tänkt försöka hinna innan sjösättning.

-Montera septitank

-Göra om gasollåda

-Montera vattenburen Ebersphächer samt värmefläkt så jag kan få defroster på rutorna.

-Badbryggan redan fixad.Tog bort originalbryggan som de lyckats bygga in i nya bryggan.

-Servopump

-Göra om hela instumentpanelen med nya mätare

-Montera motorrumsfläkt

-Montera en pump för att flytta bränsle från främre tanken till bakre med automatiskt överfyllnadsskydd.

Sedan blir det förstås lite till som man kommer på under resans gång.

Vad har ni andra för roliga projekt på gång.

jalmar.

post-5829-1394236141,616_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mattias

Blir säkert skitfint, och det skall bli intressant att se hur du gör med värmen. Badbryggan är bättre att du säljer till mig :-)

 

Har legat i träda en stund, men väntar in våren. Täta fönster och mantåg.

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jalmar

kan du beskriva lite mer hur du gjort badbryggan, jag har byggt om motorventilationen på min orrskär 850 och funderar nu på en bredare brygga på nåt sätt.

Hälsningar Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Henrik.

Badbryggan hängde med när vi köpte båten, men det jag nu gjort är att ta bort originalbryggan som liksom blivit inklämd i den andra badbryggan.

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten undran bara... varför ska du sätta in en motorrumsfläkt...i en diesel??Obestämd

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå motorrumsfläkt och diesel sänker tempen i motorrummet.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Pentax skriver så är det gött att få in svalare luft i motorrummet.

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mattis hörde att du va emot motorumsfläkt för ett år sedan, Vad har fått dig på andra tankar.Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men gör det verkligen någon skillnad med tanke på den mängd luft som motorn drar igenom motorutrymmet- såvida du inte har separata kanaler för luften till motorn förstås-Obestämd

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn förser sig med den luft den behöver om inloppen till motorummet inte är för trångt. Motorumsfläkten är för att ventilera ut varmluft från motorrummet, inte att trycka in luft dit. Den hjälper alltså till att hålle ner tempen i motorrummet.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ju tvungen att provköra motorn först för att se hur varmt det blev och igentligen kanske jag inte behöver fläkt om man kunde göra några bra kanaler så man fick in luft framför motorn.

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har man hittat en plats för värmaren i alla fall.

post-5829-1394236176,8479_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Orrskär ägare (och alla andra).

Jätteskoj att hitta ett forum/tråd som handlar om Orrskärbåtar. Jag har haft min Orrskär i många år men inte hittat hit förens nu. Att jag hamnade här är för jag har mina funderingar på att byta motor i min båt.

Får man låna tråden med en egen fråga? Hoppas det annars blir man väl bannad direrkt:-)

Jag har lite huvudbry om vad jag ska satsa på för motor. Dom allternativen som jag tittat lite på är en ny VP 4,3gxi (bensin) eller en VP D3 190/160. Eftersom dieseln är så mycket dyrare i inköp så måste jag försöka hitta en begagnad i så fall, och det verkar inte vara så lätt.

Jag är även nyfiken på prestandan för respektive maskin i en Orrskär, om någon vet?

 

MVH Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Ola.

Kul att du hittat hit.

Jag kan väl bara säga som så att om jag inte lyckats fåttt min motor så billigt så hade jag förmodligen satsat på en aqad41:a lätt motor bra kraft samt inte så komplicerad heller och inte alltför dyr beg.

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mattias.

 

Den första motorn som jag var sugen på var just en 41:a men efter att ha kollat måtten på motorn så visade det sig att den inte får plats (på längden) i min båt utan ombyggnad av inredningen. Jag har alltså modellen med en soffa tvärs längst bak istället för en längs på var sida.

 

Hur många hk är det i din Cat och vad har du för toppfart/marshfart med den motorn?

 

Såg att Orris27 har en D3:a i sin Orrskär. Någon som vet hur stark D3:a han har och vad den gör för fart?

 

MVH Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor är på 212hk och lågvarvivig 2500rpm så jag har 1:63 utv på drevet och a7 propp och har hitills bara kommit till 17 knop.Hoppas komma upp i 20 till sommarn.

Om jag inte minns helt fel så var orris motor på 160hk,

Stoppa i en 31:a i din då

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, du vet inte vad orris har för fart på sin båt?

 

Skulle du vilja vara snäll och utveckla varför du föredrar en 31:a framför en D3 eller 4,3gxi?

Jag har även hittat en kad 32 till skapligt pris men är lite orolig över att den blir för klen.

 

MVH Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

31:an  är ju en traditionel dieselmotor medans d3 tyvärr är en datoriserad motor som man kanske blir stående med om man inte har en kompis som har möjligheterna att läsa fel med felsökare.

Men visst d3 har ju för all del mer kraft.Jag tror Orris skrev nått om attdrevet satt fel och likaså hade han sådana problem som gjorde att han inte han testa farterna.

Kul att du drog på med lite frågor,trodde nästan att detta forum gått under isen.

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för dina svar och synpunkter i frågan. Det är många aspekter att ta in när man ska byta motor och nu fick jag en till. Det är ju inte direkt roligt att bli liggande till sjöss p.g.a. datastrul.

Kul också att det uppskattas med frågor, för jag är övertygad om att det kommer dyka upp fler under resans gång.

//Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haka gärna på och berätta lite vad som händer på båten med lite bilder o text.Alltid kul med flera som håller på.

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska försöka ta lite bilder under resans gång med motorbytet. Annars är det mest lite småprojekt som hägrar under vintern, det mesta är redan gjort.

Jag lackade skrovet till säsongen 2006 och inredningen har fixats lite löpande.  Till 2007 blev det en ny akterpulpet, targabåge och badbrygga. Till 2008 blev det ny el i båten vilket medförde nya instrument och en ombyggd instrumentpanel.

Så förutom motorbytet så skulle överbyggnaden också behöva lackas om. Har även lite funderingar att montera ett ankarspel men jag får ta en sak i taget, allt man vill ha är ju så dyrt.

//Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ola.

Jag tycker det kanske är läge att överväga att bygga om för att få plats med en 41 eller en 40 motor, som skulle räcka bra den med.

Volvos 40 och 41 motor är beprövade, och driftsäkrare motorer tror jag inte finns i den storleken.

Mvh

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha tre mariestad senare så satt i alla fall värmepaketen där.Det var många omplaceringar innan det kändes ok.

Imorrn får man koppla elen och se om det funkar.

Mattias

post-5829-1394236178,4762_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjusigt...!

Att investera i en D3 är inget jag skulle göra om, åtminstonne inte en begagnad från 2004. Otroligt känsliga givare, kända elfel gör livet lite surt ombord... jag skulle utan tvekan satsa på en 41 eller den D4 om du vill ha något nytt istället..  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjusigt...!

Att investera i en D3 är inget jag skulle göra om, åtminstonne inte en begagnad från 2004. Otroligt känsliga givare, kända elfel gör livet lite surt ombord... jag skulle utan tvekan satsa på en 41 eller den D4 om du vill ha något nytt istället..  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Nu har jag varit i båten och mätit igen och tyvärr kommit fram till samma resultat som förut, en rak 6:a får inte plats:-(. Att bygga om inredningen (igen) är tyvärr inget allternativ för mig utan i så fall får det bli en v6:a istället.

Efter att läst orris inlägg så blev jag ju yttligare tveksam till en begagnad d3:a och började därför kolla runt inom EU vad en ny motor kan kosta utomlands. Jag har lyckats hitta en firma som kan skicka en spretans ny D3 190 DPSA till mig, för ca 170000kr inklusive skatt och frakt. Det verkar nästa för bra för att vara sant !?!

Två frågor: Någon som vet varför dom kallar drevet dpsA, jag har bara hört talas om dps drev. Vad är skillnaden?

Någon som har erfarenhet med att handla så pass dyra varor utomlands? Tips och råd!!

MVH Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att man har mycket att vinna på att tänka lite friare än att endast titta på Volvomotorer. Jag har åkt en sommar med min Lombardini och är mycket nöjd, jag sparade runt 80´ jämfört med en D3 (som verkar ha tveksamt rykte). Det finns fler tillverkare som har lätta, moderna och kompakta dieselmotorer i sitt program, och det är väl bara Yanmar som kommer i närheten av Volvos helt sjuka prissättning.

Och ärligt talat; är inte rädslan för datahaveri en smula överdriven? Hur många får stopp på sina bilar på grund av detta? Inte har databoxen en bättre miljö under motorhuven på en bil. Jag tror att detta är ett gammaldags tänkande, även om jag vet att jag får en hel hög förståsigpåare mot mig som säger att modern teknik funkar inte på sjön. Skitsnack säger jag!

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båtmotor går i ständig uppförsbacke med ständigt högt laddtryck, så att jämnföra med en bilmotor är nog en smula överskattat.

Mvh

Johan (förståsigpåare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...