Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Setter

Hur många timmar har motorn gått?

Rekommendera Poster

Hur får jag reda på antalet gång-timmar på en modernare motor? Inbordare resp. utombordare. Måste det finnas en monterad drifttidsmätare som standard eller går det att med något separat instrument koppla in sig och avläsa tiden på motorn? Går dessa timtidsmätare att lita på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen standard på motorer om de har timräknare eller inte. Finns ingen lag som säger att någon är tvungen att presentera antal timmar.

Om motorn är hyffsad modern och innehåller insprutare, så brukar det finnas en dator där man kan koppla upp sig till med ett instrument och få ut felkoder, antar timmar motorn gått osv...

Om man kan lita på en mätare? Jag skulle direkt svara nej, du kan inte lita på någon mätare. För att vara något så dära säker på skicket på motorn så är det att ta ett komp-prov och allmänt se skicket på motorn.

De som inte har mätare brukar uppskatta antalet timmar. Och de räknar oftast väldigt lågt, motorn går mer än vad man tror.

Men hellre en välservad 800/h motor än en halvbra servad 200/h motor. Startmotor, generator, bränslepumpar osv får man byta oavsett service på motorn i princip. En del av dessa kan gå 1000 timmar, andra kan gå 10 timmar och ändå vara helt slut. Det är som ett lotteri. Min erfarenhet är att ha de gått några år så brukar dem rätt så ofta hålla ett bra tag. Antigen ger upp rätt snabbt. Eller så håller dem många år. Men det är precis hur otur man har. Men just dessa delar brukar det löna sig att köpa orginal.

Placeboeffekt eller inte, men ett rent motorum fungerar och håller längre känns det som. Ju mindre skit som far omkring och går in i lager och fett ju bättre. Nytvättad bil, drar mindre bränsle, går tystare, och det är klart bättre ljud i stereon, Någon som säger emot?

Min helt egan slusatser och jag är absolut ingen servicetekniker utan bygger på min egen erfarenhet.

Mvh
Kristian

EDIT STAVFEL



Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 13 oktober 2009 | 20:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...