Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst lillvargen

prickar

Rekommendera Poster

Gäst lillvargen

är det någon här som vet var man kan få info. om vad alla prickar betyder,,tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En prick  .  = slut på mening börja ny mening med stor bokstav.

Glad prick= en trevlig jävel.

Prick, kan på amerikansk/engelska översättas med ...manslem.

Menar du dom du ser på sjön= förtöj i dom....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lillvargen

prickarna på havet,,jaa ,,naturligt visCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då fattar jag. köp dig ett båtsportkort så finns det en förklaring där vad alla betyder, det är väl inte så illa att du är ute på havet och behöver ställa en sådan fråga......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp Salta boken

 

Alltid bra att ha med sig i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att veta på vilken sida om en prick farleden går brukar jag titta i sjökoret.

 

Det finns ju två sytem Lateralprickar - som har med farledens riktning att göra. Du har gröna om styrbord i farledens huvudriktning som står märkt i kortet. Principen är från havet och mot land och från norr mot söder. Sen får fraleden slingra sig som den vill.

 

Sen är det väl kanske inte så viktigt att följa de utprickade farlederna med en liten fritidsbåt. Är det djupt vatten så går det ju bara att gå där. Läs kortet.

 

Det finns  ju passager där man bör gå i den utmärkta leden, men det märker man när man läser kortet eller går på utsidan utprickningen. I det senare fallet kan det gå väldigt trögt och hastigheten sjunker till i princip noll knop. I dagligt tal kallas det att gå på grund. Då gäller det att ha en riktig båt som tål att gå på grund med.

 

Sen finns det ett system som kallas Kardinalprickar - och är placerade efter väderstreck. Prickarna kallas ofta Remmare.

 

Remmarna har i regel 2 konor och är gula och svarta. Beroende på färgens placering kan man avgöra hur pricken står i förhållande till grund. Hur det är kommer jag inte i håg i nuläget. Minnet brukar återvända när jag seglat ett par dar.

Konerna däremot är lätt att komma ihåg.

Pekar bägge konerna uppåt står pricken norr om grund.

Pekar bägge konerna nedåt står pricken söder om grund

Har bäggen konerna basen mot varandra och ser ut som ett O står pricken Ost om grund.

Kar bägge konerna spetsen mot varandra så står pricken Väster om grund.

 

Men framför allt - lär dig läsa sjökortet.

 

Skulle du ändå bli tveksam om vilken sida om en flytande prick du skall gå - gå tätt intill den (så att du kan ta iden) det är djupt på bägge sidor.

 

Fasta prickar skall man nog undvika att gå tätt intill. De står ju på berget.

 

I Norge är det ofta lättare. Där står prickarna fast i berget och har en liten flagga som visar på vilken sida om pricken man skall gå. Ibland måste man hålla tungan rätt i mun. Se bifogad bild.

 

tommy

 

 

 



Senast ändrad av toaen | 19 oktober 2009 | 19:59

post-945-1394236130,4599_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pilarna pekar mot det svarta, dvs en norrpinne är svart överst och gul under.

BY = nordpinne (står nord om farlighet)

YB = sydpinne

BYB = Ostpinne

YBY = Västpinne

Där Y är yellow och B är Black

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja rekommendera att du tar Förarbeviset. Där får du bl.a. lära dig grunderna i navigation, hur man läser ett sjökort och vad symboler/prickar betyder.

Kurserna finns hos de flesta företag/föbund som ordnar studiecirklar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller kolla på båtskola här på maringuiden, där finns det kursutbud

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Daniel

 

Ibland får man hjärnsläpp och man behöver nåt att hänga upp minnet på tex; Pilarna pekar mot det svarta

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns även några andra bra minnesregler,

en grön gran - toptecknet på den gröna pricken ser ut som en grön gran.

Vinden in i höger öra, tuta å köra, dvs den som har seglet om babord väjer för den som har seglet om styrbord (om vi pratar segling).

Om man är osäker på farledens riktning, går våra farleder utifrån och in, eller från söder till norr

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...sedan är det bra att tänka på att västpricken ser ut som om den har en svart väst, och ostpricken har en topp som ser ut som ett O (eller en ost...).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lillvargen

tack för alla mer vettiga svarSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehehehe... de var ju även vettiga för mig, som har Kustskepparn, kört båt i farled sen barnsben, innehar båtsportkort av senaste snitt... men dessa svar var roligare och lättare att lägga på minnet, än när jag gick kurserna... :-):-):-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farlederna går från Strömstad till Haparanda. D v s på Kusten går den från Norr till söder, i skåne från väst till öst och på insjösidan från söder till norr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farlederna kan också gå mot en större ort, som t ex in mot Stockholm.
Då kan de gå från norr till söder även i Östersjön...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja............

Ännu ett exempel på motorbåtsägares kunskaper.

Hoppas man inte kommer ivägen för en sån...............

Snälla regeringen se till o få igång båtkörkortet för samtliga motorbåtsägare !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

DALÖ

BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka farleder i Skåne går från väst till öst?

Farleden till och från Falsterbokanalen går i norr-syd
Farleden under Öresundsbron går i norr-syd
OK Helsingborg-Helsingör går öst-väst (eller tvärtom) men mig veterligen är det den enda. Men jag kan ju ha fel förståss......

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag menade var att tankesättet från sjöfartsverket när de drog huvudriktningen på farlederna var Från Strömstad till Happaranda och då är inte tamparna med, d v s de som fungerar som angöringar till hamnar. Givetvis går en farled in till en hamn utifrån och in, oavsett var den börjar i förhållande till den aktuella hamnen. Det jag menar är de längsgående lederna som går utmed våra kuster genom skärgårdarna.

Om det nu inte finns några farleder i skåne så ber jag om ursäkt, vi byter ut Skåne till Södra sverige i stället. I t ex Blekinge så går ju huvudriktningen på längsgående farleder från väst till öst, har jag rätt? Jag har faktiskt inte kollat men eftersom där finns skärgård borde det också finnas farleder.

Ni som har kort över lämpliga platser eller orkar titta på Eniro kan verifiera det jag skriver.

Kan vara en bra tumregel att minnas om man nu får en blackout medans man är ute och seglar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har detta med motorbåtar att göra? En eloge till TS som vågar ställa frågan, personligen är jag mer rädd för de som inte vågar fråga men kör ändå.

Ännu mer rädd blir jag för ditt inlägg här ovan eftersom det troligen leder till att ännu fler är rädda för att fråga efter kunskaper då det får nedvärderande ord i stället för svar på de frågor de ställt.

En fråga du bör ställa dig själv:
Ledde ditt inlägg till att TS blir en bättre båtförare eller en sämre?

En fråga till:
Tycker du det är bra eller dåligt att vi ökar kunskaperna bland våra båtägare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte han menade farleder som sådana, utan mer vad som räknas som huvudriktning, och huvudriktningen följer Sveriges kust med riktningen Strömstad - Haparanda samt från hav mot hamn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har en lika bra minnesregel för de där flaggorna man ser i var ände på fisknäten?

Jag kan aldrig lära mig om det är en flagga i syd/väs och två i Nord/öst eller om det är helt tvärt om eller fel på alla sätt som finns.

 



Senast ändrad av Gaidin | 22 oktober 2009 | 13:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta förarintyget det är bildande samtidigt så har man skitkul på kursen med båtsnack.

Angående farleder så går dom alltid till eller från hamn så där ser man var man ska ha röd/grön prick och på vilken sida,det här gör i bland att man kan bli lite snurrig,här i Ekoln-Mälaren finns det en grön pinne utanför Sigtuna när man kommer från Uppsala och då vill man gärna ta den rätt men det blir fel då kan det gå riktigt tokigt då farleden kommer från Stockholm mot hamn Sigtuna ;^)

Dekalen i inlägget ovanför är kanon att ha klistrad i båten.

mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...fast Gaidin - är det inte en ganska dålig regel om den inte alltid stämmer..?
Och skit i BB, han är enbart ute efter att reta upp folk. Tänk på blodtrycket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo vi har farleder i Skåne men inte i Öst-Väst riktning.

Ska man nu vara riktigt petig så börjar väl Södra Sverige vid Östersund eller nåt sånt.Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är nog en ganska  klar regel.

 

Jag gjorde en lite miss när jag beskrev hur systemet fungerar. Är väl för mycket västkustbo, trotts att jag seglat i Stockholms skärgård i ett antal år och även seglat längs hela den Svenska kusten från Haparanda till Krokstrand.

 

Tyvärr är det väl så att när man kan en sak tar man det ganska självklart. För mig inte så viktigt om en prick står här eller där. Jag läser sjökortet och har många deceniers erfarenhet att göra det.

 

Principen är du den att det finns en huvudriktning på en farled. I sjökortet  står huvudriktningen utmärkt med en pil i början av farleden. Se bifogad bild från Blekinges skärgård (för att ta ett exempel)

Som Gaidin (var det väl) skrev går huvudriktningen från Strömstad till Haparanda. (I mitt tidigare inlägg tänkte jag bara västkustskt dvs i från norr till söder)

 

Sen finns det ytterligare en parameter. Huvudrikningen går även från havet och in mot land.

 

När en farled väl har en huvudriktning så kan samma farled i princip gå både åt väster, söder, öster och norr under korta delavsnitt. Huvudriktningen för respektive farled, som står utmärkt i sjökorten, är dock den samma oavsett hur farleden slingrar sig fram.

 

Peter - regel stämmer alltid. Både den om farleders huvudrikting och BB strävan att reta folk - om än ödmjukt. Skrikandes

 

Den alltid lika enfaldige

tommy

Flört

post-945-1394236131,5284_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...