Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Setter

Teakdurk, bra eller dåligt?

Rekommendera Poster

Ni som har erfarenhet av teakdurk i en styrpulpetare; vad är det för för- och nackdelar med det? Är det känsligt? Måste man rengöra, olja och sköta om det? Om jag tappar en gädda på durken så kanske det luktar fisk i båten resten av sommaren? Plast är väl halkigare förståss, men är det enda nackdelen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teak kräver skötsel om du vill hålla det fint. Det räcker med några veckor så har det blivit grått om det inte är behandlat. I en styrpulpet som du ska fiska från tycker jag det är lite bortkastat att lägga in teak. Laminat kräver inget underhåll. Enda fördelen som jag ser det med teak ar att det är snyggt när det är nytt men ett elände om man inte sköter det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Golden teak är som nämnts bra. Dock så tycker jag att man kan låta teaken vara silvergrå som den blir efter ett tag. Det är teakens naturliga färg iom att den oxiderar. Dessutom är teaken mer motståndskraftig mot smuts, lättare att göra ren samt blir inte varm av solen om den får vara grå. De flesta båtvarv som lägger mycket teak, tex orustvarven rekommenderar att man låter den vara silvergrå.

Om jag vore du så skulle jag köra på teak men låta naturen ha sin gång och inte hålla på med massa behandlingar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

La teak i min gamla styrpulpetare funkade kanon dom 4 åren som jag ägde båten, dock va teaken limmad på uttagbara skivor men tog enbart ut skivorna vid vinteuppläggning. Sedan hadde jag hamnkapell på båten så teaken behöll sin lyster bra utan något underhåll under alla åren:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...