Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst lillvargen

prickar

Rekommendera Poster

Gäst lillvargen

tack gaidin,dom orden värmde!!!!Cool

post-10011642-1394236131,6522_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så för att sammanfatta farledregeln:
Farlederna går från Strömstad till Haparanda.
D v s på Kusten går den från norr till söder, i skåne från väst till öst och på ÖSTERsjösidan från söder till norr. Utom i Skåne, där farlederna inte går från väst till öst, och områden där de löper in mot en större hamn som i t ex hela Stockholms skärgård och i insjöar där denna regeln inte är tillämpbar alls.

Eller? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde en illustration från Sthlms norra skärgård.
Den ena farleden har nordlig riktning, den andra har sydlig.
Och då som huvudriktning, inte bara en liten del.

post-832-1394236131,7569_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju helt som det skall va. Den nordvästra leden, Furusundsleden, går från havet och in mot en liten hamn. Stockholm har jag för mig att den heter.Flört

 

Den andra leden följer ju principen som råder i våra östar farleder. Från söder mot norr. Leden mellan Yxlan och Blidö är ju en mysig led att segla. Om man följer den tillräckligt länge kommer man väl till Mysingen, så småningom.Cool

 

Seglade den med yngste svärsonen 2002. Han är vetgirig och ville lära sig hur GPS;en fungerade. Jag lät honom lägga in waiponts och skapa en rutt. Det är ju ganska tätt mellan prickarna mellan Blidö och ner mot Möja. Vi seglade åt det hållet. Problemet var bara att det inte är så lätt att mäta i sjökortet och knappa in när man inte är van. Vi hann att passera varje prick som han la in som waipoint innan han blev klar med den.

 

Nu är ju inte dett nån svår eller livsavgörande fråga. De som ritar sjökorten har ju en gång för alla bestämt huvudrikningen på få farlederna enligt ett par principer. Vi andra dödliga har ju bara att titta i sjökortet. Dvs om man inte har en avvikande mening.

 

Det fanns en känd man i mitt närområde som ansåg att det var helt befängt med sommar och vintertid. Han ställde aldrig om klockan, utan gick hela tiden på svensk normaltid oavsett vad alla andra tyckte. Förvånad Det gäller att stå upp för sina ideer.

 

När det gäller Skånes sydkust är jag helt övertygad om att principen för utprikningen med Latteralprickar gäller även där. Dvs från väst till öst. Det finns en lite detalj i sammanhanget. Innom det området finns det ingen anledning att utpricka enligt latteralsystemet, mer än från havet och in mot de olika hamnarna. Det är först när man kommer strax öast om Karlshamn som det finns anledning att använda latterlasystemet.

 

Från Falsterbokanalen och till starx för Karlshamn finns det bara kardinalprickar om man enbart går i väst/östlig riktning eller tvärt om.

tommy



Senast ändrad av toaen | 23 oktober 2009 | 13:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller min favorit; Nynäshamn. Se bild.

En farled kommer in söderifrån, en annan norrifrån. I båda farlederna ska man ha röda pricken till vänster när man åker in mot Nynäs, men inne i själva hamnen då...?

Här får man kolla på sjökortet för att veta vad prickarna varnar för.

 



Senast ändrad av Anders_St | 23 oktober 2009 | 13:54

post-15159-1394236131,8386_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mest roande i den här diskussionen var att ingen verkar ha tagit notis om att vi vid ett par tillfällen har refererat till att Sverige bara har en kust, jag trodde faktiskt att det skulle bli våldsamma svar på det men icke.Flört

Trevlig helg på er! I morgon blir det sista turen på havet i år för min del, skall hämta de sista hummertinorna utanför Strömstad, sedan skall flickvännens styrpulpet upp. Helgen efter det blir det avmastning i Vättern och eventuellt lyft av båten. Farlederna här består av allt från reklamskyltar till flytbojer, tur det är djupt hela tiden. :--)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men Gaidin

 

Sverige har väl bara en kust - Den som går från Krokstarnd till haparanda.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den farleden som kommer söderifrån slutar ju strax norr om småbåtshamnen och den farled som kommer i norrifrån slutar ju vid färjeterminalen. Däremellan ligger ett grund på ca 1.6 meter som är utmärkkt med två remmare.

 

I det gamla utmärkningssyatemet med slätprickar ockh kavstprickar kunde det va betydligt värre.

 

tommy

 

post-945-1394236132,9176_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, orkade inte dra den.
Likt en trasig skiva tjatar västkustborna om hur bra deras kust är.
Lika bra att låta de tro det - annars kommer väl alla hit!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, här på ostkusten finns bara träsk, mygg och vass.

Kuriosa: Det finns 9533 officiella flytande sjömärken i svenskt vatten. Sen tillkommer några privata initiativ. Privata prickar och sjömärken får inte ha ett utseende som kan förväxlas med sjöfartsverkets.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lillvargen

jag e tacksam för alla svar som jag fått,och dragit i gång den här diskutionen,men till dig westfjord 26,,du tog ju inte detta på allvar,trodde du att detta va en lek eller,,,du får en prick av mig(3 prickar = indraget kk)till dig westfjord26 glöm inte att sätta pricken över iet nästa gång,,,men jag e en glad prick iallafall,,undrar va du lärde dig allt va prickar betyder,,,,men du kanske inte kan så mycket som vi tror,,,,,,ha en skön höst nu alla glada prickar på sjön,,,,ska ta upp dom sista hummrarna nu,,,o tinorna inför julen som nalkas snart,,sen e det ju nyår o våren ligger i antågande,,,sen e det sommar igen,,,o då kör jag mot alla prickar jag ser,,så akta dig westfjord26,,,,vi kanske möts där ute....Tungan

post-10011642-1394236133,1554_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut finns risken att vi möts där ute, se bara till att du går på rätt sida om prickarna, annars kanske jag får komma och hjälpa dig av grundetFlört, tog detta på allvar skriver du, jag trodde faktiskt att det var ett skämt, trodde i min enfald att det inte fanns folk ute på sjön som inte visste vad prickarna betyder, men skit i det nu och lycka till på havet framöverGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för en lag som gäller infarten till Gedser hamn, ser litet bakvänt ut. I riktning till hamnen, är RÖDA till Styrbord och GRÖNA till Babord !!! Förklara det ?

Kommer med en förklaring senare, om ingen annan har funnit på det !

 




Senast ändrad av -somena- | 25 oktober 2009 | 20:31

post-10009962-1394236139,6276_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man tittar på sjökortet på denna danska farled står huvudriktningen utmärkt som att den går från norr till söder. Därav utprickningen.

 

tommy

 

post-945-1394236139,7827_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en detaljbild med pilen för farledens huvudriktning. Finns även en sån i norra änden av farleden.

 

tommy

 

post-945-1394236139,8439_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja just det, är ett konstigt undantag. Brukligt är att sista biten av en farled in EMOT  EN HAMN ÄR FARLEDENS HUVUDRIKTNING, men här är det ett konstigt undantag !

Det är fråga om två olika farleder. Den mindre som kommr från NORR, är rätt utprickad, emot färge-fiskehamnen. Den stora leden från SÖDER är närmast till för färgan som kommer från Grossenbrode, Tyskland.

Inga andra större last ellr pasagerarbåtar kommer intill gedsers färge hamn, annat än mindre fiskebåtar öster om färgerampen i samband med hamnen ( förr då inte den nya frididshamnen fanns där, gick vi alltid in i fiskehamnen )

 

 

 



Senast ändrad av -somena- | 27 oktober 2009 | 12:37



Senast ändrad av -somena- | 27 oktober 2009 | 12:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast här passerar farleden Gdser. Den slutar ju inte inne i hamnen. Ganska logiskt om alla andra farleder runt om går från norr till söder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Västpricken ser även ut som ett Vinglas -väst -vin, passar bra till Ost

//Peter

 

post-5632-1394236140,4309_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

färjan Gedser-Grossenbrode :
Färjelinjen Rødby–Puttgarden invigdes 1963. Före 1963 gick en färja från Gedser till Grossenbrode söder om Fehmarn.

Den farleden inn till Gedser färjeläge slutar där. Det finns ochså en liten fiskehamn vid sidan av färjans ramp. Jag har besökt hamnen många gånger redan för 35 år sedan. Det nya fritidshamnen, straxt NW om färjeläget har byggds senare, på 80-90 talet. FARLEDEN SLUTAR ALLTSÅ I GEDSERS HAMN !!

Alltså farleden utprickades då enbart för färjan som jick mellan Gedser och Grossenbrode.

Farled som går in emot en hamn, i dess omedelbara närhet till hamnen är ALLTID UTPRICKADE MED HUVUDRIKTNING INN TILL HAMNEN, oberoende av dess kompassriktning. DETTA ÄR ALLTSÅ ETT UNDANTAG HÄR I INFARTEN TILL GEDSER !!

Detta är ett ovanligt fall just här i Gedser. Har att göra med det att färgan, emot Grossenbrode gick med fören in till färjeläget där, där bilar (ochså tågvagnar, tågvagnar kan lossas i både riktningar) lastedes med fören emot aktern, och för att få ut bilarna i Gedser, var färjan tvungen att backa in till hamnen. Eftersom babord och styrbord alltid är samma sidos på färjan, båtar, oavsedd åt villket håll färjan rör sig. Då för att styrman inte skulle ta fel på prickarna i Gedser, har mann utprickat det s.a.s. fel för att styrman alltid skulle ha dom röda prickarna om babord !! Den förklaring har jag fått av hamnkaptenen i Gedser ! I Gedser lastas bilarna alltid med fören emot färjans för, så till Grossenbrode går färjan med fören före och utprickningen där emot hamnen är på rätt sätt !!

 

 

 

 

 

 




Senast ändrad av -somena- | 27 oktober 2009 | 13:01

post-10009962-1394236140,5251_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här på den förstorade bilden, ser man den mindre farleden som kommer från NORR, det är en farled som fiskebåtarna utnyttjar till den lilla fiskehamnen vid sidan om färjeläget. (det är inte utprickad som en farled till fritidshamnen) som är utprickad på det riktiga sättet, en inledande farled till färjeläget-fiskehamnen. Ingen av dessa farleder är någon fortsättning av en annan !



Senast ändrad av -somena- | 27 oktober 2009 | 12:49

post-10009962-1394236140,5953_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

somena

 

Ditt eget sjökortsklipp visar att farleden kommer in från norr och passera hamnen. Dessutom finns en pil som visar farledens huvudriktning. Huvudriktningen bestäms av dem som prickar ut farlederna i respektive land. I Danmark är tydligen huvudprincipen från nord till syd och från väst till öst. Dessutom tillämpas väl även principen från havet och in mot hamn. I detta fallet gäller huvudprincipen - från norr till syd. Farledens sydliga del råkar passera en färjehamn.

 

Jag har aldrig varit där, men mitt sjökort säger så.

 

Vi användare behöver aldrig bekymmra oss om huvudriktningen. Det bestämmer de som har ansvar för utprickningen, och vi har bara att acceptera.

 

Däremot är det ju inte fel att känna till principerna.

 

Jag var på Hållö idag.  Gick in till stora bryggan där badbåtar mm brukar lägga till. Det finns en röd prick, men egentligen ingen farled utritad. Jag tolkade det som om man skulle gå väster om pricken, och det gick bra.

 

Å andra sidan gick jag ganska nära pricken. Det bör man göra om man är osäker på vilken sida om en prick man skall gå.

 

Jag måste i detta fall även erkänna att jag hade överhuvud taget inte framme nåt sjökort. Dels har jag en båt som tål att gå på grund med och dels har jag redan gått på de flesta Flört. Dvs jag är känd i området

 

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 27 oktober 2009 | 17:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen !  Så är det inte. Den stora djupa farleden in till Gedsers fäjehamn, som kommer ifrån Söder, har anlagds mycket länge sedan, då färjan från Danmark till Tyskland började. Den ser likadan ut på gamla papperskort. Däremot den mindre och grundare farleden förbi Roedsand, är anlagd mycket senare, jag minns det först från 90 talet, när fritidshamnen norr om det började byggas. Leden till hamnen är muddrad till djup för färjor, medan djupet på leden från norr är bara, garanterad djup av 2 meter !

Gedser 1886 och postångarlinjen Gedser - Warnemynde samma år. 1903 blev denna till en järnvägsfärjelinje. Djypleden är muddrad redan på 1800 talet

SÅ DET ÄR INTE FRÅGA OM ETT OCH SAMMA FARLED SOM PASSERAR GEDSERS FÄRJALÄGE !!

 

I gedsers hamn förutom färjerampen och en liten fiskehamn finns där en sjöräddning station och en större sjöräddning kryssare. Förr innan frididshamnen, norr om det byggdes kunde fritidsbåtar ochså gå in i Gedsers hamn. Jag har alldrig varit i det nya fritidshamnen, utan alltid legat i fiskehamnen.

Det hände en opisod med oss i början av 90-talet. Vi var på väg över gedser rev från Norr och möttes av en SW storm. Det var en Taiwan två mastad 15 meter lång ketch. Stormasten som var av trä, bröts sönder, varpå det inte gick att kryssa emot stormen. Motorn gick inte igång för det hade kommit tillräckligt vatten i kölsvinet. Jag som kapten ropade på Gedser radio och fick bogsering in till Gedser fiskehamn, innan vi nästan hade drivit in på sandbanka i det forna Östtyskland !!! 

Titta närmare på den här bilden, så förstår du !




Senast ändrad av -somena- | 28 oktober 2009 | 10:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen ! nu får du ge dig !!
 inte menar du väl att den här färjan skulle kunna gå in till Gedser eller fortsätta, via den Norra farleden ? 
Farleden måste ha ett garanterat djup av 6 2 variationerna av vattenhöjden, då minst ett djup av 9-10 meter !!!!!!!! INTE MENAR DU VÄL ATT EN FARLED, FRÅN 9-10 meter, KAN PLÖTSLIGT GRYNNA UPP OCH BLI BARA 2 meter djup !

På bild:

Prins Joachhim

Operation and Trade
Gedser-Rostock
Scandlines Danmark A/S
Port of registration: Korsör

Principal Particulars  Length o a: 152,0 m
 
Length p p: 143,2 m
 
Breadth moulded: 23,1 m
 
Moulded draught: 6,00 m
 
Gross tonnage: 16.071 tons
 
Net tonnage: 4.821 tons
 

 




Senast ändrad av -somena- | 28 oktober 2009 | 16:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle jag ge mig?

 

Den farleden som du tog upp som exempel går mellan Falster och Lolland och börja norr om dessa öar och går ut vid Gedser. Huvudriktningen är av de som ansvarar för utprickningen är satt från norr till söder. Att sedan en färjelinje använder den sydligaste delen på denna farled för att anlöpa hamnen i Gedster har inte med saken att göra. Inte heller dessa fartygs djupgående.

 

Varför måste en farled som går mellan två öar måste  ha ett garanterat djup på minst 10 meter när farleden har ett djup som, som lägts är 2,2 m. Skulle vi ställa dom kraven är det många utprickade farleder som fick slopas.

 

Det är väl tänkbart att man tom muddrat den sydliga delen av farleden för att färjorna skall kunna anlöpa hamnen i Gedser.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy tusan vad du är tjockskallig rentav !

Du skriver:

Den farleden som du tog upp som exempel går mellan Falster och Lolland och börja norr om dessa öar och går ut vid Gedser. Huvudriktningen är av de som ansvarar för utprickningen är satt från norr till söder. Att sedan en färjelinje använder den sydligaste delen på denna farled för att anlöpa hamnen i Gedster har inte med saken att göra. Inte heller dessa fartygs djupgående.

Denna Lolland- Falster farleden har ingenting med Gedsers infart för färjor att göra !

Den farleden till Gedser var anlagd redan för över 120 år sedan, då fanns det inga farleder Norr om detta ! Färjefarleden ifrån söder är enbart muddrad för färjorna. Ifrån början var djupet ca 4 meter, sedan när färjorna blev större muddrades djupet upp till nuvarande 9 meter !

Jag ger upp med dig !

 

 




Senast ändrad av -somena- | 29 oktober 2009 | 13:20

post-10009962-1394236141,6722_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag är tjockskallig eller inte har ju inte med frågan att göra.

 

De som har ansvaret för utprickningen i Danmark har satt huvudrikningen från norr till söder. Det kan varken jag eller du göra nåt åt, utan har enbart att acceptera. Det var ju också det din frågeställning gällde.

 

tommy

envis, tjockskallig och utan vett?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tommy har som jag ser det helt rätt i förklaringen varför, inte särkilt svårt att fatta, väl Foten 

Lite närmare här hemma....

Lysekil,  inte går någon av farlederna in i den hamnen heller, eller ??

I vart fall går 1 av huvudlederna bort från (se markering)



Senast ändrad av Gunnar_ | 28 oktober 2009 | 21:12

post-22127-1394236141,8962_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju också en fråga.

 

Jag har i varje fall en kompis var båt som anlöpt Lysekils hamn upp till 22 gånger per arbetsdag. http://www.vasttrafik.se/TimeTables/(3)__847_856.pdf

 

Sen finns det en farled som kommer in från havet SW om Gävens fyr och strålar sammans med farleden som går förbi min hemmahamn strax norr om Flathormen och svänger runt Släggabåden in i Lysekils hamn. Det är väl den som får annses va farleden in i hamnen. Den enda pricken som finns stöder ju detta. Den står ju öster om utgrundningen på Släggö och är röd.

 

Sen fortsätter ju den farleden in i Gullmarn, men ur utprickningssynpunkt har det väl mindre betydelse. Bortsett från den pricken som står SE Grötö rev har jag aldrig sett några prickar i Gullmarn.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...