Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
sea-ray_230

Båtregister Ja tack!

Rekommendera Poster

Jo för tusan, sedan kan vi inför skogsskatt när vi plockar svamp också...Fjällskatt när vi åker skidor...

Fantastiskt att det i detta sönderskattade land finns så många som du...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalla det då sjötrafikskatt eller båtavgift eller sjötrafikavgifter eller vad katten som helst.

Det jag syftade på är en kostnad vi inte har idag men skulle kunna få då möjlighetera skapas via att alla båtar är registrerade på en ägare.

Personligen tycker jag att jag redan idag betalar åt helvete för mycket skatt på allt möjligt och för att använda min lilla båt några månader om året är redan dyrt. Med mer skatt, kostnader, avgifter eller vad de nu kallas blir det snart bara rika som kan ha råda att ha en båt.

Är det det du vill? Eller var ditt inlägg bara för att märka ord?

 

Förutom lånekostnader med amortering och räntor på min lilla 6,5 meters båt för knappt 300.000 kr betalar jag

  • Försäkring ca 5000 kr
  • Service och slitagedelar typ offerandoder ca 3000 kr   (olja, filter mm)
  • Tvättmedel, vax, bottenfärg ca 2000 kr
  • Kostnad för kran att sjösätta 2 x 500 kr = 1000 kr
  • Vinterförvaring 1500 kr
  • Bränsle ca 5000-8000kr (beroende på hur bra sommar det är)
  • Båtplats 4500 kr

Gör allt jobb själv, annars hade notan blivit bra mycket dyrare.

Ger minst 22.000 kr per år och alla poster innehåller redan moms med 25% (skatt)

Ca 2000 kr per månad hela året för att kunna åka lite båt på sommaren.

Inse varför jag inte vill ha mer kostnader eller skatter ovasett  vad de nu ska kallas.

Finns det verkligen folk här på forumet som vill öka kostnader för att ha båt så måste de vara självplågare? (finns fina ord för det också)

/Roland



Senast ändrad av Ringhede | 17 oktober 2009 | 08:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej min avsikt var inte att märka ord eller förespråka skatter eller avgifter som ett tidigare inlägg tolka.

Men det är en sån utbredd missuppfattning att vi betalar skatt på våra bilar... skulle vi göra det eller ha en skattelag som möjliggör detta skulle vi ligga illa till med alla våra ägodelar.

Visst kostar det att ha båt... men alla hobbys kostar ... och allt betalar vi med skattad nettolön och moms på inköpen. det gäller inte bara båtlivet.

Nu är båt frivilligt och det kanske bil ockå är men är nästan ett krav i dagens samhälle, jämfört med bil är det billigt att hålla en båt.... värdeminskningen på en bil är nog största anledningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök gärna förklara varför båtregister med registreingsnummer på båtar skulle minska stölderna av utombords motorer?

Det hindrar kanske inte just stölder av utombordsmotorer men dessa ska med fördel märkas med securemark eller annan märkning. Tänk vad frustrerande det måste vara för tullen/polisen som stoppar en skåpbil full med motorer på väg till polen. Kan inte motorerna identifieras så kan de inte heller beslagtas och returneras till den tidigare ägaren.

båtskatt

Varför inte skapa ett båtregister som INTE ägs av staten. Det kan väl till och med vara frivilligt register. På så sätt så blir det svårt att lägga skatt baserat på de uppgifterna. Målet med registret ska inte vara att kräva in skatt, det ska vara att kunna bevisa vem som äger vad och en varas historik. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte så kul om det blir ett register och kanske även i framtiden båtbesiktning mm. Vad säger dom om man vill hänga på ett par extra hk på akterspegeln? på bilar är detta olagligt men det finns många som trimmar bilarna med chip mm och det är ju svårt att kolla men på en båt ser man ju direkt om nån har hängt dit en större maskin en vad den är typad för.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det så är risken stor att kostnaderna för att ha en egen båt kommer öka via olika former av avgifter och skatter.

Jag har råd med ytterligare ökningar men tycker synd om de som inte klarar mer eller inte ens dagens nivå.

Båten för oss är en underbar frihet att på sommaren åka ut en sväng till en ö och få ligga där och njuta av sommarvärmen, grilla en köttbit på engångsgrillen, ta sig några dopp och njuta av livet. Inte att glömma försommaren, även om den kan vara kall, att ta en tur med båten och känna vinden ruffsa till håret och känna att livet leker. Helt underbart.

Men varför ska detta vara en lyx som en relativt begränsad grupp har råd att unna sig?

Eller ännu värre, att många blir tvugna att sluta med sitt båtliv då kostnaderna ökar så de inte har räd längre och många barnfamiljer aldrig kommer på tanken att skaffa båt då de omöjligen har råd med mer kostnader.

Säger NEJ till båtregister utan garanti på att det ej medför ökade kostnader.

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just detta som är problemet. Säger NEJ till båtregister utan garanti på att det ej medför ökade kostnader. Även om sittande regering kanske garanterar att det inte blir ökande kostnader. Så har vi sorligt nog troligen en rödgrön röra som regering om ett år, med diverse figurer som t ex herr Ohly. Som säkerligen vore jätteglada om denna lyx som båtliv är i deras ögon kan beskattas lite extra. Vem minns inte Göran Perssons uttalande om att det sticker i ögonen att lyxbåtar går fria från skatt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja jag hoppas värkligen inte dom kommer tillbaka till makten. men risken finns ju med alla bidragsberoende som inte vill jobba. dom kommer garanterat att rösta på partier som gör folk beroende av bidrag och straffar alla rika båtägare och höjer skatten för dom som jobbar o tjänar pengar. för att finnansiera alla slashasar. Jag tycker inte allt som regeringen gör idag är bra. dom flästa politiker har ingen verklighetsuppfattning men jag tycker endå att dom drar åt rätt håll när man gynnar folk som jobbar och sliter med tex lite lägre skatt.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni missar min poäng med tråden. Jag talar inte om båtskatt, det är bara vilda spekulationer att det blir så.

Tråden handlar om ett register som gör allt enklöare och tryggare för båtköpare och ägare.

Sedan var det någon som påstod att jag hade fel ang ´ försäkring om man blir påkörd av en oförsäkrad båt med en fattiglapp i. Då tycker jag du kan tala om vilket försäkringsbolag du har som ersätter detta?? om din båt blir sänkt av en sådan.

Det är nämligen varje år som folk drabbas av detta och det har varit en följetong i media och bla Plus behandlade något sådan ärende. En liten snabb båt som parkerade i sittbrunnen på en stor Sea Ray och hans försäkringsbolag ersätter inget. Men dom kanske har fel allihopa eller så har du något extraordinärt försäkringsbolag. Vi har någon här varje år som drabbas av att få ersätta själv eftersom inget finns att hämta hos den som orsakade detta.

Äter till tanken med tråden (utan skattpratet) Ni accepterar att åka runt i registrerade bilar, varför är det då så illa att ha registrering på båten?? Har ni något att dölja. Det fungerar utomordentligt i våra grannländer så varför skulle det inte göra det här.

Tror att det är det typska konspirationstänkandet från icke förändringsbenägna svenskar som tycker att allt skall vara som det alltid har varit. Förändringar är farligt?!

Jag tycker i alla fall att detta skulle ge en bytydligt säkrare marknad och risken för att bli lurad skulle bli mycket mindre samtidigt som alla skrotimportörer med falska CE-märkningar fick gräna ner sig i jordhålorna dom kom ifrån igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med någon längre upp som tyckte du pratade rappakalja.

Ansvarsförsäkringen täcker skador på tredje man som du åstakommer och om du inte har den försäkringen så kommer du att personligen bli betalningsansvarig.

Min försäkring täcker mina skador som annan part åstakommit men kommer att reglera/kräva dig på kostnaderna. Om du då inte har en ansvarsförsäkring så får du själv betala dessa kostnader. Så intresset av att ha en ansvarsförsäkring ligger mest hos den som åstakommer skadan.

Sen har de flesta svenska bolag begränsat sig till 5 miljoner på ansvarsförsäkringen vilket faktiskt kan vara lite om det blir personskador eller stora skador på tredje man eller hans egendom.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är även detta utanför tråden och bör behandlas under någon tråd med försäkringar

Men, Vad har du för försäkringsbolag?? Ponera också att den som sänker dig är helt utan försäkring och tillgångar. Men jag är mest nyfiken på vad det är för bolag som ger dig pengar i nämnt fall.

Sedan gör det väl inget att man har en trevlig ton, eller? Obestämd

Slutar försäkrings diskutionen eftersom det inte var trådens mening, men svara gärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du hade koll på vad du själv skrivit längre upp så var det du och ingen annan som drog in försäkringsaspekten och nämnde det som en fördel. med ett register Att du sen blir motsagd kan inte vara ett gott skäl till att andra inte får argumentera i detta. Kanske bör du själv försöka hålla dig till tråden.

Vad avser försäkringsbolag så är det ganska normalt att mitt försäkringsbolag tar hand om min skada och sen kräver dig eller ditt försäkringsbolag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var det det här med tonenFörvånad

Visst vill jag bli emotsagd, det är bra och skapar en diskution. Försäkringar var ett argument för ett register men vi kanske skall starta en ny tråd kring detta så inte den här blir en försäkringstråd.

Du glömde att tala om vad det är för bolag du har som ersätter i det fallet jag nämnde? Vad är det för bolag?

Massor av folk blir utan ersättning men inte du så därför vore det bra om du tipsade om vilket bolag det är du har som är generösa och betalar till dig vad andra skall betala.

OK. Skulle lämna försäkringsfrågan här men jag tycker det verkar som ett generöst bolag som andra borde få ta det utav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men searay, du läser ju inte vad oceanis skriver:

Om jag/du/oceanis blir påkörd av någon som har försäkring eller inte spelar eg ingen roll eftersom ditt eget försäkringsbolag FÖRST ersätter DIG och SEDAN processar/kräver in pengarna FRÅN DEN SKADEVÅLLANDE. Man behöver inte nämna något specifikt försäkringsbolag, vad jag vet så är det det normala för alla bolag att göra så här.

Sedan... oavsett vem som har rätt eller fel i frågan: Du tog just ovanstående som ett argument för att ha ett båtregister...
Men om den vållande inte har någon försäkring eller några pengar i madrassen, vad skulle då bli annorlunda om båten är registrerad??
Enligt ditt resonemang och med de (vad jag vet) felaktiga förutsättningar som du drog in i diskussionen om att du inte får betalt om en oförsäkrad luspank buse kör över din Sea Ray med sin Bayliner: Nämnde buse lär inte ha mer pengar bara för att båten är registrerad.... Snarare tvärtom.
Om det nu inte är så att du med register därmed menar ska följas av en obligatorisk ansvarsförsäkring a´ la bilvärldens trafikförsäkring? Och då är vi där igen: Ska man ålägga båtägarna en obligatorisk ansvarsförsäkring? Varför stoppar det där? Då kan man lika troligt lägga in en farledsskatt, följd av ytterligare avgifter och pålagor.

Visst, ansvarsförsäkring bör alla ha, men båtregister är nog inte den rätta vägen att gå för att få folk att ansvarsförsäkra sina båtar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag skrev tidigare var att ett försäkringskrav skulle bindas till registret för att undvika att detta uppkom och att den drabbade alltid har försäkring. Precis som på bilar och det är ju inget konstigt med det.

Har frågan nu hos ett par försäkringsbolag vi jobbar med och väntar på svar och som jag skrev tidigare så är det faktiskt folk som INTE fått hjälp från sina bolag i dessa frågor tidigare. Kanske har det ändra sig det senaste året därför bollade jag iväg frågan och återkommer.

Var det ingen som såg på Plus om kraken som fick sin 35 fotare förstörd av ett oförsäkrat ekipage och inte fick någon hjälp? 2-3 år sedan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget som ändrat sig det senaste året utan så har det varit lång tid tillbaka. Att du personligen blir skyldig till skador du orsakar på tredje part styrs av skadeståndslagen och det är därför som man som båtägare bör ha en försäkring annars finns det risk att man får betala skador som man orsakar tredje part personligen.

Din egen försäkring på båten täcker ju skador som uppkommer, så också om någon kör på dig oavsett om dom är försäkrade eller inte. Möjligen kan den drabbade/du få betala sin/din sjäklvrisk tills man har processat färdigt mot den som orsakat skadan men din båt blir reparerad oavsett vad du säger och oavsett om båten som körde på dig var oförsäkrad.

I mitt fall har jag en försäkring som går ännu längre än vanligt så om jag blir påkörd av någon galning utan försäkring så gäller min försäkring och om min båt är förtöjd när skadan inträffar finns det ingen självrisk överhuvudtaget utan mitt bolag tar allt direkt.

Eftersom jag seglar utanför Sverige där andra lagar gäller så har mitt försäkringsbolag en ansvarsförsäkring som täcker skador på tredje man med upp till 55 miljoner, dvs mer än tio gånger så mycket som de flesta bolagen i Sverige normalt täcker.

Och slutligen för att du skall bli övertygad översänder jag fråga och svar från mitt försäkringsbolag:

Fråga:

Hej

Jag har i en diskussion med andra båtägare kommit i ett tvistemål som kanske du kan hjälpa mig att lösa.

Frågan gäller vad som händer om min båt blir påseglad/påkörd av en annan båt som är oförsäkrad.

Min uppfattning är att åtminstone min försäkring (som jag har hos er) täcker mina skador men att den andra båtägaren kommer att få ett skadeståndskrav från er som antingen hans/hennes försäkringsbolag alternativt personligen måste betala enligt skadeståndslagen.

Mina båtgrannar hävdar att det inte är så utan att jag själv kommer att få stå för skadorna eftersom den som åsamkat skadan hade en oförsäkrad båt.

Vad är riktigt??

Häslning

Per

Svar:

Hej Per

Du har rätt. Händer det när du ligger fast förtöjd, har du inte heller någon självrisk enligt våra nya villkor. Jag bifogar kaskovillkoren.

Lycka till med att övertyga dom andra båtägarna.

Med vänliga hälsningar/ Best regards
Bo Bergqvist

Pantaenius AB

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant att få veta vilken statistik du har avseende försäkringstagare som blir utan ersättning.

Citerar Massor av folk blir utan ersättning..........

Är det så illa ställt med båtförsäkringsbolagen att dom inte betalar ut ersättning enligt de vilkor dom skriver kontrakt på, så är det väl mer intressant att få veta detta än vilket bolag jag har. Vilka belägg har du för ditt påstående ??????

Men eftersom jag bara har positiv erfarenhet av mitt bolag och har hört samma från andra seglare, framför allt långseglare, så delger jag gärna detta. Bolaget är Pantaenius vilka numera även finns med kontor i Sverige.



Senast ändrad av oceanis | 19 oktober 2009 | 13:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara så att om jag endast har en ansvarsförsäkring och blir påkörd av en oförsäkrad båt, står utan ersättning? Jag har ju då inte tecknat en försäkring för min egen båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför så hatiska så fort båtregister nämns.....
Varje gång frågan kommer upp så bemöts den med  hata hata hata från motståndarna som gör en konstruktiv diskution omöjlig!

Om staten vill beskatta båtar så gör de det utan att det finns båtregister! En särskild bryggskatt tex. Kan hitta på flera bra sett att mjölka båtägarna på pengar...
Massa snack om frihet och rätten till att köra båt onykter i vilka farter som man själv vill. Ja det kanske är frihet för dig men många gånger en frihet på andras bekostnad.

Segelbåtar har redan idag registreringsnummer och jag känner mig inte mindre fri för det.
Ett enkelt förslag är att man gör som med hundar och katter med ett inplastat chips(ja jag vet att man inte plastar in det i djuren) och ett yttre identifikationsnummer. 
tänk vad mycket det skulle hjälpa sjöräddningen om de snabbt kunde identifiera båten som ligger och driver. Har någon trillat överbord? eller har den bara slitit sig? Ett snabbt samtal till den ovetande ägaren så slipper man leta efter folk i vattnet och båten kan lätt återbördas till rätt ägare.

Ja förmögenhetsskatten försvann för 2 år sedan liksom fastighetsskatten. Fastigheterna har fått en kommunal avgift istället och en förmögenhetsskatt för övrigt lär komma tillbaka vilken regering som än sitter för det är alldeles för lätt att genomföra. Nu är detta inget större problem för mig eftersom jag inte rör mig med så stora summor.
Men problemet med pengartvätt kvarstår liksom försäljning av stulna båtar i Sverige. De internationella ligor som opererar i sverige är också ett problem. Men varför ska man inte göra det man kan bara för att man inte kommer åt alla problem på en gång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker även man ska opperera in ett chipp i alla svenskar som funkar så myndigheterna kan få fram positonen via GPS teknik.

Då kan man även få fram misstänkta äktenskapsbrott.Tungan

Kombinera detta med tatureing (poppulärt nu) men med personnummer på armen. Förenklar passkontroller.  (något säger mig att detta inte är något nytt???)

Även aktuell IP adress vore bra att koppla ihop med personnummer för att förenkla för IPRED.

Även ett register över alla som inte tagit vaccin mot Grispesten, kan vara bra för att minska rikserna för oss som inte vill drabbas.

 

Som ni förstår är jag inte speciellt lockad av båtregister. Det är inte oss ärliga man ska sätt åt. Ta hand om buset istället.

Precis lika intresserad som jag är av alla fartkameror som skatteindrivare. Lösningen borde varit bättre vägar. Jo de har vi redan betalt med all skatt. Nu blir det bara ryckigt tempo när svenne måste bromsa ned till 70 vid alla 90 kameror på grund av rädslan att missat någor skyllt.

/Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant diskussion. Jag tycker att det är intressant att vi har så många som vill ha kriminalitet (utan verktyg som register har polisen inte fungerande verktyg!). Det är mycket diskussion om integritet i dagens samhälle men det är ju totalt löjligt om man inte sätter det i rätt perspektiv. Perspektivet bör vara vill du ha passiv övervakning eller kriminalitet? Vet att jag svävar off topic men jag röstar för FRA, jag röstar för fler övervakningskameror, jag röstar för ett nationellt dna register etc...

Det kommer aldrig att finnas resurser för att hantera dessa system i andra sammanhang än efter brott har begåtts. Varför löste sig Anna Lind (visst hette hon så?) mordet och inte Palme mordet? Kameror!

Jag tycker även jag att vi har för mycket skatter här i sverige. Det är därför jag röstar på moderaterna. Det har ju inte mycket med ett båtregister att göra. Som tidigare talare så finns det redan register och bryggplatser som man kan mäta på om man skulle vilja göra det.

Vill ha ordning och reda. Det får inte vara så här enkelt att fuska och vara kriminell. Sen är det upp till oss att rösta på de partier som INTE vill ha skatt på allt ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet!

Tyvärr verkar det finnas flera här som röstar för kriminell båtmarknad och gör vad f-n du vill och skit i andra.

Att sedan jämföra ett förslag på båtregister med inopererade chip och tatueringar på folk så har man nog spårat ur rätt mycket i sitt konspiratoriska tänkande.

Vad är det för fel att göra marknaden säkrare och undvika att folk blir lurade? Tycker att det är skrämmande att folk hellre blir lurade än har ett register. Undra hur dessa gör när dom köper en begagnad båt för 100.000 tals kronor och får ett falskt kvitto framför näsan och sedan en slutfaktura från ett finansbolag på 1000 tals kronor. Undra om dom skrattar hela vägen till banken då när detta skall betalas eller ännu värre båten var stulen så då försvann både pengar och båt. Skitkol tycker antagligen motståndarna till ett register. Dom slapp ju iallafall ett par hundra i reg avgift. Patetiskt.

Undra om dessa även skiter i att rega sina bilar. Måste nog vara så.

Jag tycker att allt som underlättar för folk att inte bli lurade är bra. Men tydligen är detta fel enl flera skrivbenter här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det med dina bollar du skickade ut till dina försäkringsbolag??? Har dom inte svarat dig och isåfall vad svarade dom. Kanske hade du fel i dina påstående!

Kan du ge lite information kring frågan om att det var massor av folk som inte fick ersättning. Var har du fått denna statistik ifrån??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inte fått svar än men jag lovar återkomma till dig så fort jag får det. Så håll ut och oroa dig inte.

Statistiken har jag från mig själv och branchen eftersom jag är verksam på en av mälardalens största marinor och talar av erfarenhet av vad våra kunder råkat ut för samt även fallen som belysts i media. Men dom kanske ljuger allihopa enl dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte speciellt oroad!

Men påståenden underbyggda av dina egna fantasier och din egen statistik gagnar väl inte trovärdigheten i dina inlägg.

Om dina kunder ljuger eller inte vet jag inget om men jag är ganska övertygad om att det inte är ett större problem med att båtägare skulle bli blåsta av sina försäkringsbolag. Jag är nog ganska övertygad om att man får den ersättning man är berättigad till i de flesta fallen.

Att det sen skall ta så lång tid från dina försäkringsbolag är ju intressant, det tog 10 min att få svar från mitt bolag så det är kanske dax för er att sammarbeta med bolag som svarar på frågor från sina kunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som att försäkringsfrågan är lite utanför trådens ämne men eftersom det är på tapeten...

... så passar jag härmed på att skicka skit på enligt mig det sämsta bolaget av dem alla: Atlantica !

Min rekommendation är att välja ett så stort bolag som möjligt så att de klarar av att vara flexibla och inte stirra blint på sin egen ekonomi. Konstig affärsmodell att vara försäkringsbolag. Ta betalt för att kompensera kunden om något oplanerat inträffar och sen inte stå för sina åtaganden. Det borde vara deras nya slogan :)

De har i alla fall förlorat mig som kund i all evighet :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får du skärpa dig. Jag har aldrig påstått att någon blivit blåst av försäkringsbolagen. Tror du verkligen att jag sitter och hittar på det jag skrev?? Då kan vi lägga ner detta eftersom du inte verkar mottaglig för fakta. Och talade med verkstaden nyligen och här hos oss har dom 5 kända fall. Men dom ljuger nog också i dina fantasier.

Intressant att se att du kallar kall fakta för fantasier, är det för att dom inte överenstämmer med vad tycker? För du vet väl bäst?

Du har inte själv kunnat räkna ut att villkor skiljare sig mellan olika bolag och att när skadan uppstår så är inget fall likt det andra och det kan göra skillnad??

Att det tar lång tid för dessa bolag att avara på mailen kan kanske bero på att det är mycket att göra samt att frågan utreds ordentligt och seriöst istället för att haspla ur sig något i all hast. Kan det vara så?

Lugna ner dig så skall jag svara dig när svar kommer. Kanske flyttar denna fråga till ny tråd då eftersom jag vill ha fram åsikter om båtregister i sin helhet här. Kan det vara något?

Ja, jag skärpte tonen också men man blir bemött som man bemöter andra, så därför antar jag att du vill bli bemött på ett syrligt och otrevlgit sätt. Du tror väl inte att bara du kan häva ur dig förolämpningar mot andra som skriver här. Försök att kamma till dig och höj nivån på ditt bemötande så återgår även jag till det trevliga som det skall vara här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...